Hej igen pekka71, jag vill bara tala om att jag ”älskar” mina Keltik, som jag har spelat och pillat med i ca 18 år nu.
De har aldrig låtit bättre än vad de gör nu, men det tog ju ”lite pyssel” och tid, att få dem att sjunga ut ordentligt.
Ska jag vara ”brutalt ärlig” så tror jag inte, att bara själva bytet, från M140 till Keltik kommer att vara en lösning, på dina problem .
Det system som du redan nu har, är ett mycket bra system, som jag är helt övertygad om att det borde gå, att få det att ”prestera”.
Samtidigt så är det ett djävulskt komplicerat system, så det finns stora möjligheter, att något är lite off , ej optimalt eller fel i systemet, vilket gör att ”gräset är nog grönare hos grannen” febern, lätt kan drabba dig.
Vad kan då vara fel/inte optimalt ex;
· Det är en ju hembio med en massa högtalare, som ska samsas i samma rum. Det är extremt ovanligt att detta inte går ut över ”stereo lyssnings upplevelsen”
· Nåt är felkopplat, många sladdar blir det, jag har tappat räkningen på hur många felkopplade system som jag både haft själv och som kompisar haft utan att märka det. De flesta är det dessutom stressade Linn handlare, som kopplat fel, men även jag själv har ”syndat”
· Möblering som stör eller taskiga väggar är ju inte direkt ovanliga.
· Ej optimal högtalarplacering för alla högtalarna ger ”skumt” ljud.
· Strömtillförseln är för klen, slutsteg som inte för den ström de vill ha låter riktigt illa
· Hifi bänk typ WOG.....
· Alla interna småkablar är inte av rätt sort, rätt vända och optimalt twistade
· Subben är felställd (Obs jag gillar subbar, äger 4 st. själv, men de är svåra att få till) Bassmanagement systemet på Linns försteg är ju minst sagt undermåligt eller tom obefintligt på vissa modeller. Så hur är det och filtret på subben inställt nu??
OBS ovanstående är bara toppen av isberget, nätkablar och signalkablar mm spelar ju också in, så att någon överhuvudtaget kan lyckas, att få till en bra anläggning, är ju ett mirakel.
Mvh MRTweak