henriklh wrote:
Visst - själv spelar jag på Isobarik med LK100 för att få fullrange, de skulle troligen bli krossade av ett par Komponent med ett 2250, man väljer ju själv hur man vill bygga sin stereo.
Självklart väljer man själv hur man bygger upp sin stereo.
Säg mig,- har du jämfört Isobarik med någon komponenthögtalare sida vid sida, och varför är du så säker på att komponent med ett nyare slutsteg låter bättre på alla sätt än Isobarik med LK-100 ? Har du jämfört själv- eller har någon annan sagt åt dig hur mycket bättre de nyaste linnhögtalarna är ? Isobarik är mycket mera välkonstruerade än komponenthögtalarna, med stabilare låda, isobarikkopplade element och ett väldigt påkostat passivt filter av mycket högre kvalitet än i komponentserien ( där det sitter tex. elektrolyter i serie med diskanten ).
Kom ihåg att Isobarik av en del kunder under 90-talet faktiskt ansågs som låtande bättre än tom. keltik ( i aktivt utförande). De flesta föredrog dock Keltik.
Isobarik var linns flaggskepphögtalare under nästan 20 år. LP-12 är det fortfarande, efter över 30 år.
LP-12 säljs fortfarande. Isobarik gör det inte. Begagnade Isobarik kostar nästan ingenting numera. Vad tror du det beror på ?
Isobarik- rätt uppställda med ett potent slutsteg ( minst LK 280 +spark, LK 100 är för klent ) presterar enligt min mening ett väldigt bra resultat. Kombinera med en LP-12:a och det blir ett resultat som komponentserien inte kommer i närheten av, tycker jag. Fullregister med hög kvalitet är inte att förakta. Komponent saknar ju all lågbas och låter mera "hifi".
Dessutom: om du följer, eller tror på "source first" - så innebär det att en fem år gammal LP-12 , LK1 och LK 280 samt Isobarik låter bättre än Linn Komri, Linn klimax för/slutsteg och en fullt utrustad tolva som är tio år gammal.
Med det vill jag säga att det finns chans till begagnatfynd med linnhögtalare som är några år äldre. Du får ju ett fullregisterljud nästan gratis och kan lägga mera pengar (om det behövs) på signalkällan.