Eriksson wrote:
Analysera ljud funkar väl egentligen bara om man vill höra vissa delar av musiken, vill man bedöma allt på samma gång måste man gå på känsla? =)
Så visst köper jag att källan kan göra med mer KÄNSLAN för musiken, men att högtalarna gör mer med LJUDET tror jag fortfarande på.
henriklh wrote:
Lyssnar du på musik eller ljud?
Bra fråga, både och skulle jag nog säga.
Men det har blivit betydligt mer musik sedan jag gått över till Majik-högtalarna från mina förra Audio Pro.
Det som ska bli spännande nu är att se vad som kan få mig att tänka ännu mindre på ljudet, och fokusera på musiken istället.
Min uppfattning är att om man lyssnar på ljudet så beror det delvis på att man har ett stort intresse för vad sina grejor gör, (vilket är helt ok, man ska vara lite nörd

), men ochså på att det är något fel i återgivningen. Ju mer man kan slappna av framför sin anläggning desto bättre ljud anser jag.
Så om det är en källa för 30-40 000 eller ett par högtalare för 5-6000 som gör jobbet, spelar det väl igentligen ingen roll?
Det ska bli spännande att utforska källans betydelse, sedan har jag läst på många ställen om en viss Ino Audio PIP burk som
enligt utsago gör underverk med musiken, och inte behöver kopplas till dyra käller för att låta bra.
Så din fråga aknske kan utvecklas till - "Är det ljudet som gör musiken eller musiken som gör ljudet"
Lite filosofiskt kanske