selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 13:29

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 104 posts ]  Go to page 1 2 3 4 57 Next
Author Message
PostPosted: Sat Feb 27, 2010 08:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja vad tror ni, är keltik för gammal för att kunna matcha en nya bilig M140 i helheten eller är keltiken en roligare burk än M140 som i vissa fall enligt mig kan kännas lite billig i konstruktionen och även låta lite "låda om" ibland

Jag kan i vissa fall sakna mina Espek i en jämförelse med M140 p.g.a att Espek kunnde ge lite mera botten i röstområdet där jag kan tycka att M140 inte riktigt ger samma närvaro, det är ju inget snack om att M140 är tydligare än en Espek, därimot så är ju M140 betydligt tigthare i basen än Espek men den är mera entonig än Espek vilket jag tycker gör att t.e.x Elvis,Jennifer warns och andra artister med bra röster blir lite mera platt på M140

Nåväll nu var det inte Espek som var på tappeten utan Keltik vilket borde vara en bättre burk än Espek med rätt elekronik framför, i mitt fall 2x c4200 Exotik +DA och Akurate DS allt med dynamik

Har sett att b.l.a Sportis tycker att man bör ha toppkälla/försteg för att man ska göra Keltik rättvisa så min setup kanske är mer lämpad för M140?
Samtidigt fanns ju inte dynamik/cakrasteg/Ds när Keltik var på tapeten
Tja vad tror ni, gör man en dumhet om man byter M140 mot ett par Keltikar eller kommer man att sitta med ett stort smile och undra varför man inte ägt ett par Keltik tidigare?

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Sat Feb 27, 2010 09:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Känns som om en kommentar från Xanlin vore intressant här.
Vad jag av någon anledning fastnar för i ditt inlägg och som i vart fall jag kan relatera till är det enormt fina mellanregistret som Kaber/Keltik besitter. Det känns som om man får en oktav mer musik liksom med linnhögtalare där detta elementet ingår,det där "soudet"(ovetenskapligt kanske naivt uttryckt)är för mig lite /det rätta linnsoundet/
Lite linns signatur sort of.

Det låter säkert mer rätt om dina M140(fast mer entonigt"one note"),fast Keltik är roligare!
Det som är med Keltik,den gillar bra förstärkeri,fyra helst,kräver omsorgsfull installation,men när allt stämmer,kan släppa loss alldeles underbart! "Tuneful"

Känner jag måste in och editera lite,priset för det underbara mellanregistret man får betala är att det kan upplevas väldigt avslöjande på taskiga inspelningar och brister i kedjan,hörseln måste onekligen vara som känsligast i detta område,min i vart fall.
Priset man betalar för ett par Keltik varierar men betalar man 15K så torde både köpare och säljare kunna finna sig nöjd,se upp med elementen bara,baselement finns inte att uppbringa,en melkanbas/register har linn tagit fram som ersättare,diskanten har utgått så man är tyvärr hänvisad till Ninka diskanten.
Skoj detalj om mellanregistret är ett påstående som gör gällande att detta Peerless element är ersättaren till det förstahandsval som konstruktören ville använda sig av ursprungligen men fick avslag och uppmaning om att leta billigare element(hos japanska Tonegen)

Last edited by haraldur on Sat Feb 27, 2010 09:33, edited 2 times in total.

PostPosted: Sat Feb 27, 2010 09:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Själv har jag inte lyssnat tillräckligt på Keltik och M140 för att kunna uttala mig i huvudfrågan. Men att Keltik är bra förmodligen bättre än Espek och extremt prisvärda är det ju ingen tvekan om. Du har ju redan kanalerna som behövs så får du tag i ett par är det väl bara att slå till och testa och din elektronik måste ju räcka till för att göra dom rättvisa. Många hävdar att Komri är det enda steget upp efter att ha haft ett par Keltik och det är ju både bra och dåligt beroende på om du "nöjer" dig med Keltik :mrgreen:

Du hade ju tidigare funderat på Akurate 242 är det spåret helt nedlagt?

PostPosted: Sat Feb 27, 2010 09:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om man nu ska titta på siffror så är det ju lite skillnad i botten

Keltik 20Hz-20Khz
Majik 140 55Hz-20Khz

Svårt val har hört Keltik 1 gång Majik 140 flera ggr

Enligt T&T så "lirar" M140 bättre (men det är klart dom vill ju sälja) :wink:

Men du har ju mera botten i Keltik jag har trott att Keltik var mitt svar på vilken högtalare
jag skulle ha men efter att ha hört dom är jag fortfarande på "jakt" vart inte helt övertygad.

Jag skulle nog behålla M140

Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.

PostPosted: Sat Feb 27, 2010 09:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=6060

lite mer om Keltik vs andra Linnburkar

PostPosted: Sat Feb 27, 2010 09:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej igen,medan jag meddelst mobiltelefon och pekpinne felstavade ihop ovanstående inlägg så fick jag ett PM i brevlådan på faktiskt.se
Det handlar egentligen om helgens stundande lyssning,kaber vs ino piP men på något vis kändes det relevant i din keltiktråd,jag hoppas varken Richard eller du misstycker.

Tjenare!

Nej, jag bor i Umeå. Håller med om att det känns långt. Jag köpte mina då jag ändå var en sväng till Eskilstuna.

Kabers elementkvalitet är hög- både på baselementen och diskanten, som ju är från scanspeak ( om du har den första versionen av kaber ). Det passiva filtret och det aktiva är av mycket hög kvalitet.

Jag vet att det påstås i vissa linn-kretsar att det användes undermåliga element i högtalareserien på den tiden, men jag håller inte riktigt med i detta. Jämför man tex keilidh och kaber så håller kaber en synbart högre kvalitet, med gjutna chassien i baskorgarna och mera "klipp" i ljudet. Men keilidh är mera förlåtande för dåliga inspelningar.
Linns högtalare håller en hög kvalitet om man plockar isär dem och kollar hur de gjort. Tro inte heller på vad allt linnhandlarna säger- de vill ju sälja nya högtalare, inte begagnade.

Undantaget är den nya komponentserien hos linn där man sparat väldigt hårt på delningsfilterkvaliteten. Billiga elektrolyter och spolar med järnkärna. Men det spelar ingen roll uppenbarligen- de låter ju bättre tunedem än keltik ( enligt linn själva ).

För det första så spelar det ingen större roll hur synbart god kvalitet ett element eller filter har- det är hela konstruktionen som spelar roll. PiP är ett talande exempel.
Jag trodde precis som du förrut- och är benägen att hålla med dig om att vid tex subbasbygge så är det viktigt med ett rejält element som klarar att spela på djupet utan att storkna eller skallra. Därför köpte jag ett peerless xxls element till min subbas.

Vad det gäller mellanton och diskant så är det bara att erkänna- det finns inget tydligt samband mellan pris, design och synbar kvalitet hos olika element. Diskant och bas ska ju spela tillsammans, genom en perfekt konstruktion med delningsfiltret och lådans exakta dimensioner- och det är viktigast. Det finns gott om dåliga högtalare med superelement och dyra delningsfilter.

I piP så använder Öhman lågresonanta polyesterkondensatorer som är matchade parvis med exakta värden. Vissa polypropylenkondensatorer har visat sig ge ett dåligt ljud vid kondensatorns resonansfrekvens.
Öhman använder förstås aldrig elektrolyter i högtalarna. Inte heller spolar med järnkärna, utan luftlindade. Linn använder spolar med järnkärna i deras större spolar i ex. kaber- av kostnadsskäl.

Det finns dock skäl till att inte vara dogmatisk då vi pratar om delningsfilterkomponenter. Enligt Öhman så kan en simpel elektrolyt vara ett lika bra val ljudmässigt som en polyesterkonding- om elektrolyten och elementen är anpassade exakt för varandra.

( Betänk Linns komponentserie, som trots plastschassie och elektrolyter låter bättre än keltik, tunedem ).

Det finns heller ingenting som säger att aktivt alltid är bättre än passivt. Då Linn Komri kom ut så var den passivt delad nedåt, med mellanbaselementet och subbasen. Trots att den kostade 300000:-.

Enligt Öhman så kan man få en betydligt lägre distorsion med en god passiv konstruktion i mellanregister och diskant- men det kräver en optimal delningsfilterkonstruktion. Direktkopplade slutsteg till en diskant ger ofta en onödigt hög distorsion. Dessutom blir slutstegen snedbelastade- och det kan bli klangliga fel. I en aktiv konstruktion bör man använda exakt samma slutsteg till mellan och diskant, annars kan det bli klangliga fel.
Kaber med Klout passivt låter tex. bättre än aktiva Kaber med LK 100 och LK 2 kopplade på mellanbas och diskant, tex.

Delningar under 100 hz blir nästan alltid bättre aktivt dock. Sedan har du ju fördelen ( en mycket, mycket stor sådan ) med tex. aktiva Kaber att du kan justera både diskantens och det lägre baselementets ljudvolym- perfekt för anpassning till rummet. Då jag bodde i lägenhet så innebar det en justering med dip-switcharna på filtret i min tunebox en justering nedåt till -2 på basfiltret. Då blev det lättare att följa med i musiken, eftersom det rum jag hade då var väldigt baskraftigt.
Hade jag haft kaber idag i mitt hus som är basfattigt (träväggar) så hade det säkerligen istället inneburit en ökning av basregistrets volym.

Jag skulle definitivt låna ett par piP med bakomliggande obligatorisk dämpmatta för en längre jämförelse med kaber, innan jag ev. skulle byta. Dels är Kaber en mycket snyggare högtalare och dels för att kaber under 90-talet ansågs ( av en del handlare bla. ) vara en något bättre högtalare än Keltik, tunedem. Men det var inget man sa högt.

Största nackdelen med Kaber är att de är klangligt anpassade till linn-källor från 90-talet samt att de inte spelar verklig djupbas. Allt detta undantaget så låter det ju väldigt, väldigt bra med kaber och lp-12.

V.h. Richard.

PostPosted: Sat Feb 27, 2010 13:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=6060

lite mer om Keltik vs andra Linnburkar
Tja i denna tråd tycker dom att vissa avsenden keltik är bättre än 350, men det som matar keltikarna är ju ingen lekskola KDS/KK/8xsolo samt klimax tunebox och 8 solos slår nog chakra stegen i 350

PostPosted: Sat Feb 27, 2010 14:09 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag har bara hört M140 på demo hos T&T och inte i hemmiljö. Men efter demon så var jag helt övertygad om att mina Keltik stod säkert hemma hos mig.
Keltikarna har grym byggkvalite och hög rock'n'roll faktor. Men de ägde mitt vardagsrum mer än på ett sätt. De ville stå 42,5 cm från bakvägg för att sjunga ut ordentligt.
Keltik är ruggigt prisvärda idag men det krävs 6, helst 8 bra kanaler för att driva dem.

Jag har nu separerat från mina Keltik, tack vare att jag hittade ett annat hem till dem där får mer frihet och ytrymme. Som tur är kan jag komma och hälsa på dem när saknaden är för stor. Numer har jag ett par aktiva Kaber med Ninka diskant, chakra filter och chakra steg. Låter riktigt svängigt och kul. Dessutom finner de sig att stå nära bakvägg.

Hursomhelst så skulle jag hellre ha ett par Keltik än ett par M140.
Men prismässigt kan man kanske få ett par Mk1 242 och två bra kanaler istf Keltik och 8 bra kanaler. Du har ju en 345 så lågbas lär ju inte saknas ändå.
Keltik + 2x5125 är ett prisvärt alternativ, men för samma pengar kan du köpa en Klimax Chakra twin och ett par Katan. Ett byte som en här på forumet har gjort och han är väldigt nöjd med resultatet.

Så det är väl beroende på vilka egenskaper som du prioriterar och vad som passar dig och ditt rum bäst.

PostPosted: Sat Feb 27, 2010 17:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej pekka 71, din elektronik är helt ok för att orka att driva ett par Keltik ordentligt.

Men se för guds skull till, att använda en så bra hifi möbel som möjligt, för Keltik går riktigt lågt och långt ner i basområdet (20 hz som ingenting) och sätter därför allting i rummet i rörelse. Nu har du ju redan en hyfsad Sub, så problemet är ju inte nytt, men det blir ack så mycket värre med ett par Keltikar. De är ju egentligen ett par små stativare med varsin inbyggd mycket kraftig subwoofer 8)

Egentligen så är en sub tämligen onödig i ett Keltik system och komplicerar ju bara setupen men kör du även Hembio, så behövs den ju till LFE kanalen, men den kommer troligen att sabba 2-kanals prestandan en hel del, om den inte är "djävulskt perfekt" intrimmad :twisted:

Sammanfattning, du måste vara beredd att lägga mycket tid på din installation med ett par Keltikar, annars är det lika bra du låter bli, för de är inte ett dugg förlåtande mot en halvtaskig installation. :( Precis "allt" spelar roll och hörs, mycket tydligt :wink:
Lycka till pekka, mvh MRTweak

PostPosted: Sat Feb 27, 2010 19:55 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Keltik är riktigt grymma högtalare men kräver som sagt både riktigt bra kringutrustning och ett riktigt bra
stereorack precis som MRTweak skriver.

Sålde mina Keltikar och bytte till Katan + Klimax twin och det är något som jag absolut inte ångrar.

Jag påstår absolut inte att Katan är en bättre högtalare än Keltik men för mig känns det både enklare
med färre steg och framförallt "billigare"

Majik 140 är en högtalare som inte riktigt faller mig i smaken. Tycker att Katan lirar så pass bra att
man inte tänker på att byta till bättre högtalare.

PostPosted: Sat Feb 27, 2010 23:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det känns lite som ditt katanspår det här med piP. Som kaber/keltik men inget pill med att få det att "lira"

PostPosted: Sun Feb 28, 2010 03:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej igen pekka71, jag vill bara tala om att jag ”älskar” mina Keltik, som jag har spelat och pillat med i ca 18 år nu. :wink:
De har aldrig låtit bättre än vad de gör nu, men det tog ju ”lite pyssel” och tid, att få dem att sjunga ut ordentligt.
Ska jag vara ”brutalt ärlig” så tror jag inte, att bara själva bytet, från M140 till Keltik kommer att vara en lösning, på dina problem . :?
Det system som du redan nu har, är ett mycket bra system, som jag är helt övertygad om att det borde gå, att få det att ”prestera”. :!:

Samtidigt så är det ett djävulskt komplicerat system, så det finns stora möjligheter, att något är lite off , ej optimalt eller fel i systemet, vilket gör att ”gräset är nog grönare hos grannen” febern, lätt kan drabba dig. :twisted:

Vad kan då vara fel/inte optimalt ex;
· Det är en ju hembio med en massa högtalare, som ska samsas i samma rum. Det är extremt ovanligt att detta inte går ut över ”stereo lyssnings upplevelsen”
· Nåt är felkopplat, många sladdar blir det, jag har tappat räkningen på hur många felkopplade system som jag både haft själv och som kompisar haft utan att märka det. De flesta är det dessutom stressade Linn handlare, som kopplat fel, men även jag själv har ”syndat” :oops:
· Möblering som stör eller taskiga väggar är ju inte direkt ovanliga.
· Ej optimal högtalarplacering för alla högtalarna ger ”skumt” ljud.
· Strömtillförseln är för klen, slutsteg som inte för den ström de vill ha låter riktigt illa
· Hifi bänk typ WOG.....
· Alla interna småkablar är inte av rätt sort, rätt vända och optimalt twistade
· Subben är felställd (Obs jag gillar subbar, äger 4 st. själv, men de är svåra att få till) Bassmanagement systemet på Linns försteg är ju minst sagt undermåligt eller tom obefintligt på vissa modeller. Så hur är det och filtret på subben inställt nu??

OBS ovanstående är bara toppen av isberget, nätkablar och signalkablar mm spelar ju också in, så att någon överhuvudtaget kan lyckas, att få till en bra anläggning, är ju ett mirakel. :mrgreen:
Mvh MRTweak

PostPosted: Sun Feb 28, 2010 09:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har haft Keltik i många år och uppgraderat elektroniken vartefter ekonomin har tillåtit. Jag började med Lp 12, Ikemi, Bonnec Timpano, 2 Lk 140 samt 2 Lk 240. Jag har under åren varit på lyssningskvällar på High Fidelity ganska regelbundet men aldrig känt mig frestad att byta högtalare. Keltik är högtalare att växa i. Det har gjort att de uppgraderingar jag gjort har känts ganska självklara. Jag har nu Lp12, Akurate Cd/D, Klimax Kontol MkII/D, Klimax Tunebox, Klimax Twin Chakra, 2 Klout, 2 Lk 240. Min sista uppgraderingsplan blir att köpa ytterligare än Twin och sedan låta 2 Klout sköta förstärkingen av basarna. Det låter fantatiskt bra. Röster framträder mycket artikulerat, dynamiken i musiken presenteras på ett mycket övertygande sätt, basen djup och tight. Inget "fladder" i basen som man ibland hör hos Espek. Mina Keltik står 42 cm från bakvägg (gips) i ett värdagsrum på 20 m2.

Jag har hört M140 vid några tillfällen på High Fidelity i Stockholm. Där har jag tyckt att dom låtit bra men nu senast på på High End mässan var jag inte imponerad. Där spelades på toppad Lp 12, Klimax Kontrol, aktivt med 2st 4200. Men som skrivits tidigare har ju rummet stor betydelse hur det låter. Personligen skulle jag aldrig byta Keltik mot M140.

Du har ju mycket bra förstärkeri. Jag tror att 4200/D klarar av att driva basarna på ett bra sätt. 4200/D är nog likvärdig eller lite bättre än Klimax Twin så diskant och mellanrgister bör inte något som helst problem. Hur Ninka Tweetern står sig mot den nya diskantkonstruktionen vet jag inte. När jag lyssnat på högtalarena har jag inte haft fokus på just detta. Jag har också haft 5103 som förförstärkare vilket också fungerat bra så din Exotik fungerar nog också bra.

PostPosted: Sun Feb 28, 2010 11:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

tack för all input, jag var också på mässan och hörde på HF uppställning, det som jag reagerade på att trots mycket bättre källa/försteg så hade M140 kvar vissa egenheter som t.e.x att vara lite nasal i toppen, detta tycker jag är lite konstigt eftersom t.e.x Katan på en majik I med kDS lyfter något enormt mycket av de saker man tror är högtalar relaterat försvinner med bättre källa bara, men så var inte fallet med m140, förstå mig inte fel, allt blir bättre men vissa saker kvarstår

Det är just detta efter lyssning med toppad lp12/kk/A4200 aktivt som gjort mig lite osäker på om M140 är rätt burk för mig

PostPosted: Sun Feb 28, 2010 11:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mr tweak

Jag har läst hela din "foundation first" och testat vissa grejer som små kulor av häftmassa undet källa/försteg bommulstyg mellan hyllplanen på qudraspire, drgit 3 av fyra ben hårt dragit ny ström 2.5 m2 satt 8 kontakter direkt på väggen dör att slippa skarvdosa egen 16 A säkring

men visst har jag många problem kvar som ett parketgolv som är superostadigt, kan t.e.x inte stå nära högtalaren för då börjar den att vicka och detta är mycket svårt att åtgärda när det bara är en hyreslägenhet, väggen det spelar mot är förstärk med 3 lager gips och som avslutning 22mm golvsponplatta

Nog finns det mycket kvar att tweaka till men helt otveakad är inte anläggningen

Post new topic  Reply to topic  [ 104 posts ]  Go to page 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00