selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 07:50

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 15, 2007 23:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
För mig skulle en DS som låter lika bra som en Majik CD men som accepterar mp3, har anslutning av en cd-transport och/eller andra digitala apparater, kan strömma radio från Internet, kanske tom hantera video... vara en betydligt mer prisvärd apparat än dagens DS, även till samma pris.
Bill, jag börjar tro att i din definition av "prisvärd" ingår alla parametrar utom prestanda. Eller skrev du inte just att en produkt med Majik CD-prestanda och Squeezebox-features vore mer värd 140kkr än en Klimax DS?!

Jag antar att det bara illustrerar att "prisvärdhet" är bland det mest subjektiva man kan diskutera... så jag kan egentligen inte säga emot. ;) :roll:

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 15, 2007 23:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
Bill, jag börjar tro att i din definition av "prisvärd" ingår alla parametrar utom prestanda. Eller skrev du inte just att en produkt med Majik CD-prestanda och Squeezebox-features vore mer värd 140kkr än en Klimax DS?!

Jag antar att det bara illustrerar att "prisvärdhet" är bland det mest subjektiva man kan diskutera... så jag kan egentligen inte säga emot. ;) :roll:
Nejdå. Prestanda ingår definitivt bland de parametrar som avgör prisvärdhet. Men annars har du rätt. När jag lyssnade på High Fidelity (en iofs ganska styrd demo med många för mig okända skivor) så tyckte jag att skillnaden mellan Majik och CD12 var tydlig men inte avgörande, skillnaden mellan CD12 och DS betydligt större. Framför allt med "Studio Master"-kvalitet som ju bara går att spela på DS.

Men, skillnaden är inte större än att "Majik-kvalitet" skulle kunna passera om en massa andra saker (som just det jag skrev, mp3, ingång för transport osv) fanns där istället. Min poäng är att dagens musikproduktioner inte håller den kvaliteten att en DS kan nyttjas fullt ut. Och då kan andra parametrar vara nog så viktiga.

Vad jag menar är... "bättre" kan vara så många olika saker. Ta inte för givet att vi som skriver så menar exakt samma sak!

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 15, 2007 23:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Min poäng är att dagens musikproduktioner inte håller den kvaliteten att en DS kan nyttjas fullt ut.
Jag tror att detta är fel. Det baserar jag inte på något teoretiskt resonemang, utan endast på erfarenheten att de mest usla inspelningar kan lyfta oerhört på till exempel en Keelad LP12 jämfört med en oKeelad.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 15, 2007 23:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Bill50x wrote:
Min poäng är att dagens musikproduktioner inte håller den kvaliteten att en DS kan nyttjas fullt ut.
Jag tror att detta är fel. Det baserar jag inte på något teoretiskt resonemang, utan endast på erfarenheten att de mest usla inspelningar kan lyfta oerhört på till exempel en Keelad LP12 jämfört med en oKeelad.
Jag höjjer ribban....det ÄR fel!
Allt på en bra LP12 låter utmärkt, liksom på Linns finaste CDspinnare. På DS lät tom mp3 bra :shock:
Har nu hört DS å¨tre ställen med massor av olika musik - gammal som ny, sanslöst bra både ljud o musikalitet :!:

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 16, 2007 00:00 
Site Admin
Site Admin

Det känns som det ältas samma saker i tråd efter tråd. Vi kanske borde skapa en tråd som sticky med info om vilka olika definitioner det finns på prisvärdhet, så slipper vi ta det om och om igen? :roll:

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 16, 2007 00:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Bill50x wrote:
Självklart är det så att en bättre utrustning ger bättre resultat. Frågan är bara var i kedjan en given investering ger bäst resultat. Det kanske är bättre att betala 500:- för ett bättre fonogram än att investera 140 tusen för en DS?

Trots allt måste det slutliga ljudande resultatet vara det som avgör, inte vad för prislapp en given Linn-apparat har....

/ B

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 16, 2007 04:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Lejonklou wrote:
Bill50x wrote:
Självklart är det så att en bättre utrustning ger bättre resultat. Frågan är bara var i kedjan en given investering ger bäst resultat. Det kanske är bättre att betala 500:- för ett bättre fonogram än att investera 140 tusen för en DS?

Trots allt måste det slutliga ljudande resultatet vara det som avgör, inte vad för prislapp en given Linn-apparat har....

/ B
Here we go again.:)

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 16, 2007 10:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

EDIT: Överspelat (kan ändå flika in ett ospecificerat :roll: ).

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 16, 2007 13:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Det känns som det ältas samma saker i tråd efter tråd. Vi kanske borde skapa en tråd som sticky med info om vilka olika definitioner det finns på prisvärdhet, så slipper vi ta det om och om igen? :roll:
JA! Moderera mera!

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 18, 2007 14:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Ayn wrote:
JA! Moderera mera!
Visst. Vad jag tjötar om är bara tendensen till att alltid, i alla lägen, anse att det som är dyrare (i Linns sortiment) alltid är "bättre", på ett ospecificerat sätt.

Varför då lyssna och diskutera? Det är ju "bara" att i varje kategori köpa det dyraste man har råd med. Men är det så enkelt? Det tror inte jag och kanske de flesta andra inte heller. För då hade det inte funnits några diskussioner.

Vad som också är legio är att om en dyrare apparat spelar annorlunda än en billigare, så är det alltid den dyrare som är "rätt". Jag har skrivit om detta tidigare när det gäller hur DS låter, tex.

Vad jag saknar är väl egentligen inte det mer kritiska tänkandet (även om det skulle behövas) utan snarare att "bättre" nästan alltid är ospec´at. Vilket gör att läsaren lägger in sina värderingar utan att djupare fundera på vad postaren egentligen avser.

/ B

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 18, 2007 23:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bara en liten fråga. Är inte så inläst på DS-biten här, men har jag förstått det rätt att LINN tagit fram en DS-produkt som ska vara top of the line när det gäller den här typen av spelare?

För att i framtiden släppa några enklare modeller på markanden?

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 19, 2007 00:16 
Moderator
Moderator

Japp Linn Klimax DS är en produkt i Linns premiumlinje. Det ryktas om kommande DS-spelare med lägre pris.

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 19, 2007 09:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är det någon som lyssnat på eller vet hur Akurate MS presterar?
Akurate DS borde få liknande prestanda, men lägre pris.

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 19, 2007 12:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Visst. Vad jag tjötar om är bara tendensen till att alltid, i alla lägen, anse att det som är dyrare (i Linns sortiment) alltid är "bättre", på ett ospecificerat sätt.

Varför då lyssna och diskutera? Det är ju "bara" att i varje kategori köpa det dyraste man har råd med. Men är det så enkelt? Det tror inte jag och kanske de flesta andra inte heller. För då hade det inte funnits några diskussioner.

Vad som också är legio är att om en dyrare apparat spelar annorlunda än en billigare, så är det alltid den dyrare som är "rätt". Jag har skrivit om detta tidigare när det gäller hur DS låter, tex.

Vad jag saknar är väl egentligen inte det mer kritiska tänkandet (även om det skulle behövas) utan snarare att "bättre" nästan alltid är ospec´at. Vilket gör att läsaren lägger in sina värderingar utan att djupare fundera på vad postaren egentligen avser.

/ B
Bill, du ihärdar med att ta upp detta gång på gång.
A/ "bättre" är enl tune dem om det inte specifikt nämns något annat (typ ljud) det borde du veta vid det här laget
B/ dyrare är inte alltid bättre per automatik, men oftast. Tycker forumdeltagarna är grymt objektivt kritiska när de jämför olika system o produkter o går på tune dem oavsett prislapp. Att samtliga höjer DS är ingen slump - har du demat den?

Kan vi lägga ned detta nu?

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 19, 2007 12:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Bill, du ihärdar med att ta upp detta gång på gång.
A/ "bättre" är enl tune dem om det inte specifikt nämns något annat (typ ljud) det borde du veta vid det här laget
B/ dyrare är inte alltid bättre per automatik, men oftast. Tycker forumdeltagarna är grymt objektivt kritiska när de jämför olika system o produkter o går på tune dem oavsett prislapp. Att samtliga höjer DS är ingen slump - har du demat den?

Kan vi lägga ned detta nu?
Ihärdig som få ;-)

A/ Jasså? Det har jag inte förstått. Men det är ju faktiskt mer drag i en LP12:a om man enbart tittar på tune-dem, eller?

B/ Ja, jag har lyssnat på DS, tyvärr fanns inte tillfälle att jämföra med en LP12:a. Det låter mycket bra om DS´en men lyssningen var ganska styrd och upplägget var just att visa på hur bra DS´en är.

Läser man om vad andra här på forumet tycker om DS så är det samma beskrivning som höjer denna till skyarna som man tidigare dissat andra märken med.

/ B

(edit: sista stycket tillagt)

Post new topic  Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00