selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 30, 2026 20:55

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Thu May 28, 2026 13:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

När jag har haft besök av HF, (har skett vid fyra tillfällen och i två olika hus), så har det gått till enligt följande, efter att rum definierats och högtalarnas position och lyssningsposition matats in, avser SO2:

Högtalarna ska inte ha "toe in". Sätt högtalarnas placering till "practical". Skapa några olika "ideal", först i djupled med fem centimeters intervall. Välj den som låter bäst och finjustera. När du är nöjd, flytta högtalarna i sidled på motsvarande vis. Efter det så har det låtit bra utan ytterligare justeringar.

I mitt fal så stod högtalarna på 61 cm från bakre vägg, "ideal" sattes till 64,5. Avståndet mellan högtalran drogs ihop med några centimeter.

Resultatet är en fast och rapp bas där man hör alla detaljer. Inledningsvis kan ljudet upplevas lite tunt och utan bottendrag, men jag upplever att det är lite av en vanesak. Har provat att gå in och justera för för mindre rumspåverkan men upplever att ett lite varmare ljud går ut över musiken och hamnar alltid tillbaka på grundinställningen.

Jag kan rekommendera att ta hjälp av en kunnig installatör, väl använda pengar :-)

Attachments:
Skärmbild 2026-05-28 133330.jpg
Skärmbild 2026-05-28 133330.jpg [ 11.81 KiB | Viewed 186 times ]

PostPosted: Sat May 30, 2026 00:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rälser wrote:
Högtalarna ska inte ha "toe in". Sätt högtalarnas placering till "practical". Skapa några olika "ideal", först i djupled med fem centimeters intervall. Välj den som låter bäst och finjustera. När du är nöjd, flytta högtalarna i sidled på motsvarande vis. Efter det så har det låtit bra utan ytterligare justeringar.
Tack för att du delar dina erfarenheter! Intressant att gå vägen från "practical" till "ideal" i intrimningen. Jag läste om det tipset i Linns användarvägledning. Onekligen fiffigt att slippa fysisk fintrimning om det visar sig funka lika bra med virtuell trimning i Space.

Har du prövat olika inställningar mellan rakare tonkurva "flatter frequency response" och kortare avklingningstid "shorter decay time"?

PostPosted: Sat May 30, 2026 08:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ja det har jag, inser att jag uttryckte mig lite otydligt, "Har provat att gå in och justera för för mindre rumspåverkan men upplever att ett lite varmare ljud går ut över musiken och hamnar alltid tillbaka på grundinställningen". Har inte minskat men däremot ökat "shorter decay time" i steg om 5 och döpt till +5, +10 osv. Det blir mer bas men mindre musik är min erfarenhet. Så nu kör jag med grundinställningen.

PostPosted: Sat May 30, 2026 12:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag gissade att du beskrev just det, men ville inte förlita mig på min killgissning. Tack för klargörandet.

Bedömer av bilden att du har en spännande planlösing. Hur mycket av öppningar, trappor, fönster, dörrar är modellerat i rumsdesignen i SO?

Jag försökte leka lite med SO2 hemma hos en kompis, men hade inte riktigt tålamodet att modellera hela husets form. Han har också en väldigt öppen planlösning utan dörrar. Kalle hade varit där och hjälpt till med en grundinställning och i den kunde jag inte hitta att han modellerat förbi själva lyssningsrummet. I min lägenhet har jag öppningar till övriga rum som jag modellerar som "hålrum" (anechoic). Det blir helt enkelt för jobbigt att modellera alla rum i lägenheten bara för att man har en öppning som inte går att stänga från lyssningsrummet. Och så räknar ändå inte SO rätt för mina högtalare :|. Men det skulle vara kul att höra hur andra gör och tycker det funkar.

Prövade Linn Akubarik hemma hos samma kompis när de precis var nya (pre Exakt/SO) och var då rörande överens om att basen behövde tyglas för att musiken skulle flöda bäst. Den inställning vi landade i dämpade basen med cirka 6 dB runt 50 Hz hemma hos honom då, och det kanske kan tjäna som en indikation på justering som främjar musikens bästa i Linns högtalarkatalog.
Image

Min utmaning med SO är att jag själv tycker funktionen inte sällan plockar bort mer än så.

PostPosted: Sat May 30, 2026 15:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har lagt in det mesta, det är fönster från golv och nästan till upp till tak till höger, till vänster finns en trappa upp till övervåningen men den går inte att lägga in i systemet. Det långsmala utrymmet till vänster utgör hall som har klinkersgolv, där finns dörrar till duschrum och tvättrum som har lagts in. Hallen gränsar även till kök, på frågan om jag skulle lägga in även det fick jag svaret att det ligger så långt ifrån så det får ingen praktisk betydelse. Rumsdelen till höger har snedtak vilket jag tänkte få hjälp med att lägga in, men även det bedömdes inte tillföra något.

Golv, väggar och tak är satta till "unknown", vilket ofta är ett bra val.

Förmodligen har jag varit överdrivet noggrann, men tänkte att ju mer som är rätt ju mindre är det som blir fel :-).

Jag kör också Akubarik i vardagsrummet och utan SO blir det inte så bra. Vänster högtalare nära sidovägg, höger högtalare långt från sidovägg, bara det blir en utmaning...

Jag tycker att det är olika i olika rum hur det låter, i TV-rummet där jag har Espek låter det verkligen spot on utan några korrigeringar. Det är ett förhållandevis enkelt, fyrkantigt rum. Kanske är det så att ju enklare rum desta mindre blir det att korrigera och desto bättre blir det?

Bilder på "frekvenskurva" för vardagsrum och TV-rum och bild på och TV-rummet, som synes görs det fler kompenseringar i vardagsrummet:

Attachments:
Vardagsrummet höger.jpg
Vardagsrummet höger.jpg [ 56.66 KiB | Viewed 27 times ]
Vardagsrummet vänster.jpg
Vardagsrummet vänster.jpg [ 56.49 KiB | Viewed 27 times ]
Höger TV-rum.jpg
Höger TV-rum.jpg [ 60.94 KiB | Viewed 27 times ]
Vänster TV-rum.jpg
Vänster TV-rum.jpg [ 47.98 KiB | Viewed 27 times ]
TV-rummet.jpg
TV-rummet.jpg [ 5.42 KiB | Viewed 27 times ]

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page Previous 1 2