Pediatrik wrote:
Hur går det med kaffebrydderierna Linnofil? 
Jotack, bara bra! Eller jag kanske ska säga, bara bättre. Hantverket sitter rätt fint nu och det är väldigt sällan misslyckat. Efter att ha gett upp bönorna från Bergstrands så blev allting mycket bättre! Nu är jag tillbaka på Johan & Nyström och är mycket nöjd. De tre påsar jag hade gick åt fort. La Bomba var nog godast, men även Isola och Bella var fina. Senast var min fru inne på Kaffemaskinen och köpte kaffe. Hon var något road av killens "charmiga besserwisserstil". Det blev lite mer av vår favorit just nu, "De Sica" från J&N och en "Decaf" från J&N. Hon köpte även det blindfilter jag hade glömt att köpa, för att kunna rengöra maskinen.
Anledningen till att vi köpte decaf är att kaffet är så förbenat gott att vi bara måste ha en Grande Latte på kvällen! Många gånger efter jobbet har vi gått och stirrat på Gaggian och undrat om det trots allt inte är värt att somna kl. 02:30, bara för att känna den goda smaken just nu... Lösningen var decaf. Jag var orolig för att det skulle vara skit. Det har all annan decaf varit som jag druckit. Men jag hade fel! Med en något finare malningsgrad än övriga J&N bönor så är det otroligt gott! Betydligt bättre än bästa "vanliga" bönan från Bergstrands... Jag har just avslutat en underbar decaf latte!
Hantverket sitter som sagt fint och jag (tror att jag) har fått en känsla för hur jag ska variera tampning och malningsgrad så att jag alltid får fina mussvansar och nära på perfekt crema. De enda gångerna det blir så illa att jag vill göra om en kopp är när jag bytt bönor och behöver få in känslan för den bönan, men sen sitter det påsen ut. Även frun är ganska förtjust i hanteringen. Det är en hel del känsla i alla moment. Mjölkskummningen är mycket bättre nu. Standardmjölk (rekomenderat av kaffemaskinen), hålla pipen invid kanten på kannan och att jag nu lärt mig mer om ljudet gör att det blir riktigt bra skum nu. Trots att o-ringen sitter kvar i standardläge.
Vi är så otroligt nöjda båda två att vi köpte hela paketet på en gång. Vi tittar med beundran på maskin/kvarn varje dag och är glada bara av att se dem. Det var nog betydligt lättare för oss att lära oss när vi hade alla grejer. Det kändes lite löjligt med alla prylar när jag köpte dem. Men det var perfekt, alla tillbehör används dagligen. Grymt bra med t.ex. sumpbehållaren och tampingmattan som verkade så fåniga först. En speciell mjölkkanna verkade också onödigt. Men nu inser jag vilken otrolig skillnad det är. Vi har perfekt koll på tempen och får bra resultat. Jag har provat skumma i andra kärl och tappar då kollen på vad som händer.
Frun frågade killen på Kaffemaskinen om förvaring av bönorna och han blev helt förfärad av att vi haft dem i fysen! Det var helt förbjudet. Möjligtvis i kylen sas det. Men gärna rumstemperatur. Hon frågade om han visste varför det Bergstrandskaffe hon köpt inte var bra. Han blev mycket förnärmad! I vanliga "Kaffe och thé" butiker kan man ju inte köpa kaffe! Bönorna utsätts för ljus och syre i de där förfärliga behållarna, det går aldrig, fattar du väl själv? Min fru, något nedtryckt i skorna, frågade: -Men hur ska det vara då? Han förklarade att det måste vara i mörka, täta påsar med utsläppsventil. Vissa italienska påsar där det förväntas snabb konsumtion har helt enkelt bara ett (nål)hål stucket i påsen för att gaserna ska kunna vädras ut. Men en ventil som på J&N påsarna var det bästa. Så var det tydligen med den saken... Vi är dock övertygade med smaklökarna om att vi måste köpa kaffe på Kaffemaskinen eller liknande ställen. Skillnaden är stor.
Jag skulle inte som du, Pediatrik föreslog spara "bra" bönor tills man lärt sig hantverket, bättre att ha fina grejer så man man vet hur man ska göra när det blir rätt. Men att inte byta bönor ofta är ett bra tips. Annars varierar allt för många parametrar. Än en gång tack för alla tips, jag ryser vid tanken på att vi kunnat sitta med en automatmaskin från Siemens eller Krups...