selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 22:45

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Fri Sep 25, 2009 18:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej, jag bara undrar vad ni själva gör, för att inte era LP12:or skall tappa stinget?

Förutom då att köpa en ny rem varje år (makalöst vilken billig & bra uppgradering det är!)

Jag brukar bland annat idka lite "remvård" med hjälp av flytande parafin (eg. Hund & katt kräkmedel från Apoteket) och gamla lakanstrasor.

En kompis hävdar att "spenfett" ifrån NNP Allman (används egentligen till att hjälpa kossor med sår på spenarna) är det som gäller, för att remmen skall funka bra.

Förr i tiden så vet jag att "Johnsons Pledge" möbel polish användes flitigt av olika Linn handlare vid service/Linn klinik.

Så vad har ni för tips? Mvh MRTweak
Ps Jag skulle vilja testa med en ny rem på en lingo-12:a vs en riktigt torr gammal rem på en radikal-12:a för att kolla om den fortfarande var bättre Ds

PostPosted: Fri Sep 25, 2009 19:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Förut föreslog jag Laproaigh men numer så dricker jag det iställlet. Har äntligen lärt mig uppskatta denna ädla dryck, desssutom har jag gjort mig av med min vinylspelare
:wink:

PostPosted: Fri Sep 25, 2009 19:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Förut föreslog jag Laproaigh men numer så dricker jag det iställlet. Har äntligen lärt mig uppskatta denna ädla dryck, desssutom har jag gjort mig av med min vinylspelare
OT, men jag måste bara hålla med dig. Jag dricker ingen annan Whiskey.

Vad det gäller LP12an är det väl bra tips som kommit upp redan. Själv är jag usel på att sköta om min. Lite fler tips från mitt numera döda alter ego Mortifikator Crenshaw, som tyvärr led av handlarmani och tyckte att man skulle undvika att pilla själv. Men men, här kommer det...

- Kolla underlaget! Skivspelaren ska stå plant och med rätt underlag beroende på vilken basplatta du har.
- För hårt åtdragna eller trasiga komponenter. Åtgärd: Lämna in skivspelaren på service!
- Topplattan på LP12 skramlar vid motorhörnet (högst upp till vänster). Åtgärd: Lämna in skivspelaren på service!
- Smutsig eller sliten rem.
- Felaktig filtmatta (icke-original, köp originalmattan hos din handlare).
- Ingen/nästan ingen olja. Åtgärd: Lämna in skivspelaren på service!
- Felaktig hastighetsjustering. Åtgärd: Lämna in skivspelaren på service!
- Ej inskruvade fötter på LP12 (trampolin) eller lösa fötter i allmänhet

/ jajo

PostPosted: Fri Sep 25, 2009 19:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej don Tomaso, visst funkar det alltid med att uppgradera stereon med Whiskey och om inte lite räcker, så blir det säkert bättre i alla fall i en liten stund, med mycket Whiskey...

Jo visst jajo, man tar alltid en risk när och om man pillar på en tolva själv.
Tyvärr har jag närmaste handlare på bara 20 mils avstånd, så nöden har ibland ingen lag...

Men om man håller sig till saker som lätt går att återställa, så går det tex att kolla åt vilket håll remmen låter bäst (det finns fyra olika sätt) samt vilken sida upp på filten som är bäst.

Rengöra nålen med Silly Putty a 25 kr från Teknikmagasinet är väl också något som är rätt vanligt hos oss experimentellt lagda hifi-nördar. Så kom igen nu, give me your best shot :mrgreen: MRTweak

PostPosted: Fri Sep 25, 2009 20:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

MRTweak wrote:
Men om man håller sig till saker som lätt går att återställa, så går det tex att kolla åt vilket håll remmen låter bäst (det finns fyra olika sätt) samt vilken sida upp på filten som är bäst.
Det där berättade Kalle för mig när jag hade tolvan inne på uppgradering/service senast. Jag har dock inte kommit mig för att pröva det ännu.. att filtmattan låter olika beroende på vilken sida som är uppåt är dock ganska lätt.

PostPosted: Fri Sep 25, 2009 21:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MrTweak jo både invärtes och utvärtes, fast sprit på remmen kanske var dumt risk att den torkar ut. Dina tips är nog bättre

PostPosted: Sat Sep 26, 2009 03:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MRTweak wrote:
Förr i tiden så vet jag att "Johnsons Pledge" möbel polish användes flitigt av olika Linn handlare vid service/Linn klinik.
Måste bara kommentera detta. Det stämmer att just Johnsons Pledge användes och just denna fick handlarna direkt från Linn en gång i tiden. I den nya reviderade LP12-manualen står det även att remmen ska göras ren med möbelpolish.

Jag körde med detta i många år tills jag en dag fick för mig att lyssna på resultatet. Den polish-polerade remmen lät mycket sämre! Polishen gör remmen hal och musiken blir på samma sätt rätt "hal" och intetsägande om man jämför med en helt ny och obehandlad. Jag fann att det bästa var att tvätta remmen i diskmedel, skölja den ordentligt med ljummet vatten och sedan torka den torr med bomullstrasor tills den inte längre ger svarta ränder i trasan. Efter en sådan behandling låter en ny och före detta polish-polerad rem lika bra som en ny obehandlad! Man får alltså bort polishen med diskmedlet.

Mitt råd är därför att inte behandla en ny rem (inte heller fetta ner den med smutsiga fingrar) och tvätta gamla remmar enligt ovan. Hur mycket bättre en ny låter jämfört med en som gått några år kan man lätt jämföra om man har en ny rem liggande. Ungefär som man kollar slitaget på en MM-nål genom att ha en ny som referens.

PostPosted: Sat Sep 26, 2009 09:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jätte intressant info Fredrik!
Även om jag själv har upplevt, att en gammal torr, stel och oelastisk rem kan föryngras och återfå en hel del av sin forna spänst genom att man:
1. smörjer in den rikligt med Parafin
2. låter den vila minst ett dygn, så att parafinet suger in i gummit ordentligt
3. torkar bort överflödet med bomullstrasor
4. montera tillbaka på 12:an.
5. Voila, the strut is back in the music again :mrgreen:

Men visst en helt ny rem brukar ändå vara ett rejält snäpp bättre. :wink:

Ps Om man vänder upp och ner på yttertallriken och tittar noga på hur jämnt och vibrationsfritt remmen löper mellan drivhjul och innertallrik så "darrar" den alltid när remmen är dålig/torr medan en ny och bra rem bara flyter jämnt och lugnt :!:

Jag brukar kika in lite snett under tallriken, för att enkelt kolla läget på remmen lite då och då.

MRTweak

PostPosted: Sat Sep 26, 2009 10:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Whisky är mycket billigare än Linn. Om man gör en kostnadsanalys och beräknar att 4 cl god whisky får en Sneaky att låta som en Klimax DS så är det definitivt billigare att satsa på whisky de gånger man lyssnar seriöst.

/ B

PostPosted: Mon Sep 28, 2009 10:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Här har ju Bill rätt. En lagom mängd alkohol inombords höjer tydligt behållningen av musiken. Här skulle vi HiFi-dårar kunna ödsla mycket tid med affekterade diskussioner om vilken mängd och vilken typ av dricka som är bäst :wink:

LP12'an sköter väl återförsäljaren?

JohanR

PostPosted: Mon Sep 28, 2009 10:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Whisky är mycket billigare än Linn. Om man gör en kostnadsanalys och beräknar att 4 cl god whisky får en Sneaky att låta som en Klimax DS så är det definitivt billigare att satsa på whisky de gånger man lyssnar seriöst.
Man kan dricka Whisky om man har en Klimax DS också.

Whisky är som dynamik, höjer prestandan på allt ett steg.

/ jajo

PostPosted: Mon Sep 28, 2009 12:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag gillar Whisky betydligt bättre än Wiskey. När det gäller tolvor så brukar jag kolla att den står i våg och att inget glidit fel. Sen att lyssna fram nåltrycket nån gång då och då eftersom temperatur och slitage kan ändra det optimala.

/Erik

PostPosted: Mon Sep 28, 2009 12:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Erik wrote:
Jag gillar Whisky betydligt bättre än Wiskey. När det gäller tolvor så brukar jag kolla att den står i våg och att inget glidit fel. Sen att lyssna fram nåltrycket nån gång då och då eftersom temperatur och slitage kan ändra det optimala.
Jag känner mig verkligen slarvig. Jag bara förutsätter att min LP12:a är i bra skick... :oops:

/ B

PostPosted: Mon Sep 28, 2009 17:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

De kan ju ha bytt märke under åren men så länge jag kan minnas skickade Linn ut 'Mr Sheen' polish och inte 'Jonson Pledge'.

Nuförtiden är Mr Sheen (och möjligen då Jonson) polish som polish är mest - på den tiden däremot var det en högeffektiv stampa-takten-blandning som gav dig en helt ny skivsamling. En mycket faschinerande polish.

Carl

PostPosted: Mon Sep 28, 2009 19:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag hade själv en flaska med Johnsons Pledge, men när den tog slut så gick den inte att köpa längre i original formula.

Det var visst någon smått livsfarlig väldoftande ingridiens som var förbjuden att sälja i Sverige, (TRI kanske, det är ju förbjudet nu).
Vem vet, kanske svänget och stampa takten faktorn hade med lösningsmedlet att göra :roll:

Det är glest mellan seriösa tips, är det ingen som moment drar alla skruvar förutom Fredrik L i Sverige?

MRTweak

Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00