Hej Fredrik, kul att höra att alla Keltik par hamnat närmare än 50 cm från väggen och att det inte spelar någon roll vilket frekvensomfång en högtalare har hur nära väggen man kan/ska ställa dem.
Bästa avstånd för det rum och högtalare som man har, måste ju öronen få vara med och bestämma.
Jag hade själv mina Keltik på ca 46 cm avstånd, med lite toe in, när jag bodde i lägenhet.
Det lät väl bra, tyckte jag då, men ibland så blev man nästan åksjuk av all den stimulans som balansnerven fick, då man spelade musik med mycket lågbas/infraljud. Dessutom så får man avsevärt mycket bättre 3D återgivning, med en mer framskjuten placering. Om man nu gillar sånt förstås
Om du tänker efter lite, var det många Keltik par, som hamnade närmare än 40 cm ?? Körde du dem ner till 20 Hz? Hur långt ut har du provat någon gång?
Flera Linnhandlare som jag pratat med hävdar att Katan funkar bra/bäst så nära som 10-11 cm.
Om man då mäter avståndet mellan högtalarbaffeln och till väggen, så envisas jag med att hävda, att visst låter stora högtalare bättre, med ett större baffelavstånd. Ska du uppnå samma baffelavstånd med ett par Keltik som med Katan, så blir det till att fräsa ur väggen en bit. Pga att djupet på burkarna skiljer sig åt en hel del, det gör det ju även mellan ett par 350:or och 109:or.
Ok 1,5 m kanske låter mycket för en Linn högtalare, men om du jämför med vad andra stora burkar brukar vilja stå på för avstånd, så är det lite. Nu senast på mässan så stod inga andra märken av högtalare speciellt nära väggen utan tvärtom. I fallet med Sonus Faber Laito så fick ju publiken själv vara med att bestämma, var de lät bäst någonstans och med god marginal, så inte var det mindre än en halvmeter, utan snarare 1,25-1,5 m. De spelade musik på ett mycket bra sätt på det avståndet IMO.
Har man inte brist på utrymme, så är det ju bara att våga testa, även om det bryter helt emot vad man tidigare trodde var en absolut sanning.
Det har jag fått göra själv, många gånger.
Mvh MRTweak