Comstedt wrote:
Det är inte omöjligt att kabinetet på Keltik kan medge vissa fördelar, då det borde vara mer påkostat än Majik högtalarnas.
Det var en stund sedan jag hörde keltik men jag var imponerad av att det kändes riktigt Rock n' Roll.
Kanske M140 +1 eller 2st M126 kan vara ett alternativ för att få bäst av allt?
edit: ser att du kör A345 till M140, frågan är om det finns så mycket att vinna på Keltik i jämförande med det. Vinsten med subben borde bli större mot M140 än Keltik, bara mina tankar dock.
Sitter själv och funderar på Aktiva A212 med A226 jämfört med bara Aktiva A242 om det ena skulle kunna ge mer Rock n' Roll än det andra. Samt vilket som är bäst tunedem. Har dock god tid på mig att fundera och gå och provlyssna.
Edit: Pekka: för dig hade det inte varit ett jättekliv att gå till A212 från M140 då du har en bra subb sen innan, hade vart kul att höra om en sådan jämförelse.
Vad du än har (tex 140, 212 eller 242 - aktiva eller ej) + sub ger aldrig samma tryck o livekänsla som keltik.
Ska du ha tryck gäller Isobarik, Keltik eller Komri!
Oavsett en/flera subbar så går de inte högt nog i frekvens för att ge tryck - som ju är förmåga att flytta luft över 100hz.
Är därför även Klimax 350 inte räcker till...
Men kan du kompromissa med livekänslan finns det ju flertalet nyare Linntalare som är bättre musikaliskt.
Dock kvarstår faktum; Keltik "fast bättre allt" = Komri.
Är det för saftigt (design, pris mm) skulle jag råda till 242mkII drivna med 2200/D.
Men då krävs KDS/KK med dynamik.
242 torde vara linns mest känsliga högtalare för insignal IMHO
Var först med KDS/KK/dynamik jag insåg storheten med dessa, oavsett passiv eller aktiv konfig! SKITBRA, men rätt trista med sämre insignal.
I jämförelse:
Dagens grejjer är så pass bra att det inte krävs toppkälla/försteg för att driva keltik som det gjorde förr. Bra slutsteg (klout/2250/2200) krävs dock fortfarande. Givetvis blir det grymt m bättre med toppkälla/försteg...