Musik från en server är underbart - när det fungerar. Och precis som i ditt fall, när det strular lyssnar jag någon annanstans. Mycket blir automatiskt vid min arbetsdator eftersom jag oftast arbetar hemifrån.
Jag ser det dock som inkörningsbekymmer, tekniken är trots allt inte helt utvecklad och stabil. Och kanske vi måste vänja oss vid att ha ett eget nät för just media? Våra vanliga datorer, inkl internet, har en del hyss för sig som reducerar prestandan.
Jag har en Squeezebox som matas trådlöst. Vid installation klarade den inte att spela flac, men däremot mp3:or och annat lossy. Vid en check hade jag max hastighet på drygt 500 kb/s. Mekade runt lite, kopplade upp våra stationära datorer med kabel istället för trådlöst (funkade inget bra i alla fall...) och helt plötsligt kunde jag köra 24/192 flac utan problem! Ännu stabilare blev det av en ny router. Nu är jag dock helt plötsligt nere i 1-1,5 mb/s i hastighet, jag kan köra 16/44 flac utan problem men inte mer högupplöst. Och jag har inte ändrat något i konfigurationen! Jag har också märkt att mycket flyter på bra om jag använder SB´ns egna fjärrkontroll men när jag använder min telefon käkar den så mycket bandbredd så jag ibland får dropouts. Lösningen ligger dock
inte i att inte använda telefonen/typ iPad/etc utan att få nätverket stabilt. Jag är övertygad om att det är där de flesta problemen ligger.
Sådant här gör en beklämd, när grejorna inte är stabila nog. Det är pyssel nog med rippning, hitta skivomslag, plocka med mjukvaror osv. Jag vet inte om de slutna systemen (Meridian, Sonos, typ) är stabilare och fungerar bättre, men även de är väl nätverksberoende?
Antalet rippade fonogram påverkar knappast (eller troligen inte) funktionen på nätverket, däremot påverkas hastigheten i att bläddra i databasen. Åtminstone är det en väsentlig skillnad i Squeezebox´ server. I en tillfällig databas har jag knappt 600 album och det går som en dans att bläddra bland dessa. I min kompletta databas (+20´) kan det ibland ta flera minuter att hitta ett speciellt album. Slumpmässig avspelning är inte att tänka på, om jag inte planerar det några timmar i förväg... Nu ska den databasen bantas rejält men det kommer ta sin tid.
Men just nu är det för struligt, men dam har inte alls lust att spela musik eftersom det är så struligt (de gånger hon spelar blir det CD eller vinyl) och man aldrig vet om det fungerar eller inte. Ibland måste man starta om servern, starta om SB´n, vänta i 10-15 minuter tills det hela har stabiliserats... Ja, ni förstår
CD och vinyl kan möjligen låta olika bra vid olika tillfällen, men bortsett från rena hårdvaruhaverier fungerar det alltid. Här har "DS-fabrikanterna" mycket att lära!
/ B