selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 06:48

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 260 posts ]  Go to page Previous 114 15 16 17 18 Next
Author Message
PostPosted: Wed Sep 29, 2010 12:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

"Faktisktianerna" pratar ofta om (o)färgningar och transparens. Varje form av utryck för musikaliet eller sväng i återgivningskedjan, dvs elektronik och högtalare är en brist och leder till sameness. En anläggning får alldrig tillföra något från plattan. Om en anläggning "svänger" medför det att musik som inte skall svänga också gör det och allt låter lika, dvs sameness.
Om man som argument hävdar att "min" anläggning låter väldigt bra på den musik jag föredrar att lyssna på, kommer motargumentet att en anläggning skall kunna återge all musik. Tråkiga plattor skall alltså låta så tråkiga de faktiskt är..... ;-)

PostPosted: Wed Sep 29, 2010 14:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

nonick wrote:
Varje form av utryck för musikaliet eller sväng i återgivningskedjan, dvs elektronik och högtalare är en brist
Exakt samma sak tycker Linnentusiaster. Skillnaden är att de faktiskt hör vad som händer med musiken - och all erfarenheter inom området visar att återgivningskedjan endast kan försämra. De påstådda färgningarna som ger sväng eller musikalitet är därför en ren fantasiprodukt, skapad av de som inte kan bedöma anläggningens inverkan på musikaliska förlopp.

Det är viktigt att komma ihåg att det faktiskt handlar om detta; vi lyssnar på olika sätt. Vissa klarar att flytta fokus från anläggningens ljudkvalitet till det musikaliska budskapet. De som inte klarar det förstår inte vad Linn sysslar med.

PostPosted: Wed Sep 29, 2010 18:21 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Lejonklou wrote:
Sameness är nog det subjektiva intrycket av en återgivning med mycket distorsion.

Att uttrycket börjat användas av de som vill tala illa om Linn är inte så konstigt. Hittar man inga grava fel eller inte är så tekniskt bevandrad kan man alltid säga att apparaterna lider av sameness. De ger intrycket av att låta bra, men egentligen låter det lika om allt.

Det må vara hänt att vi har olika uppfattning om vad sameness innebär, men jag är inte helt av samma uppfattning.

En så pass enkel sak som att diskanten ligger en dB för lågt kan ge en sameness-effekt som är påtaglig, imho. Därmed så ser jag inte att distorsion behöver vara grund för sameness. Därmed så anser jag att denna skillnad i nivå är av signifikant betydelse för just musikaliteten.
En dB för mycket ger även det ett artificiellt tillägg till musiken, och i värsta fall lyssningströtthet.

Så vad vill jag säga med detta? Jo att jag upplever inte att dist skulle vara något som i någon större utsträckning skapar sameness. Däremot dåliga uppställningar och dåligt rum, ger en sämre återgivning som återspeglas i en markant sämre musikalitet.

Mvh

-------------------
1+1=1

PostPosted: Wed Sep 29, 2010 19:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Andrén wrote:
En så pass enkel sak som att diskanten ligger en dB för lågt kan ge en sameness-effekt som är påtaglig, imho.
Quote:
En dB för mycket ger även det ett artificiellt tillägg till musiken, och i värsta fall lyssningströtthet.
Intressant.

Är det här något som Linnhögtalare generellt lider av, tycker du? Eller någon speciell modell?

PostPosted: Wed Sep 29, 2010 20:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
DelNaja wrote:
Jag kanske är dum som inte fattar, men hur kan två olika skivor låta likadant? :(
Inte låta likadant men precis som jag skrev, få samma karaktär. När alla skivor får samma markerade bas till exempel. Trots att de rimligen borde låta olika, precis som i verkligheten.
Jag undrar om det kanske inte är så att de ljudmässiga skillnaderna mellan t.ex. olika gitarrer är ganska små jämfört med hur olika en och samma gitarr kan återges m.h.a. olika hifi-apparater.

PostPosted: Wed Sep 29, 2010 22:52 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Lejonklou wrote:
Andrén wrote:
En så pass enkel sak som att diskanten ligger en dB för lågt kan ge en sameness-effekt som är påtaglig, imho.
Quote:
Intressant.

Är det här något som Linnhögtalare generellt lider av, tycker du? Eller någon speciell modell?
Nej, jag tycker inte att Linn lider alls utav det. Jag har dock begränsad erfarenhet av alla Linns modeller.
Jag har iofs andra åsikter om Linns konstruktioner, men det är en annan historia.

Det jag åsyftar är att sameness som "effekt" upplever jag ligger sent i kedjan, att det är en resultant av konstruktör och uppställning.
Framförallt kring hur filter och högtalarens geometri är uppbyggd. Ska man dra sameness till sin spets, så känns ju Carlsson och Larsen, som nära en definition, där målet är att låta "lika" överallt och samtidigt =) Vissa gillar det, andra inte.

En ytterligare viktig faktor till vad som jag tror ligger till grund för sameness är komprimerade inspelningar, men även de en debatt för sig =)

Mvh

-------------------
1+1=1

PostPosted: Thu Sep 30, 2010 02:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... light=linn

PostPosted: Thu Sep 30, 2010 09:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag läste tråden, haraldur, men jag såg inget om "sameness" i den.

PostPosted: Thu Sep 30, 2010 22:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Andrén wrote:
Nej, jag tycker inte att Linn lider alls utav det. Jag har dock begränsad erfarenhet av alla Linns modeller.
Jag har iofs andra åsikter om Linns konstruktioner, men det är en annan historia.
Har du kanske lust att dela med dig (företrädesvis i en annan tråd) så vore det ju alltid intressant. Finns väl i.o.f.s. viss risk att det drar igång en varm diskussion, men det är ju inte omöjligt att det samtidigt utmynnar i något positivt i slutändan.

PostPosted: Thu Sep 30, 2010 23:53 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

hardcorelinnie wrote:
Andrén wrote:
Har du kanske lust att dela med dig (företrädesvis i en annan tråd) så vore det ju alltid intressant. Finns väl i.o.f.s. viss risk att det drar igång en varm diskussion, men det är ju inte omöjligt att det samtidigt utmynnar i något positivt i slutändan.

När jag nu är branschanknuten så finner jag inte läge att diskutera för/nackdelar med andras konstruktioner. Jag kan ha åsikter som privatperson, men dessa kan jag i så fall dela med mig av vid någon form av sammankomst, Träff/mässa/ dyl.

Men jag kan ju säga som sådant att jag tycker om fler saker än de jag själv jobbar med =) Så uppkommer någon intressant tråd där någon lösning diskuteras kan jag dela min åsikt i det fallet =)

Hoppas detta nu inte glidit allt för långt från topic.

Men för att föra diskussionen något vidare så undrar jag vilka som hävdar att disten medför sameness, och dessutom menar på att det skulle vara Linn specifikt??

mvh

-------------------
1+1=1

PostPosted: Fri Oct 01, 2010 06:38 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Andrén wrote:
Lejonklou wrote:
Sameness är nog det subjektiva intrycket av en återgivning med mycket distorsion.

Att uttrycket börjat användas av de som vill tala illa om Linn är inte så konstigt. Hittar man inga grava fel eller inte är så tekniskt bevandrad kan man alltid säga att apparaterna lider av sameness. De ger intrycket av att låta bra, men egentligen låter det lika om allt.

Det må vara hänt att vi har olika uppfattning om vad sameness innebär, men jag är inte helt av samma uppfattning.

En så pass enkel sak som att diskanten ligger en dB för lågt kan ge en sameness-effekt som är påtaglig, imho. Därmed så ser jag inte att distorsion behöver vara grund för sameness. Därmed så anser jag att denna skillnad i nivå är av signifikant betydelse för just musikaliteten.

Så vad vill jag säga med detta? Jo att jag upplever inte att dist skulle vara något som i någon större utsträckning skapar sameness. Däremot dåliga uppställningar och dåligt rum, ger en sämre återgivning som återspeglas i en markant sämre musikalitet.

Mvh
En skillnad på mindre en en enda db i de aktiva filtren till tex Linn Kaber kan göra att alla skivor låter sämre. Det finns en optimal placering av högtalarna i ett rum, precis som de aktiva filtren kan ställas in exakt rätt. Ställer man in fel på nivåerna med ett par aktiva kaber med dess tre delningar så försämras all musik- det blir svårare att höra melodierna samt att följa med i musiken. Jag tycker Linn är extremt noggrann med sina högtalare och det är inte konstigt eftersom de använder tune-method vid utvecklingen av sina egna högtalare.

En högtalare som inte är optimalt uppställd i rummet medför därför att alla skivor låter en aning sämre än de skulle kunna göra.

PostPosted: Fri Oct 01, 2010 11:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rutger wrote:
Andrén wrote:
Lejonklou wrote:

Mvh
En skillnad på mindre en en enda db i de aktiva filtren till tex Linn Kaber kan göra att alla skivor låter sämre. Det finns en optimal placering av högtalarna i ett rum, precis som de aktiva filtren kan ställas in exakt rätt. Ställer man in fel på nivåerna med ett par aktiva kaber med dess tre delningar så försämras all musik- det blir svårare att höra melodierna samt att följa med i musiken. Jag tycker Linn är extremt noggrann med sina högtalare och det är inte konstigt eftersom de använder tune-method vid utvecklingen av sina egna högtalare.

En högtalare som inte är optimalt uppställd i rummet medför därför att alla skivor låter en aning sämre än de skulle kunna göra.
Att en högtalare låter lite sämre än den kunde göra är inte "sameness". Uttrycket är för övrigt inte påhittat för att kunna klanka ner på just Linn utan mer för att karakterisera apparater som med en viss påverkan får allt att låta lite likadant. Tex en rörförstärkare som är rund och mjuk i återgivningen och gör att alla fonogram låter så även om det är aggressiv råpunk...

Såväl linjär som ickelinjär dist kan få fonogram att låta lika, i alla fall ur rent ljudhänseende. Om det samma gäller ur tunedemsynvinkel har jag aldrig vara sig testat eller funderat över.

/ B

PostPosted: Sat Oct 02, 2010 07:09 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Att en högtalare låter lite sämre än den kunde göra är inte "sameness".

Jo, det är precis det det är. Allting låter mera likadant vid felaktig installation. Lika dåligt. Placeras inte högtalarna exakt optimalt i rummet ( på mindre än en cm när ) blir resultatet sameness.
Det blir svårare att höra melodier och det blir svårare att följa med i musiken. Lika svårt på alla skivor.

Detta är något man märker väldigt tydligt då man använder tune-method vid installationer.

Lyssnar man däremot på "ljudet av musiken" vid installation så låter allting likadant- hela tiden. Det är först då man lyssnar på melodislingorna man hör hur oerhört stor skillnad det blir med korrekt installation. Ibland kan några få millimeter göra skillnad.

Det kan t.om. höras i rummet intill.

PostPosted: Sun Oct 03, 2010 18:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag tror inte "sameness" är ett begrepp vi behöver adoptera. Inte ens när det gäller intuning eller Linninstallationer.

Låt de på Faktiskt använda begreppet som de önskar när det gäller att göra ner det som inte låter som deras ljudideal förespråkar.

PostPosted: Sun Oct 03, 2010 21:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

nonick wrote:
Jag tror inte "sameness" är ett begrepp vi behöver adoptera. Inte ens när det gäller intuning eller Linninstallationer.

Låt de på Faktiskt använda begreppet som de önskar när det gäller att göra ner det som inte låter som deras ljudideal förespråkar.
Tråkigt att läsa ditt inlägg som lyser av "vi vet bäst, alla andra fattar ingenting" andan. :?

Sameness är ett utmärkt uttryck och kan tillämpas på allt, liksom tune dem kan. (även om jag tycker samness är ett något överflödigt uttryck nu när tune dem/musikalitet finns...kan man ju bara inte avfärda det helt)

Om man tunar systemet framgår budskapet tydligare = skillnaderna i musiken ökar - dvs sameness minskar.
Samma gäller uppgradering.

Ju bättre system/intuning, destå gladare blir glad musik, destå sorgsnare blir sorgsen musik...

Post new topic  Reply to topic  [ 260 posts ]  Go to page Previous 114 15 16 17 18 Next

All times are UTC+02:00