sportbilsentusiasten wrote:
DelNaja wrote:
Ett annat sätt att uttrycka det är kanske att Klimaxlådorna har en bättre kapacitet/potential (försöker hitta passande ord...) till att få det att låta välljudande, men att nackdelen/konsekvensen av konstruktionen är att den blir känsligare för underlaget. En AV-låda har inte samma möjlighet att nå lika högt, men är däremot inte lika känslig för placeringen. Fortfarande känslig, men inte LIKA känslig jämfört med Klimax.
Precis som Komri säger är det prestanda Linn har strävat efter, inte att Klimaxlådan skulle bli mer okänslig för placering/foundation (snarare är konsekvensen tvärtom, som det resonerats).
Har jag uppfattat det rätt?
Tror detta är ett logisk feltänk.
Att radikal i klimaxlåda låter bättre oavsett underlag är väl istället ett bevis på att den lådan är mindre känslig, eller hur?
Skulle klimaxlådan VARIT känsligare skulle det finnas ett kasst underlag som gjorde radikal /Klimax sämre än radikal/AV...eller nästan lika bra...
Jag håller med dig och jag var kanske lite oklar i mitt försök till formulering.
Jag menade inte att Klimaxlådan skulle kunna komma
under en AV-låda i prestanda.
Vad jag menade är att Klimax kanske har en potentialspännvidd som är större än AV-lådan. Exempel:
Klimaxlådan kan, beroende på underlaget (och givetvis andra saker, men låt oss koncentrera oss på underlaget för argumentets skull), spänna från 100 (bäst) till 70, eller kanske ännu lägre för att tydliggöra spännvidden. En AV-låda kan spänna från 40 till 65. Spännvidden är alltså större på en Klimaxlåda (30 jämfört med 25). Med andra ord, Klimaxlådan är alltid bättre än AV-lådan, men har mer att vinna på att man optimerar underlaget. Därav att den är "känsligare". "Känslig" var kanske inte ett helt lyckat ordval.
Ovannämnda siffror var bara menade som exempel för att illustera min poäng. Det ligger ingen dokumenterad verklighet bakom dem.
Hoppas det blev lite tydligare vad jag menade
Därmed inte sagt att jag har rätt, jag kanske är helt ute och cyklar.
Edit: ändrade på siffrorna lite, för att förtydliga resonemangets poäng.