selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue May 20, 2025 09:08

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 18, 2007 11:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

nu är det många paralella trådar i detta.

kort-
1 klart att transport och släde är olika saker-

2 transporten- hela läseren nkl mekanik och elektronik i flera linna pparater är helt och hållet producerade och ihopmonterad i kina. jag vågar slå vad om att det är standard produkter, som linn monterat i en riktigt högpresterande kring miljö, och försörjt med en högklassig strömförsörjning.

3 en billig dvd/ cd spelare- som läser synkront och direkt, är naturligtvis mkt mer känslig för mekansika fel och problem i drevet självt. så det köper jag utan tvekan att en god transport ger bättre slutresultat än en dålig.

men i transport / DA diskussionen. så vitt jag minns var en av slutsatserna i en tidigare alen lång diskussion om ämnet den att själva inläsningen och upsamlingen av data var relativt simpel uppgift, med god evidens om att den kunde göras i det närmaste felfritt med fex en pc och passande programvara och standard komponenter och drev då man kan läsa informationen asynkront, och i flera pass.

- dock! skall denna data så överföras till en DA. den enda som i linnisters ögon lyckats göra detta hyfsat ok internt är linn med sin kivor- dvs i normal fallet skall infon ut ur minnet/ hårdisken-omvandlat till et transport format spdif eller vad man va¨ljer och transporterat till da'n . här går mkt galet, och information går förlorad eller blir delvist förvr¨ngd med kvalitets tapp som följd.

det köper jag också. dock borde man, med en välbyggd htpc, med en ok strömf¨rosörjning (mother of all music :) ) och ett kvalitets ljud kort kunna få en transport som ger mkt bra prestanda och tunedem.

jmf airport diskussionen- där den dekodade musiken hårddisk lagrade musiken gav bättre tunedem än dirket inläst- bägge airportade till en linn da.

jmf likaledes att mkt stopra delar av den musik och film vi proppar in i våra bil köps dyra linn anläggningar är producerad, mixad och lagrad på och med valiga pc/ och macs - trots det svänger det hemma hos oss.

/j

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 18, 2007 12:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

eliasson_jonas wrote:
dock borde man, med en välbyggd htpc, med en ok strömf¨rosörjning (mother of all music :) ) och ett kvalitets ljud kort kunna få en transport som ger mkt bra prestanda och tunedem.
Det "borde" man säkert. Det återstår dock att göra praktiken såvitt jag vet, men någon ska ju vara först ;) Det andra problemet är väl att "en ok strömförsörjning ofta tenderar att vara dyrare än en begagnad genki...

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 18, 2007 19:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag gör det redan. Ljud ut ur datorn och det låter alla gånger bättre än Linn Classic, numerik och några andra grejjer jag provat.

Tillbaka till ämnet... Jag har inte provat AV5103 så jag kan inte uttala mig om hur den låter. Skall du köra via dator rekommenderar jag ett relativt billigt ljudkort med digitalutgång, t.ex. emu 0404 till en bra DAC.

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 18, 2007 21:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hemmamekare wrote:
Jag gör det redan.
Ja, och du har också dina högtalare på ett skrivbord...

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 19, 2007 00:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

eliasson_jonas wrote:
dock borde man, med en välbyggd htpc, med en ok strömförsörjning (mother of all music :) ) och ett kvalitets ljud kort kunna få en transport som ger mkt bra prestanda och tunedem.
Ja, det borde man kunna. Men det är grymt mycket svårare än man tror.

Det är mycket större skillnad på hur överföringen av dataströmmen görs än hur den slutgiltiga D/A-omvandlingen går till. Att tro att ett billigt ljudkort i en vanlig PC kommer att låta bra är att lura sig själv. Jag har lyssnat på ett antal olika lösningar med allt från standard till deluxe-ljudkort och det har hittills utan undantag låtit skitdåligt. Kvaliteten har inte på långa vägar varit i närheten av en Classik Music.

Men att det går är jag helt övertygad om. Som vanligt måste man nog sätta sig ner och gå igenom hela systemet från väggkontakt till analog ut, för att sedan steg för steg försöka optimera det hela. Troligen ett väldigt roligt projekt om man har tid och pengar.

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 19, 2007 01:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Bill50x wrote:
xanlin wrote:
Genki har ju inbyggt "försteg" så att du kan styra volymen på fjärren.
Troligtvis bättre än en potentiometer

/A
Troligtvis inte. En digital reglering av volymen minskar upplösningen, ju lägre volym ju sämre upplösning. Är sämre upplösning OK ljudmässigt?

/ B
Precis! Men givetvis så ska det testas istället för att vi sitter här och gissar... :wink:

/M
Det är ingen gissning. En digital volym ger sämre upplösning. Om det låter sämre är en annan sak. Om det inte låter sämre kan vi lika gärna lyssna på mp3:or...

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 19, 2007 01:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
eliasson_jonas wrote:
nu har det ju varit ganska långa diskussioner om detta med källan, och så vitt som jag förstår det verkar konsensus mer eller mindre vara att den digitala signalen blir lättare och lättare att få bra från olika typer av källor- pc, div andra spelare . men att själva da konverteringen är mission critical i ännu högre grad.
Detta "konsensus" har jag missat helt. Tvärtom är det väl så att de som utvärderar med tune-dem menar att transporten är viktigare än DA:n? Sen finns det ett gäng teknikkunniga personer som vägrar att acceptera detta.
Ur min teoretiska synvinkel är givetvis transporten viktig. Men om den är viktigare än DA:n beror ju på hur den senare är konstruerad. I den digitala världen kan mycket av signalfel korrigeras. Frågan är till vilken grad och med hur mycket resurser. Och om utnyttjandet av dessa resurser ställer till med något negativt i ett senare skede.

Men långt viktigare än transporten är faktiskt steget (-en) innan. Source-first-principen gäller givetvis även här. En kass och rytm-lös inspelning kan ALDRIG bli bättre även om du slänger in en CD12:a eller liknande. Du kan bara minska en degraderande påverkan. Hur bra anläggning du än har, den kan aldrig återskapa missad information. Det finns en viss redundans i den digitala domänen, blir 2+2=5 kan man förutsätta att något är fel och korrigera detta. Ungefär som lite sämre diskant någonstans kan korrigeras med lite mer diskant någon annanstans.

Men korrigering tenderar ändå att ställa till det på ett eller annat sätt, så det bästa är att slippa korrigera.

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 19, 2007 07:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

henriklh wrote:
hemmamekare wrote:
Jag gör det redan.
Ja, och du har också dina högtalare på ett skrivbord...
Hoppas för ditt eget bästa att du inte är alllvarlig i dina inlägg.

Last edited by hemmamekare on Tue Jun 19, 2007 08:20, edited 5 times in total.

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 19, 2007 07:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

För mig är det inte sourcefirst som gäller. Jag upplever den absolut största förändringen med nya högtalare/hörlurare och förstärkare före dessa.

Annars kunde man ju lika gärna köra med t.ex. den dyraste Linn-Cd-spelaren genom ett par pc-högtalare :lol:

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 19, 2007 08:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hemmamekare wrote:
Annars kunde man ju lika gärna köra med t.ex. den dyraste Linn-Cd-spelaren genom ett par pc-högtalare :lol:
Ja, vågar du pröva det, hehe

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 19, 2007 08:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag vill inte prova det. Är redan nöjd med min anläggning.

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 19, 2007 08:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Att tro att man inte kan få bra ljud ut genom ett ljudkort är att lura sig själv. Det är ungefär som att tro att olika lödtenn påverkar ljudet fast det i själva verket vara är placebo.

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 19, 2007 08:32 
Site Admin
Site Admin

hemmamekare wrote:
För mig är det inte sourcefirst som gäller. Jag upplever den absolut största förändringen med nya högtalare/hörlurare och förstärkare före dessa.
Det tror jag många andra här skriver under på att förändringen är "störst", dvs man hör just mest - förändring, skillnad. Däremot om vi pratar om vilken förbättring som är viktigast är saken en helt annan. Skillnaderna mellan två källor är inte lika radikala som skillnaden mellan två högtalare, men i längden har åtminstone undertecknat upplevt att det ändå är källan som ger den viktigaste förbättringen i längden. Sån förbättring som får mig att vilja lyssna på mer musik liksom. :)
Quote:
En kille som var aktiv här på forumet kör med Linns absoluta toppgrejer tillsammans med ett par Kan mkII-högtalare. Jag håller med om att det är ganska extremt, men likväl tänkvärt!

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 19, 2007 08:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hemmamekare wrote:
Att tro att man inte kan få bra ljud ut genom ett ljudkort är att lura sig själv. Det är ungefär som att tro att olika lödtenn påverkar ljudet fast det i själva verket vara är placebo.
Ja, vilken tur att experter som du upplyser oss om hur det ligger till... Jag är så tacksam för att du har dykt upp här och planerar att sälja min LP12:a för att spela MP3 från min laptop istället.

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 19, 2007 08:41 
Site Admin
Site Admin

Kan vi slippa onödigt tjafs och gnabb här, tack? Ta sånt i PM om ni vill reda ut det. Back on topic.

Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00