Kul med lite action i kaffetråden!
Linnofil, självklart skall du ha en halvautomatisk maskin! Med en sådan och en ordentlig kvarn, dvs en med malskivor, är det enkelt att efter lite övning slå i princip alla helautomatiska maskiner på fingrarna. Konsumtionen av espresso ute på stan minskar samtidigt eftersom det helt enkelt blir bättre hemma (Inte konstigt med tanke på hur många "baristor" som slarvar med något som egentligen är ganska enkelt bara man vet vad/hur man gör...).
Jag har tyvärr inte koll på Gaggias senaste maskiner, men kör själv med en Gaggia Classic (Med moddat ångrör) i kombination med en Gaggia MDF-kvarn. Rancilio Silvia är i princip i samma nivå och då slipper man dessutom modda ångröret. Rancilio har även en kvarn, Rocky, som liknar MDF:en men som har mindre steg mellan malningsgraderna vilket kan vara en fördel ibland. Det brukar förresten inte vara helt omöjligt att få ett "paketpris" om man köper både maskin och kvarn från samma tillverkare!
Utöver ovanstående behöver du en tamper. Vanligtvis medföljer det en plastvariant med maskinen vilket tyvärr är lika med skräp.
monkeydevil wrote:
Min mjölk blir skummig, som med ett skumlock. Men jag vill ha den mer krämig! Någon som kan ge något bra tips?
Jag börjar alltid dagen med en härligt krämig cappu och efter lite träning får jag numera riktigt härligt mikroskum med min moddade Classic! Jag brukar köra med kall kanna (förvaras i kylskåpet) och givetvis kall mjölk. Börjar med röret långt under ytan, vrider på ångan och håller i 3-5 sek. Innan röret börjar "skrika", sänker jag kannan så att munstycket hamnar precis under ytan. Mjölken skall virvla runt munstycket och det skall låta ungefär som om du river papper (!). Kannan sänks i takt med att skummet bildas. När jag har blåst in tillräckligt med luft brukar jag sen höja kannan liite så att munstycket hamnar några mm under ytan för att stabilisera skummet och ge det där glänsande mikroskummet. Avslutningsvis sänker jag röret till ursprungsläget, dvs långt under ytan, och stänger av ångan innan jag tar bort kannan från ångröret.
Om mjölken "separerar", dvs mjölken och skummet skiljs åt, brukar det gå att reparera genom att snurra mjölken i kannan och slå kannan mot underlaget lätt några gånger.
På YouTube finns det en hel del filmer med mjölkskumning, latte-art etc som kan vara lärorika!