selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:41

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 260 posts ]  Go to page 1 2 3 4 518 Next
Author Message
PostPosted: Wed Feb 24, 2010 20:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Detta kommer att bli spännande,Bassman på Faktiskt.se skickade mig ett SMS i går vid 23-tiden,jag var välkommen att komma och hämta hans INO piP på Torsdagkväll då han och bandet åker på spelning. Tänkte ta ner dem till sommarstugan där det finns bra förutsättningar att kunna lyssna i fred. Akustiken är god,i vart fall för Linnhögtalare,gjuten platta,klinkergolv,trähus med innerväggar i planktimmer,lagomt dämpat med lite bokhyllor,en stor Ektorpsoffa från Ikea,ett rum på 24m2..

Det blir 100% Linn på elektronikfronten..
Karik serienummer ca 4000
Karik Serienummer ca 6000?
Karik serienummer ca 12500? briliant slimline
LP12/Cirkus/Akito/Adikt/Lingo

LK1(orörd)
LK1(tweakad)
LK1+Dirak
Wakonda

LK2(orörd)
LK2(med serviceåtgärder enligt bulletinerna från Linn åtgärdade)
LK2(nödtorftigt reparerad)
LK85
LK85
5105
LK100 mellanmodell,ytmonterad men med banankontakter
LK100 mycket tidigt exemplar..

Svart interconnect
Silver interconnect
K600

Elsladd enkardelig från garagets ellåda
RG62 på Biltemakontakter
antennkabel på biltemakontakter

Om tiden räcker till:
Låna tillbaks min gamla Quad 303(slutsteg)
Pioneer 668

Högtalarna fångade tidigt mitt intresse då det är ungefär det huvudsakliga diskussionsämnet på Faktiskt.se och ungefär lika religiöst som Linn. Snackade för övrig för första gången med Ingvar Öhman som konstruerat piP i dag.

Stämmer det som bland annat Richard påstår, att det är aktiv M140 Varning i dem för femtusen och att en Linnists huvudsakliga intresse(förutom att lyssna på musik då och inte ljud)att ständigt snurra på Ivors uppgraderingskarusell brukar upphöra då denne fått en demonstration av dessa burkar,ja om det stämmer då får jag se över min religiösa åskådning..

Jag vet redan att det låter VÄLDIGT BRA,vad jag vill veta nu är hur de trivs ihop med Linn,det har ju alltid diskuterats om färgat ljud,sameness,och annat så fort Linn kommer på tapeten,särskilt när man pratar om nittiotalets Linn.

I Luleå så verkade det rätt okänsligt,man menade att Linn var ute och cyklade i sitt "Source first" tänk,så långt är jag inte riktigt beredd att hålla med fullt ut men det kanske snöas in för mycket på kostsamma småsaker i bland när det finns annat som "ger mer"

"Allting räknas" så resonerade även INO´s konstruktör,ner till minsta kabelstump och dess material. Alltså borde det inte vara till någon nackdel om allt är så bra som möjligt i resten av kedjan,riggning ej att förglömma.

Hur som helst,det ska bli intressant...

PostPosted: Wed Feb 24, 2010 20:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ser fram mot att höra din rapport efter genomförd lyssning! :)

PostPosted: Thu Feb 25, 2010 00:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mycket intressant, ska bli kul att läsa om resultaten!

Att Linns elektronik passar ihop med andra högtalare vet jag redan, ägare till DQ10 som jag är... Vad jag också vet är att mer effekt skulle passa mina högtalare bättre, men just nu får det räcka med LK140...

/ B

PostPosted: Thu Feb 25, 2010 11:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haraldur wrote:
Stämmer det som bland annat Richard påstår, att det är aktiv M140 Varning i dem för femtusen och att en Linnists huvudsakliga intresse(förutom att lyssna på musik då och inte ljud)att ständigt snurra på Ivors uppgraderingskarusell brukar upphöra då denne fått en demonstration av dessa burkar...
Det var tråkigt med ett sådant dra-alla-över-en-kam uttalande...
Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag är då sannerligen inte fast i någon "karusell", trots att jag tycker om Linn.
Självklart har man en tanke på att uppgradera, men jag är supernöjd med min anläggning redan nu.

Hur som helst, jag tycker också det är intressant att höra vad du kommer fram till! :)

PostPosted: Thu Feb 25, 2010 22:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

DelNaja wrote:
Det var tråkigt med ett sådant dra-alla-över-en-kam uttalande...
Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag är då sannerligen inte fast i någon "karusell", trots att jag tycker om Linn.
Självklart har man en tanke på att uppgradera, men jag är supernöjd med min anläggning redan nu.
Visst kan åtminstone jag, alltsedan jungfrusilen i form av en Mimik CD för snart 20 år sen, känna ett uppgraderingssug emellanåt. :wink: Vet dock inte om detta är en värre åkomma för oss Linnister än för folk med andra intresseinriktningar och hifipreferenser. Håller inte Naimare, McIntoshare och vad det nu kan finnas därute på åt nåt likande håll? Hur är det med piP:ar förresten - sitter dom stilla i båten i 20 år (eller hur länge piP nu har funnits)? (Hade förresten min Mimik i typ nästan 15 år.) Ja, ursäkta OT:andet men man funderar ju lite...

PostPosted: Thu Feb 25, 2010 22:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har ju bytt mina Linn högtalare mot Ino Audio och jag är "mer än nöjd". Det började med att jag satte dämpkuddar istället för spikes under mina dåvarande Linn Kan. Upptäckte en enorm förbättring.

Blev intresserad av att lyssna på Ino Audio och kom över ett par begagnade piP, som jag kopplade in i min lilla anläggning. Till min fasa upptäckte jag att det var roligare att lyssna på den anläggningen, än den stora.

Jag hade faktiskt också samtidigt börja tröttna på uppgraderingshysterin typ "du måste aktivera dina högtalare, för att det ska låta bäst". Men varför inte göra rätt från början? Funderade jag. Varför biwireing eller aktivt, när det kan låta bra passivt med bara ett par enkla högtalarkablar?

Fick tag på ett par nästan nya pi60s till min stora anläggning och jag kan konstatera att Ino Audio fungerar mycket bra till Linn-elektroniken. Jag är mycket nöjd och har faktiskt aldrig spelat så mycket skivor som det senaste halvåret. Minst två timmar varje dag. Och jag har haft Linn i över 20 år (både passivt och aktivt)

Hoppas du blir nöjd med din lyssning på piP, Haraldur. Fast du behöver definitivt inte omvärdera Linn. Det finns plats för båda i ett system :wink:

/mvh

PostPosted: Fri Feb 26, 2010 00:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
Jag hade faktiskt också samtidigt börja tröttna på uppgraderingshysterin typ "du måste aktivera dina högtalare, för att det ska låta bäst".
Tråkigt om någon har sagt till dig att man "måste" göra si eller så. Det måste man inte! Man bestämmer ju helt själv vad man tycker, vad som är tillräckligt och vart man vill med sitt lyssnande/hobby/musikintresse.

Jag upplever att det är skillnad på att vilja uppgradera och att vilja uppgradera (så att säga). Antingen uppgraderar man pga. att man var missnöjd, eller så uppgraderar man pga. att man var jättenöjd och blev sugen på mer! Ju bättre anläggning man har, desto mer engagerad blir man av musiken har jag upplevt. Och då är det ju inte så konstigt om man vill uppleva "mer". Men som sagt, det betyder ju inte nödvändigtvis att man var MISSnöjd innan.

Ur den synvinkeln kan kanske lyssnarens vilja att uppgradera ses som ett gott betyg åt musikåtergivningsutrustningen?
Då är det tacksamt om tillverkaren har ett tydligt koncept där man KAN uppgradera och får ut mer glädje. Om man vill, såklart.

PostPosted: Fri Feb 26, 2010 13:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

DelNaja wrote:
Tråkigt om någon har sagt till dig att man "måste" göra si eller så. Det måste man inte! Man bestämmer ju helt själv vad man tycker, vad som är tillräckligt och vart man vill med sitt lyssnande/hobby/musikintresse.
Nja, nu är det ju ingen som sagt direkt till mig att jag måste aktivera mina tidigare Linn-högtalare, men läser man flera av de diskussioner som förs på detta forum så är ju aktivering (av naturliga skäl, he, he - det är ju ett Linn-forum) just det som de flesta rekommenderar.

Det skulle inte förvåna mig att många tror att aktivering av ett par högtalare är det mest ultimata. Eller att biwira, eller triwira.

Jag tycker det är intressant med tillverkare som försöker göra "ultimata" lösningar från början. Det är faktiskt rätt spännande att med blott två högtalarelement och ett par anslutningskontakter, lyckas producera ett välljud väl i klass med ett aktivt system och fem, sex anslutningsterminaler.

/mvh

PostPosted: Fri Feb 26, 2010 17:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
Nja, nu är det ju ingen som sagt direkt till mig att jag måste aktivera mina tidigare Linn-högtalare, men läser man flera av de diskussioner som förs på detta forum så är ju aktivering (av naturliga skäl, he, he - det är ju ett Linn-forum) just det som de flesta rekommenderar.

Det skulle inte förvåna mig att många tror att aktivering av ett par högtalare är det mest ultimata. Eller att biwira, eller triwira.
Om någon rekommenderar någonting, så måste man väl ändå utgå ifrån att personen tycker att någonting är bra UR EGEN ERFARENHET. En sådan rekommendation är välkommen och tacksam. Det är något helt annat än att "tro att aktivering av ett par högtalare är det mest ultimata". Men... det är fortfarande bara en rekommendation, inget annat. Man måste bilda sig en egen uppfattning.
Har du själv lyssnat på passiva vs. aktiva högtalare?
torig wrote:
Jag tycker det är intressant med tillverkare som försöker göra "ultimata" lösningar från början. Det är faktiskt rätt spännande att med blott två högtalarelement och ett par anslutningskontakter, lyckas producera ett välljud väl i klass med ett aktivt system och fem, sex anslutningsterminaler.
Jag har aldrig hört piP (vilket jag antar att det är du syftar på), så det kan jag inte säga något om.
Jag är öppen för att de kan vara hur bra som helst. Det skulle vara kul att provlyssna nån gång.

PostPosted: Fri Feb 26, 2010 18:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En del i det hela är väl att det finns någonting mentalt värdefullt i konceptet att man hela tiden kan bygga på sin anläggning,jag drar gärna fram tjatet om min Märklinsamling igen i sammanhanget,på samma vis så är det naturligtvis väldigt fördelaktigt för exempelvis Linn med en kundkrets som sväljer hela paketet. I bland undrar jag om vi är en speciell grupp som är mottagliga för det här konceptet. Kommer att tänka på när Filip och Fredrik besökte Fabio och gjorde "hemmahos" reportage hos honom.

Förutom hans schyssta ljudanläggningar, -om vilka han fattade ingenting eller i vart fall väldigt lte,den lilla i gästrummet för kanske några hundra tusen,och den lite finare som han hade för eget bruk i ett par miljonersklassen, så hade han typ en mindreaktig flyghangar med alla de senaste motorcyklarna,han var lite besviken på att det inte fanns någon hoj som han inte hade av de han ville ha det allra senaste av,han berättade om hur roligt det var varje gång som ett nytt tillbehör kom ut så han fick "uppgradera" hojen. Inte alls till någon egentlig nytta men han fick något slags välbefinnande av det...

Edit: För den som inte sett avsnittet så kan det rekommenderas! Kollade lite hastigt på det nu efter att jag skrivit inlägget,"Lilla" anläggningen kostade 800-900.000:- och den stora 25MIJONER!!

karln har 150 motorcyklar av senaste modell,bara värstingar,uppgraderar sig ständigt.

"Lilla" hifi systemet har högtalarkablar som kostar ungefär 70.000:- /par

Härlig kille...

PostPosted: Fri Feb 26, 2010 20:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

I och med att Fabio har en egen studio som han pysslar med själv + att han installerar och
kopplar ihop alla sina anläggningar (han har mer än två) själv så tror jag nog att fattar mer
än ingenting.

/M

PostPosted: Fri Feb 26, 2010 21:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

DelNaja wrote:
Om någon rekommenderar någonting, så måste man väl ändå utgå ifrån att personen tycker att någonting är bra UR EGEN ERFARENHET. En sådan rekommendation är välkommen och tacksam. Det är något helt annat än att "tro att aktivering av ett par högtalare är det mest ultimata". Men... det är fortfarande bara en rekommendation, inget annat. Man måste bilda sig en egen uppfattning.

Jag har aldrig hört piP (vilket jag antar att det är du syftar på), så det kan jag inte säga något om.
Jag är öppen för att de kan vara hur bra som helst. Det skulle vara kul att provlyssna nån gång.
Självklart är det som så du skriver att man rekommenderar utifrån egen erfarenhet (jag har själv haft ett aktivt Linn-system, så jag har hört skillnaden). Men min point är. Varför inte göra rätt från början?

Det finns många högtalaretillverkare som är nog så bra som Linn (och kanske till och med bätte), som via passiv delning presterar bättre än det Linns högtalare gör.

Det kan ju vara lätt att tycka eller säga att aktiva 242 med Majik eller Akurat-stärkare låter bättre än passiv 242 med en Twin Chakra. Men alla vet ju att en Twin Chakra är en mycket bättre förstärkare än en Majik/Akurat. Jag tycker att alla led i kedjan är lika viktiga. Om jag spetsar till det (inte så lite), varför nöja sig med en toppkälla, toppförsteg, hyfsade slutsteg och "topphögtalare", när du för samma pengar kan få alla hela kedjan.

Slutligen. Jag menar inte specifikt piP och kanske inte heller Ino Audio (fast dom är tvåvägs och utan biwireing, he, he). Det finns många fler fullgoda passiva högtalare som inte använder aktiv lösning och är nog så bra som Linns högtalare - tycker jag :wink:

/mvh

PostPosted: Fri Feb 26, 2010 22:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
DelNaja wrote:

Självklart är det som så du skriver att man rekommenderar utifrån egen erfarenhet (jag har själv haft ett aktivt Linn-system, så jag har hört skillnaden). Men min point är. Varför inte göra rätt från början?

Det finns många högtalaretillverkare som är nog så bra som Linn (och kanske till och med bätte), som via passiv delning presterar bättre än det Linns högtalare gör.

Det kan ju vara lätt att tycka eller säga att aktiva 242 med Majik eller Akurat-stärkare låter bättre än passiv 242 med en Twin Chakra. Men alla vet ju att en Twin Chakra är en mycket bättre förstärkare än en Majik/Akurat. Jag tycker att alla led i kedjan är lika viktiga. Om jag spetsar till det (inte så lite), varför nöja sig med en toppkälla, toppförsteg, hyfsade slutsteg och "topphögtalare", när du för samma pengar kan få alla hela kedjan.

Slutligen. Jag menar inte specifikt piP och kanske inte heller Ino Audio (fast dom är tvåvägs och utan biwireing, he, he). Det finns många fler fullgoda passiva högtalare som inte använder aktiv lösning och är nog så bra som Linns högtalare - tycker jag :wink:

/mvh
Ska man resonera så finns det faktiskt Klimax filter och då kan man æven vælja slutsteg från andra tillverkar. Eller aktivt med 5par solos kanske?

Desto bættre passivt delningsfilter så førloras mer effekt från slutsteget. Dessutom blir delningsfiltren varma, vilket påverkar enormt mycket jæmført med aktiva høgtalare som har delningsfiltren innan førstærkningen.

En anpassad Klimaxliknandetunebox, urkoppling av passiva delningsfilter och aktiv drift skulle nog rocka dina høgtalare betydligt mer æn vad de gør nu, så æven før många andra høgtalare æn Linn.

PostPosted: Fri Feb 26, 2010 22:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Comstedt wrote:
Desto bættre passivt delningsfilter så førloras mer effekt från slutsteget. Dessutom blir delningsfiltren varma, vilket påverkar enormt mycket jæmført med aktiva høgtalare som har delningsfiltren innan førstærkningen.

En anpassad Klimaxliknandetunebox, urkoppling av passiva delningsfilter och aktiv drift skulle nog rocka dina høgtalare betydligt mer æn vad de gør nu, så æven før många andra høgtalare æn Linn.
Ja så kan man ju tycka. :wink: Men, är det så svårt att göra aktiv delning, så att flertalet avstår för att göra en sådan. Tror inte det. Tror att det finns tillverkare som klarar att göra passiva filter utan att eventuell värmeutveckling påverkar slutresultatet. På samma sätt som det finns stärkare som förblir "kalla" (Naim) och de som blir nog så heta (Linn) när de pressas.

/mvh

PostPosted: Sat Feb 27, 2010 17:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
..., är det så svårt att göra aktiv delning, så att flertalet avstår för att göra en sådan. Tror inte det.
Med tanke på att nästan inga prylar ö.h.t. förmår återge något som tillnärmelsevis låter som musik gör live så skulle jag gissa att det är precis tvärs om. Det är skitsvårt att göra något alls som låter någotsånär hyggligt. Det enda som i någon mening kan rädda situationen är att man kopplar upp uselt installerad, undermålig elektronik med undermåliga högtalare så att man slipper höra hur usel elektroniken är. Det blir ju inte speciellt bra, men behöver i varje fall inte låta skitdåligt och kan faktiskt låta ganska trevligt rent ljudmässigt.

Post new topic  Reply to topic  [ 260 posts ]  Go to page 1 2 3 4 518 Next

All times are UTC+02:00