selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:11

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 64 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: Wed Feb 29, 2012 02:15 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
På House Of Linn´s hemsida finns bla denna text inlagd, där Ivor Tiefenbrun uttalar sig om Linns filosofi och Attention To Detail.



Jag läste den med lite saknad och tänkte på The Good Old days. Läs,vad får ni för känsla?
Speciellt första avsnittet gav mig en The Good Old Days saknad på vissa parametrar,kul att höra vad ni får för känsla.







Attention to Detail

Linn believe everything can be improved by human interest and attention to detail. So the same person builds, tests, and packs a complete product from start to finish. This ensures a standard of construction and a sense of pride and involvement that is just not possible on a production line. They take all the time necessary to ensure every detail is correct. Only then will the person responsible for building the product personally sign their name on the back and pack it for despatch. Every product can be tracked all the way from that individual to the customer, anywhere in the world.

"If a system is not good enough to change your life, it is probably not worth buying. A good system should change the way you live and the way you feel for the better". - - Ivor Tiefenbrun M.B.E. Executive Chairman, Linn Products Limited.

"To us, music in your life is a necessity and quality reproduction essential. The unique, pure sound of Linn is the most accurate sound possible, delivering the most involving music and the most absorbing cinema. We believe our approach is the best, but the way to judge us is to listen to our products".

"Linn are a precision engineering company and we make precision engineered sound and vision components. Our job is the application of measurement and making things work. The making things work bit is not at all well understood. It’s called engineering. It is the hard and gruelling part of delivering superior performance".

"We know that once a customer buys a Linn system, the longer they have it the more they appreciate it, the more their taste in music expands and the more prepared they are to invest in its maintenance and development. This is one of the reasons a Linn system retains so much more value and lasts so much longer than anything else. It is possible to enjoy music in a genre with which you are already familiar and which you have learned to appreciate, even on a pretty poor system, but that level of sound reproduction is not good enough to help a country music person enjoy opera or vice versa. A good system will enable the listener to make this kind of transition and expand their taste in many dramatic ways because all music has merit".

Ivor Tiefenbrun M.B.E. Executive Chairman, Linn Products Limited. http://www.linn.co.uk

A single-minded philosophy guaranteeing outstanding product performance.

Linn systems are sold only by selected specialist retailers who share Linn’s commitment to music and home theatre. Our advice to customers has always been simple: if it sounds better, it is better. All you have to do is listen. Linn call this method of judging a system, the Tune Dem™.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Wed Feb 29, 2012 20:11 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 312
Inget konstigt alls, låter det bättre, är det bättre.
Det handlar inte om tycke och smak.
En god anläggning får alla musikstilar att låta bättre, mera förståeligt.
Ett annat begrepp under 90- talet var "'pitch accurate" , tonhöjdskorrekt, vilket ju förklarar singlespeaker dem och användandet av spikes samt användandet at switchade nätdelar, liksom underlag för apparaterna som varit starka och lätta.
Man vill helt enkelt undvika frekvensmodulationen som grötar till de frekvenser som innehåller takt och rytm.


Top
   
PostPosted: Thu Mar 01, 2012 00:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Man behöver bara lyfta på locket till ett nytt slutsteg i akurate klassen för att se för att se attantion to details inte är i focus nå mera utan tillräckligt bra är ett ledord, jämför man byggkvalitet i en 2200 med en klout är det tragiskt, 2200 är bättre än klout, men hur bra skulle den ha blivit om man byggt 2200 med samma kvalitetstänk som när man byggde klout tja det får vi aldrig veta

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Thu Mar 01, 2012 18:32 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
pekka71 wrote:
Man behöver bara lyfta på locket till ett nytt slutsteg i akurate klassen för att se för att se attantion to details inte är i focus nå mera utan tillräckligt bra är ett ledord, jämför man byggkvalitet i en 2200 med en klout är det tragiskt, 2200 är bättre än klout, men hur bra skulle den ha blivit om man byggt 2200 med samma kvalitetstänk som när man byggde klout tja det får vi aldrig veta
Håller faktiskt med fullständigt.. Mina första M140 var rojalkass, varit med om en sprillans ny A242 där elementinfattningen var defekt, samt andra konstigheter, Linn är inte som Linn var förr när det handlar om ren byggkvalitet tyvärr. Visst kan saker gå sönder men trasiga prylar (visuellt trasiga alltså..) från produktionslinjen som godkänts av någon som stressat är inte ok, speciellt inte i dessa prisklasser.

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Thu Mar 01, 2012 23:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2353
Location: Göteborg
pekka71 wrote:
Man behöver bara lyfta på locket till ett nytt slutsteg i akurate klassen för att se för att se attantion to details inte är i focus nå mera utan tillräckligt bra är ett ledord, jämför man byggkvalitet i en 2200 med en klout är det tragiskt, 2200 är bättre än klout, men hur bra skulle den ha blivit om man byggt 2200 med samma kvalitetstänk som när man byggde klout tja det får vi aldrig veta
Är det inte Klimax Twin du talar om i så fall!? Dessutom är det väl i princip bara själva chassit som är mer påkostat i Klout. Resten är väl inte direkt bättre kvalitet? Kabelriktning? Tyngre och större trafo, men det är ju sämre så vad är problemet?


Top
   
PostPosted: Fri Mar 02, 2012 12:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Kolla bara på högtalar kablarna internt och jämför med klouten, de nya stegen är modulluppbyggda för att spara pengar och inte för max prestanda

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Fri Mar 02, 2012 13:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Intressant tanke, bara för att de är bättre innebär det väl inte att det är ok att använda tillräckligt bra i ett slutsteg som ändå kosTar nästan 40 tusen

Kvalitetstänket är faktiskt högre i en intek, så var det för med Linn köpte du en produkt var den optimerad till den prisklassen

Helt klart är de nya Linngrejerna bättre men för mig känns det konstig när man använder vanliga datorkontakter istället för lödda anslutningar, tror prestandanivån skulle stiga betydlig om man inte körde med Good enough

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Fri Mar 02, 2012 19:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Det jag tycker är viktigast är att man får det man köper/betalar för!

Jag kan acceptera små skillnader på produkter i Majikserie,
minimalt små på Akuratenive
iprincip obefintliga skillnade på Klimaxnivå.

Den som köper ett par 350A ska kunna kräva att de är minst lika bra som det exemplar kunden fått demonstrerat hos säljare.
Detta är kanske Linns mest avancerade produkt, men på den nivån och för det priset ska det inte vara märkbara skillnader mellan olika exemplar. Jag vet att olika rum många gånger har betydligt mer betydelse än mycket av installation och tweaks, men om ett par högtalare jämförs i samma rum med samma placering och med samma utrustning runt omkring.


Aleann Jag vet inte om jag missförstått, men jag tror jag läst om att du fick ett par klart trasig M140. Annars var det är någon annan som fick detta levererat nytt till sig. Oavsett har du haft mer en ett par M140 och upplever det som stor skillnad på dem?! Samma med ett par nylevererade A242!
En kunde som råkar ut för något sånt bör tillverkare ta väldigt gott hand om!!! Jag tycker att tex. ett par silverkablar eller erbjudande om högtalarkablar eller något liknande GRATIS ska vara solklart för att visa att relationen till kund är viktigt för Linn! Dessutom, kanske inte ett helt handskrivet brev, men vartfall en en utskriven ursäkt och beklagan med personlig signatur av den som monterat produkten + Ivor hade varit en klar grej som ger förtroende för tillverkaren att detta inte är normal rutin och att den som har den extrema oturen blir omhändertagen!


När det gäller Akurate VS klout finns det säkert många anledningar till olika konstruktioner datorkontakter osv. Linn säljer för att göra kortsiktig och främst långsiktig vinst. Om produkterna blir mer ojämna i kvalitet eller betydligt mer kostsamma så är det inte säkert det är lönande. Är det problem att säkerhetställa att produkter är hela i träverk och elementinfattningen, finns det en stor risk att rättvända kablar handlöda kablar osv. blir ändå svårare att kontrollera och större risk med fel och mer ojämnare produkter till ett dyrare pris... Deprimerande...


Top
   
PostPosted: Fri Mar 02, 2012 23:10 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Joo det var jag som fick ett par rejält åtgångna M140.. helt bizarr histora där Linn vägrade varken lösa eller erkänna problemet. Min ÅF tog tillslut hela kostnaden själv för ett nytt par M140.

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Sat Mar 03, 2012 10:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2353
Location: Göteborg
pekka71 wrote:
Intressant tanke, bara för att de är bättre innebär det väl inte att det är ok att använda tillräckligt bra i ett slutsteg som ändå kosTar nästan 40 tusen
Allt är en fråga om hur mycket mer det skulle kosta. Om man når 95% av prestanda med 85% av ansträngningen så har man nog ändå gjort ett vettigt val. "good enough" måste nog gälla alla produkter som inte aspirerar på "cost no object" kategorin. Något mellanting existerar väl knappast - annat än i vårt medvetande - och då för att motivera våra inköp!?
pekka71 wrote:
Kvalitetstänket är faktiskt högre i en intek, så var det för med Linn köpte du en produkt var den optimerad till den prisklassen
Jag tycker kvalitetsnivån på utförandet är rätt likt, men f.f.a. har de lärt sig vad som är viktigt och vad som är mindre viktigt och tillämpar det rätt väl.
pekka71 wrote:
Helt klart är de nya Linngrejerna bättre men för mig känns det konstig när man använder vanliga datorkontakter istället för lödda anslutningar, tror prestandanivån skulle stiga betydlig om man inte körde med Good enough
Något jag tycker man slarvar med helt i onödan är kabelriktningar, vilket, om det hanterades på vettigt sätt, ganska enkelt skulle kunna göras rätt jämt (t.ex. med olika kontakter i resp. ände). De borde även göra mer när det gäller "best practices" t.ex. när det gäller installationstips, underlag, nätverksinstallation, kablar etc. Det är å andra sidan något vi driver via forumen och på så sätt slipper Linn riskera att stöta sig med de kunder som har avvikande åsikter om hur detta skall göras (nätfilter, kablar, möbler etc.).


Top
   
PostPosted: Sat Mar 03, 2012 13:51 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sat Sep 27, 2008 12:40
Posts: 326
Wall! Jag är LINN handlare och sälen skicka tillbaka nått till LINN som var trasig ... Jag dödat en ADSM själve med statisk skock från en TV, erkänt till LINN det var mitt fel ock fick en hel nya skickat till mig detsamma dag utan kostnad. Om det är nått fel inom första 3 månader, man få ett helt ny.

Under 2012, jag har inte skickat nått till LINN. Under 2011, jag hade ett problem med en klämt kabel på 350A och kort sluttning som gav mycket problem men kan inte sa om det var ja eller fabriken som klämt kabeln. Fick 100% support från LINN utan kostnad. Utanför detta jag skickat tillbaka en Classic Movie med nått fel på Toslink som var lagat hus LINN utan konstigheter. Allt utanför detta var inget med LINN att göra ... kunde som hade gjort synder produkter men igen fantastisk hjälp från LINN.

M140's har en enkelt crossover och enkla element och är lätt att bygga. Jag kan bygg ett par i en timmar ... va kan bli så drastisk fel att man kan inte lösa problemen inom 30 minuter? Vi har enormt mycket dem produkter och allt funkar ock låter fantastisk bra ... bättre en konkurrent produkter ... Ända gånger nått låter skumt är när jag har kopplat nått fel själve men det märks och jag lösa problemen direkt.

Alla nya produkter från LINN låter bättre en motsvarande äldre produkter! Mitt rekommendation är att besöka fabriken med mig och kolla själve hur nog LINN jobbar i verklighet ... det är imponerande! (email: martin@peoplesandschmidt.com om du vill besöka LINN)

P.S. Varg 3K på 350's har ett eget inställning med siffror märkt på back siden specifik till bara detta exempel som ställas in på slutsteg. Det är inte första gången jag har sett fel och det var inget med LINN att göra! Varg rum är annorlunda och det finns gott om 'expert' i Sverige som ändra sackar och 'settings' på LINN produkter.

Lite sorgligt för en LINN handlare som mig att läsa kritiken ovanför ... Jag ska isf tar upp allt som var diskuterat ovanför med den nya produktions chef för LINN som var här med Gilad bara förgår .. önskar jag hade läst tråden tidigare.

_________________
Linnegatan 5, Göteborg
tel : 0760071281
martin@peoplesandschmidt.com

www.linnhifi.blogspot.com


Top
   
PostPosted: Sat Mar 03, 2012 19:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 691
Jättebra att se hur ni upplever det också. Kan bli att man lätt fokuserar på det dåliga då det oftast är det som kommer fram.

Men samtidigt så har vi ju 4200 historien. Där vi har hela serier med dynamiks som är fel på, kanske dynamiks som levererades under ett halvårs tid var felaktiga.

Detta VET linn, men man har inte brytt sig om att åtgärda det, man vet vilka kunder som har dessa trasiga delar men man kontaktar dom inte. Det är skandalöst och uppriktigt sagt skitdåligt av linn. Hur roligt är det för kunder att upptäcka detta senare efter garantitiden? Att sitta med en trasig produkt som dom kanske inte ens servar då.
För att ta ett gammalt uttryck: dom pissar med elefantstråle på sina kunder när dom beter sig så.

Folk lägger ut hundratusentals kronor på sina produkter och sen vill linn inte ta sitt ansvar. Min sambo har gått i taket av allt detta, jag med också för den delen, hur lätt är det att Motivera inköp av förstärkare på 200.000 när det tar ett år innan produkterna börjar fungera? Innan linn ens insett att dom har fel på grejerna?

För att inte tala om hur många nya solos och solouppgraderingar som haft fel på sig, på en vara som kostar mer än en ny bil? Tror du att det är fritt fram sen att investera mer när familj och vänner ser vilket rappel det är med allt?

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Sat Mar 03, 2012 20:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2353
Location: Göteborg
The Archangel wrote:
Men samtidigt så har vi ju 4200 historien. Där vi har hela serier med dynamiks som är fel på, kanske dynamiks som levererades under ett halvårs tid var felaktiga.

Detta VET linn, men man har inte brytt sig om att åtgärda det, man vet vilka kunder som har dessa trasiga delar men man kontaktar dom inte.
Är det verkligen så enkelt? Jag har läst om personer som haft steg som stängt av sig, men när detta testats hos Linn (med samma set-up, men andra övriga individer utom det påstått felande slutsteget) så har steget tålt mycket mer än vad kunden uppgivit.

Att det inte skulle vara något som helst problem verkar emellertid inte heller så troligt. Frågan är vad som faktiskt brister och hur allvarligt det är i praktiken. Linn tycks inte tycka det är speciellt allvarligt och inte många andra heller. Några få tycks dock missnöjda. Kan det vara så att det är ett fåtal steg som har skyddskretsar/nätdelar som konstrar/slår ifrån onödigt tidigt och därför ställer till bekymmer? Verkar i så fall rimligt att dessa steg åtgärdas och därmed skulle saken vara ur världen. Konstigt dock att ett steg som påståtts vara felande inte visade sig vara det när det testats hos Linn. Kanske är problemet inte bara stegens nätdelar utan något med vissa kombinationer och kanske även beroende på hur elinstallationen i fastigheten ser ut.


Last edited by HCL on Sat Mar 03, 2012 21:02, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Sat Mar 03, 2012 21:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 691
HCL wrote:
The Archangel wrote:
Men samtidigt så har vi ju 4200 historien. Där vi har hela serier med dynamiks som är fel på, kanske dynamiks som levererades under ett halvårs tid var felaktiga.

Detta VET linn, men man har inte brytt sig om att åtgärda det, man vet vilka kunder som har dessa trasiga delar men man kontaktar dom inte.
Är detta verkligen så? Vad är felet och hur yttrar det sig? Jag har läst om personer som haft steg som stängt av sig, men när detta testats hos Linn (med samma set-up, men andra övriga individer utom det påstått felande slutsteget) så har steget tålt långvarig överbelastning utan att stänga av sig. Det hela verkar inte riktigt så enkelt som du beskriver saken.

Att det inte skulle vara något som helst problem verkar emellertid inte heller så troligt. Frågan är vad som faktiskt brister och hur allvarligt det är i praktiken. Linn tycks inte tycka det är speciellt allvarligt och inte många andra heller. Några få tycks dock missnöjda. Kan det vara så att det är ett fåtal steg som har skyddskretsar/nätdelar som konstrar/slår ifrån onödigt tidigt och därför ställer till bekymmer? Verkar i så fall rimligt att dessa steg åtgärdas och därmed skulle saken vara ur världen. Konstigt dock att ett steg som påståtts vara felande inte visade sig vara det när det testats hos Linn. Kanske är problemet inte bara stegens nätdelar utan något med vissa kombinationer och kanske även beroende på hur elinstallationen i fastigheten ser ut.
Nej det är konstaterat fel hos linn. De stänger av för tidigt. Har inget med el hemma eller annat. Ett steg tål stryk det andra stänger av vid 67-68. Och det är under en period av dynamikar. Deallra senaste tål stryk igen. Linn byter ut dom om man vill men här borde de göra det med alla nätdelar, kontakta kunderna eller återförsäljarna. Men det gör dom inte.

Jag hade precis detta problem som numera är löst, efter min egen och min handlares arbete.

Så heder åt handlare som är engagerade, men fy på linn.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Sat Mar 03, 2012 21:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 691
Vart har du läat att dessa steg inte slår av när linn testar? De diskussioner på linns forum kring detta har jag läst, där har linn testat ett steg till exempel, men detta var efter att de bytt nätdel, till de numera fungerande dynamikarna. Och DÅ tål dom stryk. Med de felaktiga så driver dom inte ens de enklaste högtalarna till vettiga nivåer.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 64 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited