Intressanta tankar/åsikter/erfarenheter som några har delgett oss här.Själv har jag känt att det gått utför på vissa områden sedan mitten av 1990-talet.
The Good Old Days,
ngr exempel.
Distributörer i varje land,för Sveriges del så innebar det att handlarna hade kontakt med varandra via distributören (Göran Rudling).De hade gemensamma Linnkonferanser 2ggr/år,där bla
kvalitetsmål sattes och som tvunget måste uppfyllas.
LinnKliniker i butikerna där saker följdes upp,LP12-uppsättningskompetensen var mkt hög,distributör med hjälpreda ofta på plats under Klinikerna mm mm.
Kundsupport, service och
kvalitetskontroll var ledord som hela tiden följdes upp.
Pratat med ett antal handlare,deras gemensamma uppfattning var att det var roligare att vara handlare då, på
The Good Old Days.
Några sa att efter Göran Rudlings tid så har det bara blivit sämre,det var bättre/roligare förr.Som en handlare sa,det kändes som att man var del av en familj,nu är det som att driva vilket företag som helst.
Detta märks/avspeglas givetvis hos oss konsumenter också,vi drabbas ju i högsta grad av de exempel som beskrivits ovan.Detta ovan är bara ngr exempel.
Okej,vi blev av andra i Hifi-Sverige betraktade som ett Sektliknande sällskap,men fan vad vi var nöjda med våra investeringar.Samt VIKTIGT, vi lärde oss mer och mer för varje gång vid besök hos vår handlare hur vi skulle hantera/installera och sköta om vår Linninvestering.
Attention To Detail var ledord, och FAN ta den som inte följde detta, från Scotland till Distributör till Handlare.
Något som vi Linnkonsumenter märkte och uppskattade, för våra musiksystem presterade bara mer och mer oavsett investeringsgrad.
Prestandan har givetvis blivit mkt,mkt högre nu än tidigare men Attention To Detail har inte följt med i samma utsträckning.
sportbilsentusiasten wrote:
NU TILL DET JAG VILL SNACKA OM – SKANDALER!
Detta känner ni till då jag skrivit det massa gånger…men vill göra det en gång till då JUST detta har drabbat grabbarna i denna tråd.
1. Skandal 1 är all Linn slarvar med kvalitetskontrollen. Annat var det förr! Numera är det massa kablar, lösa kort mm i produkterna som leder till svårigheter att producera med KONSEKVENT HÖG kvalitet. Ska givetvis inte skilja musikalisk prestanda som det gör! Dessutom går grejjer sönder på ett sätt som inte tidigare gjorde. Vissa är till o med trasiga vid leverans.
2. Skandal 2 är att Linn inte tydligare tvingar handlare att FÖRSTÅ och ANVÄNDA Tune Dem. Förr fick handlare lära sig hur man skulle dema…hur man skulle installera…Förr fick de gå kurser för att lära sig allt detta och nåde den som inte praktiserar detta i butiken. Nu verkar Linn nöjja sig med att butikerna säljer. Hur skiter man i…
3. Skandal 3 är att Linns krav på att allt som säljs SKA installeras hos kund, inte följs upp. Finns numera få handlare som verkligen gör detta. Och Linn HQ blundar…
4. Skandal 4 är att Linn inte hanterar supportcase snabbt, en missnöjd kund är synnerligen dålig PR. (på 90-talet köpte jag ett Naimförsteg som gick sönder 2ggr inom ett års ägande. Fick ett personligt brev från chefen av Naim där han bad om ursäkt. Har även fått ett personligt mail från Ivor i ett ärende på 2000-talet.)
5. Skandal 5 är att vissa handlare inte installerar systemet gratis och följer upp kunden gratis. Särskilt ett komplext aktivt system kräver MASSA jobb över tiden. Linn betalar faktiskt handlarna för detta!
Här finns en lysande marknadspotential för en duktig, seriös handlare som gör ALLT för kunden! Som inte tänker kortsiktigt utan långsiktigt. Bygga relationer med kunderna.
Finns en hel del mer att säga om detta......
The Good Old Days,då jag läste Ivors uttalande som öppnade denna tråd så kände jag att verkligheten inte stämde
med hans uttalanden.Då kom den där känslan av saknad efter gamla tider.
Prestandaprodukter ska och måste levereras utan inbördes skillnader samt felfria,speciellt i dessa prisklasser.Sportis sammanställning är också ganska talande
för vad jag åsyftar.....ngr till exempel.
Klimax Solo 200 860:-.
Stora skillnader i musikalisk prestanda mellan exemplar.
En del har levererats med fläktproblem
En kompis ena Solo hade dålig lödning insida kabel-högtalarterminal,tillbaka till Linn.
osv.
Klimax DS 150 000:-
Har levererats med lösa internskruvar.
Kabel Dynamik till moderkort felvänd,stor prestandadegradering.
osv
Klimax Kontroll 100 430:-
Kabel Dynamik till moderkort felvänd,stor prestandadegradering.
Har levererats med lösa internskruvar.
osv
Vissa har rättvänt kablage andra inte,det är STOR skillnad i musikalisk prestanda.
En bekant köpte begagnade Klimax Aktiva filter (2st) kostade nya
93 000:- för 10-12 år sedan.I det ena filtret kabel nätdel till moderkort rättvänd,i det andra felvänd......säkringarna felvända.Stor skillnad i musikalisk presentation.
Stackars tidigare ägare som under alla dessa år använt dessa filter som underpresterat.
Samt en sak till, den ena foten var lös det saknades 1mm att dra åt...dvs
den glappade och vickade 1mm.Den hårt limmade gummifoten var aldrig losspetad så detta var från leverans.
Dessa exempel finns också från Akurate och Majikserien,återkommer med ngr exempel.
Klagosång,javisst...MEN, återigen....... ATTENTION TO DETAIL som Ivor Tiefenbrun hänvisade till,
Detta skriv inte för att misskreditera Linn, men som konsument i dessa prisklasser som Linn valt att lägga sig de senaste ca 12 åren så
ser jag det som viktigt att saker strammas upp.Det ska vara en självklarhet att inte behöva tänka, eller att ha känslan att inte allt är 100%.....
speciellt som sagt i dessa prisklasser.Så detta kan/ska istället ses som nyttig Kundfeedback.
Linn öppnar ju själva upp för Aftermarket-aktörer att skapa sig en marknad att gå in och rota i deras produkter.
Oj detta blev Lååååååångt,återkommer