selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 00:08

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 226 posts ]  Go to page Previous 112 13 14 15 16 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 09, 2007 21:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Jag har nu gjort ett "tastedem"
:D :D :D
Linnofil wrote:
Är Bergstrands kaffe alltid dåligt eller har vi fått gammalt kaffe? Hur kan jag avgöra hur gamla bönorna är? På nätet ser jag att vissa tycker att bönorna inte går att använda 10 dagar efter rostningen. ???
Bergstrands, är det ett rosteri i Gbg eller?! Jag har faktiskt ingen aning om vilken kvalitet deras bönor håller. Vad gäller åldern, KAN det ibland stå datum på påsarna, men det är oftast när de paketerades inte när de rostades... Visst finns det de som anser att kaffet SKALL vara nyrostat, dvs man rostar hemma, men undertecknad har alltid köpt i butik och det funkar alldeles utmärkt!
Linnofil wrote:
Nu har vi (i frysen, bra?) tre påsar från J&N, La Bomba, Isola och Bella. Frågan är bara vilken vi ska börja med. Någon som provat dessa?
J&N håller över lag en mycket hög kvalitet på sina produkter. Bomban är åt det kraftigare hållet (behöver socker enl vissa) och Bella är lite åt De Sica-hållet. Isola har jag aldrig testat.
Linnofil wrote:
I övrigt har det blivit sämre kaffe efter den lyckade inledningen.
Ok, följer du den "Gyllene regeln"? Rinner kaffet i en långsam och jämn hastighet (mussvansar) eller bubblar det och rinner ojämnt? För att få en bild av hur en ok extraktion kan se ut, kan du kolla in lite kaffe-porr här: http://youtube.com/watch?v=g6PeghpNJPU Försök att justera malningsgrad och tamptryck upp/ned tills du når en extraktionstid på ca 25 sek. Generellt kan man säga att det är klart lättare att lära sig hantverket om man kör med SAMMA böna under en period. Olika bönor kräver oftast lite olika malningsgrad och/eller tamp. Desutom kan vissa bönor behöva extraheras längre än 25 sek för att smaka bäst... Växlar man böna ofta, är det alltså lätt att bli både förvirrad och frustrerad. Hade jag varit i dina skor hade jag helt enkelt sparat godbitarna från J&N tills du har fått kläm på hantverket.

Här är en nybörjartråd på riktigtkaffe.se, som kanske kan vara till hjälp: http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=3721

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 24, 2007 13:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hur går det med kaffebrydderierna Linnofil? :?:

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 23:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pediatrik wrote:
Hur går det med kaffebrydderierna Linnofil? :?:
Jotack, bara bra! Eller jag kanske ska säga, bara bättre. Hantverket sitter rätt fint nu och det är väldigt sällan misslyckat. Efter att ha gett upp bönorna från Bergstrands så blev allting mycket bättre! Nu är jag tillbaka på Johan & Nyström och är mycket nöjd. De tre påsar jag hade gick åt fort. La Bomba var nog godast, men även Isola och Bella var fina. Senast var min fru inne på Kaffemaskinen och köpte kaffe. Hon var något road av killens "charmiga besserwisserstil". Det blev lite mer av vår favorit just nu, "De Sica" från J&N och en "Decaf" från J&N. Hon köpte även det blindfilter jag hade glömt att köpa, för att kunna rengöra maskinen.

Anledningen till att vi köpte decaf är att kaffet är så förbenat gott att vi bara måste ha en Grande Latte på kvällen! Många gånger efter jobbet har vi gått och stirrat på Gaggian och undrat om det trots allt inte är värt att somna kl. 02:30, bara för att känna den goda smaken just nu... Lösningen var decaf. Jag var orolig för att det skulle vara skit. Det har all annan decaf varit som jag druckit. Men jag hade fel! Med en något finare malningsgrad än övriga J&N bönor så är det otroligt gott! Betydligt bättre än bästa "vanliga" bönan från Bergstrands... Jag har just avslutat en underbar decaf latte!

Hantverket sitter som sagt fint och jag (tror att jag) har fått en känsla för hur jag ska variera tampning och malningsgrad så att jag alltid får fina mussvansar och nära på perfekt crema. De enda gångerna det blir så illa att jag vill göra om en kopp är när jag bytt bönor och behöver få in känslan för den bönan, men sen sitter det påsen ut. Även frun är ganska förtjust i hanteringen. Det är en hel del känsla i alla moment. Mjölkskummningen är mycket bättre nu. Standardmjölk (rekomenderat av kaffemaskinen), hålla pipen invid kanten på kannan och att jag nu lärt mig mer om ljudet gör att det blir riktigt bra skum nu. Trots att o-ringen sitter kvar i standardläge.

Vi är så otroligt nöjda båda två att vi köpte hela paketet på en gång. Vi tittar med beundran på maskin/kvarn varje dag och är glada bara av att se dem. Det var nog betydligt lättare för oss att lära oss när vi hade alla grejer. Det kändes lite löjligt med alla prylar när jag köpte dem. Men det var perfekt, alla tillbehör används dagligen. Grymt bra med t.ex. sumpbehållaren och tampingmattan som verkade så fåniga först. En speciell mjölkkanna verkade också onödigt. Men nu inser jag vilken otrolig skillnad det är. Vi har perfekt koll på tempen och får bra resultat. Jag har provat skumma i andra kärl och tappar då kollen på vad som händer.

Frun frågade killen på Kaffemaskinen om förvaring av bönorna och han blev helt förfärad av att vi haft dem i fysen! Det var helt förbjudet. Möjligtvis i kylen sas det. Men gärna rumstemperatur. Hon frågade om han visste varför det Bergstrandskaffe hon köpt inte var bra. Han blev mycket förnärmad! I vanliga "Kaffe och thé" butiker kan man ju inte köpa kaffe! Bönorna utsätts för ljus och syre i de där förfärliga behållarna, det går aldrig, fattar du väl själv? Min fru, något nedtryckt i skorna, frågade: -Men hur ska det vara då? Han förklarade att det måste vara i mörka, täta påsar med utsläppsventil. Vissa italienska påsar där det förväntas snabb konsumtion har helt enkelt bara ett (nål)hål stucket i påsen för att gaserna ska kunna vädras ut. Men en ventil som på J&N påsarna var det bästa. Så var det tydligen med den saken... Vi är dock övertygade med smaklökarna om att vi måste köpa kaffe på Kaffemaskinen eller liknande ställen. Skillnaden är stor.

Jag skulle inte som du, Pediatrik föreslog spara "bra" bönor tills man lärt sig hantverket, bättre att ha fina grejer så man man vet hur man ska göra när det blir rätt. Men att inte byta bönor ofta är ett bra tips. Annars varierar allt för många parametrar. Än en gång tack för alla tips, jag ryser vid tanken på att vi kunnat sitta med en automatmaskin från Siemens eller Krups...

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 23:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Wow det låter som en saga.
Själv dricker jag ca en kopp kaffe per kvartal och skulle gärna dricka den koppen från din fabrik.

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 28, 2007 00:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Härligt Linnofil! Låter som om presenten blev en fullträff både för frun och dig!

Det där med att lära sig hantverket tar definitivt olika lång tid. Själv lärde jag mig grunderna relativt snabbt, men de där perfekta shotsen fick jag inte förrän jag började överdosera. För andra jag känner tog det många kg kaffe innan de väl fick in tekniken, därför tipset om bönorna. För dig och frun verkar det däremot gå som på räls!

Ang förvaring av kaffe (rostade bönor), tvistar di lärde om det skall vara i ett svalt skafferi, kylen eller frysen. Enligt teorin spricker kaffebönans cellväggar (?!) i frysen samtidigt som det bildas kondens och annat elände när man tar bönorna ur och in i frysen. Andra menar att kylen är alldeles för fuktig och innehåller en massa andra råvaror som kan ge smak till kaffet. För närvarande har jag mina i sin orginalpåse, med en rejäl påsklämma i kylen.

Det är ju när bönorna kommer i kontakt med syre och ljus, som åldringsprocessen sätter igång. Därför håller jag klart med om att kaffe skall köpas i mörka, täta påsar med ventil. Med fördel i 500 g förpackningar, om omsättningen inte är väldigt hög. Om man köper i lösvikt, ur öppna behållare med tex glasfönster har man garanterat redan förlorat en del av smaken.

Kul att ni gillar J&N Decaf! För mig är det ett klart risktagande att dricka espresso efter kl 21-22 med tanke på sömnen, men å andra sidan är det uteslutet att dricka bryggkaffe efter kl 19, så det är ändå en viss förbättring! Får helt enkelt testa Decaf Blend och se!

Last edited by Pediatrik on Wed Oct 03, 2007 21:14, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 28, 2007 00:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Själv dricker jag ca en kopp kaffe per kvartal och skulle gärna dricka den koppen från din fabrik.
Du är välkommen på en kopp!

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 28, 2007 00:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pediatrik wrote:
Härligt Linnofil! Låter som om presenten blev en fullträff både för frun och dig!
Japp! :D
Pediatrik wrote:
För dig och frun verkar det däremot gå som på räls!
Japp, igen! :P
Pediatrik wrote:
För närvarande har jag mina i sin orginalpåse, med en rejäl påsklämma i kylen.
Precis som vi. Kaffemaskinskillen hade faktiskt en utläggning om kaffepåsklämmor för min fru också... :wink: Det slutade med att hon fick en som det stog "www.caffemauro.se" på som är väsentligt bättre än de IKEA klämmor han dömde ut. Vi klämmer påsarna ovanför ventilen så att påsens funktion blir oförändrad.
Pediatrik wrote:
Om man köper i lösvikt, ur öppna behållare med tex glasfönster har man garanterat redan förlorat en del av smaken.
En hel del, av mina Bergstrandsbönor att dömma. Men jag vet ju förstås inte hur de smakade från början, innan ljus och syre lades till i receptet.
Pediatrik wrote:
Kul att ni gillar J&N Decaf! För mig är det ett klart risktagande att dricka espresso efter kl 21-22 med tanke på sömnen, men å andra sidan är det uteslutet att dricka bryggkaffe efter kl 19, så det är ändå en viss förbättring! Får helt enkelt testa Decaf Blend och se!
Ja absolut, gör det. Rekomenderas starkt! Kanongott att dricka en kaffe på kvällen utan koffeineffekt. Enda jobbiga är att vi nu fyller kvarnen med minimalt med bönor varje gång. Så att det räcker till 2 koppar. För på kvällen ska vi ju ha decaf i kvarnen. Det löser man enligt kaffemaskinskillens svar till min fru med att ha två kvarnar. Enkelt, varför tänkte vi inte på det... :wink:

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 28, 2007 08:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Det löser man enligt kaffemaskinskillens svar till min fru med att ha två kvarnar. Enkelt, varför tänkte vi inte på det... :wink:
:D :D :D

Jag får köpa en påse Decaf Blend när vi kommer ner till Malmö. Min maskin och kvarn är sedan fyra dagar nerpackade och transporterade söderut. :cry: Börjar få rejäl espresso-craving!

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 28, 2007 20:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad kul det låter, Linnofil! Jag skulle gärna smaka en kopp decaf om det går för sig.

Bor ni långt från Göteborgs centrum? Jag är i stan 17-19 och borde hinna med en kopp om inte resvägen är alltför lång.

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 28, 2007 20:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Vad kul det låter, Linnofil! Jag skulle gärna smaka en kopp decaf om det går för sig.

Bor ni långt från Göteborgs centrum? Jag är i stan 17-19 och borde hinna med en kopp om inte resvägen är alltför lång.
Jajjamensan, det går för sig! Vilken dag? Jag bor ca: 30 min från Gbg! Vi kan ta en tur. Eftersom du har lite bråttom hinner du inte kritisera min installation allt för mycket... :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 11, 2007 11:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad kul för dig Linnofil.

Håller fortfarande på att testa olika kaffe märken och utbudet verkar ju bara växa så snart har man väl ett fullt krydd skåp med olika kaffe sorter.
Kul är det att prova olika smaker.

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 11, 2007 11:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ett tips för Skåningar med fäbless för riktigt färskrostat kaffe; Koppi. Detta är en kombinerad kaffebar och kafferosteri, som öppnar imorgon fredag i Helsingborg. Helt klart intressant!

http://koppikafferosteri.blogspot.com/

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 23, 2007 13:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om du någon gång blir sugen på att uppgradera ditt ångrör Linnofil:

http://kopa-hus.se/riktigtkaffe/BabyToRancilioWand.pdf

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 28, 2007 02:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Anledningen till att vi köpte decaf är att kaffet är så förbenat gott att vi bara måste ha en Grande Latte på kvällen!
Insåg just att jag har glömt att kommentera den Latte och Espresso du bjöd mig på under Göteborgsturnén i oktober:

De var sagolikt goda! Jag har kanske druckit godare kaffe någon gång (svårt att säga, minnet är klent), men att en decaf kunde vara så god hade jag ingen aning om. Dessutom var jag imponerad över den totala koffeinfriheten, om det bara varit några procent kvar i bönorna så hade jag känt av det efter de 2 rejäla kopparna. Men jag kände ingenting annat än en härlig eftersmak som dröjde sig kvar i åtminstone en timme.

Mycket mycket gott. Tack för det!

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 28, 2007 14:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Funderar på att uppgradera min kvarn.

Någon som är intresserad av en svart Gaggia MDF? Knappt två år gammal, funkar finfint. Originalemballage finns. Dock osäkert om jag har kvar kvittot. Pris 1500 kr.

Image

EDIT: Kvarnen finns fn i Malmö!

Post new topic  Reply to topic  [ 226 posts ]  Go to page Previous 112 13 14 15 16 Next

All times are UTC+02:00