selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 00:19

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Re: Bergvärme
PostPosted: Mon Jan 19, 2009 21:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Jag vill inte ha en ful bullranade utomhusdel om jag kan slippa - luft/vatten går också bort (dessutom är det inte SÅ mycket billigare?).
Jag hade fått för mig att det skiljer rätt mycket, typ 50 kkr eller så plus att det ofta är effektivare p.g.a. att medellufttempen ofta är högre än marktempen.

PostPosted: Mon Jan 19, 2009 22:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hejsan!
Jag kör med en luftvärmepump (öppen planlösning) och en Tulikivi täljstensugn.
Jag har monterat utomhusdelen på luftvärmepumpen 5 meter från huset under altandäcket så den stör inte någonting (jag gjöt ett ffundament i berget)
Inomhusdelen är dock inte ljudlös tyvärr. Jag har funderat på att sätta lite ljudämpningsplattor runt den (vet inte om det hjälper. Den värmer bra och billigt.
Om du har flera grannar som har bergvärme så finns det faktiskt en risk att ni sänker bergets temperatur, det beror på hur mycket grundvatten som flyter igenom berget. Det är helt klart en risk, undersök om det går att borra extra djupt och vad det kostar (både borrning och slang). Jag vet inte hur kommunen ger byggnadslov för bergvärme men det är ändå en risk att man tar ut för mycket energi ur berget.
Tulikivin, kanske inget vinstmaskin, men mycket hög mysfaktor!!!!

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Tue Jan 20, 2009 00:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
henriklh wrote:
Tack igen!

Jag ska absolut kolla den där markvärmen från IVT!

Vi tänker ofta lika sportis, utom när det gäller Carola :wink:
Det kommer det med, är bara en tidsfråga :mrgreen:
Ja det får man hoppas...
:mrgreen:

PostPosted: Tue Jan 20, 2009 11:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hade en snubbe som säljer och installerar IVT över igår, har fått firman rekommenderad av bekanta. Han verkade väldigt stabil.

PostPosted: Tue Jan 20, 2009 12:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Han verkade väldigt stabil.
Jo det är ju en bra egenskap om man ska borra 200m ned i berg.

PostPosted: Tue Jan 20, 2009 14:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
henriklh wrote:
Tack igen!

Jag ska absolut kolla den där markvärmen från IVT!

Vi tänker ofta lika sportis, utom när det gäller Carola :wink:
Det kommer det med, är bara en tidsfråga :mrgreen:
Ja det får man hoppas...
Tack för dagens garv :D

Svärförädrarna lät installera bergvärme och körde med fastpris på kalaset. Det visade sig vara bra med fast pris eftersom det var det tredje hålet som blev bra.

PostPosted: Tue Jan 20, 2009 15:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
henriklh wrote:
Jag vill inte ha en ful bullranade utomhusdel om jag kan slippa - luft/vatten går också bort (dessutom är det inte SÅ mycket billigare?).
Jag hade fått för mig att det skiljer rätt mycket, typ 50 kkr eller så plus att det ofta är effektivare p.g.a. att medellufttempen ofta är högre än marktempen.
Visst. 50 papp är ju en del, men I sammanhanget så är det typ 100 eller 150 tkr.

Vi begärde en offert på luft/vatten också, vi får se vad han säger om det.

Men att det skulle vara effektivare med luft har jag aldrig hört? Jag har fattat det som att bergvärme alltid är bättre när det väl sitter på plats.

En annan sak med luft är att jag inte litar på "de nya milda vintrarna". Rätt som det är så sitter man med -20 i två månader i sträck fem år på raken, och då vill man inte ha någon jäkla luftpump...

eller?

PostPosted: Tue Jan 20, 2009 21:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Visst. 50 papp är ju en del, men I sammanhanget så är det typ 100 eller 150 tkr.

Vi begärde en offert på luft/vatten också, vi får se vad han säger om det.

Men att det skulle vara effektivare med luft har jag aldrig hört? Jag har fattat det som att bergvärme alltid är bättre när det väl sitter på plats.

En annan sak med luft är att jag inte litar på "de nya milda vintrarna". Rätt som det är så sitter man med -20 i två månader i sträck fem år på raken, och då vill man inte ha någon jäkla luftpump...

eller?
Man kan ju ha roligare för mellanskillnaden än att borra ett hål i berget (även om det kanske också är ganska roligt :| ). Jag tycker att leverantören bör kunna visa på en realistisk totalkalkyl där man tar hänsyn till hela energibehovet, över året, för respektive alternativ. Allt annat känns oseriöst.

Vad som är effektivast beror (som jag redan tidigare skrivit) på hur energieffektivt huset är (fördelningen mellan uppvärmning av huset resp. varmvatten) samt i hög grad på vilken temperaturprofil man har där man bor (förenklat - medelårstemperatur). Att bergvärme inte alltid är effektivare är ju ganska självklart. Hur effektiv är bergvärmepumpen jämfört med luft-vattenvarianten på sommarhalvåret med 15 grader lufttemp och 4 grader i berget? Varmvatten behöver man vanligen året runt.

Bergvärme i kombination med solvärme kanske är en bra variant, i norr, där det är lite kallare? Kustnära i södra Sverige torde luft-vatten vara mer ekonomiskt. I vårt tidigare hus var allt annat än luft-luft uteslutet på ekonomiska grunder. 25 kkr i investeringskostnad på värmesystemet och 11000kr/år total års-elförbrukning (uppvärmning+varmvatten+hushållsel).

PostPosted: Wed Jan 21, 2009 10:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
I vårt tidigare hus var allt annat än luft-luft uteslutet på ekonomiska grunder. 25 kkr i investeringskostnad på värmesystemet och 11000kr/år total års-elförbrukning (uppvärmning+varmvatten+hushållsel).
Menar du Luft-vatten nu? Luft-luft värmer ju inte varmvattnet? Men luft - vatten kostar väl mycket mer än 25 papp??

Fan också! Nu ger du mig beslutsångest... Jag vill verkligen inte ha någon stor ful fläkt som står och brummar! :cry:

PostPosted: Wed Jan 21, 2009 13:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Henrik, har du uppvärmning via vatten? (element eller golvvärme). Är lättare att råda om du berättar om förutsättningarna...
Hur gammalt är huset? Välisolerat eller ej.

Som jag tidigare skrivit, tänk på buller!

PostPosted: Wed Jan 21, 2009 13:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu har jag vattenburen värme (element) med oljepanna som verkar dra helt sjukt mycket olja, men den är gammal så det är inte så konstigt. Dessutom sitter det en luft-luft värmepump i mitt på fasaden mot gatan, jag hatar den inte bara för att den låter som ett gammalt tröskverk utan också får att den är gräsligt ful. Vi har bara bott där sen början av december så vi vet inte så mycket om årsförbrukning av vanken olja eller el.

Huset är byggt 1947 och knappast välisolerat, fönstren är gamla, men ska väl bytas eller iaf renoveras inom ett par år. Platta på mark (om nu det spelar någon roll).

Tomten är inte jättsetor (700m2 typ) och det finns inte någon riktigt bra plats för en stor fläkt, ingan plats alls om den ska låta. Jag har berg i dagen på baksidan av huset.

PostPosted: Wed Jan 21, 2009 21:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
hardcorelinnie wrote:
I vårt tidigare hus var allt annat än luft-luft uteslutet på ekonomiska grunder. 25 kkr i investeringskostnad på värmesystemet och 11000kr/år total års-elförbrukning (uppvärmning+varmvatten+hushållsel).
Menar du Luft-vatten nu? Luft-luft värmer ju inte varmvattnet? Men luft - vatten kostar väl mycket mer än 25 papp??

Fan också! Nu ger du mig beslutsångest... Jag vill verkligen inte ha någon stor ful fläkt som står och brummar! :cry:
Nej, jag hade en luft-luft anläggning d.v.s. en utomhusdel med fläkt och en inomhusdel med fläkt. Eftersom energibehovet var så litet så gick det inte motivera någon annan lösning.

Det är klart att man bör överväga bulleraspekten. Utomhusdelen är nog i de flesta fall ganska lätt att placera så att den inte är mer än ful där den sitter. Inomhusdelen vill man givetvis ha knäpptyst från de platser i huset man vistas i samt att den i princip kräver en synnerligen öppen planlösning för att vara riktigt effektiv. Har man redan vattenburen värme så är det nog bättre att välja en luft-vatten variant, av flera skäl. Ett mycket bra skäl torde vara att man kan värma duschvatten med värmepumpen året runt. Det ger ju en stor besparing i synnerhet den varmare delen av året. Vad jag vill säga var bara att det är lätt att gå på leverantörernas säljsnack om bergvärmeanläggningarnas förträfflighet. Bergvärme är ju ofta alldeles utmärkt, men det är lång ifrån säkert att det verkligen är den mest kostnadseffektiva lösningen.

Hoppas jag inte ställt till det för dig. Jag ville bara ventilera en åsikt och kanske få dig att kolla alternativen lite mer noggrant. Låt leverantörerna jobba och visa vad de kan! Med rätt val blir det ju mer pengar över till mer intellektuellt stimulerande upplevelser än att bara känna att det är varmt i huset.

Lycka till!

PostPosted: Thu Jan 22, 2009 10:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ett annat tips när det gäller bergvärme är att ta in priset på hur många meter vattenpelare man ska ha och inte hur djupt hålet ska vara... Det blir lättare att bråka med en sån offert.

Min granne hemma där jag bor... Han :D laddar ner varmvatten i sina två borrhål via såfångare på taket under de varmare årstiden (den anläggningen kan många saker ytterligare dessutom) bra tips för att förlänga livslängden på borrhålet.

/Thomas

PostPosted: Thu Jan 22, 2009 12:48 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Jag har satt in L/V pump för ett par månader sedan med en ack tank som är färdig för att koppla på solpaneler. Kostnad 50kkr. Jag och min far har gjort installationen själva och därmed sparat ca 30-40kkr. Solpaneler skall upp till våren kostnad 30kkr minus bidrag (10kkr)

Kolla på www.varmepumpsforum.com Ett ypperligt forum där man snabbt får svar på alla frågor.

Peter
Imorgon blir det en sneaky DS.....ja inte till mig tyvärr men min bror, men jag får låna den ett par veckor nu.....pga av resa.

PostPosted: Fri Jan 23, 2009 11:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Solpaneler är ju coolt, men är det verkligen lönsamt?

Jag har hittat en sorts luft-vatten pump som kan stå innomhus, jag ska kolla upp företaget som installererar den och begära offert därifrån också.

Sen så innebär ju dessutom ROT - bidraget att man nu får i princip halva kostnaden för borrningen betald? Det måste man ju också ta i beaktning...

Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00