selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 19:02

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 226 posts ]  Go to page 1 2 3 4 516 Next
Author Message
 Post subject: Kaffemaskin
PostPosted: Mon Nov 07, 2005 22:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Eftersom det finns en rik flora av kunniga livsnjutare på detta forum undrar jag om ni har några erfarenheter av Espressomaskiner. Frågan kom upp på ett annat forum och jag har gått i inköpstankar ett tag. Använder idag egenkrossade bönor i Bodumbryggare med inte mkt går ju upp mot en god espresso. Sen vill man ju inte belamra hela köket med en jättelik maskin för x antal 10 tusen...

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 07, 2005 23:12 
Ny Medlem
Ny Medlem

Har själv en "Rancilio Silvia" köpt i Stockholm.Snygg,robust konstruktion,kräver dock lite arbetsinsats för att ge sitt bästa=tar lite tid att lära sig rätt malningsgrad och att få bra skummad mjölk.

http://www.coffeegourmet.se/start.htm - här köpte jag min..

http://www.coffeegeek.com/forums/espresso/machines - bra forum om det svarta guldet...
Mvh
Henrik Mattsson

Ps kolla även in "Isomac" maskinerna....finns troligen på att köpa på ONOFF

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 07, 2005 23:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Grusar dina förhoppningar om en exklusiv apparat och föreslår en rostfri kaffepanna ett paket Gevalia kokmalet å sen är det bara att koka, helst bör du investera i en vedspis också för den rätta känslan men det är överkurs
Klart för ca 500:- och godare än alla konstiga kaffesorter här i världen :D

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 07, 2005 23:35 
Moderator
Moderator

Tänkte att detta ämne borde komma på tal! Jag är mycket nöjd med min Gaggia Classic. En robust och rättså o-automatiskt maskin.

http://www.verner-verner.se/ViewArticle ... icleID=166

Efter några hundra koppar så får man verkligen in känslan för att göra bra espresso med en sådan.

Daggen, har du andra tips? (Daggen är lite av proffs på ämnet har jag för mig :) )

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 08, 2005 09:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Blir det bättre kaffe med en oautomatisk maskin? Det har ju sin charm både att bara behöva trycka på en knapp så det kommer gott kaffe, eller att ha rätt handlag och då få ut fint kaffe.

Har länge funderat på att köpa espressomaskin, men vet ju inte hur mycket man måste lägga för att bli nöjd? Om det skall vara automatiskt eller inte? Det viktigaste är ju att kaffet blir gott...

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 08, 2005 10:36 
Moderator
Moderator

Ingen av de helautomatiska espressomaskiner jag har provat har gett lika bra espresso som en ordentligt gjord på traditionellt vis. Det är möjligt att det finns helautomatiska maskiner som gör riktigt bra kaffe, men jag skulle tro att dessa ligger i en annan liga både storleks- och kostnadsmässigt.

Jag tycker också det är lite kul med själva hantverket. Så länge det inte blir en beställning på 20 koppar...

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 09, 2005 21:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har en Gaggia Evolution

http://www.chain-brain.com/verner/WebIm ... tion-s.jpg

köpte den billigt på Verner & Verner vid utförsäljning. jag är riktigt nöjd med den ska enligt dom som vet ha samma innandöme som Classic men till en mycket lägre pris. Dock har den fått sämre betyg i test, hursomhelst är det en bra maskin för pengarna inte världens snyggaste men helt ok och fantasisk god espresso när man väl lärt sig maskinen.

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 04, 2006 14:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Gaggia Classic är en mycket fin liten apparat för att få ut den underbara drycken 8)

stranna wrote:
Grusar dina förhoppningar om en exklusiv apparat och föreslår en rostfri kaffepanna ett paket Gevalia kokmalet å sen är det bara att koka, helst bör du investera i en vedspis också för den rätta känslan men det är överkurs
Klart för ca 500:- och godare än alla konstiga kaffesorter här i världen :D
Håller delvis med där, en kaffe gjort på vedspis med kommalet är guldvärd till frukost och andra kaffe pauser.
Men en välgjord espresso på nymalda bönor är riktigt mumma...
...oj vad sugen man blev.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 05, 2006 10:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fick en Gaggia Classic av flickvännen i julklapp! :D Har suktat efter den lääänge. Väntar bara på att DHL skall leverera skönheten!

Vad använder du för kaffekvarn Stones? Har själv en ganska basic utan möjlighet att ställa in malningsgrad. Har funkat bra med min moccabryggare, men med en Gaggia i huset skall man kanske också uppgradera kvarnen.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 05, 2006 11:22 
Moderator
Moderator

Gaggia Classic är en trevlig apparat : ) Jag tror att man bör ha en kvarn med möjligheten att reglera malningsgraden, och som även maler relativt fint. Jag upplever att man får variera finkorningheten lite beroende på vilken sorts bönor man använder, temperatur och luftfuktighet. Jag har själv Gaggias minsta kvarn, fungerar okej. Efter några hundra koppar Espresso blir man en jäkel på att lyckas bra!

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 05, 2006 11:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har använt en sån här Kvarn och den är ställbar, billig och håller bra.

/Erik

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 05, 2006 11:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pediatrik wrote:
Vad använder du för kaffekvarn Stones? Har själv en ganska basic utan möjlighet att ställa in malningsgrad. Har funkat bra med min moccabryggare, men med en Gaggia i huset skall man kanske också uppgradera kvarnen.
Gaggia har en mycket bra basic kvarn, tror att den heter Gaggia MDF
Äger ingen Gaggia Privat, men har en sådan stående på jobbet med en MDF kvarn, hemma har jag dock inte uppgraderat gällande Espresso bryggare, kör med en Krups maskin och en kvarn med ställbart malverk. Funkar helt ok, smakar okej, kommer att uppgradera där så småninom, Krupsen är som en Basic medans Gaggia är som en enklare 12:a.

Tänk på att Kvarnen INTE skall ha knivar utan ett malverk, knivar kan lätt bränna kaffet och då smakar det inget vidare hur bra bönor man har.
Men en bra kvarn så kommer man långt, sedan blir det som med musik, man skall hitta den optimala malningen och dom bönor som man gillar bäst, det finns en uppsjö av olika tillverkare och varianter.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 05, 2006 12:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Jag har själv Gaggias minsta kvarn, fungerar okej. Efter några hundra koppar Espresso blir man en jäkel på att lyckas bra!
Är det Gaggia MM du har Per? Hittade den för 870 kr inkl frakt på nätet, vilket är helt ok. Om din kvarn funkar lika bra Erik är den däremot ett riktig klipp!!!

Sneglar givetvis på en Gaggia MDF... 8)

Vad gäller bönor hittade jag fantastiska :shock: sådana i Vietnam! Tyvärr börjar förrådet som jag släpade hem ta slut. :cry: Någon som vet var man kan hitta Vietnamesiska bönor på fastlandet?

Last edited by Pediatrik on Thu Jan 05, 2006 17:15, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 05, 2006 13:37 
Moderator
Moderator

Japp det är en MM jag har. Det är inte den lyxigaste kvarn man kan tänka sig, men fungerar ändå med gott resultat.

Det är ingen som testat att rosta sina egna bönor?

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 05, 2006 21:49 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jo, självklart rostar man sina egna bönor. En anledning är att rostade bönor förlorar i arom på några veckor, så man måste köpa nya ganska ofta. Råbönor kan man lagra i flera år. Och så får man ju en väldigt trevlig kaffedoft i hela våningen.

Jag rostar i en vanlig ugn, vilket funkar hyfsat bra beroende på hur jämnt ugnen tar. Köp lite råbönor och prova! Själv ska jag nog uppgradera till en dedikerad kafferost som ger jämnare rostning.

Och givetvis ska man ta med sina bönor till jobbet så att man kan få nymalet kaffe även där istället för något sunkigt automatkaffe.

/Ola

Post new topic  Reply to topic  [ 226 posts ]  Go to page 1 2 3 4 516 Next

All times are UTC+02:00