selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 07, 2025 13:40

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: av5103
PostPosted: Sun Jun 17, 2007 21:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

vad är hållningen till 5103?

har evt en fundering på att investera i sådan en, och finna en billig cd/ dvd drive at mata den med digitalt.

men är lite tveksam på prestanda på DA´n,

alternativet är nog at finna en hyfsat bra källa, a la en genki, eller en karik. och köra utan förstag, men en fin potentiometer emellan.

detta är till ett enklare system i arbets rummet kopplat till den klout jag fått fingrarna i.

/j

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 17, 2007 22:00 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Genki har ju inbyggt "försteg" så att du kan styra volymen på fjärren.
Troligtvis bättre än en potentiometer

/A

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 17, 2007 22:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

jag har hört att genkins inbyggda "steg" är ren skräp från flera håll. en sk passiv pre amp, borde kunna funka.

men vad med en 5103:a och en enkel drive till at starta med? -inga erfarenheter?

5103- för att kunne bygga ut systemet till ngt riktigt bra- kanske en ikemi eller likn i framtiden? och för att jag evt kan få en relativt billigt.

---
alternativet är kanske att skrota ideen med ett ka¨llars systen byggt på gamla storheter helt, och byta bort klouten mot en classik :?

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 17, 2007 23:19 
Moderator
Moderator

5103:an är ju förhållandevis bra! Som analogt försteg betraktat är den antingen bättre, eller åtminstone likvärdigt försteget i en Unidisk SC. Digitaldelen i 5103 är jämförbar med Numeriken. Jag har matat min 5103 både med billig dvd-spelare och från dator. Resultatet är njutbart. Ännu bättre blir det säkert om man hittar en Karik.

Bäst resultat för ganska lite pengar får du säkert om du köper en Classik Music med knektingång och knektar ihop den med Unidisk SCn.

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 17, 2007 23:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

smart
har inte ens tänkt på den lösningen med classik knektad till unidisk!

så använder jag classikens fönster och knappar för att styra unin?

/j

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 17, 2007 23:33 
Site Admin
Site Admin

D/A:n i 5103:an är i klass med Numerik, men det hjälper inte mycket om du redan från början matar den med en dålig signal från transporten...

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 17, 2007 23:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

nu har det ju varit ganska långa diskussioner om detta med källan, och så vitt som jag förstår det verkar konsensus mer eller mindre vara att den digitala signalen blir lättare och lättare att få bra från olika typer av källor- pc, div andra spelare . men att själva da konverteringen är mission critical i ännu högre grad.

själv linn har väl åsikten då de s¨lajer downloads i high end format. samt att deras drev, hela digital delen är köpt rätt av från kinesika leverantörer i fex movie, och antagligen i en sc (har dock inte tjeckat sc'n)

så core för linn är da och analog delen. men det alltid kommer att se snyggt ut och osa ogripbar kvalitet av super special frästa dvd/ cd slädar i aluminium, även om ljud konsekvensen är mkt nära 0.

(liksom att en mercedes dörr inte säger klonk, men kassaskåbs aktigt schckt!. gör inte bilens prestanda bättre, men ger ett magkänsligt kvalitets intryck- även om man vet att detta ljud kommer från 11 ingenjörers akusttiska design, och inte mekanikens hållbarhet)

på längre sikt vet jag att mitt system kommer att kompletteras med en htpc med schysst ljudkort och optisk ut till min sc's da. förhoppnings vis baserat på visa selleristers utprøvade komponenter, och en snuskigt bra strömf¨rosörjning (linn swuitch mode kopia kanske?)

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 18, 2007 00:41 
Site Admin
Site Admin

Ja, det är relativt lätt att få tag på en CD/DVD-spelare för trehundra spänn som gör sitt jobb "ganska" bra på så vis att den inte låter rent uppenbart erbarmligt illa. Rent logiskt känns det som vanligt att det är det klassiska "bara ettor och nollor"-argumentet som borde gälla angående transporter. Därför skaffade jag en Numerik och körde med min DVD-spelare från Pioneer. Senare köpte jag en Ikemi , och jämförde på skoj hur DVD-spelaren respektive Ikemin lät via Numeriken. Resultatet var att jag hörde väldigt liten skillnad med/utan Numerik till Ikemi (det borde ju ha blivit sämre med, kunde jag tycka), däremot hörde jag utan större problem skillnad på respektive spelare kopplad till Numeriken - karaktären lyste igenom. Kontentan av det hela var att det var transporten som spelade störst roll.

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 18, 2007 01:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

xanlin wrote:

/A
Troligtvis inte. En digital reglering av volymen minskar upplösningen, ju lägre volym ju sämre upplösning. Är sämre upplösning OK ljudmässigt?

En annan aspekt är; om volymen ställs in mjukvarumässigt, vad händer om mjukvaran fallerar? Säg att regleringen rasar och "försteget" ger full nivå ut?

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 18, 2007 07:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Ayn wrote:
Ja, det är relativt lätt att få tag på en CD/DVD-spelare för trehundra spänn som gör sitt jobb "ganska" bra på så vis att den inte låter rent uppenbart erbarmligt illa. Rent logiskt känns det som vanligt att det är det klassiska "bara ettor och nollor"-argumentet som borde gälla angående transporter. Därför skaffade jag en Numerik och körde med min DVD-spelare från Pioneer. Senare köpte jag en Ikemi , och jämförde på skoj hur DVD-spelaren respektive Ikemin lät via Numeriken. Resultatet var att jag hörde väldigt liten skillnad med/utan Numerik till Ikemi (det borde ju ha blivit sämre med, kunde jag tycka), däremot hörde jag utan större problem skillnad på respektive spelare kopplad till Numeriken - karaktären lyste igenom. Kontentan av det hela var att det var transporten som spelade störst roll.
Sant.

Ikemi kopplad analogt utklassar en billig dvd/cd transport med 5103.
Det är en stor ljudskillnad.

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 18, 2007 08:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

1: "Transport" handlar inte om släden, eller vilket mtrl den har.

2: En Ikemi utklassar även en DYR transport. Jag körde under
flera år med en TEAC P-500 (dedikerad CD-transport á 18kkr)
till AV 5103. Det lät fint och bra på alla sätt och vis (Hifi-mässigt
en fullträff), men inte alls samma drag som med en Ikemi.

3: En billig transport (i mitt fall var det en Philips DVD-spelare för
3kkr) låter KASST till en AV 5103. Ok ljud till film, men olyssnings-
bart till musik (körde med AV 5125 och bi-ampade Espek, och det
lät riktigt illa helt enkelt).

4: En Classik Movie R1 eller R2 kopplat digitalt till 5103 lät riktigt,
riktigt bra. Klart bättre än en Arcam DVD-spelare för 18kkr kopplat
analogt eller digitalt till samma försteg.

/M

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 18, 2007 08:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
xanlin wrote:

/A
Troligtvis inte. En digital reglering av volymen minskar upplösningen, ju lägre volym ju sämre upplösning. Är sämre upplösning OK ljudmässigt?

/ B
Precis! Men givetvis så ska det testas istället för att vi sitter här och gissar... :wink:

/M

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 18, 2007 08:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

eliasson_jonas wrote:
smart
har inte ens tänkt på den lösningen med classik knektad till unidisk!

så använder jag classikens fönster och knappar för att styra unin?

/j
Din SC lär spela bättre från övervåningen genom Classiken, än
Classikens egna spelare...

Annars är en Direktor (eller RCU + RoomAmp) en ännu bekvämare
lösning.

/M

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 18, 2007 09:03 
Moderator
Moderator

Jag har samma erfarenheter som Ayn när det gäller Ikemi kopplat till 5103. Förvånansvärt liten skillnad, Ikemi ensam, jämfört med Ikemi/5103. Ikemi ensam är lite bättre. Ikemi/5103 är mycket bättre än SamsungDVD/5103.

Jag tror inte försteget i Genki reglerar ljudnivån digitalt. Har fått för mig att båda utgångarna kan användas samtidigt, både den med fix utnivå och den med variabel.

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 18, 2007 10:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

eliasson_jonas wrote:
nu har det ju varit ganska långa diskussioner om detta med källan, och så vitt som jag förstår det verkar konsensus mer eller mindre vara att den digitala signalen blir lättare och lättare att få bra från olika typer av källor- pc, div andra spelare . men att själva da konverteringen är mission critical i ännu högre grad.
Detta "konsensus" har jag missat helt. Tvärtom är det väl så att de som utvärderar med tune-dem menar att transporten är viktigare än DA:n? Sen finns det ett gäng teknikkunniga personer som vägrar att acceptera detta.

Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00