selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 03:34

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 58 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject: Re: ReadyNAS
PostPosted: Mon Sep 21, 2009 20:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

skumt luckan funkar väl som nått slags dammfilter kanske behöver rengöras ?

PostPosted: Sun Sep 27, 2009 10:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Till er med Readynas Duo:

Är det någon som använder Samsung spinpoint? Jag har sånna hårddiskar i min dator där den ena är upphängd i gummidistanser och den andra fastskruvad i chassit. Den som är gummiupphängd låter ingenting alls medan den som är skruvad i chassit låter väldigt mycket. Tydligen är Samsungs diskar väldigt tysta, men vibrerar en del vilket är det som gör att diskens vibrationer fortplantas i chassit = oljud!

Då är min fråga, hur ser infästningarna ut i readynas duo? Dämpar den vibrationer från hårddisken eller kan vibrationer fortplanta sig ut i chassit?

Andra frågan, Readynas Duo levereras med 256 mb ramminne fast kan uppgraderas till 1 gb. Är detta något man borde eftersträva då nasen endast används som musikserver?

/Jesper

PostPosted: Sun Sep 27, 2009 11:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Source wrote:
Då är min fråga, hur ser infästningarna ut i readynas duo? Dämpar den vibrationer från hårddisken eller kan vibrationer fortplanta sig ut i chassit?
Vad man ska tänka på är att mjuka upphängningar (av typ gummi) inte leder värme. En mjukt upphängd hårddisk blir varmare och får kortare livslängd.

/ B

PostPosted: Sun Sep 27, 2009 14:43 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Diskarna är monterade i ett snabbfäste precis som ReadyNas NV+ (Inget vibrationsdämpande i form av gummi) , när diskarna snurrar för fullt så uppkommer viss vibration,
(Se till att ha bra underlag) i övrigt är den mycket tyst, fläkten som sitter i går upp i varv vid uppstart men sjunker snabbt, har aldrig hört den gå upp i varv vid musiklyssning/överföring av musik (Har den i en garderob)
Angående ram så tror jag att ska du bara använda den som musikserver så klarar du dig. annars får du tag på 1GB SO-DIMM för 495:- 8)

why so serious?

PostPosted: Sun Sep 27, 2009 18:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Bill50x wrote:
Source wrote:
Vad man ska tänka på är att mjuka upphängningar (av typ gummi) inte leder värme. En mjukt upphängd hårddisk blir varmare och får kortare livslängd.

/ B
Ja det låter rimligt. Frågan är bara hur mkt det påverkar livslängden...Om jag fick välja att ha en hårddisk som är tyst och funkar i 5 år och en som låter massa och håller i 8 år, skulle jag nog ändå välja den tysta :)

Tack för informationen iaf, har aldrig tänkt på det!

PostPosted: Sun Sep 27, 2009 18:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Mikael84 wrote:
Diskarna är monterade i ett snabbfäste precis som ReadyNas NV+ (Inget vibrationsdämpande i form av gummi) , när diskarna snurrar för fullt så uppkommer viss vibration,
(Se till att ha bra underlag) i övrigt är den mycket tyst, fläkten som sitter i går upp i varv vid uppstart men sjunker snabbt, har aldrig hört den gå upp i varv vid musiklyssning/överföring av musik (Har den i en garderob)
Angående ram så tror jag att ska du bara använda den som musikserver så klarar du dig. annars får du tag på 1GB SO-DIMM för 495:- 8)
Okej, låter ju lovande. I och för sig har du din NAS i en gardrob och jag funderar på att ha min i racket. Ska prova det i alla fall :)
Jag är ju van att mitt C6100 kör fläktarna, och när det är tyst hör man dem surra väldigt lågt. Är det i klass med den ljudnivån går det helt klart att leva med!
Kollade just på några bilder på readynas duo och det verkar som den har små gummifötter, stämmer det? Det borde isåfall minska störande vibrationer!

Angående ramminnet så känns det bra att den funkar fint direkt ur kartong, men 495 kr är inte så mkt pengar. Frågan är om man inte uppgraderar det ändå "bara för att man kan" 8)

PostPosted: Sun Sep 27, 2009 20:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Source wrote:
Bill50x wrote:
Source wrote:
Frågan är bara hur mkt det påverkar livslängden...Om jag fick välja att ha en hårddisk som är tyst och funkar i 5 år och en som låter massa och håller i 8 år, skulle jag nog ändå välja den tysta :)
En hårddisk som går för varmt kan ge upp efter några månader...

/ B

PostPosted: Sun Sep 27, 2009 22:36 
Site Admin
Site Admin

Bill50x wrote:

/ B
Jo, fast då pratar vi om mer extrema skillnader än gummiupphängd vs icke gummiupphängd. Om miljön vore så kass för alla gummiupphängda diskar skulle lösningen inte finnas på marknaden överhuvudtaget.

PostPosted: Mon Sep 28, 2009 00:17 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Source wrote:
Kollade just på några bilder på readynas duo och det verkar som den har små gummifötter, stämmer det? Det borde isåfall minska störande vibrationer!

Angående ramminnet så känns det bra att den funkar fint direkt ur kartong, men 495 kr är inte så mkt pengar. Frågan är om man inte uppgraderar det ändå "bara för att man kan" 8)
Det stämmer bra, fötterna består av ihålig hårdplast med en slags gummiring som "sula", precis som du säger.

Beställde i dagarna 1GB , av precis samma tanke som dig, varför inte ha 1GB då man kan, lär ju knappast bli sämre ;)

why so serious?

PostPosted: Mon Sep 28, 2009 06:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Bill50x wrote:
Jo, fast då pratar vi om mer extrema skillnader än gummiupphängd vs icke gummiupphängd. Om miljön vore så kass för alla gummiupphängda diskar skulle lösningen inte finnas på marknaden överhuvudtaget.
Det finns mycket skräp på marknaden. Men diskar som sitter luftigt eller har en fläkt som kyler kan sitta gummiupphängda. Jag har ofta försökt att hänga upp mina diskar lite mjukare, med extra kylelement osv men det har alltid resulterat i att de gått på tok för varmt. Första gången fattade jag inte att värmen knäcker diskarna så jag stod helt plötsligt med hårddiskras :-(

Jag har idag 5 hårddiskar i datorn och dom kyler jag med en extra fläkt. Fläkten går på lågvarv, hörs knappt men kyler mycket effektivt.

/ B

PostPosted: Tue Sep 29, 2009 10:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Bill50x wrote:

/ B
Det kan jag tänka mig, men det måste ju vara i extrema fall?!
I min dator har jag sett till att ha bra luftflöde och brukar kolla till temperaturer då och då, och hittills har inget gått "för" varmt.

I readynas sitter det ju en fläkt, men utrymmet är trångt och tar dessutom två diskar. Borde ju bli en del varmare än i ett datorchassi. Qnap 109 borde ju vara ännu värre, plats för en disk och ingen (?) fläkt alls.. eller?

PostPosted: Tue Sep 29, 2009 10:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Mikael84 wrote:
Source wrote:

Det stämmer bra, fötterna består av ihålig hårdplast med en slags gummiring som "sula", precis som du säger.

Beställde i dagarna 1GB , av precis samma tanke som dig, varför inte ha 1GB då man kan, lär ju knappast bli sämre ;)
Spännande! Dela gärna med dig av erfarenheterna av detta. Vore mycket intressant att höra :)

PostPosted: Tue Sep 29, 2009 11:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Bill50x wrote:
Source wrote:

/ B
Ett klassiskt tips för att få "helt" tysta diskar i en stationär dator är annars flytande upphängning (se länk): http://www.silentpcreview.com/article8-page2.html

Jag har inte längre någon stationär dator men det funkade utmärkt i mina tre senaste "riggar"! :D

PostPosted: Tue Sep 29, 2009 20:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har nu uppgraderat min ReadyNAS NV+ med nytt minne, Kingston 1 Gb DDR (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=86013) och ny fläkt, Nexus Real Silent 92mm (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=217337). Så här efter ett dygn så upplever jag den största förändringen skedde med fläktbytet. Från att ha varit så högljudd att man hörde den i rummet brevid, men nu är det så tyst att stora vägen ett par kvarter bort låter mer. Var lite orolig över att NASen skulle bli för varm då Nexus-fläkten är specad till betydligt lägre luftflöde, men temperaturen i NASen ligger kvar på exakt samma som innan.

Avseende uppgraderingen av minnet så upplever jag att Twonky svarar lite snabbare och musikaliskt blev det iaf inte sämre, vågar inte säga att det blev bättre.

PostPosted: Tue Sep 29, 2009 21:03 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Tror inte byte av ramstickan har någon inverkan på det musikaliska. :) , rätta mig gärna ifall du upplever någon skillnad :mrgreen:

why so serious?

Post new topic  Reply to topic  [ 58 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00