selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 00:21

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 446 posts ]  Go to page Previous 110 11 12 13 1430 Next
Author Message
 Post subject: Re: Cara - ny SW till DS
PostPosted: Thu Aug 27, 2009 17:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
jajo wrote:
TONNY wrote:
Är det inte nödvändigt att tune dema om högtalarna om det skiljer mycket i ljudkaraktär på Carorna? För att det skall bli optimalt?

Eller gör man det en gång för alla oavsett elektronik och mjukvara??
Min erfarenhet (dock ingen lag) är att ljudmässiga förändringar oftare kräver justering av högtalarplacering än vad musikaliska skillnader i signalkällan gör. Bästa exemplet är Unidisk 1.1 vs 2.1. Ljudmässigt låter de lika (spelar ungefär lika mycket bas/diskant/mellanregister) men musikaliteten är bättre på 1.1. Det kräver dock ingen omjustering.

Jag har testat att justera mina högtalare efter varje stor mjukvaruförändring på DS''en men min originalposition har varit bäst hittills.

/ Jacob
Intressant!
Jag har funderat lite på detta. Med Bute 0.6 satt det som en smäck hemma hos, med den optimalt intunade högtalarpositionen. Men efter jag flashat in Cara har det känts lite fel, hur jag än har försökt att finputsa. Den optimala positionen har plötsligt känts lite så där, musikerna lite halvpackade om ni vet vad jag menar.

Kan lösningen vara Cara2 om den då är mer musikalisk och mindre hifi som det skrivits? Skall testa under dagen!
Utan att ha direkt uttömmande erfarenhet av olika installationer så vill jag nog också hålla med Jacob. Ljudmässiga förändringar kan göra att man kan finna en optimalare (medvetet ordval), men musikaliska förändringar blir bara bättre i en väl injusterad anläggning.

Här kommer dock något som kan verka kontroversiellt;

BUTE
Bute 0.6 var helt överlägset tidigare mjukvara när jag la på den, men det var hart när omöjligt att få till hela installtionen med sub och allt. Det vart aldrig riktigt tajt. Med Bute 0.9 lät det inte alls lika fräckt och inte sämre musikaliskt. Efter injustering så satt allt som det skulle även om det fortfarande inte lät riktigt lika hifi-fräckt som Bute 0.6. Har inte brytt mig om att prova andra varianter förrän Cara 1 eftersom det ju var så bra som det var (pilla inte på något som fungerar).

CARA
Med Cara kom dock så mycket annat att det var läge att göra en uppgradering igen. Cara 1 var enormt mycket bättre på alla sätt!!! - detta utan någon som helst övrig justering. Satt direkt helt enkelt. Vilken känsla, vilken precision - mycket som det faktiskt låter när man mickar upp riktiga människor med riktiga instrument *). Viss tendens till essighet har jag också noterat ibland, men ytterst måttligt vill jag nog påstå. Om nu inspelningen eller övrig utrustning (d.v.s. om essigheten inte egentligen ligger hos själva källan) har en tendens till essighet vill man då ha en tweakad källa (d.v.s. som inte riktigt levererar vad den skulle kunna) för att slippa essigheten? Jag väljer definitvt hellre en mickning/anläggning som plockar upp artistens hela register/kvaliteter även om någon ton kan få tendens till viss essighet bara det inte sker störande mycket.

Eftersom det var så många som hyllat Cara 2 så tänkte jag att det måste ju bara vara hur bra som helst!? Drog in den och ... ???, ???, nej - va f_n - det är ju inte alls samma känsla och inte alls lika tajt spel. I min anläggning låter Cara 2 lite utslätad, otajt och inte lika engagerat (artistiskt) som Cara 1. Det blir inte direkt dåligt, men helt klart inte lika bra. Flashade tillbaka (Cara 3.1.25) och ... klart bättre.

*) Verkligheten låter inte alls så polerat som de flesta tycks vilja att det skall låta - MYCKET MER DYNAMISKT!!! Håller man micken nära munnen på ett olyckligt sätt så hörs det hur tungan klickar mot gommen eller kinderna.

Last edited by HCL on Thu Aug 27, 2009 18:04, edited 1 time in total.

PostPosted: Thu Aug 27, 2009 18:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär wrote:
Visst suger användargränsnittet fett iaf linngui. Men som du säger de som köper linn köper det för återvinningens skull.
Kan leva med taskig användargränsnitt bara jag får underbar musik genom burkarna o de får jag :D kinskey desktop funkar helt okey förmodligen så blir även den bättre med tiden. Är iaf glad med att dom lägger mer krut på musik och mindre på lull lull.
Håller definitvt med! Hur tänker man när man anser att GUI:t är viktigare än hur musiken spelas?

Annars kanske detta är något för ev. skeptiker: http://oss.linn.co.uk/trac/wiki/ProntoDs"

PostPosted: Thu Aug 27, 2009 19:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Eftersom det var så många som hyllat Cara 2 så tänkte jag att det måste ju bara vara hur bra som helst!? Drog in den och ... ???, ???, nej - va f_n - det är ju inte alls samma känsla och inte alls lika tajt spel. I min anläggning låter Cara 2 lite utslätad, otajt och inte lika engagerat (artistiskt) som Cara 1. Det blir inte direkt dåligt, men helt klart inte lika bra. Flashade tillbaka (Cara 3.1.25) och ... klart bättre.
Hm, för mig var det alltså precis tvärtom... Bute 0.6 var klockren och Cara1 gjorde att hela installationen kändes fel. På ett helt hopplöst sätt. Och Cara2 låter bra igen. Musikerna har ryckt sig i kragen!
Kanske spelar roll vad man har för rum och optimal position, ifall det överhuvudtaget skall påverka ens installation?

FYI tunades systemet in av Lejonklou med Akurate CD som källa. Nu kör jag ADS (med samma högtalarposition)

PostPosted: Thu Aug 27, 2009 20:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fick ju hem MDS:en samma dag som Cara 1 släpptes - har därför aldrig hört den med Bute. Skillnaden C1->C2 tycker jag handlar om, lite slarvigt uttryckt, något bättre musikaliskt, mindre bas, tydligare mellanregister. Hyfsat samma intryck som många andra alltså. Dock ännu inte helt övertygad om att allt med C2 verkligen är bättre... saknar avgrundsbasen (nåja - relativt sett med vad aktiva Ninka förmår hursomhelst ;-)) i Jill Scott ("Who is Jill Scott?") som "snurrar" just nu. Kan också tycka det låter lite "snällt"/"polerat" eller vad man ska säga. Men, men, ska väl uttala mig försiktigt - har en öroninfektion och har f n enbart hörsel på höger öra så det kan nog lura mig en del... + att MDS:en fortfarande är under inspelning såklart. (Tyckte jag drog slutsatsen av några inlägg på Linns eget forum att Linn själva hävdar att det inte ska vara några ljudmässiga/musikaliska skillnader C1->C2. Nä visst, då är det väl inte det då... :? )

PostPosted: Thu Aug 27, 2009 23:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

TONNY wrote:
Roland wrote:
Pär wrote:
Märkligt bara att utveckligen bara går så fort.
FORT!? :?:
Linn DS har funnits i två år och de har fortfarande inte släppt en styrningsmjukvara som är på en acceptansnivå vad gäller intuitivt handhavande!
Jag vill påstå att majoriteten av de som köper Linn DS står ut med LinnGUI och KinskyDesktop endast pga att de i första hand efterfrågar bästa möjliga musikåtergiving. För att nå dit kan man ha överseende med avsaknad av flertalet funktioner.

I den takt det hittills gått för Linn att fixa baskraven sitter jag vidare och längtar efter Cara v. 30.

:twisted:
8)

Om Linn bara visste hur många affärer de missar pga dåligt styrningsprogram!
Håller med här, även om jag inte kör DS än... dock har jag ju läst en del här och på LINN forums.

Varför kan man inte göra en kontrollenhet som typ SONOS, den är tight och funkar kanon. SONOS kan också styras via Ipod touch osv...

Frugan gillade SONOS-enheten skarpt när hon testade den hos ett par kompisar. Laddas någon gång per vecka, startar upp aut när man lyfter upp den, skön att hålla i, tydlig display, lätt att söka. Detta räcker bra tycker jag.
Philips Pronto...
http://www.altavox.se
Image
/M

PostPosted: Fri Aug 28, 2009 00:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kan man få den där manicken att styra Linn DS och vad kostar en sån helhetslösning?

PostPosted: Fri Aug 28, 2009 10:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Pär wrote:
Visst suger användargränsnittet fett iaf linngui. Men som du säger de som köper linn köper det för återvinningens skull.
Kan leva med taskig användargränsnitt bara jag får underbar musik genom burkarna o de får jag :D kinskey desktop funkar helt okey förmodligen så blir även den bättre med tiden. Är iaf glad med att dom lägger mer krut på musik och mindre på lull lull.
Håller definitvt med! Hur tänker man när man anser att GUI:t är viktigare än hur musiken spelas?

Annars kanske detta är något för ev. skeptiker: http://oss.linn.co.uk/trac/wiki/ProntoDs"
Vem har sagt att GUI:t är viktigare? Musiken är viktigast men det utesluter inte ett juste gränssnitt.

Tror inte SONOS lagt ner så mycket krut på sin kontroll och annat lull lull, dom gjorde en satsning för ett antal år sedan som dom levt länge på. Kan SONOS kan LINN.

PostPosted: Fri Aug 28, 2009 11:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Laddade in cara2 igår och till min förvåning lät det fruktansvärt. Ingen diskant och det lät som musikerna satt i en burk. Stängde av DSen och slog på den. Vips lät det bra igen ???
Tycker faktiskt bättre om ljudet i cara2 än Cara 1. Lite behagligare på nått sätt. Märkte att zappade mindre mellan låtarna och de måste ju vara ett bra betyg :)

PostPosted: Fri Aug 28, 2009 15:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär wrote:
Laddade in cara2 igår och till min förvåning lät det fruktansvärt. Ingen diskant och det lät som musikerna satt i en burk. Stängde av DSen och slog på den. Vips lät det bra igen ???
Tycker faktiskt bättre om ljudet i cara2 än Cara 1. Lite behagligare på nått sätt. Märkte att zappade mindre mellan låtarna och de måste ju vara ett bra betyg :)
Jag bytte igår till Cara 2 (inkl. av-på), men vart inte speciellt nöjd. Bytte då tillbaka till Cara 1 och av någon anledning så är det inte riktigt lika bra som innan bytet. Upplevde faktiskt minimal skillnad när jag gick tillbaka (Cara 2 -> Cara 1). Man undrar vad det var för något som gjorde DS:ens första bekantskap med Cara 1 annorlunda - eller om det är jag som inbillar mig alltihop? Jag skall prova att göra factory-reset och ladda på Cara 1 igen (förhoppningsvis motsvarande manöver som då man gick från Bute -> Cara). Även om det i.o.f.s är bra även nu så har jag en gnagande känsla av att det inte är riktigt lika bra som innan... Återkommer när jag testat lite till. BTW Konfig påstår (har hela tiden gjort det) att DS:en är laddad med unknown family. Är det normalt?

PostPosted: Fri Aug 28, 2009 15:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

hardcorelinnie wrote:
BTW Konfig påstår (har hela tiden gjort det) att DS:en är laddad med unknown family. Är det normalt?
Så är det hos mig med, så jag antar att det är normalt då ??

PostPosted: Fri Aug 28, 2009 16:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lyssnade igenom några låtar för att kalibrera mig inför omladdning av mjukvaran och konstaterade att det inte alls var som det brukat (sedan bytet Bute -> Cara 1) så jag slog av DS:en - en längre stund (kanske 20 s) - och på igen. La upp samma låtar som jag lyssnat på och ... allt lika bra igen. Utan omladdning etc. Skumt det här, men nu rör jag inget utan synnerligen goda skäl för det här är bara så bra! Nästa gång jag slår av så blir det inte förrän det blir dynamikuppgradering (eller åska).

Trevlig musiklyssningshelg!

PostPosted: Fri Aug 28, 2009 17:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär wrote:
Det var precis vad som hände mig. Jag laddade in Cara .23 och min ADS lät kass, efter bruten ström i några sekunder och på igen lät den kanonbra! Så det verkar som att vissa DS behöver bootas om helt för att ändringarna ska bita ordentligt. Jag ska nog göra så igen när jag laddar Cara 2, särskilt med tanke på hardcores erfarenheter.

PostPosted: Fri Aug 28, 2009 18:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Source wrote:
hardcorelinnie wrote:
BTW Konfig påstår (har hela tiden gjort det) att DS:en är laddad med unknown family. Är det normalt?
nej, det tror jag inte!

Exakt var står det så i Konfig?
Om jag blåmärker min KDS och i tabbarna längst ned väljer tabben till höger står det family Cara.

Kolla om det EFTER ombootning ändras till Cara...

PostPosted: Fri Aug 28, 2009 18:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Source wrote:
hardcorelinnie wrote:
nej, det tror jag inte!

Exakt var står det så i Konfig?
Om jag blåmärker min KDS och i tabbarna längst ned väljer tabben till höger står det family Cara.

Kolla om det EFTER ombootning ändras till Cara...
Gissar att de menar i listan över anslutna produkter, för så står det även hos mig.

Går man sedan in på DSen i den nedre delen av skärmen står det Cara och sen något versionsnummer (som jag inte kommer ihåg)

Lustigt nog står det "compatible" i familykolumnen för Unidisken, men "unknown" för DSen och Kiston...

PostPosted: Fri Aug 28, 2009 19:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ska givetvis stå Cara på raden där uppe med.

Där nere (tabben heter Update) ska det stå
Target KDS
Version Cara2 (3.2.1)
Family Cara

bra att veta att "update check failed" = internetanslutning funkar ej

Post new topic  Reply to topic  [ 446 posts ]  Go to page Previous 110 11 12 13 1430 Next

All times are UTC+02:00