Bill50x wrote:
haraldur wrote:
Burkarna jag lånade var piP kanske bör klarläggas för tydlighetens skull. Jag vet inte hur piP-S spelar men knappast sämre i alla fall. Ska bli spännande att höra vad mina Linnvänner tycker om dem?
T.o.m IÖ tycker inte att dom (piP-s) lyssningsmässigt är värda merkostnaden, däremot är de mättekniskt mer korrekta...
/ B
Jo men åter igen I Ö förstår inte tune dem. Deras historia av rekommenderade produkter bevisar det. Så bara för att IÖ säger att den är värd merkostnaden så betyder det inte att den presenterar musik bättre. Den kanske har andra kvaliteter som är bättre än piP, men vad hjälper det med en chromad backspegel om själva helheten ligger sladdrigare på vägen. Om den inte presenterar musik bättre så är den inte värd merkostnaden, eftersom hög tune-faktor är det samma som high fidelity! Låg tune faktor = low fidelity = trasig rörig återgivning.
Känner att jag vill repitera lite tune method om det fortfarande finns några på forumet som inte förstått det ännu.
Detta med att lyssna efter sväng och lyssna efter melodier, är bara metoder för att avgöra hur pass mycket/lite en anläggning förstör ljudet. Att lyssna efter tidsskador är ett hjälpmedel för att hitta till riktig transparens!. Som tyvärr ingen på faktiskt verkar ha upptäckt ännu. Örat har lättare att uppfatta tidsskadorna som kommer med frånvaron av transparans, än vad örat har att lyssna efter om klangen ljudbilden inte stämmer till 100%.
Och när vi lyssnar efter hur melodier framträder så har det inte att göra med hur tydligt diskanten visslar dem, utan hur passa mycket dem andra instrumenten markerar dem, genom att spela med! Ju högre tune faktor ju mindre kommer andra instrument störa melodin.
---------
Om nu det visar sig att IÖ har hittat ett sätt att mäta sig fram till bra tune dem när det gäller högtalare, så är det ju fantastiskt bra steg i rätt riktigt för hifi världen!