selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 06:43

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 260 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 518 Next
Author Message
PostPosted: Wed Mar 03, 2010 10:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kan vi hålla tråden fri från nedlåtande kommentarer avseende personlighet mm avseende IÖ och Ivor tack!
De har en passion och kunnande som få andra. Att visa dem respekt innebär inte att man måste hålla med i allt eller älska deras produkter.

Ang LP12, man kan tycka olika men att presentera sin uppfattning som fakta ska man akta sig för.

PostPosted: Wed Mar 03, 2010 11:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haraldur wrote:
För den som vill "leka" har jag hört sägas,dock inte direkt från IÖ, att det kan vara möjligt att få köpa endast elementsatsen, filtren samt vidahängande "fluff" till en vettig peng. Därav min ide om att göra den Linn-KAN Liknande. Detta rekomenderades dock inte då det skulle påverka egenskaperna negativt,inte minst utseendet :-)
Samma element i en annorlunda utformad låda = annat slutresultat, då är det helt plötsligt inte ett
par Ino Audio PiP längre. Förmodligen så har I Ö inte utformat lådan slumpmässigt heller, så risken
är stor att det blir sämre.

/M

PostPosted: Wed Mar 03, 2010 11:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Exakt,är nog bara stt svälja hela konceptet,erkännas bör att de blev bra mycket vackrare när man hörde vad dom presterade,faktum är att jag saknar dom här hemma!

http://www.vinyldisc.co.uk/isitlinn.htm

PostPosted: Wed Mar 03, 2010 13:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag menade inte att påstår att "ingenjör Öhman" inte kan något eller att han är dålig på det han sysslar med - han är säkert jätteduktig. Jag vidhåller dock att det är något helt annat än det som Linn (m fl) har ägnat sig åt.

Därmed inte sagt att InoP är en dålig* högtalare, det har jag ingen aning om.

EDIT: *Ur ett musikaliskt perspektiv.

PostPosted: Wed Mar 03, 2010 23:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Kan vi hålla tråden fri från nedlåtande kommentarer avseende personlighet mm
Har inte noterat att nedlåtande kommentarer har varit nåt problem i den här tråden. Att IÖ har en helt annan syn på ljudkvalitet och därmed source first är ju fakta. Likaså att han inte alls förstår vad Linn är ute efter. Är det nedlåtande att påpeka det?

PostPosted: Thu Mar 04, 2010 11:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det Henrik undrade var hur IÖ kunde stå ut med att andra kallar honom "ingenjör Öhman". Det
är inte nedsättande om IÖ, snarare en sympati-yttring.

Det Haraldur skrev om att Ivor snodde idén till LP12 från sin tidigare kollega är väl bara allmänt
känd fakta, inte tyckande eller förtal?

/M

PostPosted: Thu Mar 04, 2010 13:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Det Haraldur skrev om att Ivor snodde idén till LP12 från sin tidigare kollega är väl bara allmänt
känd fakta, inte tyckande eller förtal?
Då de var kollegor kan det säkert dessutom diskuteras vem som hade vilka idéer. Det år många som har åsikter på temat i varje fall så ämnet tycks väck ett visst intresse.

PostPosted: Thu Mar 04, 2010 20:25 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Lejonklou wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Kan vi hålla tråden fri från nedlåtande kommentarer avseende personlighet mm
Har inte noterat att nedlåtande kommentarer har varit nåt problem i den här tråden. Att IÖ har en helt annan syn på ljudkvalitet och därmed source first är ju fakta. Likaså att han inte alls förstår vad Linn är ute efter. Är det nedlåtande att påpeka det?
Men likt förbannat har Ingvar ( visst var det så han hette?) Öhman lyckats konstruera ett par högtalare som spelar bättre än de billigaste linnhögtalarna. Och detta om vi pratar tunedem allena. Du insinuerar att IÖ har en "annan syn på ljudkvalitet" - vad grundar du det på om du inte ens hört högtalarna ifråga?
Har du hört piP, Leijonclou?

Enda anledningen till att jag behåller mina majik 140 är att de är mycket snyggare. Tunedem var det jämt skägg då vi jämförde.
Jag vågar inte ens tänka på hur bra IÖ:s dyrare högtalare låter. Men det spelar mindre roll- jag gillar inte utseendet på dessa heller. De är ju lika fula som Isobarik.

Last edited by Rutger on Thu Mar 04, 2010 21:03, edited 1 time in total.

PostPosted: Thu Mar 04, 2010 20:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

henriklh wrote:
Jag menade inte att påstår att "ingenjör Öhman" inte kan något eller att han är dålig på det han sysslar med - han är säkert jätteduktig. Jag vidhåller dock att det är något helt annat än det som Linn (m fl) har ägnat sig åt.

EDIT: *Ur ett musikaliskt perspektiv.
Ännu ett uttalande från någon som inte ens hört högtalaren. Hur kan du vara så tvärsäker? :?
Det har genom tiderna alltid funnits en eller annan konstruktion som låter bättre än linns egna grejor, märk väl då vi pratar enbart tunedem, dvs. lättheten att följa med melodislingorna i musiken. Exempelvis försteget från Bonnec ( bättre än kairn ), Naim nait 1 begagnad ( bättre än Linns första integrerade, Intek ) samt Squeezebox Duet/ SB3 som låter bättre än karik II.
PiP kan sälla sig till dessa kamrater, som låtande bättre än hela nuvarande komponentserien och katan enligt min mening.
Och det är ovanligt.
Det finns gott om skräphögtalare därute som inte kan spela melodierna nog tydligt. Vi borde vara glada att det finns åtminstone en modell som inte heter Linn som duger att lyssna på musik med. Naimentusiasterna har ju internationellt tagit till sig den kommersiella modellen av piP, som kallas Guru och kostar 28000:- färdigbyggd. Är de helt ute och cyklar ?

Last edited by Rutger on Tue Mar 09, 2010 09:39, edited 1 time in total.

PostPosted: Thu Mar 04, 2010 21:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rutger wrote:
henriklh wrote:
Ännu ett uttalande från någon som inte ens hört högtalaren. Hur kan du vara så tvärsäker? :? (...)
Ja, man undrar ju...

PostPosted: Thu Mar 04, 2010 21:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Passar inte denna "diskussion" bättre in på övrigt?

PostPosted: Thu Mar 04, 2010 23:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Rutger wrote:
henriklh wrote:
Ännu ett uttalande från någon som inte ens hört högtalaren. Hur kan du vara så tvärsäker? :? (...)
Ja, man undrar ju...
Det är väl inte så svårt att vara tvärsäker på att man inte har en aning om något, som man inte har en aning om.... eller?

/M

PostPosted: Fri Mar 05, 2010 00:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rutger wrote:
Jag vågar inte ens tänka på hur bra IÖ:s dyrare högtalare låter. Men det spelar mindre roll- jag gillar inte utseendet på dessa heller. De är ju lika fula som Isobarik.
Ino i56 i Jakaranda/Palisander är ju assnygga:

Image

PostPosted: Fri Mar 05, 2010 03:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rutger wrote:
Men likt förbannat har Ingvar ( visst var det så han hette?) Öhman lyckats konstruera ett par högtalare som spelar bättre än de billigaste linnhögtalarna. Och detta om vi pratar tunedem allena. Du insinuerar att IÖ har en "annan syn på ljudkvalitet" - vad grundar du det på om du inte ens hört högtalarna ifråga?
Har du hört piP, Leijonclou?
Du verkar upprörd, Rutger. Jag förstår dock inte över vad.

Nej, jag har inte hör piP - ännu! Känner till flera som äger dem så kanske det blir av snart. En ren prioriteringsfråga, just nu är det tillverkning av elektronik som tar mycket tid. Jag har dock en gång hört en golvstående modell som han designat, det lät inte så jättebra men å andra sidan var det skitelektronik som drev dem.

Att IÖ har en helt annan syn på ljudåtergivning än vad Linn har är inte något kontroversiellt. Det vet alla som följt diskussioner där IÖ deltagit. Att han sedan har lyckats göra en högtalare som uppskattas av ett antal Linnentusiaster är väl inte direkt chockerande. Och om den är så bra som vissa påstår, ja då tycker jag det är en stor bedrift! Det är alltid kul när Linn får konkurrens, tycker jag.

PostPosted: Fri Mar 05, 2010 08:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Det är väl inte så svårt att vara tvärsäker på att man inte har en aning om något, som man inte har en aning om.... eller?
Nej jag tyckte att det kändes ganska lätt :?

Post new topic  Reply to topic  [ 260 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 518 Next

All times are UTC+02:00