selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 16:49

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Sat Jul 24, 2010 15:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Eriksson: Du har PM..

PostPosted: Sat Jul 24, 2010 16:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Eriksson wrote:
Jag tror att källan alltid kommer att vara bättre än högtalarna och därför är det ingen större mening att trixa med den?
Det där var en vanlig uppfattning på 70 och 80-talet och en föreställning som Ivor (Linns grundare) har ägnat en stor del av sin karriär åt att kritisera. Om man har en analytisk/intellektuell inställning till ljudkvalitet så kan det nog stämma. Om man är ute efter musikalisk kvalitet så är det helt åt skogen.

Var bor du? Har du en vettig Linnhandlare i närheten så kan du ju be om en demo.

PostPosted: Sun Jul 25, 2010 02:04 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

henriklh wrote:
Eriksson wrote:
Jag tror att källan alltid kommer att vara bättre än högtalarna och därför är det ingen större mening att trixa med den?
Det där var en vanlig uppfattning på 70 och 80-talet och en föreställning som Ivor (Linns grundare) har ägnat en stor del av sin karriär åt att kritisera. Om man har en analytisk/intellektuell inställning till ljudkvalitet så kan det nog stämma. Om man är ute efter musikalisk kvalitet så är det helt åt skogen.

Var bor du? Har du en vettig Linnhandlare i närheten så kan du ju be om en demo.
Jag bor ju i Östersund!

Analysera ljud funkar väl egentligen bara om man vill höra vissa delar av musiken, vill man bedöma allt på samma gång måste man gå på känsla? =)
Så visst köper jag att källan kan göra med mer KÄNSLAN för musiken, men att högtalarna gör mer med LJUDET tror jag fortfarande på.

PostPosted: Sun Jul 25, 2010 02:08 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Haraldur, ser inget PM =(

PostPosted: Sun Jul 25, 2010 09:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Eriksson wrote:
henriklh wrote:
Eriksson wrote:

Jag bor ju i Östersund!

Analysera ljud funkar väl egentligen bara om man vill höra vissa delar av musiken, vill man bedöma allt på samma gång måste man gå på känsla? =)
Så visst köper jag att källan kan göra med mer KÄNSLAN för musiken, men att högtalarna gör mer med LJUDET tror jag fortfarande på.

Lyssnar du på musik eller ljud?

PostPosted: Sun Jul 25, 2010 10:40 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Eriksson wrote:

henriklh wrote:
Lyssnar du på musik eller ljud?
Bra fråga, både och skulle jag nog säga.

Men det har blivit betydligt mer musik sedan jag gått över till Majik-högtalarna från mina förra Audio Pro.
Det som ska bli spännande nu är att se vad som kan få mig att tänka ännu mindre på ljudet, och fokusera på musiken istället.
Min uppfattning är att om man lyssnar på ljudet så beror det delvis på att man har ett stort intresse för vad sina grejor gör, (vilket är helt ok, man ska vara lite nörd :D ), men ochså på att det är något fel i återgivningen. Ju mer man kan slappna av framför sin anläggning desto bättre ljud anser jag.

Så om det är en källa för 30-40 000 eller ett par högtalare för 5-6000 som gör jobbet, spelar det väl igentligen ingen roll?
Det ska bli spännande att utforska källans betydelse, sedan har jag läst på många ställen om en viss Ino Audio PIP burk som
enligt utsago gör underverk med musiken, och inte behöver kopplas till dyra käller för att låta bra.

Så din fråga aknske kan utvecklas till - "Är det ljudet som gör musiken eller musiken som gör ljudet"
Lite filosofiskt kanske :idea: :)

PostPosted: Sun Jul 25, 2010 11:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Eriksson wrote:
Det är nog alla överens om. Gemensamt för de flesta som inte "tror på" källan betydelse för musiken är att de inte har fått en ordentlig demo. Testa. Tyvärr så tror jag att du måste åka en bra bit för att hitta en vettig handlare. :|
Eriksson wrote:
Så om det är en källa för 30-40 000 eller ett par högtalare för 5-6000 som gör jobbet, spelar det väl igentligen ingen roll?
Att det skulle finnas högtalare som förbättrar signalen är tyvärr nonsens. :wink:

PostPosted: Sun Jul 25, 2010 11:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Var och lyssnade på ett par B&W för 165tusen för några dagar sedan, det bästa jag fick lyssna på var en sacd spelare för ca 20tusen och förstärkeri för ca 50tusen framför dem.

Låter bättre från mina M140 (aktiva)

Antingen är altså Majik högtalarena bättre eller kan det ha med att jag spelar ADS/D hemma??

Gå och få dig demo.. NU!

Har du sett nån FullHDTV som kan göra en AnalogTV signal lika bra som Bluray med fullHD???? Där kan du se vad signalen och källan har för betydelse med ögonen om du inte vill tro på dina öron. De är inte exakt samma sak men varför skulle de va skillnad på en hörbar och en sebar signal i det att en bättre signal/källa ger bättre resultat???

PostPosted: Sun Jul 25, 2010 19:24 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Eriksson wrote:
henriklh wrote:
Det är nog alla överens om. Gemensamt för de flesta som inte "tror på" källan betydelse för musiken är att de inte har fått en ordentlig demo. Testa. Tyvärr så tror jag att du måste åka en bra bit för att hitta en vettig handlare. :|
Jag bor på promenadavstånd från Hifibutiken så det är inga problem =)

Comstedt: Hade varit intressantare om det hade stått Linnhögtalare i båda dessa setuper.
Vad hade låtit bäst om det stod ett par Komri där istället för B&W?

PostPosted: Sun Jul 25, 2010 20:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har gjort jämförelsen, Akurate cd/AK/4200/242 allt utan dynamik mot Klimax Ds/Majik I/Katan även det utan dynamik, var på väg att köpa 242 men det vart inte så efter jämförelsen, skulle föredra klimax ds alla dagar i veckan om jag bara skulle lyssna på musik, kan tilläga att det var de gammla 242, idag skulle jag nog kunna tänka mig att byta mina m140 mot 242 före klimax ds om rätt pris kommer :), men slutmålet är klimax ds så om högtalarna kommer före spelar ingen roll för jag tycker också som du att M140 har en liten ton av att man håller för näsan

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Sun Jul 25, 2010 20:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En riktigt bra högtalare kan avslöja brister hos källan istället för att förbättra ljudet. Jag hade inte velat ha Komri med en betydligt sämre källa och betydligt sämre försteg/slutsteg än jag har nu.

Om du har hifibutiken på nära avstånd tycker jag du ska ta en promenad dit och förklara din filosofi och be dem demonstrera source först tankesettet.

Passa på och lyssna på Majik126 (subben) och om de har beggagnat sizmik(gärna med chakra steg) och se vad som passar dig.

PostPosted: Sun Jul 25, 2010 21:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Eriksson wrote:
Eriksson wrote:
Solklart M140. Du verkar inte särskilt seriös om du inte följer rådet att gå och lyssna. Att lyssna på ljud istället för musik är som att ha en tv för att titta på färger istället för film.

PostPosted: Sun Jul 25, 2010 22:37 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Erik wrote:
Eriksson wrote:
Eriksson wrote:
Solklart M140. Du verkar inte särskilt seriös om du inte följer rådet att gå och lyssna. Att lyssna på ljud istället för musik är som att ha en tv för att titta på färger istället för film.
Jag är seriös och ämnar att lyssna mig till ett svar.

Hoppas du inte missuppfattar min spekulation som ett påstående, att utbyta spekulationer leder till nya tankar som i sin
tur leder till erfarenhet senare? =)

PostPosted: Mon Jul 26, 2010 11:54 
Site Admin
Site Admin

Också glömmer vi inte att tänka på tonen i våra inlägg. Utgå till exempel inte från att alla har läst de senaste 200 trådarna om source-first på forumet eller är bekanta med hela Linns sortiment in i minsta detalj.

PostPosted: Sun Aug 08, 2010 15:55 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

demonstration är det enda som gäller i detta fall.. Man måste lyssna sig fram för att förstå..

Visst är högtalare jätteviktiga men.. källan är det viktigaste och det enda man behöver som resonemang är egentligen det gamla hederliga:

Skräp in, skräp ut. Det är verkligen inte mer komplicerat än så i mina ögon.

Intressant att du föredrog 109 framför 140 och sen vill ha mer tryck, låter som att dina 140 inte var uppsatt rätt eller hade fel källa.

Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00