selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 17:31

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 104 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 7 Next
Author Message
PostPosted: Thu Mar 04, 2010 12:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ok hur är keltikar att få till i olika rum, kan de vara omöjliga i vissa rum eller?

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Thu Mar 04, 2010 19:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Reservdelar till Keltik, ska det "normalt" inte behövas, men om man spelar partyvolymer länge, så kanske det går att knäcka ett mellanregister eller diskantelement. Troligen så ger termosäkringen i förstärkaren upp först och slår av partyt, för det är ju inte en PA anläggning, som är gjord för att spelas på full volym flera timmar i sträck.

Jag har inte spelat sönder något element ,men jag spelar nästan aldrig över den volym som motsvarar ingen förstärkning alls i försteget (ex. 80 på en Kairn). Jag gillar dynamik i musiken och jag tycker att den blir lidande om man "gasar" för mycket, dessutom så låter det väldigt bra och "fullrange" redan vid rätt så måttliga nivåer.

Någon bas har jag inte ens hört talas om att någon kört sönder, men sist jag frågade för ett halvår sedan så fanns det visst ett antal kvar på Linn fabriken. Efterfrågan är ju inte så stor, då de är rätt dyra (6-7 tusen st.) så det är billigare att köpa ett reservpar med Keltikar istället, om det skulle behövas. :mrgreen:

Mvh MRTweak

PostPosted: Thu Mar 04, 2010 19:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej pekka, sorry jag glömde bort att svara på "rumfrågan" :roll:

Jag kan bara säga att visst är rummet viktigt, men det finns inga omöjliga rum, var bara beredd på att de behöver lite/mycket mer plats bakåt, än vad de flesta andra Linnburkar kräver. 0,5 - 1,5 m

Det är ju en fullrange burk, så de behöver inget stöd alls från bakvägg, för att spela all bas du någonsin behöver :wink:

Sedan var beredd på att de är petiga och knepiga att begripa sig på och att "tillfredställa". De accepterar inget fusk men belöningen i slutänden gör mödan värd IMO.

Vad gör väl ett eller två små nervsammanbrott, på vägen, för att uppnå det perfekta ljudet :mrgreen:

Lycka till :!:
MRTweak

PostPosted: Thu Mar 04, 2010 20:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Det är ju en fullrange burk, så de behöver inget stöd alls från bakvägg, för att spela all bas du någonsin behöver

Däremot kan bakväggen typ enkelgipsskiva sjunga med i det lägre regionerana så man är tvungen att ställa upp basen. Detta var ett problem i TOTs gamla musikrum i shopping om jag inte minns helt fel. Men det är väl alltid att föredra stabila bakväggar speciellt med stora fullrangehögtalare som keltik.Fördelen med aktiva system är väl att det går att justera förstärkningen för varje register. Synd bara att det är så stora steg som en db för varje steg.

PostPosted: Thu Mar 04, 2010 23:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tyvärr sjunger en sladdrig vägg, aldrig "med" en högtalare på ett musikaliskt tillfredställande sätt, utan tvärtom synnerligen out of tune.

Så att försöka korrigera för att väggen bakom högtalarna "suger bas", med att gasa på filtret, kommer inte att fungera bra.

Ett par Keltik kommer att skava sönder hörselnerven, på den som prövar den metoden :x

Tre alternativ finns:
1. Byt hobby, knyppling är visst kul :wink:
2. Vänd på möbleringen, för den sladdriga väggen kan funka riktigt bra i en stereo setup, som bakvägg bakom lyssningsplatsen.
3. Hyr in en snickare och staga upp väggen rejält, det är mycket billigare och bättre, än att försöka köpa elektronik, för att få till musikåtergivningen, för det går inte oavsett hur många miljoner man "öser in" i anläggningen.

Jag tror att pekka skrev, att han redan stagat upp väggen bakom frontarna, men om resten av väggarna är hyfsade eller inte är okänt men vi vet att golvet är gungigt och att ge sig på att byta golv i en hyreslägenhet kändes svårt.

Det går ju alltid, att ta upp frågan med hyresvärden, att golvet har satt sig och om det dessutom "gnekar" att detta stör dig, familjen och dessutom hyresgästerna under och fråga om omläggning eller byte planeras. :wink:

Kolla om ROT avdrag gäller och ev. bidraga med pengar själv eller ev. att hyran kan höjas med ett par hundralappar :roll:

Mvh MRTweak

PostPosted: Fri Mar 05, 2010 03:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MRTweak wrote:
...var bara beredd på att de behöver lite/mycket mer plats bakåt, än vad de flesta andra Linnburkar kräver. 0,5 - 1,5 m
Det här håller jag inte alls med om. Avstånd till bakvägg har ingenting med fullrange att göra och samtliga Keltik jag installerat har hamnat mindre än 50 cm från bakvägg. Precis som andra Linnhögtalare, alltså.

PostPosted: Fri Mar 05, 2010 03:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
MRTweak wrote:
...var bara beredd på att de behöver lite/mycket mer plats bakåt, än vad de flesta andra Linnburkar kräver. 0,5 - 1,5 m
Det här håller jag inte alls med om. Avstånd till bakvägg har ingenting med fullrange att göra och samtliga Keltik jag installerat har hamnat mindre än 50 cm från bakvägg. Precis som andra Linnhögtalare, alltså.

Vad tycker du då Lejonklou, vilken burk skulle du föredra m140 vs Keltik tänkte du borde ju ha hunnit tuna in några av varje modell

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Fri Mar 05, 2010 04:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Få par M140, faktiskt. Fler Keltik.

Jag tycker att frågan är svår, för det beror på preferenser. Själv skulle jag välja M140, för den är melodisk i de högre registren på ett helt annat sätt än Keltik. Men i ett stort rum, eller med planerade dansfester så blir det ju mycket mer drag med Keltik. Det är väl det närmaste en discoburk som Linn har kommit.

Själv valde jag M109 framför Espek. Det var inte nåt lätt val det heller, men eftersom jag provlyssnar och jämför rätt mycket hemma så blev det M109. Med dem hör jag direkt skillnad på pyttesmå saker, medan det tog mycket längre tid med Espek. Det är dock betydligt mer kropp och pondus i ett par välinstallerade Espek, det var roligt att se på film med dem!

Högtalare är svårt, det är alltid kompromisser. Det är sällan man får både musikalitet, fullrange och bra tryck utan att gå extremt högt i pris. Sedan handlar det ju om vad som driver högtalarna. På det tidiga 90-talet demade jag Keltik mot Kaber många gånger och aktiva Kaber med tre Klout var alltid överlägsna Keltik med LK100.

PostPosted: Fri Mar 05, 2010 08:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fredrik har du tunat in någon sub med M109 dett vare kul att höra om någon fått till den kombon ?
Är dock lite tveksam att köpa en sub mina tidigare erfarenhetar har oftast blirvit att jag sålt suben för jag aldrig riktigt fått till det.
Är det någon som föresten vet vad det är för skillnad på nya majiksuben jämfört med den äldre sizmik?

PostPosted: Fri Mar 05, 2010 20:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har pajjat en baselement vid ett tillfälle men inte för att jag speladefär högt utan att ett av mina slutsteg gick sönder och gav likström vilket högtalarelementet inte klarade av. En lk240 fick åka till herr Leijonklou på rep. När man slår på 2 klout, 4 stycken lk240 samtidigt klarar inte elem detta när när kondensatorerna laddas upp samtidigt. Köpte ett nytt baselement från Linn och reparerade det trasiga elementet för att ha i reserv. Detta hände för några år sedan jag vet inte om Linn har reserv element, men helpline vet säkert. Jag bytte också mellanregister till en effektåligare variant. Jag har även sparat de äldre för att ha i reserv. Nikadiskanter skall väl inte vara något större problem att fä tag i under överskådlig tid. Men dina förstärkare har ju en annan konstruktion så detta tror jag inte händer dig. Kalle på High Fidelity som installerae mina Keltik sade att de inte brukade vara något större problem. Han hade ändrat standardinställningen på filtren vid ytterst få tillfällen. Basen brukar skäras av vid 30 Hz om man har Lp12 och spelar vinyl. Ninkadiskanten behöver ytterligare förstärkning jämfört med orginal diskanten. De gäller snarare att fytta högt till rätt position. Enligt hans erfarenhet handlade det oftast om lite drygt 40 cm från bakvägg, inte för nära hörn samt lite toe in.

PostPosted: Fri Mar 05, 2010 20:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej Fredrik, kul att höra att alla Keltik par hamnat närmare än 50 cm från väggen och att det inte spelar någon roll vilket frekvensomfång en högtalare har hur nära väggen man kan/ska ställa dem.

Bästa avstånd för det rum och högtalare som man har, måste ju öronen få vara med och bestämma.

Jag hade själv mina Keltik på ca 46 cm avstånd, med lite toe in, när jag bodde i lägenhet.

Det lät väl bra, tyckte jag då, men ibland så blev man nästan åksjuk av all den stimulans som balansnerven fick, då man spelade musik med mycket lågbas/infraljud. Dessutom så får man avsevärt mycket bättre 3D återgivning, med en mer framskjuten placering. Om man nu gillar sånt förstås :wink:

Om du tänker efter lite, var det många Keltik par, som hamnade närmare än 40 cm ?? Körde du dem ner till 20 Hz? Hur långt ut har du provat någon gång?

Flera Linnhandlare som jag pratat med hävdar att Katan funkar bra/bäst så nära som 10-11 cm.

Om man då mäter avståndet mellan högtalarbaffeln och till väggen, så envisas jag med att hävda, att visst låter stora högtalare bättre, med ett större baffelavstånd. Ska du uppnå samma baffelavstånd med ett par Keltik som med Katan, så blir det till att fräsa ur väggen en bit. Pga att djupet på burkarna skiljer sig åt en hel del, det gör det ju även mellan ett par 350:or och 109:or.

Ok 1,5 m kanske låter mycket för en Linn högtalare, men om du jämför med vad andra stora burkar brukar vilja stå på för avstånd, så är det lite. Nu senast på mässan så stod inga andra märken av högtalare speciellt nära väggen utan tvärtom. I fallet med Sonus Faber Laito så fick ju publiken själv vara med att bestämma, var de lät bäst någonstans och med god marginal, så inte var det mindre än en halvmeter, utan snarare 1,25-1,5 m. De spelade musik på ett mycket bra sätt på det avståndet IMO. :D

Har man inte brist på utrymme, så är det ju bara att våga testa, även om det bryter helt emot vad man tidigare trodde var en absolut sanning. :wink:

Det har jag fått göra själv, många gånger. :oops:

Mvh MRTweak

PostPosted: Fri Mar 05, 2010 21:55 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Hade en Linnhandlare som var helt manisk med att placera högtalare så nära bakvägg som han kunde. Gränsen gick väl när han ville placera mina Mirage (dipoler) i stort sett dikt an mot bakväggen. Nu är vi en bit från det egentliga ämnet men mina aktiva Kaber trivs bäst runt 10 cm fån bakvägg tycker jag. Dom känns lite diffusa längre ifrån fast då står dom ganska brett isär. Dom få gånger jag hört Keltik har jag dock inte varit helt imponerad. Rätt placerade och i rätt rum är dom säkert kanon men när man har annat än stereon att ta hänsyn till i ett rum blir dom rätt svåra.

PostPosted: Sat Mar 06, 2010 09:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Ninkadiskanten behöver ytterligare förstärkning jämfört med orginal diskanten
Hmm var det inte tvärt om har jag för mig, att måste sänka gain på flitrerna en db eftersom ninka diskanterna har högre känslighet än orginal diskantern?
Men keltik kanske har annan orgdiskant än vad 5140 hade?

PostPosted: Sat Mar 06, 2010 09:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fisherking wrote:
(...) när man har annat än stereon att ta hänsyn till i ett rum (...)
Vad skulle det vara? :?

PostPosted: Sat Mar 06, 2010 10:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

När det gäller högtalarplacering är det bara att prova sig fram enl tune dem vilket i varje rum ger en optimal placering. När högtalaren hamnar rätt faller allt på plats och den sista lilla förändringen brukar upplevas som stor.
Mina högtalare har 15-tumsbas och står dryga 6 cm från bakvägg.

/Erik

Post new topic  Reply to topic  [ 104 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00