Då gissade jag rätt på trappan

. Ja, den funkar lika bra som en fin skivsamling som akustisk diffraktion snarare än ett hinder/gränsyta som behöver modelleras i SO. Möjligtvis som ett hål ”void” i taket, men som du skriver kanske det är för krångligt att lägga in i SO. Snedtaket i vardagsrummet skulle jag däremot försöka modellera. Det tänker jag påverkar de akustiska förutsättningarna i din lyssningsmiljö.
Om jag inte är helt ute och cyklar så är tanken med SO att det ska minimera rumslig påverkan men behålla högtalarna egenskaper, Espek ska låta som Espek osv. Om det stämmer borde det ju gå bra att definiera ett par högtalare som inte ingår i Linns alternativ som ljudpunkter?
En annan fundering. Även om man har lyckats att definiera "ideal position" utan SO aktiverat så är ju det inklusive rummets egenskaper. Med SO aktiverat kanske "ideal position" förändras något?
Visst är det så att SO (och andra rumskorrigeringar/tonkontroller) är tänkta att minska rummets påverkan på högtalarnas grundkaraktär. Utmaningen med SO och mina högtalare är att dipolära högtalare akustiskt skiljer sig fundamentalt från traditionella högtalare i låda, så SO räknar fel när de betraktar dem som vanliga punktkällor/tryckällor i ett rum.
Alla rum påverkar högtalare och andra ljudkällor, om du inte befinner dig i ett perfekt döddämpat mätrum. Så ja, rummet påverkar högtalaren även i ”ideal position” utan SO. SO försöker minska rummets inverkan ytterligare, så att så mycket som möjligt av högtalarens grundkaraktär kommer fram i det givna rummet och placeringen. Och så får vi hoppas att den karaktären också tjänar njutbar återgivning av musik.
Som jag förstår tanken med SO försöker den räkna fram en rumskompensation utifrån en angiven fysisk position och omgivning. Sen jobbar den med relativ kompensering mellan dina angivna ”ideal” och ”practical” positioner. Har du prövat dig fram till en fysisk ”ideal” placering utan SO ska positionen inte ändras när du aktiverar SO, utan i den bästa av SO världar bara bli till en ännu bättre musikupplevelse. SO vill också göra anspråk på att med sina relativa kompenseringar kunna skapa samma upplevelse från en icke ideal men praktisk högtalarplacering.
Det jag var lite nyfiken på är erfarenheter från att laborera mellan "flatter response" och "shorter decay time" i SO2. Jag tolkar att du föredrar standard inställningen här. Vilket ju är skönt för mig, eftersom jag själv är begränsad till SO1 för att jag envisas med att bara vilja kompensera för några enstaka resonanstoppar i mitt rum. SO1 har ju inte den funktionen och det hade ju varit surt om många föredrar just den effekten.
Några bilder från min lyssningsmiljö (kanske lite enklare att modellera än för dig

):

lyssningssoffan: