nu är det många paralella trådar i detta.
kort-
1 klart att transport och släde är olika saker-
2 transporten- hela läseren nkl mekanik och elektronik i flera linna pparater är helt och hållet producerade och ihopmonterad i kina. jag vågar slå vad om att det är standard produkter, som linn monterat i en riktigt högpresterande kring miljö, och försörjt med en högklassig strömförsörjning.
3 en billig dvd/ cd spelare- som läser synkront och direkt, är naturligtvis mkt mer känslig för mekansika fel och problem i drevet självt. så det köper jag utan tvekan att en god transport ger bättre slutresultat än en dålig.
men i transport / DA diskussionen. så vitt jag minns var en av slutsatserna i en tidigare alen lång diskussion om ämnet den att själva inläsningen och upsamlingen av data var relativt simpel uppgift, med god evidens om att den kunde göras i det närmaste felfritt med fex en pc och passande programvara och standard komponenter och drev då man kan läsa informationen asynkront, och i flera pass.
- dock! skall denna data så överföras till en DA. den enda som i linnisters ögon lyckats göra detta hyfsat ok internt är linn med sin kivor- dvs i normal fallet skall infon ut ur minnet/ hårdisken-omvandlat till et transport format spdif eller vad man va¨ljer och transporterat till da'n . här går mkt galet, och information går förlorad eller blir delvist förvr¨ngd med kvalitets tapp som följd.
det köper jag också. dock borde man, med en välbyggd htpc, med en ok strömf¨rosörjning (mother of all music

) och ett kvalitets ljud kort kunna få en transport som ger mkt bra prestanda och tunedem.
jmf airport diskussionen- där den dekodade musiken hårddisk lagrade musiken gav bättre tunedem än dirket inläst- bägge airportade till en linn da.
jmf likaledes att mkt stopra delar av den musik och film vi proppar in i våra bil köps dyra linn anläggningar är producerad, mixad och lagrad på och med valiga pc/ och macs - trots det svänger det hemma hos oss.
/j