selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 08:59

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 446 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 530 Next
Author Message
 Post subject: Re: Cara - ny SW till DS
PostPosted: Thu Jun 18, 2009 13:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

:shock: Å tusan Tackar för Infon monkeydevil ska hem och kolla vilken version jag har :?. Man är dum nog och tror att en uppdateringa=uppgradering.

PostPosted: Thu Jun 18, 2009 15:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Lite oroväckande nyheter med Cara 17... Jag blir ordentligt lyssningstrött numera :?

Kan iofs bero på att jag är lite stressad p.g.a. mycket jobb på sistone och inte riktigt kan slappna av men så har det varit tidigare och då har ju musiken varit räddningen. Det känns tungt i öronen efter bara en-två skivor på "normal" volym och i högerörat gör det nästan ont om man spelar högt under en längre tid. Det låter dock bra - mycket märkligt.

Jag ska se om problemet håller i sig men just nu känns det absolut som att det var lättare att lyssna med Bute.

/ Jacob
Jag har samma sak hemma hos med med Cara17. Det "låter" högre på något sätt. Blir lite jobbigt efter en 3-4 plattor AC/DC på 70, det blev det inte förut.
Tror det är att ljudet är mer upplöst digitalt, jämför med den mysiga analoga klangen i bute 0.6.
Trevligt är dock att de distade gitarrerna med övertoner/brum från gurastärkarna hörs tydligare o det gillar man ju!!
Fast öronen gillar det inte lika mycket som hjärtat :wink:
Man är en lite ljudbög trots allt.

Spela tex Live Wire från High Voltage. Döläcker dist på Angus gura, speciellt i inledningen (låter som metall som vibrerar mot metall) samt den utdragna tonen från 3:48 till 4:25 som ligger i bakgrunden. Rysningar på armarna.

PostPosted: Thu Jun 18, 2009 15:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Jag har samma sak hemma hos med med Cara17. Det "låter" högre på något sätt. Blir lite jobbigt efter en 3-4 plattor AC/DC på 70, det blev det inte förut.
Tror det är att ljudet är mer upplöst digitalt, jämför med den mysiga analoga klangen i bute 0.6.
Trevligt är dock att de distade gitarrerna med övertoner/brum från gurastärkarna hörs tydligare o det gillar man ju!!
Fast öronen gillar det inte lika mycket som hjärtat :wink:
Man är en lite ljudbög trots allt.

Spela tex Live Wire från High Voltage. Döläcker dist på Angus gura, speciellt i inledningen (låter som metall som vibrerar mot metall) samt den utdragna tonen från 3:48 till 4:25 som ligger i bakgrunden. Rysningar på armarna.
Kul att vi (återigen) gör liknande iaktagelser. KDS och ADS reagerar nog lika på mjukvarorna eftersom det i stort sätt är samma hårdvara - det som skiljer är finputsningen.

Fick in Bute 0.6 idag igen och konstigt nog låter den jobbigare vid direkt jämförelse med Cara men den är inte det i långa loppet! Den spontana ljudmässiga skillnaden är att Bute är lite piffigare och skränigare i tonen (precis som nån på Lejonklous forum påpekat) men trots detta blir jag mindre lyssningstrött. Skitskumt är förnamnet. Cara har mer detaljer men skränet försvinner något. Jag spelar högre med Cara pg.a. lägre skrän och kanske påverkar det akustiken i mitt rum på ett sätt som gör mig lyssningstrött? Jag är lite tveksam till skivhyllan som jag införskaffat och ställt bakom lyssningspositionen. Den dämpar lite för mycket varpå jag höjer volymen för att få mer tryck = orsakar kanske lyssningströttheten.

Om någon i likhet med mig får trubbel med att gå från Cara -> Bute - tänk på att LinnConfig Beta inte funkar för att backa till Bute. För att backa till Bute gör följande:
/ Jacob

PostPosted: Thu Jun 18, 2009 16:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hmmm, jag har då aldrig behöft tycka på fallback-knappen baktill på DSen.

PostPosted: Thu Jun 18, 2009 16:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är möjligt att det går bra utan, men det strulade ibland för mig och Linns officiella instruktioner är att man ska trycka på den knappen innan man startar reflash från Cara till Bute.

/ Jacob

PostPosted: Thu Jun 18, 2009 18:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Lite oroväckande nyheter med Cara 17... Jag blir ordentligt lyssningstrött numera :?
Jag upplever samma sak med Cara 17 på min Majik DS! Jag spelar nu med Bute 0.6 och stannar nog här tills nästa Cara version dyker upp. Tack jajo och sportis för alla utförliga instruktioner och länkar. :D
Kunde inte låta bli att spela denna klassiker också, fast lyssningstrött det blir jag inte, men så spelar jag den på LP12:an 8)

PostPosted: Thu Jun 18, 2009 19:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack! för alla tips nu lirar min majik ds med bute 0.6 :shock:
Vad hände ?? Hur kan man släppt version Bute 0,9. Det är ju ingen liten skillnad..

PostPosted: Sat Jun 20, 2009 07:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

jajo wrote:
CJWalker55aliasLivetEkar wrote:
Var laddar du ner det ifrån?
http://products.linn.co.uk/VersionInfo/ ... /Releases/

/ Jacob
"Ladda ned Bute 0.4 och packa up filerna, en av dessa är instruktionen..."

Är det filen AkurateDs_1.1-0.4.zip i den katalogen som avses?
Isåfall behöver jag hjälp med att hitta vilken fil i zippen det är.

PostPosted: Sat Jun 20, 2009 07:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

jajo wrote:
Det är möjligt att det går bra utan, men det strulade ibland för mig och Linns officiella instruktioner är att man ska trycka på den knappen innan man startar reflash från Cara till Bute.

/ Jacob
Eh, skulle du kunna hjälpa mig med den länken också pls? :-)

PostPosted: Sat Jun 20, 2009 08:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

När du laddar SW manuellt, är du säker på att du gör rätt?
Du ska välja RÄTT fil från RÄTT directory.
Finns flera filer men bara EN som gör att DSen funkar...
Och bara EN fil som som LinnConfig accepterar, iaf i Bute som det handlade om (det ska mycket till om man ska välja fel i första läget ändå)

PostPosted: Sat Jun 20, 2009 10:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär wrote:
Tack! för alla tips nu lirar min majik ds med bute 0.6 :shock:
Vad hände ?? Hur kan man släppt version Bute 0,9. Det är ju ingen liten skillnad..
Lustigt att alla är så överens om att Bute 0.6 är så överlägset Bute 0.9. För att kunna köra Songbook så bytte jag 0.6=>0.9, men jag tyckte inte att det blev påtagligt sämre. Rätt stor skillnad ljudmässigt med 0.6 betydligt häftigare, men med 0.9 mindre spretigt. Jag har dock bara bytt 0.6=>0.9 en gång och det gick inte blixtfort då jag även trasslade en del med nätverket för att få Songbook/iTouch att fungera smärtfritt. Jag har därefter fått till sub-installationen bättre, vilket jag tycker var svårare med 0.6.

PostPosted: Sun Jun 21, 2009 19:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tror jag kör med 0,6 bute tills den oficiella Cara versionen släpps.Tycker det svänger mer om den än bute 0.9 hade lite strul att ladda in bute0.6 så nu får den hänga med ett tag.

PostPosted: Tue Jun 23, 2009 16:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har nu testat att rippa med dbpoweramp och inser att det blir nog att rippa om hela skivsamlingen :| Nåja det är tur man har skivorna kvar iaf. Väntar nu bara på 3m nätverkskablen som sportis rekommenderade ska dimpa ner i brevlådan:)

PostPosted: Wed Jun 24, 2009 09:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär wrote:
Har nu testat att rippa med dbpoweramp och inser att det blir nog att rippa om hela skivsamlingen :|
Skitkul!!
Och jag menar det.
Bättre prestanda gratis är inte fel.

Fast det kan ju vara din gamla rippning som inte var optimal iof. Vilket program rippade du med tidigare?
Något annat som är ändrat; rippar från annan HDD...annan PC...ändrat i ditt nätverk...

Är det mycket att ställa in i dbpoweramp? I EAC som jag rippar med gör inställningar ju skillnad och just i EAC kan man pilla med MASSOR!

PostPosted: Wed Jun 24, 2009 09:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är det mycket att ställa in i dbpoweramp? I EAC som jag rippar med gör inställningar ju skillnad och just i EAC kan man pilla med MASSOR!
Det fina med dBpowerAMP är just att det låter (och fungerar) så bra direkt ur lådan. Jag minns inte nu, men jag tror att den enda inställning jag ändrade på vid installationen är just funktionen att programmet rippar två gånger, jämför och läser om det som skiljer.

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 446 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 530 Next

All times are UTC+02:00