selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 02:20

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Mon Sep 28, 2009 19:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MRTweak wrote:
men när den tog slut så gick den inte att köpa längre i original formula.MRTweak
En mycket sorgsen dag. Många hävdar att denna händelse inspirerade Don Mclean att skriva sin mest kända låt American Pie. Jag har varit rätt skeptisk till det tills nu men den här tråden gjorde att jag studerade de många verserna extra noga och visst, där var det!;

The marching band refused to yield.
'cause the players tried to take the field;
med en polish med ett helgrymt glid.
Do you recall what was revealed
The day the music died?

Mycket trist - men skönt att vi har fått spenfett istället.

Carl

PostPosted: Mon Sep 28, 2009 19:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.

PostPosted: Mon Sep 28, 2009 22:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej Carl, kul att du uppskattar spenfettet, hoppas du har mycket skönt med det.

Jag har aldrig haft något behov av att pröva det själv. För jag är jag så tråkig att jag enbart använder parafin för att mjuka upp gamla gummiremmar till 12:an, har dock funderat på att testa parafin även på högtalarelements gummiupphängning, men inte riktigt vågat/känt behovet av att pröva ännu.

Kalla mig gärna feg eller försiktig men högtalarna spelar bättre nu än någonsin ca 17-18 år efter att de tillverkades :D

Ha det så bra och fortsätt gärna att skämta men förvåna mig gärna med nåt seriöst tips ibland. MRTweak

PostPosted: Tue Sep 29, 2009 08:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mitt seriösa tips är att lämna in den på Tonläget ungefär en gång per år för en översyn, det brukar i samband med det också bli rembyte. Jag är egentligen ganska praktiskt lagd, men föredrar att lämna LP12:an till expertisen. Jag har ju dessutom förmånen bo ganska nära.

På hemmaplanet så ser jag till att den står i våg samt hoppas snart få råd till ett Mimer hyllplan till Harmonihyllan.

PostPosted: Tue Sep 29, 2009 09:11 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Förutom att lämna in den för justering är rengöring av nålen den åtgärd som ger mest effekt. Skillnaden mellan en ren och en skitig nål är som natt och dag.

Rengöring av rem med vatten samt motortrissa med isopropanol en gång i månaden ger också ett lyft.

Samtidigt brukar jag plocka ner spelaren från bordet och ställa upp den igen i våg.

Filtmattan ger jag lite pisk då och då.

PostPosted: Tue Sep 29, 2009 17:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MRTweak wrote:
Hej Carl, kul att du uppskattar spenfettet, hoppas du har mycket skönt med det.

Jag har aldrig haft något behov av att pröva det själv. För jag är jag så tråkig att jag enbart använder parafin för att mjuka upp gamla gummiremmar till 12:an, har dock funderat på att testa parafin även på högtalarelements gummiupphängning, men inte riktigt vågat/känt behovet av att pröva ännu.

Kalla mig gärna feg eller försiktig men högtalarna spelar bättre nu än någonsin ca 17-18 år efter att de tillverkades :D

Ha det så bra och fortsätt gärna att skämta men förvåna mig gärna med nåt seriöst tips ibland. MRTweak
Ha ha det är friska tag MRTweak.

Om du postar vad du har för anläggning är det lättare att ge dig konkreta råd.

Härligt med 18 år gamla (Linn?) högtalare. Mina är 25 år (Kan 1), 22 år (Kan II), 20 år (Kan II), 20 år (Isobarik), 17 år (Kaber), Tonåring, osäker på exakt hur gammal (Sekrit)

[skämt]Du kan tänka dig vad det låter här hemma när alla barnen hälsar på samtidigt![/skämt]

VH Carl

PS. Jag (och garanterat många andra) är otroligt intresserad av en bild av din hyllkonstruktion. Det skulle bringa klarhet och ytterligare cred till ditt råd.

PostPosted: Wed Sep 30, 2009 09:59 
Site Admin
Site Admin

Carl Nyqvist wrote:
PS. Jag (och garanterat många andra) är otroligt intresserad av en bild av din hyllkonstruktion. Det skulle bringa klarhet och ytterligare cred till ditt råd.
Håller med, vore mycket intressant att se den på bild!

PostPosted: Wed Sep 30, 2009 22:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har inte velat posta bilder min anläggning huvudsakligen av två skäl:

1. Ett av huvudbudskapen som jag försöker föra fram är att installationen är mycket viktigare än vilka prylar man har och därför har jag inte velat "skylta" med mina apparater, (inte för att de är så mycket att skryta om på detta forum) utan för att jag helt ville ta bort allt fokus från apparaterna.

2. Jag provade vid några tillfällen att bifoga filer och fick problem pga att dessa små filer ändå var för stora för att kunna bifogas.

Men eftersom jag håller på att modda lite samt städa lite så skall jag prova att ta några detalj bilder, så lovar jag att prova att visa lite mer av 150 kilos "MDF monstret" :mrgreen:

Mvh MRTweak

PostPosted: Wed Sep 30, 2009 22:30 
Site Admin
Site Admin

MRTweak wrote:
[...]visa lite mer av 150 kilos "MDF monstret" :mrgreen:
Låter som något det!

PostPosted: Wed Sep 30, 2009 22:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MRTweak wrote:
... 1. Ett av huvudbudskapen som jag försöker föra fram är att installationen är mycket viktigare än vilka prylar man har...
Du lägger fram detta som om det är ett faktum medan det väl snarare reflekterar din åsikt!? Det är inte överensstämmande med mina erfarenehter även om man mycket väl skulle kunna tolka in sådana tendenser. Jag gör dock inte det. Kan du berätta mer om på vilka grunder du anser att det är så (om det nu är det du menar)?

PostPosted: Wed Sep 30, 2009 23:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej Hardcore, du har rätt, det är min åsikt att en välinstallerad modest anläggning, är mycket lättare att leva med och lyssna och njuta av musik på, än en slarvigt installerad top of the line anläggning. Denna mycket finare och i grunden klart bättre anläggning kommer högt och ljudligt tala om att här är det mycket som är fel.

Hur jag kommit fram till denna åsikt tycker jag att redan beskrivit i min tidigare tråd Foundation first.

Naturligtvis är det ytterlighetsfall som jag tar upp/beskriver.

Men vill du testa göra ett enkelt experiment så vänd på nätsladden till Lingon på en LP12:a och jämför den mot en valhalla eller Basic, som har rättvänd fas.

Dumt exempel javisst, sanningen om det nu finns någon sådan, är ju att detta inte är någon exakt vetenskap, utan mer av en glidande skala där jag tycker att fokus behöver skiftas från att vägen till Nirvana, alltid skall uppnås genom att köpa nya och bättre apparater, till att bättre utnyttja prestandan på de apparater man redan köpt.
Det är min fulla övertygelse att det är en billigare, bättre och mer framkomlig väg till Nirvana :mrgreen:
För att köpa sig nöjd, det går inte, enligt min dyrköpta erfarenhet. MVH MRTweak

PostPosted: Thu Oct 01, 2009 22:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MRTweak wrote:
Hej Hardcore, du har rätt, det är min åsikt att en välinstallerad modest anläggning, är mycket lättare att leva med och lyssna och njuta av musik på, än en slarvigt installerad top of the line anläggning. Denna mycket finare och i grunden klart bättre anläggning kommer högt och ljudligt tala om att här är det mycket som är fel.
Är det det du syftar på så håller jag med, men det behöver inte betyda att den enklare anläggningen verkligen är musikaliskt bättre (enl. min erfarenhet), men att den döljer sina brister bättre (vilket faktiskt kan vara väl så lätt med enkla grejer). Bra grejer tenderar att kräva än mer omsorg för att riktigt prestera maximalt ur alla aspekter, men å andra sidan så når man då också helt andra (bättre) resultat än med enklare grejer, men som du antyder; Det går mycket väl att åstadkomma relativt bra och trovärdig återgivning även med ganska enkla medel, men speciellt nära Live blir det ju inte då.

PostPosted: Fri Oct 02, 2009 19:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej igen Hardcore, det som har hänt på senare tid, är att tex tidningen hifi+ försöker att visa att gränsen för vad en modest anläggning kan prestera nu har flyttats fram "radikalt"... I näst nyaste numret så "pimpade" man en Cairn cd-spelare, Sugden A21 amp och stativarna Focal 806:or med att stegvis byta underlag och kablage tills att man spenderat minst motsvarande summa på det, som på apparaterna. Givetvis uppnåddes Nirvana :wink: Sedan jämförde man denna pimpade anläggning mot en mångdubbelt dyr "normalt uppställd och installerad" anläggning som givetvis också presterade välljud men dock inte gav den djupa musikaliska tillfredställelse, som den enklare och pimpade anläggningen skänkte dem.

Jag förespråkar absolut inte dessa (för) dyra tillbehör, utan gillar billiga tweak mkt bättre men jag gillar det "systemtänk" eg "Foundation first", som dessa specialinstallationer bygger på.

Men du har också rätt i att bättre pryttlar är petigare med hur de installeras och givetvis kan man komma ännu längre mot Nirvana med maximalt pimpad top of the line anläggning.

Det jag försöker förespråka är, att starta så tidigt som möjligt med att optimera arbetsbetingelserna för era prylar och inte vänta tills ni köpt prylar för flera hundra tusen, som jag gjorde :mrgreen: Mvh MRTweak

PostPosted: Fri Oct 02, 2009 20:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Håller med MRTweak Det finns hur mycket som helst att hämta när det gäller underlag och givetvis rätt placering av högtalare. Man kommer faktiskt rätt långt när det gäller musiklyssnande med även gamla grejer.

Sen blir det ju alltid som vanligt att man vill byta upp sig :) men börja alltid med högtalarplcering och bra underlag för era kära Linn apparater.

PostPosted: Fri Oct 02, 2009 21:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hur går det med bilderna?

Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00