Lejonklou wrote:
Andrén wrote:
En så pass enkel sak som att diskanten ligger en dB för lågt kan ge en sameness-effekt som är påtaglig, imho.
Quote:
En dB för mycket ger även det ett artificiellt tillägg till musiken, och i värsta fall lyssningströtthet.
Intressant.
Är det här något som Linnhögtalare generellt lider av, tycker du? Eller någon speciell modell?
Nej, jag tycker inte att Linn lider alls utav det. Jag har dock begränsad erfarenhet av alla Linns modeller.
Jag har iofs andra åsikter om Linns konstruktioner, men det är en annan historia.
Det jag åsyftar är att sameness som "effekt" upplever jag ligger sent i kedjan, att det är en resultant av konstruktör och uppställning.
Framförallt kring hur filter och högtalarens geometri är uppbyggd. Ska man dra sameness till sin spets, så känns ju Carlsson och Larsen, som nära en definition, där målet är att låta "lika" överallt och samtidigt =) Vissa gillar det, andra inte.
En ytterligare viktig faktor till vad som jag tror ligger till grund för sameness är komprimerade inspelningar, men även de en debatt för sig =)
Mvh