selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:36

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 260 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 918 Next
Author Message
PostPosted: Tue Mar 09, 2010 23:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Angående kommentarer om att jag antar att installationen inte har varit optimerad (från både Rutger och Bill tror jag?): Kolla på bilderna. Högtalarna har minst tre olika placeringar och elektroniken (som består av LK1 och LK?) står uppställd på diverse stolar och på golvet. Jag antog helt fräckt att ingen av dessa fotografier har föregåtts av en noggrann installation, men jag kan naturligtvis ha fel.
Fel eller rätt, det vet inte jag. Jag var inte med heller. Men är man lite lyssningsvana så kan man relativt lätt avgöra en högtalares grundegenskaper även om denna inte är optimalt placerad. Jag har under åren, i huvudsak under åren som var förr (om man så säger...) lyssnat på en hel del apparater och högtalare. Det mesta har inte varit kul men en del saker har låtit överraskande bra. Bland annat minns jag ett par Philips Jet Set högtalare som stod på ett par hemsnickrade stativ av "kapa-skiva" som skapade fullkomligt haksläpp av mina besökande hifi-vänner. Dessa högtalare var något jag fick av min mor när jag befann mig "mellan två anläggningar" och de var faen så mycket roligare att lyssna på en ett par stora Acoustat elektrostater (40x240 cm) för dyra pengar som jag hade hemma ett tag.

Jag måste erkänna att jag i viss mån misstror de som tycker att en MDS på ett bra underlag låter bättre än en ADS på ett dåligt. Antingen så hör man knasigt eller så är det bedrövligt att 26,5 tusen kronor i merkostnad kan slarvas bort av fel underlag. De som konstruerar hemelektronik bör veta på ett ungefär i vilken miljö apparaterna kommer att stå och anpassa konstruktionen därefter.

De högtalare jag har mer erfarenhet av, dvs som jag själv ägt, har alla haft ungefär samma karaktär oavsett placering. Inte in absurdum givetvis, ställer jag dom under soffan eller i en garderob så blir det naturligtvis svårt att avgöra positiva och negativa saker. Men grundkaraktären har alltid funnits där. Och de som spelar ut och låter äkta och trevligt, dom gör alltid så. Tråkmånsarna låter alltid trist, oavsett hur dom placeras. Men självklart vinner alla (= de flesta) på att placeras optimalt.

Som du/ni ser på bilderna så har Haraldur placerat ett dämpande material på väggen bakom högtalarna. Detta rekommenderas av IÖ för hans högtalare men i alla fall Rutger och hans bror har åsikten att detta inte passar Linn-högtalarna lika bra. Fördelen med denna dämpning är att man kan placera högtalaren närmare eller längre ifrån väggen enbart med hänsyn till basåtergivningen (piP har ju ett rätt litet baselement) och att man inte behöver tänka lika mycket på mellanregister och diskant. Utan dämpning blir det mycket mer kompromissande med bas vs ljudbild osv.

/ B

PostPosted: Wed Mar 10, 2010 08:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Fel eller rätt, det vet inte jag. Jag var inte med heller. Men är man lite lyssningsvana så kan man relativt lätt avgöra en högtalares grundegenskaper även om denna inte är optimalt placerad.
Fair enough - vi säger att Kaber skulle prestera bättre än alla de högtalarna jag räknade upp under omständigheterna. Faktum kvarstår att haraldur föredrog Kaber framför piP och jag fattar fortfarande inte alls varför det skulle vara en "bra" recension. Men jag kanske har missat något :?

PostPosted: Wed Mar 10, 2010 10:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

henriklh wrote:
Bill50x wrote:
Fel eller rätt, det vet inte jag. Jag var inte med heller. Men är man lite lyssningsvana så kan man relativt lätt avgöra en högtalares grundegenskaper även om denna inte är optimalt placerad.
Fair enough - vi säger att Kaber skulle prestera bättre än alla de högtalarna jag räknade upp under omständigheterna. Faktum kvarstår att haraldur föredrog Kaber framför piP och jag fattar fortfarande inte alls varför det skulle vara en "bra" recension. Men jag kanske har missat något :?

Kanske att han är allmänt lyrisk och har beställt ett par. Ett faktum om något.

PostPosted: Wed Mar 10, 2010 10:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Varför Haraldur föredrog Kaber men beställde ett par piP är ju en fråga förstås. Men jag tror det bottnar i att tunedem bara är EN parameter av flera. Så är det i alla fall för mig och kanske även för H?. Ljud-/musikåtergivning är inte svart/vitt och man kan till exempel balansera olika parametrar för att totalt sett få den återgivning man önskar. Pris är en sådan parameter, djupbas, låg dist, jämn klang, lättmöblerad etc är andra. Nämnde inte H förresten att han föredrog en piP med endast ett slutsteg och en kabel istället för komplexiteten med aktiva Kaber med massa lådor och kablar? Ett skäl gott som något tycker jag.

/ B

PostPosted: Wed Mar 10, 2010 12:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Visst - själv spelar jag på Isobarik med LK100 för att få fullrange, de skulle troligen bli krossade av ett par Komponent med ett 2250, man väljer ju själv hur man vill bygga sin stereo.

Förutom det ständigt återkommande tjatet om att LTS har helt andra intressen än jag, (och många med mig som lyssnar efter musikalitet när vi värderar hifi) och att det därför är helt ointressant vad de säger om exempelvis Source first. Förutom det; efter att ha läst i denna tråd, vet jag inte vet något mer om hur piP presterar - allt jag fått läsa är att de är sämre än Kaber...

PostPosted: Wed Mar 10, 2010 13:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
... Förutom det; efter att ha läst i denna tråd, vet jag inte vet något mer om hur piP presterar - allt jag fått läsa är att de är sämre än Kaber...
Sååå? Här kommer ett axplock från Haraldurs inlägg...

"Vi hann med ett par låtar och jag hörde direkt att det skulle lätt kunna plocka tunedem poäng i det här systemet,rätt många också,jag får lov att erkänna det mina Linnvänner,det lät Linn-och dyrt sådant..

I med Crash Test Dummies "MMMMMM" som Peter på Takt & Ton nästan lite småperverst gillade att hjärntvätta oss Linnister med i mitten på nittoitalet med. Den lät minst lika bra som på den gamla goda tiden och blev inte heller stökig i refrängerna vilket det alltid gjorde med "icke Linn" på den tiden.. Den fick två plus av fem möjliga då jag kände att jag var tvungen att fortsätta min fåniga betygsättning,jävligt bra var det i alla fall..

Nationalteaterns "Sent en Lördag Kväll" fick mig att hämta en OLD OX från kylen och jag får lov att säga att det är "rock´n roll" i burkarna med väldigt mycket ´tune dem" i sig..
Betyg 4/5!!

Jag spelade Vällingklockan med Ola Magnell och började gråta,den är förvisso vacker men har aldrig tidigare berört mig på detta sätt. Beatrice sa spontant att hon aldrig tidigare fattat vad hans låtar handlat om odh att det nu kändes väldigt "rätt" Jag ger upplevelsen 4/5 och Beatrice 5/5 !! MVG med andra ord,börjar få lite KABER/KELTIK vibbar nu,läskigt burkarna kostar för fan 5000:-!!!

Det ser ut som en lovande burk onekligen,känns snudd som det här är roligare än M140 och framförallt inte lika entonig,lite "Kaberkänsla"..

Skulle jag köpa ett par Linnhögtalare av senare modell så skulle jag måsta upp på 242 innan det blev lönt och då snackar vi helt andra pengar. Jag snor Lippomans vackra uttryck "Litet Pang/Peng" om du ser till vad de kostar..

Vad jag känner med de här högtalarna är att svänget finns där,jag kan följa slingorna,höra vad musikerna pysslar med,det finns driv i musiken och mina allra grötigaste plattor är de mest intressanta med piP. Jag fick dem att "släppa loss" så där som vi linnister kan känna igen oss i när man exempelvis aktiverat ett par bättreaktiga burkar och fått det där haksläppet efter att ha hittat rätt positionen och inställningen för högtalaren. De går hyggligt djupt också,är passivt delade och trivs bra med endast ett LK85."

När man bedömer en ljudåtergivare måste man inte alltid jämföra vilka som låter "bäst" utan man kan faktiskt beskriva den på sina egna meriter. Själv är jag inte så störtförtjust i piP, de är mycket korrekta, det svänger bra, de har ett stort frekvensomfång, de blir aldrig "röriga" i sin presentation av musiken. Men de blommar inte ut, spelar inte så stort som jag önskar.

/ B

PostPosted: Wed Mar 10, 2010 16:15 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

henriklh wrote:
Visst - själv spelar jag på Isobarik med LK100 för att få fullrange, de skulle troligen bli krossade av ett par Komponent med ett 2250, man väljer ju själv hur man vill bygga sin stereo.
Självklart väljer man själv hur man bygger upp sin stereo.
Säg mig,- har du jämfört Isobarik med någon komponenthögtalare sida vid sida, och varför är du så säker på att komponent med ett nyare slutsteg låter bättre på alla sätt än Isobarik med LK-100 ? Har du jämfört själv- eller har någon annan sagt åt dig hur mycket bättre de nyaste linnhögtalarna är ? Isobarik är mycket mera välkonstruerade än komponenthögtalarna, med stabilare låda, isobarikkopplade element och ett väldigt påkostat passivt filter av mycket högre kvalitet än i komponentserien ( där det sitter tex. elektrolyter i serie med diskanten ).

Kom ihåg att Isobarik av en del kunder under 90-talet faktiskt ansågs som låtande bättre än tom. keltik ( i aktivt utförande). De flesta föredrog dock Keltik.
Isobarik var linns flaggskepphögtalare under nästan 20 år. LP-12 är det fortfarande, efter över 30 år.

LP-12 säljs fortfarande. Isobarik gör det inte. Begagnade Isobarik kostar nästan ingenting numera. Vad tror du det beror på ?

Isobarik- rätt uppställda med ett potent slutsteg ( minst LK 280 +spark, LK 100 är för klent ) presterar enligt min mening ett väldigt bra resultat. Kombinera med en LP-12:a och det blir ett resultat som komponentserien inte kommer i närheten av, tycker jag. Fullregister med hög kvalitet är inte att förakta. Komponent saknar ju all lågbas och låter mera "hifi".

Dessutom: om du följer, eller tror på "source first" - så innebär det att en fem år gammal LP-12 , LK1 och LK 280 samt Isobarik låter bättre än Linn Komri, Linn klimax för/slutsteg och en fullt utrustad tolva som är tio år gammal.

Med det vill jag säga att det finns chans till begagnatfynd med linnhögtalare som är några år äldre. Du får ju ett fullregisterljud nästan gratis och kan lägga mera pengar (om det behövs) på signalkällan.

PostPosted: Wed Mar 10, 2010 16:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rutger, man kan säga att jag har resonerat som du. Med tanke på skillnaden mellan LK100 och 2250 och de gamla och diskanterna så är jag dock övertygad om att 2250-komponent skulle vara "bättre" i absolut bemärkelse (kom inte och säg att du har jämfört, aktiva Isobarik tog ett proffs två arbetsdagar att installera och de väger ju rätt mycket). Jag har dock prioriterat fullrange och avvaktar likviditet för att köpa bättre slutsteg (troligen går jag på 2250 eller kanske 5125). Min tolva är helt ok, även om den saknar MC och Radikal.

PostPosted: Wed Mar 10, 2010 21:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Är det nyare eller äldre modeller av Pip som har runda diskanter?

Edit: ser att även lådan och porten skiljer sig på bild nr 2 och 4 nerifrån räknat.

/M
De modeller du åsyftar är inte piP. De båda i träfaner som står på varandra är Pr18 respektive Pr24, som i sin tur är studiomonitorer baserade på tidigare utgångna modeller. Den lilla utan basport är också en äldre modell. Den hette i5 och var, efter vad jag förstår, tänkt att arbeta ihop med någon av Ino Audios basmoduler. Således ingen fullregister högtalare

Diskanten till piP kommer från Audax och är väl egentligen rätt simpel, men modifierad. Den sitter i både piP och den "finare" piPs (signatur).

/mvh

PostPosted: Fri Mar 12, 2010 11:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
Diskanten till piP kommer från Audax och är väl egentligen rätt simpel, men modifierad.
I original är den löjligt billig men helt okej. Har suttit i många brittiska högtalare, bland annat Linn 5110. När 5110 blev Unik byttes Audax-diskanten mot Linns egen Ninka/Katan/Espek-modell. Den låter verkligen mycket bättre.

PostPosted: Fri Mar 12, 2010 11:55 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Lejonklou wrote:
torig wrote:
Diskanten till piP kommer från Audax och är väl egentligen rätt simpel, men modifierad.
I original är den löjligt billig men helt okej. Har suttit i många brittiska högtalare, bland annat Linn 5110. När 5110 blev Unik byttes Audax-diskanten mot Linns egen Ninka/Katan/Espek-modell. Den låter verkligen mycket bättre.
PiP - diskanten har tillverkats med andra pressverktyg och annan kylolja än originalet, audax. I övrigt har nästan samma diskant använts i Boston A-40, och i flera av Royd-högtalarna. Båda älskades av linnhandlare under slutet av 80-talet.
Men detta element har implementerats helt olika i de olika högtalarna. Och det är helt avgörande för ljudkvaliteten.

I piP: s implementering används det en 2,2 uf konding, polyester, i serie med diskanten. Den delas alltså väldigt högt i frekvens. Internkablaget är entrådigt, lött direkt på terminalerna. I Boston A-40 användes det en bipolär elektrolyt på 3,3 uf i serie. Mångtrådig kabel med kabelskor. Linn använde också i 5110 bipolära elektrolyter vilket låter sämre än polyester eller polypropar. Troligen endast en kostnadsfråga.

Men allt handlar om samspelet med baselementet och filtrets konstruktion, ihop med lådan. Allt spelar roll, allt försämrar, som linn numera brukar säga.

Det som är mest unikt med piP ( förutom samspelet med alla komponenterna och lådan) är nog baselementet, som enligt mätningar uppvisar en extremt låg förvrängning. Därför kan piP spela en djupare och renare bas än tex. Linn katan i aktivt utförande.

PiP låter i jämförelse med katan betydligt bättre än denna om man utvärderar hur lätt det är att följa med i musikens melodier. Trots en billigare diskant. Instrumenten låter mer välstämda och det är lättare att "följa med" i musiken.
Och det är mitt personliga intryck av ljudet.

PostPosted: Fri Mar 12, 2010 12:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Boston har aldrig rekommenderats av T&T i a f, förmodligen p g a att det
var Hifi-klubben som sålde Boston i Sverige tidigare.

Royd har däremot sålts en del utav förr i tiden.

/M

PostPosted: Fri Mar 12, 2010 14:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Rutger wrote:
Lejonklou wrote:
torig wrote:
PiP - diskanten har tillverkats med andra pressverktyg och annan kylolja än originalet, audax. I övrigt har nästan samma diskant använts i Boston A-40, och i flera av Royd-högtalarna. Båda älskades av linnhandlare under slutet av 80-talet.
Men detta element har implementerats helt olika i de olika högtalarna. Och det är helt avgörande för ljudkvaliteten.

I piP: s implementering används det en 2,2 uf konding, polyester, i serie med diskanten. Den delas alltså väldigt högt i frekvens. Internkablaget är entrådigt, lött direkt på terminalerna. I Boston A-40 användes det en bipolär elektrolyt på 3,3 uf i serie. Mångtrådig kabel med kabelskor. Linn använde också i 5110 bipolära elektrolyter vilket låter sämre än polyester eller polypropar. Troligen endast en kostnadsfråga.

Men allt handlar om samspelet med baselementet och filtrets konstruktion, ihop med lådan. Allt spelar roll, allt försämrar, som linn numera brukar säga.

Det som är mest unikt med piP ( förutom samspelet med alla komponenterna och lådan) är nog baselementet, som enligt mätningar uppvisar en extremt låg förvrängning. Därför kan piP spela en djupare och renare bas än tex. Linn katan i aktivt utförande.

PiP låter i jämförelse med katan betydligt bättre än denna om man utvärderar hur lätt det är att följa med i musikens melodier. Trots en billigare diskant. Instrumenten låter mer välstämda och det är lättare att "följa med" i musiken.
Och det är mitt personliga intryck av ljudet.

Oj, oj vilken speckad teknisk redovisning. Jag fattar noll av sånt där :). Man blir ju väldigt nyfiken på att höra dessa högtalare i alla fall. Jag som är en fattiglapps-hifi-ist har gått från Royd A7 som nog hade den där diskanten. Gummit hade börjat släppa på baselementen så diskanten lät också därmed(?) riktigt illa på slutet. Så det blev ett enormt lyft när Kan-högtalarna kom på plats. Både bas och diskant och everything else. Svänget som Royd hade från början är tillbaka med råge.

PostPosted: Fri Mar 12, 2010 14:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Update:
Pip befinner sig på några tusen meters höjd i nordlig riktning,Ingenjör Öhman vinkade lite vemodigt ännu ett par av sina skapelser som snart förhoppningsvis ska sprida stor glädje och förvåning i sin omgivning. Två ängsliga svågrar har vid fikat häromdagen listigt försökt lirka ur min fru vad som hade skett med mig. Den äldre brodern hade hållit ett monologliknande brandtal om linns förträfflighet för säkerhets skull,något som är rätt vanligt då vi träffas. Sedan hade nya hifimöbeln i tiotusenkronorsklassen avhandlats,Bea tyckte han var ovanligt sund som köpt möbler för en gångs skull,-tills hon insåg att skälet enbart var jakten på utrymme för tri amp aktiv,eller på Svenska:Fisherkings Lk100 som jagi jakten på delad frakt på mitt sjätte LK2 övertalade honom att behöva,eh jag menar köpa..

Inget är som väntans tider!

PostPosted: Fri Mar 12, 2010 14:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

De har ju gulligt namn i alla fall. Fågelungar till ingenjören.

Post new topic  Reply to topic  [ 260 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 918 Next

All times are UTC+02:00