selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:44

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Mon Apr 19, 2010 12:06 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

pekka71 wrote:
Men det är väl klart att klimax också påvärkas av underlaget, men man tycker ju att linn borde tänkt på detta när man utvecklade klimaxlådorna vilket jag trodde var en del i att den är utfräst ur aluminum, men det kanske bara är för att kunden ska tro att det är kvalitet, vilket kanske är lika hög då i av lådorna till en spotstyvel av priset
Jag TROR att Linn avsett att bygga de mest väljudande produkterna enligt sin egen filosofi med bl a hjälp av Klimaxlådorna. Inte med primärt syfte att Klimaxlådorna skall förbättra en något sämre "foundation" jämfört med AV-lådorna.

Både Lejonklou och Linnofil beskriver detta utmärkt, tycker jag.

Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i

PostPosted: Mon Apr 19, 2010 12:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Komri wrote:
pekka71 wrote:
Men det är väl klart att klimax också påvärkas av underlaget, men man tycker ju att linn borde tänkt på detta när man utvecklade klimaxlådorna vilket jag trodde var en del i att den är utfräst ur aluminum, men det kanske bara är för att kunden ska tro att det är kvalitet, vilket kanske är lika hög då i av lådorna till en spotstyvel av priset
Jag TROR att Linn avsett att bygga de mest väljudande produkterna enligt sin egen filosofi med bl a hjälp av Klimaxlådorna. Inte med primärt syfte att Klimaxlådorna skall förbättra en något sämre "foundation" jämfört med AV-lådorna.

Både Lejonklou och Linnofil beskriver detta utmärkt, tycker jag.
Intressant tråd!

Ett annat sätt att uttrycka det är kanske att Klimaxlådorna har en bättre kapacitet/potential (försöker hitta passande ord...) till att få det att låta välljudande, men att nackdelen/konsekvensen av konstruktionen är att den blir känsligare för underlaget. En AV-låda har inte samma möjlighet att nå lika högt, men är däremot inte lika känslig för placeringen. Fortfarande känslig, men inte LIKA känslig jämfört med Klimax.

Precis som Komri säger är det prestanda Linn har strävat efter, inte att Klimaxlådan skulle bli mer okänslig för placering/foundation (snarare är konsekvensen tvärtom, som det resonerats).

Har jag uppfattat det rätt?

PostPosted: Mon Apr 19, 2010 12:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
vad skulle de tänkt på menar du?

Helt klart är ett högpresterande system mer beroende av noggrann installation än ett kasst.
Man blir förvånad varje gång en smågrej har betyelse...

Ett annat exempel på lådans betydelse är Lingo3 (AV) som är klart bättre än Lingo2 (LK).
Är som i radikal, exakt samma kort i dessa båda Lingos, enl Linn. Kan den större platsen i AVlådan göra det enklare för linn att placera korten optimalt? Bättre skärming? stabilare låda?

Ju mer förfinad konstruktion, destå mer viktig blir detaljerna.
Se bara på RBR (F1) där Vettel var överlägsen i torrt på kvalet men reält efter i det blöta rejset. Exakt samma bil.
Man ser även ofta att teamkamrater (samma bil) är olika snabba beroende på skede i loppet- då är det ju inte förarna som plötsligt ändrar skicklighet...

PostPosted: Mon Apr 19, 2010 12:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Finns det någon som vågar sig på att kvantifiera skillnaderna mellan olika underlag. Jag har blivit ganska konfunderad när jag läst olika beskrivningar av skillnader pga underlag.
Tex att det kan göra stor skillnad bara att flytta runt en apparat på hyllplanet eller lägga en liten lapp under en glappande apparatfot.
Samtidigt finns det många som har sina apparater uppställda på vanliga "random" stereobänkar. Jag har insett att underlaget har stor betydelse men undrar ibland om det verkligen är värt merkostnaden med tex en Mimer istället för ett IKEA lackbord.
Hur skall man tänka?
Vi säger att underlaget Mimer=100
En subbas=1
Var hamnar ett IKEA lackbord, ett Quadraspire, en vanlig harmonihylla?
Ligger dessa mellan 80-95 eller mellan 20-50

Om man bygger en enkel stabil vägghylla med Elfa-konsoller och tex ek eller mdf-hyllplan finns det då en risk att den blir så dålig att man så att säga försämrar apparatens normala standard.

Jag har byggt en egen hylla med hyllplan som är likadana som harmonihyllan men sedan använt gängstång mellan hyllplanen, och jag upplever att denna hylla inte är bra. Därför känner jag mig lite osäker över hur man skall bygga för att åstadkomma något vettigt.

Det vore roligt om någon hade ett bra exempel på en DIY hylla som levererar enligt Tune Method.
Det måste se diskret ut oxå!

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Mon Apr 19, 2010 12:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

DelNaja wrote:
Ett annat sätt att uttrycka det är kanske att Klimaxlådorna har en bättre kapacitet/potential (försöker hitta passande ord...) till att få det att låta välljudande, men att nackdelen/konsekvensen av konstruktionen är att den blir känsligare för underlaget. En AV-låda har inte samma möjlighet att nå lika högt, men är däremot inte lika känslig för placeringen. Fortfarande känslig, men inte LIKA känslig jämfört med Klimax.

Precis som Komri säger är det prestanda Linn har strävat efter, inte att Klimaxlådan skulle bli mer okänslig för placering/foundation (snarare är konsekvensen tvärtom, som det resonerats).

Tror detta är ett logisk feltänk.
Att radikal i klimaxlåda låter bättre oavsett underlag är väl istället ett bevis på att den lådan är mindre känslig, eller hur?
Skulle klimaxlådan VARIT känsligare skulle det finnas ett kasst underlag som gjorde radikal /Klimax sämre än radikal/AV...eller nästan lika bra...

PostPosted: Mon Apr 19, 2010 12:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Stephan wrote:
Finns det någon som vågar sig på att kvantifiera skillnaderna mellan olika underlag. Jag har blivit ganska konfunderad när jag läst olika beskrivningar av skillnader pga underlag.
Tex att det kan göra stor skillnad bara att flytta runt en apparat på hyllplanet eller lägga en liten lapp under en glappande apparatfot.
Samtidigt finns det många som har sina apparater uppställda på vanliga "random" stereobänkar. Jag har insett att underlaget har stor betydelse men undrar ibland om det verkligen är värt merkostnaden med tex en Mimer istället för ett IKEA lackbord.
Hur skall man tänka?
Vi säger att underlaget Mimer=100
En subbas=1
Var hamnar ett IKEA lackbord, ett Quadraspire, en vanlig harmonihylla?
Ligger dessa mellan 80-95 eller mellan 20-50
Om det är ekonomiskt försvarbart te x IKEA Lack -> MIMER kan nog endast du själv avgöra, och endast genom egen provlyssning.

Att få fram en grov skala (Tune Metod baserad) avseende olika underlag, möbler kan nog ge viss vägledning på vad man bör lyssna på/testa innan man fattar beslut. Så ur den synvinkeln kan det vara intressant.

PostPosted: Mon Apr 19, 2010 13:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Skulle jag rangordna insatserna, skulle jag först skaffa en bra anläggning (där Source First är en väl fungerande regel), sedan justera in den (kopplingar, elnät, högtalarposition, moment), sedan optimera apparaternas underlag..
Jo i sak har du rätt men ofta handlar det ju att få max prestanda för pengarna, betänk följande.
Kunden sitter med KDS, AK, 2st 2200, allt placerat på en normalkass AV-bänk enligt de medlemsbilder man ser är det påfallande få som har bra rack
Vad skulle totalt ge bäst lyft, Mimer där ALLA apparater då får optimalt underlag, eller byta AK mot KK?
(oaktat att Mimer är billigare än att uppgradera till KK)

Tycker alltså inte man kan diskutera ADS/mimer vs KDS/golv - man ska se ill helheten och ett Mimer förbättrar inte bara EN apparat.

Intressant diskussion detta.

OT men ändå...Man kan se source first som att det inte bara handlar om källans kvalitet utan också skapa optimala förutsättningar för denna INNAN man uppgraderar försteget. Max kvalitet ut från källan, är inte det source first?

PostPosted: Mon Apr 19, 2010 14:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ALLA regler, inriktningar, tumregler, principer, lagar och bestämmelser har en viss grad av "fyrkantighet" i sig. Dvs de förenklar livet men kan ibland ställa till problem. Så är det givetvis med alla "first" också. I slutänden är det ändå sunt förnuft, plånbok och dylika förhållanden som får råda.

När man väl definierat "bättre" så är det givetvis så att ett bättre underlag alltid är bättre. Som enskild parameter alltså. I verkligheten har vi dock oftast flera val och dessa beror då på vart man syftar och vilka möjligheter som står till buds. "Mest pulver för pengarna" är en utmärkt princip men även den är beroende på om insatsen är den sista eller en i raden av planerade.

/ B

PostPosted: Mon Apr 19, 2010 14:45 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Bill50x wrote:
ALLA regler, inriktningar, tumregler, principer, lagar och bestämmelser har en viss grad av "fyrkantighet" i sig. Dvs de förenklar livet men kan ibland ställa till problem. Så är det givetvis med alla "first" också. I slutänden är det ändå sunt förnuft, plånbok och dylika förhållanden som får råda.

När man väl definierat "bättre" så är det givetvis så att ett bättre underlag alltid är bättre. Som enskild parameter alltså. I verkligheten har vi dock oftast flera val och dessa beror då på vart man syftar och vilka möjligheter som står till buds. "Mest pulver för pengarna" är en utmärkt princip men även den är beroende på om insatsen är den sista eller en i raden av planerade.

/ B
Hej Bill,

Tror jag förstår åt vilket håll du resonerar, men texten ovan ger mig ingen vägledning alls för hur jag t e x jag skulle kunna förbättra min musikupplevelse - för det är väl målet för vårt gemensamma intresse. För mig blir skrivna uttalanden som "sunt förnuft" och "Mest pulver för pengarna" meningslösa. Tycker den här tråden blivit riktigt intressant och jag ser gärna en fortsättning på den med egna konkreta erfarenheter.

Att som här på forumet förhålla sig till en metod, en "First-princip" ger mig mycket mer. Om det kommer fram en bättre metod än "Tune Method" tar jag gärna till mig den, men f n är det den bästa jag känner till för att utvärdera olika moment i "Installation", jämföra apparater men också utveckla apparater.

Skall utvecka detta strax i en ny tråd... :wink:

PostPosted: Mon Apr 19, 2010 14:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

sportbilsentusiasten wrote:
OT men ändå...Man kan se source first som att det inte bara handlar om källans kvalitet utan också skapa optimala förutsättningar för denna INNAN man uppgraderar försteget. Max kvalitet ut från källan, är inte det source first?
Håller nog med dig, som en möjlig konsekvens av det resonemanget, bör man ju förutom "Foundation" och också ta med rummet som kanske en yttre parameter...?! För vi har ju teoretiskt ett val om vi inte huserar i en etta. Något rum i en bostad borde ju vara det bästa rummet att installera sin anläggning i. Kopplat till ett rum gör vi också val. Om vi bortser från sociala faktorer och primärt fokuserar på bästa musikupplevelse med den utrustning vi har kan valet av rum påverka upplevelsen. I "Installation" med hjälp av "Tune Method" borde man då teoretiskt kunna göra detta val av rum, och i nästa steg göra de lite mer självklara valen som val av vägg för högtalare och val av vägg för elektronik.. eller?

PostPosted: Mon Apr 19, 2010 16:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
DelNaja wrote:

Tror detta är ett logisk feltänk.
Att radikal i klimaxlåda låter bättre oavsett underlag är väl istället ett bevis på att den lådan är mindre känslig, eller hur?
Skulle klimaxlådan VARIT känsligare skulle det finnas ett kasst underlag som gjorde radikal /Klimax sämre än radikal/AV...eller nästan lika bra...
Jag håller med dig och jag var kanske lite oklar i mitt försök till formulering.

Jag menade inte att Klimaxlådan skulle kunna komma under en AV-låda i prestanda.

Vad jag menade är att Klimax kanske har en potentialspännvidd som är större än AV-lådan. Exempel:
Klimaxlådan kan, beroende på underlaget (och givetvis andra saker, men låt oss koncentrera oss på underlaget för argumentets skull), spänna från 100 (bäst) till 70, eller kanske ännu lägre för att tydliggöra spännvidden. En AV-låda kan spänna från 40 till 65. Spännvidden är alltså större på en Klimaxlåda (30 jämfört med 25). Med andra ord, Klimaxlådan är alltid bättre än AV-lådan, men har mer att vinna på att man optimerar underlaget. Därav att den är "känsligare". "Känslig" var kanske inte ett helt lyckat ordval.

Ovannämnda siffror var bara menade som exempel för att illustera min poäng. Det ligger ingen dokumenterad verklighet bakom dem.

Hoppas det blev lite tydligare vad jag menade :)
Därmed inte sagt att jag har rätt, jag kanske är helt ute och cyklar.

Edit: ändrade på siffrorna lite, för att förtydliga resonemangets poäng.

PostPosted: Tue Apr 20, 2010 01:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Komri wrote:
Tror jag förstår åt vilket håll du resonerar, men texten ovan ger mig ingen vägledning alls för hur jag t e x jag skulle kunna förbättra min musikupplevelse - för det är väl målet för vårt gemensamma intresse. För mig blir skrivna uttalanden som "sunt förnuft" och "Mest pulver för pengarna" meningslösa.

...

Att som här på forumet förhålla sig till en metod, en "First-princip" ger mig mycket mer.
Att bara hänvisa till Source First ger knappast mer än "mest pulver för slantarna". I så fall skulle det inte bli någon diskussion utan man köper helt enkelt en så bra källa som man anser sig ha råd med och sedan bygger man vidare framåt i kedjan. Givetvis med alla underlag i rätt utförande, likaså tex allt kablage. Vad finns det egentligen att diskutera?

Jo, det är här det sunda förnuftet kommer in. När man försöker maximera förbättringen per nerlagd krona, tex. Ger en Mimerhylla för 40 tusen ett bättre lyft än att byta ut min Squeezebox mot en ADS? Eller ger aktivering av mina Ninka ett bättre resultat? Ja, det kan man fråga sig men är source-first principen till hjälp här? Knappast, om du frågar mig. Att prova de olika varianterna och lyssna sig fram till vilken av dem som ger mest prestandahöjning tycker jag låter som ett vettigare alternativ. Eller att lyssna på vad andra har för konkreta erfarenheter - det har du alldeles rätt i :-)

/ B

PostPosted: Tue Apr 20, 2010 07:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

[quote="Bill50x"]
Jo, det är här det sunda förnuftet kommer in. När man försöker maximera förbättringen per nerlagd krona, tex. Ger en Mimerhylla för 40 tusen ett bättre lyft än att byta ut min Squeezebox mot en ADS? Eller ger aktivering av mina Ninka ett bättre resultat? Ja, det kan man fråga sig men är source-first principen till hjälp här? Knappast, om du frågar mig. Att prova de olika varianterna och lyssna sig fram till vilken av dem som ger mest prestandahöjning tycker jag låter som ett vettigare alternativ. Eller att lyssna på vad andra har för konkreta erfarenheter - det har du alldeles rätt i :-)

/ B[/quote]

Det är väl just i ett sådant här fall som Source First hjälper till ganska mycket. Med all sannolikhet ger bytet till ADS bäst prestandahöjning i systemet. Tack vare den tumregeln så blir många uppgraderingar "no brainers". Om man inte haft denna tumregel så hade du i princip få testa varje teoretiskt tänkbar konfigurering vid varje uppgradering.
Det finns säkert 100 olika alternativ...

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Tue Apr 20, 2010 09:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Bill50x wrote:
Det är väl just i ett sådant här fall som Source First hjälper till ganska mycket. Med all sannolikhet ger bytet till ADS bäst prestandahöjning i systemet. Tack vare den tumregeln så blir många uppgraderingar "no brainers". Om man inte haft denna tumregel så hade du i princip få testa varje teoretiskt tänkbar konfigurering vid varje uppgradering.
Det finns säkert 100 olika alternativ...
Jag vågar påstå att det inte alls är sannolikt (men absolut inte uteslutet) att bytet till ADS ger bästa utbytet i mitt skisserade fall. För som jag skrev, i så fall finns det inget att diskutera, eller hur? Ändå skrivs det tråd efter tråd om just detta här på Selleri.
Dessutom ligger det i sakens natur att man kanske har lite olika strategier beroende på om man tänker fortsätta att uppgradera eller om det ska bli ett färdigt system för lång tid framöver.

Tumregler kan kanske vara bra att ha ibland men ibland är dom bara i vägen. En sak är om man bara ska uppgradera i största allmänhet, en annan är att lösa ett specifikt upplevt problem. I det senare fallet kanske source first är direkt kontra-produktivt. Återigen; Sunt förnuft :-)

/ B

PostPosted: Tue Apr 20, 2010 09:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill, du verkar tro att linnister predikar att Source first löser alla problem.
maximera musikaliteten --> anv source first
skapa mer bas...dynamik, bättre ljud, --> inte säkert source first ger det man vill eftersträvar

Är ju DÄRFÖR det blir diskussion, medlemmar kanske inte är nöjda med basen tex. Och vad ska man DÅ uppgradera för en bra avvägning mellan musikalitet o andra egenskaper? Just där tycker vi alla olika, för vissa är bas inte så noga för andra skitviktigt = diskussion.
Varför ska det vara så svårt att förstå?

Source first är kalas som utgångspunkt.

Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00