selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 08, 2025 01:36

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 119 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 58 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 22, 2007 19:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Komri wrote:
En annan spännande tanke är att byte till en Kisto. Du får ju då möjligheten att använda DA från Kisto till din 2.1 som enligt Linn själva skall prestera som en 1.1... och ett rejält lyft på förstegs sidan.
Detta har jag och peter ägare av ToT testat. Och 1.1-Kisto digital kommer inte i närheten av analogt tom med 2.1 var bättre att koppla analogt. Var själv intresserad av den uppgraderingen men tyvärr funkade det inte lika bra i praktiken.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 22, 2007 19:51 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Clas wrote:
Komri wrote:
En annan spännande tanke är att byte till en Kisto. Du får ju då möjligheten att använda DA från Kisto till din 2.1 som enligt Linn själva skall prestera som en 1.1... och ett rejält lyft på förstegs sidan.
Detta har jag och peter ägare av ToT testat. Och 1.1-Kisto digital kommer inte i närheten av analogt tom med 2.1 var bättre att koppla analogt. Var själv intresserad av den uppgraderingen men tyvärr funkade det inte lika bra i praktiken.
Har inte testat med 1.1 kontra 2.1. Dock så anser jag att 2.1 låter bättre digitalt än analogt i mitt system som är mycket noga trimmat. Använder Linns digitalkabel. Denna uppfattning (mitt system) delades också av en annan person med mycket stor vana av Tunedem och Linn.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 22, 2007 21:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Komri wrote:
Clas wrote:
Komri wrote:
Har inte testat med 1.1 kontra 2.1. Dock så anser jag att 2.1 låter bättre digitalt än analogt i mitt system som är mycket noga trimmat. Använder Linns digitalkabel. Denna uppfattning (mitt system) delades också av en annan person med mycket stor vana av Tunedem och Linn.
Är systemet möjligen tunat med CD:n kopplad digitalt till Kisto:n? Vid minutiös injustering är det viss risk för att man så att säga överanpassar högtalarsystemet till signalkällan. En förbättring kan i det läget ge lite oväntat resultat. Inte direkt sämre, men inte nödvändigt vis bättre på alla sätt. Det behöver inte betyda att du har fel, men det vore intressant om några fler kunde redovisa sina erfaranheter av analogt kontra digitalt in i Kisto. Själv hade jag hysteriskt noga tunade aktiva Isobarik med 3xKlout för ca 10 år sedan. Systemet spelade tydligt, tajt och med ett otroligt drag. Det påvisade liksom inga riktiga svaga punkter bortsett från att det med dagens mått mätt inte var speciellt bra ur musikinformationssynvinkel, vilket inte alls var speciellt tydligt. Intuningen hade skett med Karik/Numberik/Kairn. Det underliga var att under den tiden var inte LP12:an speciellt imponerande vilket jag antog berodde på att den inte var så mycket bättre än CD:n. CD hade ju utvecklats enormt sedan början på 90-talet. Att LP12:an inte utklassade CD:n visade sig vara totalfel, men det fattade jag inte med en gång då...

En slutsats man kan dra är att det även går att få "vanliga" (läs: mindre extrema) system att prestera till synes felfritt om man lägger ner tillräckligt med arbete. Det krävs antagligen justeringsmöjligheter motsvarande Linns aktiva system eller liknande för att man skall kunna komma riktigt långt. Systemet kommer inte leverera råprestanda på samma nivå som ett väljusterat supersystem, men totalintrycket kan vara rätt helgjutet ändå.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 22, 2007 21:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Är systemet möjligen tunat med CD:n kopplad digitalt till Kisto:n? Vid minutiös injustering är det viss risk för att man så att säga överanpassar högtalarsystemet till signalkällan. En förbättring kan i det läget ge lite oväntat resultat. Inte direkt sämre, men inte nödvändigt vis bättre på alla sätt. Det behöver inte betyda att du har fel, men det vore intressant om några fler kunde redovisa sina erfaranheter av analogt kontra digitalt in i Kisto.

Tror din fråga avser min installation. Systemet är intrimmat med 2.1 digitalt & analogt (silverinterconnect) samt LP 12. Håller med dig till 100% att små justeringar kan ge fantastiska resultat och många små justeringar kan nå oanade höjder. Innan man börjar uppgraderingstankarna så känns det ju skönt att veta att man gjort det mesta och det bästa av det man har.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 23, 2007 11:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Vid minutiös injustering är det viss risk för att man så att säga överanpassar högtalarsystemet till signalkällan.
Intressant teori, hardcore. Men jag undrar om det inte var nåt knas med din LP12 som var orsaken till det oväntade resultatet? Råkade själv ut för något liknande då min dåvarande Karik var roligare att spela på än LP12. Hade ju precis justerat LP12an men efter ett tag så förstod jag att något inte var riktigt som det skulle. Det där med tight, super tight, Linn tight visade sig sedan inte stämma så vidare bra. Skruvarna skulle inte alls dras så hårt som Linn-representanten hade lärt ut.
Quote:
En slutsats man kan dra är att det även går att få "vanliga" (läs: mindre extrema) system att prestera till synes felfritt om man lägger ner tillräckligt med arbete.
Håller verkligen med. Förutom noggrann finjustering av anläggningen hänger det också en del på rummet. Varje gång jag hör mina föräldrars Mimik-Intek-Keilidh, som står i ett rum proppfullt med böcker, blir jag lika förvånad över hur ruskigt bra det till synes enkla systemet låter.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 23, 2007 12:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
hardcorelinnie wrote:
Vid minutiös injustering är det viss risk för att man så att säga överanpassar högtalarsystemet till signalkällan.
Intressant teori, hardcore. Men jag undrar om det inte var nåt knas med din LP12 som var orsaken till det oväntade resultatet? Råkade själv ut för något liknande då min dåvarande Karik var roligare att spela på än LP12. Hade ju precis justerat LP12an men efter ett tag så förstod jag att något inte var riktigt som det skulle. Det där med tight, super tight, Linn tight visade sig sedan inte stämma så vidare bra. Skruvarna skulle inte alls dras så hårt som Linn-representanten hade lärt ut.
Quote:
En slutsats man kan dra är att det även går att få "vanliga" (läs: mindre extrema) system att prestera till synes felfritt om man lägger ner tillräckligt med arbete.
Håller verkligen med. Förutom noggrann finjustering av anläggningen hänger det också en del på rummet. Varje gång jag hör mina föräldrars Mimik-Intek-Keilidh, som står i ett rum proppfullt med böcker, blir jag lika förvånad över hur ruskigt bra det till synes enkla systemet låter.
Det kan inte uteslutas att det var ngt med 12:an som inte var helt optimalt, men det borde (kanske) inte förorsaka att den kändes trist vid en jämförelse med Karik/Numerik. Samma (ny PU, justerad...) 12:a står sig idag mkt bra jfrt med min Unidisk 1.1.

Visst, rummet skulle man väl kunna säga är i någon mening en del av högtalarsystemet!? Vid injusteringen av högtalarsystemet så är ju anpassningen till rummet en viktig del, men man kan faktiskt även anpassa (även maskera) högtalarsystemet till signalkällan. Jag har hört om ett system med aktiva Kaber med en Rega skivspelare som signalkälla och det systemet var tydligen rätt skumt justerat (inte helt förvånande!!!).

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 09, 2007 01:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Komri wrote:
Clas wrote:
Komri wrote:
Ska erkänna att vi testade ganska snabbt mer en överblick. Men hursomhelst var skillnaden stor mot 1.1, dock mot 2.1 var det ganska jämnt dock till 2.1ans fördel. Ett problem med testet var dock att våran digitalkabel (Linn) var RCA-RCA så vi var tvungen att ha en adapter.

Snackade med din så kallade "andra person" herr Lejonklou roligt att höra vad han ansåg. Han sa att det var bättre men mest annorlunda, hårdare för mig att han sa.

Att det går att få 2.1 att låta bättre digital känns inte omöjligt efter mitt test heller men 1.1 kommer man nog aldrig upp till, var en annan nivå. Då det inte skiljer så mycke (om något) mellan 2.1 och 1.1 som digital transport.

Ps: Jag hade jätte gärna velat att 2.1 digitalt till kisto låter lika bra som 1.1 analogt. Hade blivit så mycke enklare om jag skulle vilja uppgradera.

Post subject: Re: Source first?
PostPosted: Fri Feb 09, 2007 18:18 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

uda wrote:
Var på HF och lyssnade på nya topp-LP12 och fullt aktiva Komri. Grymt! Tyvärr drog jag på mig en släng av uppgraditis. Så nu funderar jag på hur nästa kliv ser ut. JAg har 242 aktiva med 2x5125, Exotic, UD 2.1 och LP12 med Cirkus och Valhalla, Baskik Plus och AT95E. Än så länge är lyssningsandelen vinyl ca 10-20%.
Jag har funderat på nya Chakra 200w steg för 150k. Eller kanske Kontrol för lite mindre pengar + UD 1.1? Matchar steg på högtalare Kontrol + 1.1 månntro? Eller ska jag lägga 100k på LP12:an? Förvirringen ökar vartefter jag skriver. Nån som har några tankar?
/uda
Skulle nog rekomendera en 1.1:a eller CD12. Annars funderar jag lite själv på en Artikulat subb till 242:orna. Blir ju fullrange då!!. Fattas ju lite längst ner, även om det är bra tryck i Aktiva 242:or. De har tidigare haft denna uppställning på HF med 6100 och 4200 till basarna och majik serien, lät trevligt!!
Kalle på HF påstod annars att 100Wattarna(Chakra) lät bättre än 200W, därför skulle man ha dem på de övre registren, men att de var lite för klena för basarna så där rekomenderade han 200Wattarna, låter rimligt tycker jag. Men som tidigare nämnts så ger ett sådant slutstegsbyte marginell skillnad mot 5125:orna, gäller även Solo.

Köp Sportis. Artikulat subb och så byter du in 2.1:an mot 1.1:a/CD12:a/Uppgradera LP-12:an, blir väll kring 100'.

mvh

PostPosted: Wed Feb 14, 2007 14:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

uda wrote:
Var på HF och lyssnade på nya topp-LP12 och fullt aktiva Komri. Grymt! Tyvärr drog jag på mig en släng av uppgraditis. Så nu funderar jag på hur nästa kliv ser ut. JAg har 242 aktiva med 2x5125, Exotic, UD 2.1 och LP12 med Cirkus och Valhalla, Baskik Plus och AT95E. Än så länge är lyssningsandelen vinyl ca 10-20%.
Jag har funderat på nya Chakra 200w steg för 150k. Eller kanske Kontrol för lite mindre pengar + UD 1.1? Matchar steg på högtalare Kontrol + 1.1 månntro? Eller ska jag lägga 100k på LP12:an? Förvirringen ökar vartefter jag skriver. Nån som har några tankar?
/uda
Ska du satsa så pass mycket som 150k så hade jag utan tvekan valt att byta in akurate och lägga pengarna på Artikulat 350 8) Linns snyggaste och kanske bästa högtalare påstår jag :) Dom är ruskigt bra och jag ser ingen anledning att köpa dom helaktiva, tror inte dom kan bli bättre än så här 8) Inget source first förslag men jag tycker du redan har bra grejor som "Source" och att pumpa in mer pengar där ger inte samma lyft som att byta Akurate mot Artikulat som spelar i en helt annan division.

PostPosted: Wed Feb 14, 2007 18:13 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Ska du satsa så pass mycket som 150k så hade jag utan tvekan valt att byta in akurate och lägga pengarna på Artikulat 350 8) Linns snyggaste och kanske bästa högtalare påstår jag :) Dom är ruskigt bra och jag ser ingen anledning att köpa dom helaktiva, tror inte dom kan bli bättre än så här 8) Inget source first förslag men jag tycker du redan har bra grejor som "Source" och att pumpa in mer pengar där ger inte samma lyft som att byta Akurate mot Artikulat som spelar i en helt annan division.
Tycker inte Artikulat 350 är mycket bättre än Akurate 242(har inte A/B jämfört), de har ju samma 3K array men större basar och låda. Men visst är de snygga/-are.
På HF har/hade de 350A i stora rummet och 242(aktiva) i lilla med Artikulat subb och jag tycker det lät bättre i lilla rummet.(visst det var olika rum!!).
Kalle påstod också att han tyckte 242:orn lät bättre då han inte riktig klurat ut hur 350:na skulle placeras, var visst svåra!.(men kanske han har lyckats nu?).
Hörde dock 350A på Takt & ton och då lät de väldigt bra, mer kraftfulla än 242:orna men med Artikulat subb låter också 242:orna :twisted: bra..

mvh

PostPosted: Wed Feb 14, 2007 21:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mikael2 wrote:
Inget source first förslag men jag tycker du redan har bra grejor som "Source" och att pumpa in mer pengar där ger inte samma lyft som att byta Akurate mot Artikulat som spelar i en helt annan division.
Artikulat bakom en 80-tals tolva, Exotik och 5125? :shock: Nej alltså jag måste opponera mig. för de pengarna kan man köpa både 1.1 och Kontrol, om man vill satsa på CD, eller köpa en maxad tolva + Linto... Det skulle ge ett mycket större lyft.

Last edited by henriklh on Wed Feb 14, 2007 21:30, edited 1 time in total.

PostPosted: Wed Feb 14, 2007 21:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mikael2 wrote:
... Inget source first förslag men jag tycker du redan har bra grejor som "Source" och att pumpa in mer pengar där ger inte samma lyft som att byta Akurate mot Artikulat som spelar i en helt annan division.
:roll: Ibland blir man mållös...

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 14, 2007 21:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag skulle inte lägga ner bortåt 150.000kr för att gå från
aktiva 242 till passiva 350.

Gå på en 1.1 och Kisto + lite bättre arm/pu + lingo till tolvan.

Behåll slutstegen.

/M

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 14, 2007 22:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Gå på en 1.1 och Kisto + lite bättre arm/pu + lingo till tolvan.

Behåll slutstegen.

/M
Amen to that! :D

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 14, 2007 23:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tja mitt förslag var ju det enda som gav en förbättring som vem som helst lätt hör skillnad på även den helt ointresserade. Mätbar, specad och prissatt därefter av Linn. :wink:

Det är definitivt inte lika lätt att höra en så stor skillnad mellan 1.1+Kontrol och Exotik+2.1 Skillnad förvisso för en hifi-nörd men långt ifrån en hel oktav i basinformation och på köpet får man chakrasteg och ett kabinett som slår allt Linn har gjort 8)

En högtalare är ju också ett lite säkrare köp. Kontrol blir ju inte heller omodern men att lägga krut på digitalspelaren just nu känns inte motiverat då du redan sitter på en 2.1 Linn måste väl som alla andra firmor jobba stenhårt på både processor/försteg och spelare som klarar hdmi 1.3 samt dom nya HD-formaten från Dolby/DTS? Det kan ju ske inom ett år och då är det inte så kul kanske att sitta med en nyinköpt 1.1? Om CD är det viktiga hade jag då hellre letat upp en beggad CD12 än att satsa på en ny UD 1.1.

Lite att fundera på i alla fall. Jag säger inte att det ena är rätt eller fel, du bad om tankar kring uppgraderingar och det finns det gott om.

Lyssnar du bara 10-20% på vinyl så ser jag ingen anledning att lägga så mycket på spelaren. Högtalarna lär du ju lyssna 100% på om du inte kör med lurar förståss :wink:

Post new topic  Reply to topic  [ 119 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 58 Next

All times are UTC+02:00