selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:11

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 58 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject: ReadyNAS
PostPosted: Fri Sep 18, 2009 21:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hittade ingen sträng ang ReadyNASen så jag startar en ny.

I de allra flesta fall så funkar ReadyNASen alldeles utmärkt. Jag har dock två invändningar; fläktljud och bristen på internminne. Båda dessa borde vara möjliga att åtgärda relativt enkelt.

När det gäller fläkten har jag inte hittat några bra guider på nätet, gissar att det bara är att välja en högkvalitativ 92mm fläkt.

För minnen går det att hitta en hel del på nätet. Två av de mer matnyttiga länkarna kommer nedan.
Guide för utbyte av minnen: http://www.5min.com/Video/How-to-Upgrad ... -165865270 (video)
http://www.readynas.com/forum/viewtopic ... nas+nv+fan (text)
Rekommenderade minnen: http://www.readynas.com/?page_id=83

Någon här som gjort uppgraderat fläkten eller minnet (eller något annat) på sin ReadyNas och kan dela med sig av sina erfarenheter?

Post subject: Re: ReadyNAS
PostPosted: Fri Sep 18, 2009 21:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag satte in ett större minne direkt när jag köpte min ReadyNAS Duo. Jag köpte ett 1Gb minne, men kommer inte ihåg vilket det var. Har funkat för mig... Det var mycket lätt att byta även om jag inte hade sett nån video innan.

Jag har även bytt fläkt till en som jag blev rekomenderad på något forum nån stans. Den hette något med "Silent" och såldes på Inet. Tyvärr märkte jag ingen större skilnad! :( Men jag tycker inte Duo'n är direkt störande, om man har den i ett annat rum.

Men jag pratade med "Brian" från Linn forumet när jag träffade honom i Glasgow. Han sa att det främst är diskarna som avgör fläkthastigheten. Kalla diskar (som utvecklar lite värme) som t.ex. Samsung sänker fläkthastigheten betydligt. Tyvärr låter de inte bäst musikaliskt. :( För NV+ är det främst värmen i nätdelen som styr fläkten, så på den hjälper det inte att ha kalla diskar, den har alltid hög fläkthastighet ändå.

PostPosted: Fri Sep 18, 2009 23:00 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Seagate 7200.12 är annars rätt svala jämfört med äldre generationer, 1TB varianten har bara två plattor och drar enligt användarhandboken 5-5,5 W inaktiv och ~6,6W aktiv. Det är t.o.m. snäppet mildare än Samsungs 1TB F1-diskar.

PostPosted: Sat Sep 19, 2009 17:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Nu kapar jag denna tråd lite, men det har ju ändå lite med ämnet att göra så det borde vara ok :)

Jag funderar över vilken NAS jag ska köpa och valet står nu mellan Qnap 119 och ReadyNas duo. I samma veva tänkte jag köpa rekommenderade nätverksskaddar och switch för optimal prestanda (enligt vad vissa testat sig fram till).

Sportis m.fl. rekommenderade readynas före qnap vilket gör att jag lutar mot readynas, men med tanke på att fläktarna låter en del börjar jag bli avskräckt. Jag vill ju kunna ha NASen och Switchen i racket och använda de rekommenderade 2m nätverkskablarna.

Låter readyNAS så mycket som vissa påstår så måste jag ha den i ett annat rum, men då måste jag använda sämre nätverkskablar, använder jag Qnap kan jag ha den i racket samt använda "bättre" nätverkskablar.
Hur får jag detta att gå ihop på ett bra sätt?

PostPosted: Sat Sep 19, 2009 19:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kabellängden är mycket mindre kritisk än vilken NAS, vilka HD och vilken Switch som används. Jag har 5 m kabel och det fungerar mycket bra. Jag skulle helt klart valt en Duo.

PostPosted: Sat Sep 19, 2009 20:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Linnofil wrote:
Kabellängden är mycket mindre kritisk än vilken NAS, vilka HD och vilken Switch som används. Jag har 5 m kabel och det fungerar mycket bra. Jag skulle helt klart valt en Duo.
Okej, det är ju "bra" iallafall :)
Då är jag lite nyfiken på hur mycket skillnad det gör att ställa NAS + switch på en bra hylla mot att inte ha den på en bra hylla (läs garderob), någon som testat?
Man har ju hört talas om foundation först nu :P

Självklart är det väl bara att testa själv, men vore kul att veta ifall någon testat och vad resultatet blev!

PostPosted: Sat Sep 19, 2009 23:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, det spelar roll. Men du kan bygga dig en hylla inne i garderoben som funkar. Jag har byggt ett minirack till switch och NAS som står ovanpå ett skåp. Det funkar helt OK jämfört med övriga underlag jag provat. Switchen är känsligare än NAS'en för underlaget, så ta hand om den först.

PostPosted: Sun Sep 20, 2009 16:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Linnofil wrote:
Ja, det spelar roll. Men du kan bygga dig en hylla inne i garderoben som funkar. Jag har byggt ett minirack till switch och NAS som står ovanpå ett skåp. Det funkar helt OK jämfört med övriga underlag jag provat. Switchen är känsligare än NAS'en för underlaget, så ta hand om den först.
Har en hylla i garderoben som kanske kan funka..ska prova den och jämföra med racket. Tack för tipsen!

Man blir ju nästan gråhårig i förtid av allt DS-meck, men lite kul är det allt ändå :P

PostPosted: Sun Sep 20, 2009 18:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Min switch ligger halvliggandes i ett ormbo av kablar det måste ju vara det optimla :D

PostPosted: Mon Sep 21, 2009 00:27 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Pär wrote:
Min switch ligger halvliggandes i ett ormbo av kablar det måste ju vara det optimla :D

:lol:

why so serious?

PostPosted: Mon Sep 21, 2009 06:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär wrote:
Man ska aldrig förakta ett välordnat kaos. Då jämnar dumheterna ut sig!

/ B

PostPosted: Mon Sep 21, 2009 07:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag kör på din teori Bill50x! kanske blir obalans i systemet när jag löder om mina högtalarkablar så då får jag nog ta tag i ormboet. :wink: Det är sjukt hur mycket kabel det kan bli bakom stereobänken. 14 elutag och ingen ledig! + alla singnalkablar högtalar kabalar eternetkablar.. Sen ska man sepparera alla oxå så att dom inte stör varandra.. Nä jag ger upp..

PostPosted: Mon Sep 21, 2009 19:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Gjorde just en intressant upptäckt på min ReadyNAS NV+.

För ett par dagar sedan flyttade jag in den i ett skåp av estetiska och ljudmässiga själ (skåpet står dock mot ett hörn så det är en stor luftspalt bakom). Tyvärr steg tempen lite för mycket för att det skulle kännas riktigt bekvämt (42 grader på de två diskarna i mitten). Provade därför att öppna frontluckan och till min förvåning så sjönk temperaturen på de två mittersta med 4 grader till 38, och de två på kanterna med 1 grad, vilket är väsentligen samma som de hade innan jag ställde in NASen i skåpet.

PostPosted: Mon Sep 21, 2009 20:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mina diskar ligger mellen 36-41¤C larmgränsen ligger på 60 grader så jag antar att det är ganska normalt. Dock så har jag nasen ganska högt upp i ett skåp skulle säkert få ner tempen några grader om jag flyttade ner den. Men å andra sidan är det mer damm där..

PostPosted: Mon Sep 21, 2009 20:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kanske var otydlig i mitt förra inlägg. Var alltså frontluckan på NASen jag öppnade, inte skåpsluckan.

Post new topic  Reply to topic  [ 58 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00