selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 22, 2025 10:27

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Re: Tappat tron
PostPosted: Wed Apr 04, 2012 17:46 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Router + Dator med musikfiler på + kinsky + konfig och en DS = man är igång på några få minuter, om datorn är i normalt skick (dvs inte strular med programvaran vilket den inte gör om datorn är problemfri). Behöver inte ens asset/twonky eller liknande... folder.jpg i roten på albumkatalogen och voila, man får tom omslag.. Kinsky klarar ju att navigera i folderläge utan problem..

Så enkel setup kan man köra om man VILL.

Sen, om man VILL, så kan man krångla till det nåt oerhört med grejer man inte själv förstår sig på och väljer man den vägen så får man väl pynta en slant så nån annan kan fixa det åt en om inte handlaren ställer upp och fixar. Vet också att handlare rippar CD's och kan lägga in det på i princip valfritt media om man tycker det är stökigt att rippa själv, mot en kostnad såklart.

Jag tycker som att.. Visst, DS kan vara knas ibland och det kan jävlas även för en erfaren tekniker men, ärligt talat så betalar jag gärna det priset på grund av hur pass bra dom faktiskt är. Jag hade hem en Hegel HD20 på test här för inte så länge sen, den är extremt lovprisad och skulle vara så j*la bra! Kopplade in, lät den varmgå i 2 timmar och satte mig med frun för att lyssna, 5min senare sade min fru, nä fyyy den här får du inte köpa! Den är ju kass!! Och hon har fullständigt rätt.. Just DS'arna tycker jag Linn har lyckats otroligt bra med och vill man nu ha den kvaliteten så får man nog antingen köra en ren basal setup eller vara beredd på att ta hjälp om man inte kan själv eller ta sig tiden att lära sig..

(en fotnot: Netgear GS108 har hårdvaruproblem, som löses genom byte av 2 kondningar, finns info på nätet om detta, felet kan bl.a orsaka dropouts osv, har egen erfarenhet av just den rackarns switchen)

Sen kan jag väl också tycka att en anläggning med t.ex en CD12a är en fantastisk anläggning det också.. Inget fel i det heller.. Har själv funderat på att slå till när det dyker upp en billig :)

PostPosted: Wed Apr 04, 2012 18:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

DS tekniken är fantastisk.. om allt fungerar som det skall. Jag hade också problem med cover art i början, men nu fungerar allt perfekt. Twonky och QNAP Nas. Jag har byggt min nätverksetup med de produkter som Linn rekommenderade på hemsidan (men nu verkar vara bortplockade, intressant..).

Om man köper en DS av en handlare så skall man absolut begära att han hjälper till med en enkel installation av nätverket. Förutsatt att man inte kräver alltför mycket rabatt, då kan man inte gärna förvänta sig en massa arbetstimmar också. Köper man en DS begagnat så finns alltid möjligheten att köpa installations tjänst per timme av en återförsäljare. En enkelt nätverk för Linn streaming är inga problem att sätta upp, men det blir ganska mycket mer komplicerat om man har många DS och vill använda Partymode.

Vet att det varit uppe i en gammal tråd, men Album Art Downloader (http://sourceforge.net/projects/album-art/) är ett utmärkt verktyg som gör det lättare att lägga till cover art. Det programmet har sparat många timmar för mig.

Hoppas det löser sig!

PostPosted: Thu Apr 05, 2012 08:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
don Tomaso wrote:
Tack för all respons trist dock att uppfattas som gnällig av Sportis jag har läst rekommendationerna och försökt följa dom.
Min text var inte riktad till dig, utan till Bill som skrev detta i inlägget direkt ovanför mitt. "tekniken är trots allt inte helt utvecklad och stabil".
Skulle quotat det stycket...

Fel drabbar alla, även mig. Fast oftast beror felen på nätverket och inte på dåligt utvecklad teknik.
DS-spelarna och streaming ÄR väl utvecklad. Det vanligaste felet är nätverksrelaterat.
Vi ofelbara människor vill gärna skylla på någon annan/annat :wink:

Det oaktat, lider med dig o dina fel!
Tackar för sympatin och råden man kanske skulle gå på din metod göra en juste spellista och sen köra på den då blir ju coverart och annat mindre viktigt hmmmmm :-)

PostPosted: Thu Apr 05, 2012 09:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej igen,
Förstår att du vill få ordning på omslagen! Även om musiken är det viktigaste så vill man juha en inspirerande upplevelse av själva "bläddrandet" också.

Jag har ingen erfarenhet av Asset - kör Twonky på Qnap NAS. Men det funkar perfekt med alla omslag. Kanske skall du prova att installera Twonky på PC:n som kör Asset?

Ett annat förslag är att prova Linns Kinsky Jukebox! Då får man ju en stor pdf-fil med alla skivor med omslag och låtlistor, som man kan skriva ut! Eller gå till nån printshop och få på papper. En klar analog känsla att bläddra i ett häfte/bok! Och så väljer man då skiva genom att skriva ett 0 följt av ett nummer.

Nackdelen är att det blir lite tokigt varje gång man rippar en ny skiva efter att man gjort sin fina utskrift... Men om man är färdig med sin gamla samling så kan det funka. Nya plattor kan tas via datorn.

Något jag själv tänkt styra upp efter att jag taggat allt perfekt med årtal osv. Man skulle kunna beställa print-on-demad med hårda pärmar t.o.m.!

PostPosted: Thu Apr 05, 2012 09:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Tackar för sympatin och råden man kanske skulle gå på din metod göra en juste spellista och sen köra på den då blir ju coverart och annat mindre viktigt hmmmmm :-)
Gör det!
Har aldrig förstått det där med att bläddra bland omslagen.
Man vill väl ägna tiden åt att lyssna, inte manövrera iPhone/iPad.

Som du vet skapar jag en stor playlist som sedan får gå runt, runt, runt ett par veckor ofta en månad. Skitbra!
Och visst är det en extra kul grej att lyssna på (tex) Van Morrisons alla skivor under en månad? För att verkligen tränga in i musikskatten?
Då räcker det en enkel fjärr dessutom.

PostPosted: Thu Apr 05, 2012 10:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
Nackdelen är att det blir lite tokigt varje gång man rippar en ny skiva efter att man gjort sin fina utskrift... Men om man är färdig med sin gamla samling så kan det funka.
Inga problem. Man sätter sina utskrifter i en ringpärm, och gör utskrifterna med lite luft emellan, tex efter varje bokstav (A, B osv) eller annan lämplig indelning. Då blir det oftast inte så många sidor att skriva ut vid nyanskaffning. Man kan ju förstås ha varje album på en egen sida, då får man ju plats med rätt mycket info. En vanlig ringpärm (55mm rygg) klarar väl i alla fall en typ 200-250 ark med 70-80 g papper.

/ B

PostPosted: Thu Apr 05, 2012 19:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sådärja nu funkar plötsligt Songcast klockrent från min MacBook Air :wink:

Sen så kanske den här PCn duger som server för att köra Asset?

Möjligen att CPU-fläktarna väsnas för mycket?

Attachments:
PC.jpg
PC.jpg [ 47.37 KiB | Viewed 1332 times ]
DS1.jpg
DS1.jpg [ 86.26 KiB | Viewed 1332 times ]

PostPosted: Fri Apr 06, 2012 07:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Aleann wrote:
Router + Dator med musikfiler på + kinsky + konfig och en DS = man är igång på några få minuter, om datorn är i normalt skick (dvs inte strular med programvaran vilket den inte gör om datorn är problemfri). Behöver inte ens asset/twonky eller liknande... folder.jpg i roten på albumkatalogen och voila, man får tom omslag.. Kinsky klarar ju att navigera i folderläge utan problem..

Så enkel setup kan man köra om man VILL.

Sen, om man VILL, så kan man krångla till det nåt oerhört med grejer man inte själv förstår sig på och väljer man den vägen så får man väl pynta en slant så nån annan kan fixa det åt en om inte handlaren ställer upp och fixar. Vet också att handlare rippar CD's och kan lägga in det på i princip valfritt media om man tycker det är stökigt att rippa själv, mot en kostnad såklart.

Jag tycker som att.. Visst, DS kan vara knas ibland och det kan jävlas även för en erfaren tekniker men, ärligt talat så betalar jag gärna det priset på grund av hur pass bra dom faktiskt är. Jag hade hem en Hegel HD20 på test här för inte så länge sen, den är extremt lovprisad och skulle vara så j*la bra! Kopplade in, lät den varmgå i 2 timmar och satte mig med frun för att lyssna, 5min senare sade min fru, nä fyyy den här får du inte köpa! Den är ju kass!! Och hon har fullständigt rätt.. Just DS'arna tycker jag Linn har lyckats otroligt bra med och vill man nu ha den kvaliteten så får man nog antingen köra en ren basal setup eller vara beredd på att ta hjälp om man inte kan själv eller ta sig tiden att lära sig..

(en fotnot: Netgear GS108 har hårdvaruproblem, som löses genom byte av 2 kondningar, finns info på nätet om detta, felet kan bl.a orsaka dropouts osv, har egen erfarenhet av just den rackarns switchen)

Sen kan jag väl också tycka att en anläggning med t.ex en CD12a är en fantastisk anläggning det också.. Inget fel i det heller.. Har själv funderat på att slå till när det dyker upp en billig :)
Tack mycket bra inlägg jo DS med bra FLACar står ju i en klass för sig (digitalt)

Speciellt intressant med GS108 ska testa utan den få se om det blir skillnad.

/Tomas

PostPosted: Fri Apr 06, 2012 07:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
monkeydevil wrote:
Nackdelen är att det blir lite tokigt varje gång man rippar en ny skiva efter att man gjort sin fina utskrift... Men om man är färdig med sin gamla samling så kan det funka.
Inga problem. Man sätter sina utskrifter i en ringpärm, och gör utskrifterna med lite luft emellan, tex efter varje bokstav (A, B osv) eller annan lämplig indelning. Då blir det oftast inte så många sidor att skriva ut vid nyanskaffning. Man kan ju förstås ha varje album på en egen sida, då får man ju plats med rätt mycket info. En vanlig ringpärm (55mm rygg) klarar väl i alla fall en typ 200-250 ark med 70-80 g papper.

/ B
Jo jag har varit på den idén också men inte genomfört om jag ska bläddra så ska det vara via iPad, iPhone möjligen min MacBook

PostPosted: Fri Apr 06, 2012 11:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har man Ipad/Iphone kan man ju ladde ner apparna SoundHound eller Shazam och mha dom få mer information om både låt, album och artist som spelas på sitt system.

Nackdelen är dock att det är få svenska artister som kan hittas (bara de stora).

I övrigt tycker jag att DS-systemet är stabilt. Bara man ser till att använda "rätt grejer" (ex router av välkänd modell/märke från t ex Asus, Netgear, mfl och med senaste firmware) och inte "trixar" med det i onödan. Ytterst sällan som det är DS det är fel på utan det är i nätverket i övrigt som felen i slutändan kan lokaliseras till.

/mvh

PostPosted: Fri Apr 06, 2012 15:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ingen som såg det roliga i främst en av bilderna den är inte felvänd :D

PostPosted: Fri Apr 06, 2012 16:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är ju en setting men det blev ett lite garv här hemma iaf :-)

PostPosted: Mon Apr 09, 2012 19:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Testade utan Netgear GS108 men det blir samma sak via iPhone och iPad så det var nog som jag misstänkte att det är AirPlay som buggar på iPhone. Kör nu Spotify via min MacBook och Songcast funkar klockrent .... so far ........ :)

PostPosted: Sun Apr 29, 2012 21:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ok fått tillbaka tron åtminstone lite :-)

Dags att se över NAS/Dator frågan är då om man ska skaffa en Windows Server eller en renodlad NAS?

Blir det en NAS lutar det åt QNAP TS-119P II ALL IN ONE vad tror ni om den? Vill inte bråka med RAID utan jag gör extern backup när det behövs, har en ganska statistisk skivsamling

/Tomas

PostPosted: Sun Apr 29, 2012 21:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Själv så har jag bytt ut Readynas NV+ till en hp Proliant N36L med Windows Server och Asset UPnP. Jag är otroligt nöjd med att kunna samla alla mina it-lösningar/krav i en och samma hårdvara. För tillfället har jag alltså en Readynas NV+ och en TS-109 II till salu. NAS känns väldigt begränsat, kort livslängd och med dålig prestanda på rent tekniska lösningar.

Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00