selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 18:23

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 260 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 818 Next
Author Message
PostPosted: Tue Mar 09, 2010 16:14 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

haraldur wrote:
Känner det lite som Bill beskriver,man får ducka för hagelsvärmen!

Signaturversionen har även ett mera avancerat motorsystem med kortslut-
ningsringar och lite annat för att ytterligare trycka ned distorsionen.
Sedan är förstås delningsfiltret också lite annorlunda för att allting skall
stämma i slutändan för de båda fallen.
Något säger mig att det inte är säkert att piPs och piP har exakt samma tune dem faktor... Skulle vara sköj att jämföra!

Just ja, tack för prislistan, låter pip- mdf lika som dem andra piP:orna?

PostPosted: Tue Mar 09, 2010 16:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Burkarna jag lånade var piP kanske bör klarläggas för tydlighetens skull. Jag vet inte hur piP-S spelar men knappast sämre i alla fall. Ska bli spännande att höra vad mina Linnvänner tycker om dem?

PostPosted: Tue Mar 09, 2010 17:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haraldur wrote:
Burkarna jag lånade var piP kanske bör klarläggas för tydlighetens skull. Jag vet inte hur piP-S spelar men knappast sämre i alla fall. Ska bli spännande att höra vad mina Linnvänner tycker om dem?
T.o.m IÖ tycker inte att dom (piP-s) lyssningsmässigt är värda merkostnaden, däremot är de mättekniskt mer korrekta...

/ B

PostPosted: Tue Mar 09, 2010 17:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Du behöver inte känna dig träffad, det är inget personligt påhopp
Men vem var det då du riktade dig till? Den inställning du beskriver tycker jag är sällsynt. Den frodas varken bland Selleri-medlemmar eller de kunder jag träffar.

Fanatiska anhängare av Tune Method finns det dock en del av. Men den leder inte bara till Linn, utan till all utrustning som presterar bra med den utvärderingsmetoden. Och Source First är en slutsats man så småningom drar när man använder Tune Method.

De fanatiska Linn-entusiaster du beskriver anser jag är en nidbild som målas upp bland de som inte förstår Tune Method. "De där är alldeles för överens, de måste vara fanatiska!"

PostPosted: Tue Mar 09, 2010 18:10 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Bill50x wrote:
haraldur wrote:
T.o.m IÖ tycker inte att dom (piP-s) lyssningsmässigt är värda merkostnaden, däremot är de mättekniskt mer korrekta...

/ B
Jo men åter igen I Ö förstår inte tune dem. Deras historia av rekommenderade produkter bevisar det. Så bara för att IÖ säger att den är värd merkostnaden så betyder det inte att den presenterar musik bättre. Den kanske har andra kvaliteter som är bättre än piP, men vad hjälper det med en chromad backspegel om själva helheten ligger sladdrigare på vägen. Om den inte presenterar musik bättre så är den inte värd merkostnaden, eftersom hög tune-faktor är det samma som high fidelity! Låg tune faktor = low fidelity = trasig rörig återgivning.

Känner att jag vill repitera lite tune method om det fortfarande finns några på forumet som inte förstått det ännu.

Detta med att lyssna efter sväng och lyssna efter melodier, är bara metoder för att avgöra hur pass mycket/lite en anläggning förstör ljudet. Att lyssna efter tidsskador är ett hjälpmedel för att hitta till riktig transparens!. Som tyvärr ingen på faktiskt verkar ha upptäckt ännu. Örat har lättare att uppfatta tidsskadorna som kommer med frånvaron av transparans, än vad örat har att lyssna efter om klangen ljudbilden inte stämmer till 100%.

Och när vi lyssnar efter hur melodier framträder så har det inte att göra med hur tydligt diskanten visslar dem, utan hur passa mycket dem andra instrumenten markerar dem, genom att spela med! Ju högre tune faktor ju mindre kommer andra instrument störa melodin.

---------

Om nu det visar sig att IÖ har hittat ett sätt att mäta sig fram till bra tune dem när det gäller högtalare, så är det ju fantastiskt bra steg i rätt riktigt för hifi världen!

PostPosted: Tue Mar 09, 2010 19:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
pekka71 wrote:
Du behöver inte känna dig träffad, det är inget personligt påhopp
Men vem var det då du riktade dig till? Den inställning du beskriver tycker jag är sällsynt. Den frodas varken bland Selleri-medlemmar eller de kunder jag träffar.

Fanatiska anhängare av Tune Method finns det dock en del av. Men den leder inte bara till Linn, utan till all utrustning som presterar bra med den utvärderingsmetoden. Och Source First är en slutsats man så småningom drar när man använder Tune Method.

De fanatiska Linn-entusiaster du beskriver anser jag är en nidbild som målas upp bland de som inte förstår Tune Method. "De där är alldeles för överens, de måste vara fanatiska!"
Det är fritt att ta åt sig av det jag skrev, men känner man att det inte stämmer in på en själv så behöver man inte bry sig

Bara så att det inte blir något missförstånd, så har jag inget emot folk som följer Tunedem metoden fanatiskt för det har inget med ett specellt märke att göra, men som jag sa tidigare att döma ut produkter utan att ens lyssna på dem är inte ok

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Tue Mar 09, 2010 19:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

doze84 wrote:
Om nu det visar sig att IÖ har hittat ett sätt att mäta sig fram till bra tune dem när det gäller högtalare, så är det ju fantastiskt bra steg i rätt riktigt för hifi världen!
Jag har ingen aning. Men självklart går tunedem att mäta med instrument. I alla fall under förutsättningen att det är apparaternas ljud som skiljer och inte upplevelsen av dem. Så länge ljudskillnaderna ligger i apparaterna och inte i en själv så går det att mäta, det är ju inget hokus pokus det handlar om!

Problemet med mätningar är att analysera dem och korrelera dem till lyssningsupplevelsen. För att inte tala om att mäta rätt saker!

Ska vi prata vidare om IÖ så presenterar han tex aldrig några frekvensgångsmätningar på sina högtalare eftersom de inte säger något för den som inte kan tolka dem. Jag är böjd att hålla med, jag har aldrig sett en kurva som gett någon indikation på hur det låter, dvs som jag tror att det ska låta. Men som konstruktör måste man förhålla sig på något sätt till tekniken, "trial and error" kommer man inte långt med.

Jag tror också att man ska vara ödmjuk inför vad som kan påverka ljudet i apparaterna - och som påverkan lyssnaren direkt eller omgivningen. Ta bara en sådan sak som att jämföra olika bord att ställa apparaterna på. Det där ursågade Lack-bordet som man jämför med något annat, är det någon som tänker på att det kanske svänger med och påverkar ljudet (på ett annat sätt) när det inte används? Vem bär ut Lack-bordet ur rummet när man testar en annan lösning? Jag säger inte att det är så, jag bara menar att man ska tänka i lite andra banor och inte automatiskt lägga skillnaderna på de testade apparaterna.

Man måste inte ens tänka i tunedem-banor för att i praktiken ändå trimma in sin anläggning efter den principen!

/ B

PostPosted: Tue Mar 09, 2010 19:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

doze84 wrote:
Jo men åter igen I Ö förstår inte tune dem. Deras historia av rekommenderade produkter bevisar det.
"Deras" -Finns det flera I Ö?

/M

PostPosted: Tue Mar 09, 2010 19:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det finns också, förutom Ingenjör Öhman, den något mindre kända men fantastiska ’Immaculate Öhman’ :wink:

PostPosted: Tue Mar 09, 2010 21:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Det är fritt att ta åt sig av det jag skrev, men känner man att det inte stämmer in på en själv så behöver man inte bry sig

Bara så att det inte blir något missförstånd, så har jag inget emot folk som följer Tunedem metoden fanatiskt för det har inget med ett specellt märke att göra, men som jag sa tidigare att döma ut produkter utan att ens lyssna på dem är inte ok
Med tanke på att du skrev direkt efter mitt inlägg så var det ganska lätt att ta år sig ;)

Jag vill också ännu en gång understryka att jag inte dömer ut piP utan att ha hört dem, däremot så vidhåller jag att den recensionen som haraldur ger dem inte får mig att bli mer intresserad av dem, snarare mindre.

Angående kommentarer om att jag antar att installationen inte har varit optimerad (från både Rutger och Bill tror jag?): Kolla på bilderna. Högtalarna har minst tre olika placeringar och elektroniken (som består av LK1 och LK?) står uppställd på diverse stolar och på golvet. Jag antog helt fräckt att ingen av dessa fotografier har föregåtts av en noggrann installation, men jag kan naturligtvis ha fel. Mitt antagande om att vissa andra högtalare skulle prestera bättre under omständigheterna bygger på att jag många gånger har fått berättat för mig att Kaber är extremt kinkiga med installationen och att de också är extremt oförlåtande mot en otillräcklig insignal (vilket nog LK1 och LK2 får räknas som i sammanhanget?) - en otydligare högtalare kan, såvitt jag förstår, bli bättre under sådana omständigheter (jag hörde en gång om en installation där Linn-handlaren gav upp och bytte ut Kaber mot Sara 9). Å andra sidan så kanske piP är ännu mer oförlåtande, men med tanke på vilken elektronik som förmodligen användes vid dess utveckling (antagligen någon usel förstärkare utvecklad enligt detta dåliga skämt till utvärderingsmetod: http://sv.wikipedia.org/wiki/FE-lyssning ) så har jag liksom svårt att föreställa mig det?

PostPosted: Tue Mar 09, 2010 22:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vet inte varför, men jag blir generad när jag läser tråden. Kanske var det dumt och med säkerhet provokativt att skapa den alls från första början? Vad vet jag om tunedem? Om hur man riggar eller som för den delen kör med så sunkiga prylar som LK lådor,LP12 och ställer prylar på uppochnervända Prippsbackar? Som spelar på Kaber och tycker att de spelar på bra,sådana simpla dåliga högtalare därtill urgamla..

Inser att jag inte har mer att tillföra i diskussionen,det är upp till var och en att finna sin egen lycka,unna sig något man tycker om,kanske det blir bättre ju dyrare det blir? Vad vet jag,troligtvis så är jag för primitivt strukturerad för att höra någon skillnad,lyckligtvis kan tilläggas...

PostPosted: Tue Mar 09, 2010 23:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Bill50x wrote:
Lejonklou wrote:
Under alla Linns demonstrationer jag varit på under 2000-talet så har det varit på detta sätt. AAB och omväxlande från sämre till bättre och tvärt om.
Jag har varit på ganska få Linn-demonstrationer, men senast på High Fidelity (nya DS jmf med CD12) så gick det till så att samma stycke spelades på allt bättre apparater. När det var dags att "backa" byttes musiken ut och man startade återigen med den enklaste apparaten.

/ B
Du har helt rätt, Bill. Då musiken byts ut börjar man alltid med den enklare apparaten. Sedan kan kunden få lyssna på denna signalkälla två gånger, med samma musik. Så lyssnas det sedan med samma musik på den dyrare apparaten.
Hördes det någon skillnad?

Inlärningen av musikstycket sker alltså två gånger på den sämre apparaten. Sedan kör man den bättre. Är kunden fortfarande osäker på skillnaden så börjar man om med ny musik igen- på den sämre apparaten.

PostPosted: Tue Mar 09, 2010 23:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

doze84 wrote:
Bill50x wrote:
doze84 wrote:
Till vilken nytta om han ändå tror att dv-668 är världens bästa dvd-spelare för musik.. Spelar ingen roll om en person suttit i 60år, om han inte har någon utvärderingsmetod som fungerar.
Att hans piP låter bra verkar inte ha något att göra med att han förstår tune dem, utan har att göra med att han har lyckats mäta sig till en konstruktion som får som Bi produkt en hög tune dem faktor. Deras historia av rekommenderade produkter, visar på detta tydligt.
Man kan se det på flera sätt. IÖ har med rena ingenjörsmässiga sätt kommit fram till en även tunedem-mässigt bra högtalare. Och den låter lika bra med en Denon bio-reciever (nästan...) som med mer kvalificerad drivning.

Men jag kan hålla med om att det är lite synd att många inte hör hur mycket bättre det svänger med bättre källa och elektronik. Men skillnaden i det avseendet är ändå mycket större i högtalarna än i tex cd-spelaren (oj, nu får jag huka mig inför source-first-maffian :-)). Däremot är skillnaderna minst lika viktiga i alla apparater/högtalare.

/ B
hmm om det är det eller inte kan jag inte uttala mig om, har hört både högtalare och elektronik som förstört ljudet totalt.
Men om vi säger att source first bara gäller inom linn, och andra märken där dyrare alltid är bättre så kan jag själv säga att jag tycker linns billigaste högtalare unik, har en våldsamt hög tune dem -faktor. Och om jag hade 100 000kr hade jag nog nöjt mig med ett par majik 109, ett billigt chakra slutsteg eller 2250/d +aktiva kort och sen lagt resten på källan. Tror nog source first i varje fall inom linn, kvarstår. Men det har ju helt och hållet med prisprestanda förhållandena att göra.
Om linn väljer att ha samma prissättning men minimera hoppen mellan majik - akkurate - klimax - källor så blir ju så klart speakerfirst -teorin mera rimlig. Men det verkar som att linn fortsätter att göra source first sann.

Source first är sann, för att linn gör den sann, helt enkelt

Tänkte jag rätt nu?
Om jag skulle spendera 100000:- så skulle jag köpa begagnat. Keltik med fyra Kloutar och Kairn med Ikemi. Jag tror inte att något slår denna kombination för dessa pengar. Majik 109, omän välljudande, har inte heller någon djupbas att tala om. Jag skulle nog bli missnöjd i längden pga det.

PostPosted: Tue Mar 09, 2010 23:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rutger wrote:
Bill50x wrote:
Jag har varit på ganska få Linn-demonstrationer, men senast på High Fidelity (nya DS jmf med CD12) så gick det till så att samma stycke spelades på allt bättre apparater. När det var dags att "backa" byttes musiken ut och man startade återigen med den enklaste apparaten.

/ B
Du har helt rätt, Bill. Då musiken byts ut börjar man alltid med den enklare apparaten. Sedan kan kunden få lyssna på denna signalkälla två gånger, med samma musik. Så lyssnas det sedan med samma musik på den dyrare apparaten.
Hördes det någon skillnad?

Inlärningen av musikstycket sker alltså två gånger på den sämre apparaten. Sedan kör man den bättre. Är kunden fortfarande osäker på skillnaden så börjar man om med ny musik igen- på den sämre apparaten.
Det måste i så fall vara skillnad mellan olika butiker. T.ex. senast när Anders på Tonläget var hemma hos mig och tunade in anläggningen gick det till exakt så som Lejonklou beskrev det. Jämförelserna gjordes fram o tillbaka. Ibland blev en ändring till det bättre, ibland sämre. Ibland var en AB-ändring bättre, ibland tvärtom. Ibland kunde vi efter en AABA konstatera att A var bättre, ibland sämre! Anders brukade också efter en jämförelse säga, i stil med, "Nu ändrar vi tillbaka för att försäkra oss om det verkligen var bättre", med SAMMA låt spelandes. Jag tyckte själv att metoden var enkel, konsekvent och lätt att hänga med på. Men som sagt, detta var en intuningssituation, inte en lyssningskväll i butiken. Metoden i sig borde dock vara likadan, oavsett situation, kan jag tycka.
Lejonklou wrote:
Under alla Linns demonstrationer jag varit på under 2000-talet så har det varit på detta sätt. AAB och omväxlande från sämre till bättre och tvärt om.

PostPosted: Tue Mar 09, 2010 23:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haraldur wrote:
Vet inte varför, men jag blir generad när jag läser tråden. Kanske var det dumt och med säkerhet provokativt att skapa den alls från första början? Vad vet jag om tunedem? Om hur man riggar eller som för den delen kör med så sunkiga prylar som LK lådor,LP12 och ställer prylar på uppochnervända Prippsbackar? Som spelar på Kaber och tycker att de spelar på bra,sådana simpla dåliga högtalare därtill urgamla..

Inser att jag inte har mer att tillföra i diskussionen,det är upp till var och en att finna sin egen lycka,unna sig något man tycker om,kanske det blir bättre ju dyrare det blir? Vad vet jag,troligtvis så är jag för primitivt strukturerad för att höra någon skillnad,lyckligtvis kan tilläggas...
Du behöver inte ta illa upp och vända på klacken bara för att henriklh inte håller med dig i det du skriver. För det första har henriklh rätt till sin åsikt, precis som du har till din. För det andra är inte henriklhs åsikt lika med vad samtliga övriga medlemmar anser. (Därmed inget illa sagt om henriklhs åsikt!)

Jag för min del är intresserad av dina intryck av att ha lyssnat till piP.

Post new topic  Reply to topic  [ 260 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 818 Next

All times are UTC+02:00