selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:02

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 446 posts ]  Go to page 1 2 3 4 530 Next
Author Message
 Post subject: Cara - ny SW till DS
PostPosted: Tue Jun 16, 2009 17:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sökte men hittade inte någon tråd så jag skapade en.
Cara kommer att ersätta dagens Bute, men är fortfarande i betastadiet.

Kort sammanfattning.
Har gått från Bute 0.6 till Bute 0.9 (sämre) till Bute 0.6. Därifrån till Cara 14 (naimigt men sämre musikalitet) för att för någon vecka sedan gå till Cara 16 (blä).
Innan Linnofil kom igår dunkade jag in Cara 17.

Senare på kvällen gick vi tillbaka till Bute 0.6 för att gå till Cara 17 igen.
Linnofil tyckte Bute lät mysigare men att cara var något mer musikalisk. Nu hann vi inte diskutera detta då det var sent men jag är rätt kluven...Anders verkade dösäker på att han föredrog Cara. Kommentar Anders?
Jag tycker Cara är tydligare rent ljudmässigt men samtidigt spretigare på något sätt.
Bute hade en harmoni i klangen som jag gillade medan Cara var tydligare men kallare (liknande analog vs digital)
Man hör mer i Cara, hör vad de spelar och hur de spelar även musikaliskt, men Bute låter mer äkta.
Skitsvårt när ljudet ändras relativt mycket men musikaliteten ändras mindre.

Oavsett vilket är det befriande att Linn lyckats få till Cara 17 så bra de nu har. Inte sämre som många firmware efter Bure 0.6 varit.

Viktig info #1, när man jämför tänk på att börja med DSen väl uppspelad (typ spela en timma innan) och att låta DSen spela en låt på nya mjukvran innan ni sätter på låten som ni testar med. Tar en stund för den att bli bra efter varit still som den var under reflashen.

Viktig info #2, Bute uppladdning ska vara rätt snabb (minuter) jämfört med Cara (10-15m) så OM det går lika långsamt med Bute är något fel. obs gäller KDS, verkar vara samma på ADS.

Viktig info #3, ha endast EN Linnconfig installerad samtidigt. LinnGUI (stödjer Bute) och Kinsky (stödjer Cara) är OK då dessa inte kolliderar.

Viktig info #4, en gammal Linnconfig kan oftast nyttjas för att uppgradera till nästa generation (ex Bute till Cara) men ibland står det i manualen att man först ska installera en ny Linnconfig. Det är heller inte säkert en ny Linnconfig kan nyttjas till att dunka in en äldre mjukvara.
Har gått fram/tillbaka och fått "failed" en gång. Att installera en gammal Linnconfig fixade det...

Post subject: Re: Cara - ny SW till DS
PostPosted: Tue Jun 16, 2009 18:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Bra att du startade tråden. Jag var på väg att förorena andra trådar :-)

Jag har kunnat installera Cara fw på min ADS för ett antal betaversioner sedan. Men det som hände då var att det på sin höjd gick att spela någon minut på en låt, sedan la låten bara av.

Nu när jag prövar de betas du nämner går det inte ens att installera.

Under installationen (Reflashing Device... [FIND] Reboot to fallback) börjar den ifyllda ringen blinka på DS:n istället för reflash-symbolen.

Sedan blir jag omväxlande ombedd att starta om DS:n och försöka igen, eller att trycka på fallbackknappen.

Jag vet att det är beta, men förstår inte varför det inte fungerar för mig när det verkar göra det för många andra.

ADS:n är inköpt 2007, mao ganska tidig. Men jag hoppas verkligen inte det är någon skillnad i vad som sitter i den, och hur den är programmerad gentemot senare examplar bara för det.

Någon som har liknande erfarenheter eller något tips?

PostPosted: Tue Jun 16, 2009 18:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Beskriv exakt hur du gör när du ska installera, ser ut som du gör något tokigt.

PostPosted: Tue Jun 16, 2009 19:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Jag använder LinnConfig 3.1.17 Cara.

Jag markerar min DS och väljer Cara 3.1.17 i updatefliken. Sedan klickar jag på knappen Update och svarar ja på om jag vill fortsätta.

Sedan laddas programvaran ner, och så fort Reflash-sekvensen ([FIND] Reboot to fallback) startar så tappar DS:n ipadressen.

Det gick helt utan problem med uppgradering vid Bute.

PostPosted: Tue Jun 16, 2009 19:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

CJWalker55aliasLivetEkar wrote:

Jag markerar min DS och väljer Cara 3.1.17 i updatefliken. Sedan klickar jag på knappen Update och svarar ja på om jag vill fortsätta.

Sedan laddas programvaran ner, och så fort Reflash-sekvensen ([FIND] Reboot to fallback) startar så tappar DS:n ipadressen.

Hej

Jag fick ett liknande problem när jag skulle uppgradera från 3.1.16 till 3.1.17. Jag använde också LinnConfig 3.1.17 i Win XP. Jag fick en känsla av att alltihop gick lite för snabbt på PC sidan. Jag testade några gånger och blev precis som du ombedd att starta om, försöka igen etc.

Jag provade sedan att köra uppgraderingen från min Linux maskin som har en långsammare processor. Där gick också hela uppgraderingen långsammare och helt utan problem.

PostPosted: Tue Jun 16, 2009 22:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

nu förstår jag!
Jag rekomenderar att du först tankar ned Cara till din PC för att sedan installera manuellt från en LOKAL fil.
Så gör jag alltid, max kontroll!!
Tankar du ned mjukvaran från nätet till DS "online" så finns det fler felkällor.

Att den tappar IP efter "Reboot to fallback" är självklart - DS bootar ju om.
Problemet är att DSen bestämmer sig att installationen sket sig och bestämmer att köra "fallback".

PostPosted: Tue Jun 16, 2009 22:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

nu förstår jag!
Jag rekomenderar att du först tankar ned Cara till din PC för att sedan installera manuellt från en LOKAL fil.
Så gör jag alltid, max kontroll!!
Tankar du ned mjukvaran från nätet till DS "online" så finns det fler felkällor.

Att den tappar IP efter "Reboot to fallback" är självklart - DS bootar ju om.
Problemet är att DSen bestämmer sig att installationen sket sig och bestämmer att köra "fallback".
Ja, jag ska testa det. Jo, det är som du säger, men jag förstår fortfarande inte varför DS:n som verkar ha fått en ny image att reflasha, inte kan hantera den - hur stor skillnad kan det vara att ladda den från internet eller från en hårddisk på min pc (i princip internet det med..).

Finns det något definitivt ställe att ladda ner fw:s från?

PostPosted: Wed Jun 17, 2009 00:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Nu tror jag att jag har testat de allra flesta varianter av LinnConfig och FW:s, lokalt nedladdat och från internet. Dessutom har jag byt nät för DS och pc.

Det fungerar varken att uppgradera eller att nergradera. Eller ens att trycka på resetknappen.
Det som händer i alla fallen är den runda ringen blinkar och inget mer händer. Omstart av DS:n fungerar i det läget men jag hamnar alltid i Bute 0.9, vilket är det jag har kört ett bra tag nu.

Jag längtar verkligen efter att få se reflashsymbolen igen.
Dessutom ramlade två av fötterna av när jag plockade DS:n från hyllan, bara att limma på igen, men ändå - vilken toppenkväll! :-)

HF nästa...

PostPosted: Wed Jun 17, 2009 08:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

När du laddar SW manuellt, är du säker på att du gör rätt?
Du ska välja RÄTT fil från RÄTT directory.
Finns flera filer men bara EN som gör att DSen funkar...

Beskriv exakt vilken fil du tar.
Och vad säger Linnconfig? I den ska du dessutom kunna se "progress" under uppladdningen.

PostPosted: Wed Jun 17, 2009 08:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

finns annars en dokumentering från Linn på hur man ska göra :wink:

PostPosted: Wed Jun 17, 2009 09:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ok - jag är nu på banan igen med min ADS och mjukvarorna.

Av någon anledning flashade min LinnConfig in Cara 17 oavsett vilken mjukvara jag browsade upp! Det sjuka är att LinnConfig sa att flashningen var successful och att mjukvaran var Bute - det tog dock väldigt lång tid att flasha in Bute precis som när man installerar Cara så jag förstod att det var något fel. Det enda säkra sättet att garantera att en flashning lyckats verkar vara att lyssna ;) Det lät precis likadant i min anläggning oavsett vilken mjukvara jag laddade in.

Nu sitter jag på Cara 17 eftersom den låter bäst på ADS. Styrningen är ett helvete eftersom Kinsky Desktop inte fungerar på Mac OS X och jag vet ingen iPhone/iPod-klient som funkar. Ska installera Kinsky PDA Beta ikväll på en HP-PDA och testa om den funkar bättre.

Jag är enig med sportis att Bute 0.6 och Cara 17 är de bästa mjukvarorna och skillnaden är ganska liten mellan dem. Däremot är skillnaden mot Cara 16 t.ex. väldigt stor! Hur stor? En ADS med Bute 0.6/Cara 17 är nog inte sämre än en KDS med Cara 16. Gissning, men det är så skillnaden känns.

Bute 0.6 har en varmare klang men Cara 17 är inte på något sätt jobbig att lyssna på. Den är bara lite tightare och exaktare - även mer detaljerad. Det låter lite som att Cara gräver fram mer musik från FLAC-filerna men att Bute har lite lite bättre tune och sväng. Jämförelsen blir lite jobbig för båda mjukvarorna har styrkor.

Vore väldigt spännande att veta vilka mjukvaror som var installerade i DS'ar som låtit illa - t.ex. den som Linnofil fick. Man ska nog inte utesluta att mjukvaran kan vara boven i dramat här och att någon av de andra Bute-mjukvarorna haft dålig prestanda.

/ Jacob

PostPosted: Wed Jun 17, 2009 10:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har du testat SongBook? Finns både för macen och ipod/iphone. Verkar mycket intressant om man kör mac.

PostPosted: Wed Jun 17, 2009 10:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Songbook kraschar varje gång jag startar det. Det står på hemsidan att det beror på att man har en UPnP-enhet som stör. Jag väntar på en buggfix...

/ Jacob

PostPosted: Wed Jun 17, 2009 10:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hmmm det var ju illa. Fördelen med det programmet var ju att den kunde även lyssna av sitt itunes-bibliotek. Jag lyssnar mycket på podcasts så då kan man lyssna på dom genom systemet. Men mycket kring ds produkten verkar vara mycket tidigt i sin utveckling vilket innebär mycket buggar.

PostPosted: Wed Jun 17, 2009 12:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Nu sitter jag på Cara 17 eftersom den låter bäst på ADS. Styrningen är ett helvete eftersom Kinsky Desktop inte fungerar på Mac OS X och jag vet ingen iPhone/iPod-klient som funkar.
Har du Plugplayer? Enligt PP skaparen ska den ha "initial CARA support" numera, Men det kanske inte stämmer? Jag har både SB och PP, men vågar inte testa Cara 17 om det inte funkar med någon av dem. Samtidigt vill jag ju gärna ha Cara 17 eftersom den låter bäst. (Har inte testat B0.6 hemma, men hos Sportis där den var sämre än C17.) Jag har Bute 0.9 (installerad på ADS från start) och förväntar mig att få en rejäl uppgradering enligt vad som sagts om Bute 0.6 vs. 0.9. Men med tanke på familjen så måste jag ha iTouch styrning, de gillar inte PC varianten, trots att Kinsky för Cara är bättre än tidigare. Vilket dilemma...

Post new topic  Reply to topic  [ 446 posts ]  Go to page 1 2 3 4 530 Next

All times are UTC+02:00