selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 13:25

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Thu Jul 22, 2010 19:15 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hallå!

Jag är ny på forumet och några kanske har sett min medlemspresentation där jag berättar lite om vem jag är och vad jag haft för grejor.
Jag sitter alltså idag med ett par majik 109 och har tidigare haft majik 140. Jag saknar lite den extra kraften och djupet i ljudet som de gav kontra 109:orna.

Men!

Jag är så grundligt nöjd med helheten och den bättre rösthanteringen som jag upplever att 109:orna har.
Så jag vill inte gå tillbaka till majik 140, iaf inte förren jag har råd att aktivera dem.

Vad finns det för alternativ igentligen om man tittar på Linn "Bass Reinforcement" lådor?
Vad kan ge både bra tryck och samtidigt smälta in i 109:ornas fina ljudbild?

Ju dyrare desto bättre? eller finns det mer tryck i billigare grejor?
Kan jag se mig om i himlen efter samma tryck som majik 140 gav om jag inte är villig att lägga ut 5 miljarder på en klimaxsub?

Så går mina funderingar, är mycket tacksam för alla svar och råd jag kan få! :D

PostPosted: Thu Jul 22, 2010 21:37 
Moderator
Moderator

Bättre tryck tror jag i första hand man fixar med en ordentlig installation, med hjälp från någon, butik eller annan, som har stor vana på området. Nästa steg är enligt mej att fundera på en bättre källa.

Välkommen till Selleri!

PostPosted: Thu Jul 22, 2010 23:02 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Tack för det Per!
Verkar som att gemenskapen är helt ok på detta forum.

Givetvis kan man åstadkomma mer tryck genom att ha en viss placering av högtalarna, men då
inom vissa ramar såklart. Majik 109 har inte fysiken på sin sida om man säger så, även om de defentivt kan
pumpa på förvånande mycket för sin storlek.

Jag är alltså ute efter lite gung i vardagsrummet, och även om jag defenitivt bör skaffa en ny källa så tror jag inte det kan lösa
mitt "problem". Bör kanske tillägga att det ses mycket film hemma, och detta är en av anledningarna till att jag funderar på en stabilare fysisk grund.

PostPosted: Fri Jul 23, 2010 01:09 
Site Admin
Site Admin

Att få till högtalarplaceringen kan nog göra större skillnad än du tror, man måste nästan uppleva det med någon som är duktig på att "tuna" för att inse skillnaden. Har för mig du skrev att din handlare skulle komma hem till dig och hjälpa till med det? Börja med det innan du spontanköper någon baslåda tycker jag!

Finns ju Sizmik i två storlekar och både med och utan chakra-förstärkare. Någon av dem har säkert butiken hemma begagnade och kan ta med samtidigt så får du prova med eller utan. Klart rimligt pris på dem numera begagnade också.

PostPosted: Fri Jul 23, 2010 02:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej igen Eriksson.
Jag måste tyvärr dra till standard svaret, source first. Du borde verkligen lägga allt krut på källan! Jag är övertygad om att en begagnad Akurate DS och noggrann installation kommer få dig att sluta tänka ljudtryck och dylikt. Istället kommer du uppslukas och engageras av musiken som aldrig förr.

PostPosted: Fri Jul 23, 2010 10:00 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Det var ett himla tjat om bättre källa :o . Blir ju rätt sugen att höra vilken skillnad en DS kan göra
faktiskt :)

Men!

Vad en bättre källa inte kan göra, som jag faktiskt är rätt säker på, är att ge högtalarna djupare bas (så länge vi inte talar aktivering med slutsteg).
Så hur mycket mer sväng och klarare ljud det än går att uppnå med bättre källa så kommer jag alltid att sakna botten, när jag främst kollar på film.
Känns ganska tanigt ibland när man ser tyngre stämningspartier och det verkar som att det är ett hål i ljudbilden.

Ska defenitivt tänka på källan, men just som det är nu tror jag att en ordentligt intuning kan ge mig bra balans i det ljud som redan finns.
Och genom att lägga till en baslåda kan jag börja förbereda systemet även för film. Tanken är att det ska bli 5.1 så småningom :mrgreen:

PostPosted: Fri Jul 23, 2010 10:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Eriksson wrote:
Det var ett himla tjat om bättre källa :o
Ja, blir du förvånad på ett Linnforum? Source first är ju faktiskt Linns grundprincip! Jag skulle inte fundera på någon annan uppgradering än till en vettig källa i ditt läge. Se systemet som en tratt, där källan sitter i den breda änden och högtalarna i den smala. Med det menar jag att du förlorar något i varje del av kedjan. Det du nu håller på med är att öka och minska diametern i den smala änden, vilket inte ger avsedd effekt eftersom det är alldeles för lite innehåll i den breda änden. Jag hoppas du snart får möjlighet att provlyssna en av Linns DS.
Eriksson wrote:
Vad en bättre källa inte kan göra, som jag faktiskt är rätt säker på, är att ge högtalarna djupare bas (så länge vi inte talar aktivering med slutsteg).
Så hur mycket mer sväng och klarare ljud det än går att uppnå med bättre källa så kommer jag alltid att sakna botten, när jag främst kollar på film.
Jag VET av egen erfarenhet hur svårt det är att förstå vad en källa/försteg kan åstadkomma avseende bastryck och djupbas. Det måste, tror jag, upplevas innan man kan ta till sig det. Så testa, You will be surprised!

Lycka till!

PostPosted: Fri Jul 23, 2010 11:14 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Maybe i will.. =)

Förstår liknelsen med tratten eftersom den är pedagogisk.
Man kan ju ochså se det såhär, att elektroniken som faktiskt inte gör något fysiskt med musiken, är den minst viktiga delen i kedjan.
Har ni nånsin upplevt vad ett par bra hörlurar t.ex kan göra med ljudet från en enkel mp3-spelare? Sedan kan man testa att koppla mp3-spelaren till en normal stereo
och höra skillnaden.

Jag tror att källan alltid kommer att vara bättre än högtalarna och därför är det ingen större mening att trixa med den?

Men jag kan såklart ha fel, har faktiskt aldrig hört en DS som sagt, har egentligen ALDRIG haft en vettig källa i mitt system, på sin höjd har det varit inkopplat
en budget NAD cd från 80-talet =)

PostPosted: Fri Jul 23, 2010 13:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag glömmer aldrig när jag demade ett par JPW mini-högtalare för SEK 1.200,- för en potentiell kund med Linns dåvarande toppgrejer framför: LP12/Lingo/Ekos/Troika, Kairn, Klout. Killen fick tidernas haksläpp över vad högtalarna kunde prestera :-)

Björn

Last edited by Tendaberry on Fri Jul 23, 2010 14:42, edited 1 time in total.

PostPosted: Fri Jul 23, 2010 14:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Eriksson wrote:

Jag tror att källan alltid kommer att vara bättre än högtalarna och därför är det ingen större mening att trixa med den?
Internet är bara en fluga.

PostPosted: Fri Jul 23, 2010 16:52 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Erik wrote:
Eriksson wrote:

Internet är bara en fluga.
Hahaha, förlåt att jag skrattar men det var en rolig liknelse.
Du menar att i framtiden får jag se att Källan (Internet) är det viktigaste (ingen fluga)?

Jag skrattar bara för att jag har humor, och jag hoppas verkligen att en DS kan göra underverk i framtiden för mitt system.
Den som lever får se =)

PostPosted: Fri Jul 23, 2010 18:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Eriksson wrote:
...jag hoppas verkligen att en DS kan göra underverk i framtiden för mitt system.
Den som lever får se =)
Tja, vad väntar du på? Det ju bara att traska till Hifibutiken (eller någon annan Linn-butik, om du t.ex. skulle vara på semester i Stockholm/Göteborg) och be om en demo.
Eller ännu bättre, be om att få låna hem prylarna och testa hemma (efter en grundlig intuning, förstås).

Då kan du dra dina egna slutsatser om källans viktighet, "Source first".

Jag måste dessutom instämma i, av egna erfarenheter, att en bättre källa gör mycket mer för basen än vad jag hade kunnat tro.
Det var en betydande skillnad när jag skaffade DS och ytterligare förbättring med Dynamik.
Jag upplever att när kvaliten på basen ökar, spelar mängden mindre roll.

Man måste helt enkelt få uppleva det själv, för att tro det.

Därmed inte sagt att du inte behöve en baslåda. I slutändan är det du och dina öron som avgör.
Och visst förstår jag dig att du vill ha bas när du tittar på film.
Gör bara inget förhastat, som Sony var inne på.

PostPosted: Fri Jul 23, 2010 22:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Eriksson wrote:
Maybe i will.. =)

Förstår liknelsen med tratten eftersom den är pedagogisk.
Man kan ju ochså se det såhär, att elektroniken som faktiskt inte gör något fysiskt med musiken, är den minst viktiga delen i kedjan.
Har ni nånsin upplevt vad ett par bra hörlurar t.ex kan göra med ljudet från en enkel mp3-spelare? Sedan kan man testa att koppla mp3-spelaren till en normal stereo
och höra skillnaden.

Men jag kan såklart ha fel, har faktiskt aldrig hört en DS som sagt, har egentligen ALDRIG haft en vettig källa i mitt system, på sin höjd har det varit inkopplat
en budget NAD cd från 80-talet =)
Både M109 och M140 kan spela riktigt bra, med rätt grejer framför! Visst olika högtalare kan ge olika karaktär på ljudet men först med en bra källa och sen också bra förstärkning kan du först förstå vad de egentligen kan prestera. Ta en bild med en gammal mobilkamera med 0.5megapixel och visa på en 42" FullHD-TV och jämför med en riktig kamera på 8-12 mega pixel och visa på samma tv så ser du vad skillnaden på källa kan göra. Tvn kan förstora bilden men inte göra den bättre samma som förstärkare och högtalare kan bevare signalen så bra som möjligt men inte göra den bättre

Gå och lyssna på M109 med akurate DS och MajikI och jämför med System Fidelity CD 300(Systerm Fidelity näst bästa cd?) och Systerm Fidelity SA 300 (de är väl den förstärkare du har) koppla det till Akurate 212, riktigt grym stativhögtalare för ca 54tusen. Fråga dig sen själv vilken anläggning du hade velat lyssna på, vill du vara riktigt elak mot din förstärkare och Systerm Fidelity's CD så byt ut Akurate DS mot Klimax DS.

PostPosted: Fri Jul 23, 2010 23:33 
Site Admin
Site Admin

Tror inte du får de svar du förväntat dig riktigt men tänk på att minst en stor majoritet av de som skriver här anser att källan (oavsett skivspelare, dator eller DS-spelare) är viktigare för slutresultatet än högtalare så länge du inte har en dålig högtalare vilket du ju absolut inte har.

Tror inte att något någon här skriver får dig att tycka att det är en bra ide att lägga dina tänkta baslådepengar på elektroniken istället men som skrivits ovan, lägg en timme eller två på att få en ordentlig demo av vad det kan innebära innan du förkastar iden. Ta med Comstedts förslag på demo till din handlare och se vad som går att ordna.

Återkom sedan med dina intryck så kan du säkert få vidare råd i ditt letande.

PostPosted: Sat Jul 24, 2010 10:41 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Tack alla för de råd ni ger mig. As always så bör man såklart lyssna vad man än tar sig för när det gäller hifi,
och när plånboken känner sig någorlunda redo åker vi tillsammans till butiken och lyssnar.

Tills dess er jag fram emot ordentlig intuning av butiken, kanske ett par nya högtalarkablar och en massor av bra musik =)
Har nyligen upptäckt Jimi Hendrix via Spotify, vilket är lite pinsamt sent då jag inser hur enormt populär han måste vara.

Återkommer med intryck från tuning!

Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00