selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 02:37

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 119 posts ]  Go to page 1 2 3 4 58 Next
Author Message
 Post subject: Source first?
PostPosted: Sun Jan 21, 2007 18:06 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Var på HF och lyssnade på nya topp-LP12 och fullt aktiva Komri. Grymt! Tyvärr drog jag på mig en släng av uppgraditis. Så nu funderar jag på hur nästa kliv ser ut. JAg har 242 aktiva med 2x5125, Exotic, UD 2.1 och LP12 med Cirkus och Valhalla, Baskik Plus och AT95E. Än så länge är lyssningsandelen vinyl ca 10-20%.
Jag har funderat på nya Chakra 200w steg för 150k. Eller kanske Kontrol för lite mindre pengar + UD 1.1? Matchar steg på högtalare Kontrol + 1.1 månntro? Eller ska jag lägga 100k på LP12:an? Förvirringen ökar vartefter jag skriver. Nån som har några tankar?
/uda

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 21, 2007 18:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men om andelen vinyl är så pass liten, kanske 100k på att uppgradera lp12:an är lite magstrakt. Kontrolen är ju en mellanväg, bättre cd o vinyl.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 21, 2007 18:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

kul system :) Låter inte Lingo som en given uppgradering vad du än gör mer?

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 21, 2007 18:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

12:an. Du kommer inte att ångra dig. Jämförde du med 1.1?

Du måste ju inte flippa helt, det finns ju många steg mellan din tolva och en maxad (du kan ju börja med en Adikt till exempel). Men om jag skulle lägga sådär mycket pengar på en LP12:a så skulle jag absolut överväga att köpa en helt ny.

Slutsteg verkar under alla omständigheter vara det sämsta valet.

Post subject: Source first...
PostPosted: Sun Jan 21, 2007 23:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Alltid svårt med prioriteringar.

Kontrol är utan tvekan Linn bästa produkt - men nyttjar du den tillräckligt mycket i ditt system? Tveksamt.

Mitt "svenssonmarmeladförlag":
Lingo är en självklarhet (helst nya men inget krav).
Ekos
Uni 1.1

Mitt stegII "out of bounds-förslag"
Byt Exotik till Kontrol

Mitt stegIII "crispy-Klimax"

Byt 2x5125 mot 2xSolo

Enkelt, nu när till och med Vuglesang kommit till rymden... :wink:
Alltså sourcefirst men med rimlighet :!:

/Zeedje

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 22, 2007 01:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Du skulle nog spela större andel vinyl om den blev bättre. Lingo givetvis, Akito2 (om du inte hittar något bra beg) och minimum Adikt. Det blir ett grymt lyft!

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 22, 2007 01:13 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Är de flesta överens om att slutsteg kommer sist på listan? Jag kan inte riktigt få klart för mig hur kvalitén på 5125 är. Någon som jämfört 5125 aktivt med nåogt bättre steg passivt på 242?

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 22, 2007 06:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Den där tolvan ser ut att behöva uppgraderas så att du kommer lyssna mer på vinyl dina grejor plockar ju fram bristerna hos din tolva.

Ja slutstegs byte är nog det sämsta alternativet.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 22, 2007 10:02 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Ett annat alternativ är att släppa LP 12:an och satsa enbart på CD.
Köpa en begagnad CD 12 helt enkelt.
Sedan är det väl så att Cd 12:a med majik-katan låter bättre tunedem än de io.f.sig ruskigt bra grejor du har just nu.
Source first är det som gäller och som lätt kan visas med demo.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 22, 2007 13:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

uda wrote:
Är de flesta överens om att slutsteg kommer sist på listan? Jag kan inte riktigt få klart för mig hur kvalitén på 5125 är. Någon som jämfört 5125 aktivt med nåogt bättre steg passivt på 242?
Det är visst så att det finns slutstegsalternativ som låter bättre, men aktiva 242 med 5125 hänger med väldigt länge. För att återgå till ursprungsfrågan så är det kanske inte hur mycket du spelar LP resp. CD idag som är frågan utan hur respektive medie fördelar sig i din samling samt om du kommer köpa nya (även beg.) skivor på LP eller CD?

Enl. min mening står sig 1.1 bra mot det mesta och i ditt system är 2.1:an i underkant (skillnaden är ungefär så att CD på 1.1 är ngt bättre än SACD på 2.1). 1.1:ans förmågan att spela allehanda format skall inte heller negligeras. T.ex. har jag köpt en hel del (främst klassiska) SACD som jag har mycket glädje av. För att krama ur en 1.1:a så räcker inte Exotic ända fram. En Kontrol är givetvis att föredra, men även en Kinos är ett stort steg upp från Exotic (den nya Exotic är rätt nära en äldre Kinos, men jag skulle nog säga att Kinos är underskattat även för enbart stereobruk).

Om du har en stor LP-samling och även kan tänka dig att utöka den så är givetvis en drös LP12-uppgraderingar lämpliga eller kanske till och med ett byte till en helt ny spelare med senaste godiset. Jag har inte själv hört de senaste uppgraderingarna (bottenplatta, sub-chassie, senaste tonarmen) så det bästa rådet är nog att du om LP12:an står högt på dagordningen så borde du boka in dig för en demo av alternativen. Rykten förtäljer att det nya sub-chassiet (Keel hette det visst) gör underverk och att man mycket väl kan köra en Keel-bestyckat LP12 med ny Lingo och Akito/Adikt med mycket tillfredsställande resultat. T.ex. med Lejonklou:s Slipsik.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 22, 2007 16:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

ditt system är ju grymt som det är, skulle tänka igenom uppgraderingar noga. med tanke på hur lite vinyl du lyssnar på så känns det ganska onödigt att lägga ut 100k (!) på din 12a, dessutom finns det givna uppgraderingar du kan göra på den som kostar en bråkdel av de summor du pratar om. tänker på ekos (eller varför inte vänta på nya armen) och släng på en adikt (en mkt prisvärd uppgradering). men om du inte är så värst inne på vinyl så skaffa en så bra cd som möjligt istället och uppgradera sedan varsamt utifrån den om du då fortfarande vill...eller kanske upptäcker du "charmen" med vinyl efter tonarms och puppabyte...

oavsett vad du väljer att göra nu så lyssna noga med dina egna öron. är ju lätt att uppgradera bara för att det är så himla kul...blir ju nödvändigtvis inte alltid bättre och definitivt inte alltid prisvärt (min högst personliga uppfattning).

lycka till

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 22, 2007 16:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Många vettiga synpunkter som framförts. Om du nu lyssnar mest på CD så tror jag på att uppgradera till uni 1.1, hoppet mellan 2.1 upp till 1.1 är det största mellan de olika cd-spelarna anser jag.

Och så LP... Några mindra påkostade uppgraderingar skulle nog göra det MYCKET roligare med LP-spelande. T.ex. nål (Adikt), strömförsörjning (Lingo1), tonarm (gammal Akito) totalt ca 10-12.000?! Jag tror att du lyssnar så lite som du skriver (10-20 %) på LP just för att den inte hänger med lika bra i nuvarande konfiguration.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 22, 2007 16:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Våra system är väldigt snarlika, jag har något bättre slutsteg dock ingen Lp12. Eftersom jag inte kör vinly just nu iaf så är 1.1 det självklara valet för mig om jag skulle uppgradera. I ditt fall är det en balansgång mellan de olika formaten. Men jag tycker du ska börja med att uppgradera Lp12 lite smått som monkeydevil säger med fler, är det så att fördelningen fortfarande är 85/15 så satsa på 1.1 annars kanske uppgradera Lp12 mer.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 22, 2007 16:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tycker också att du ska uppgradera 12:an och se om du inte tycker att det är roligare med vinyl :)

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 22, 2007 17:05 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hej,

En annan spännande tanke är att byte till en Kisto. Du får ju då möjligheten att använda DA från Kisto till din 2.1 som enligt Linn själva skall prestera som en 1.1... och ett rejält lyft på förstegs sidan.

Själv kör jag bl a 2.1/Kisto/2x5125/Keltik

Låter så vackert så man blir gråtfärdig...

... även om det krävt mycket tid för att få allt att lira rätt.. men då... är nirvana nära. Att investera lite pengar på någon som är riktigt, riktigt bra på att installera en Linn-rigg rätt, är en minst lika viktig investering som valet av lådor.

Post new topic  Reply to topic  [ 119 posts ]  Go to page 1 2 3 4 58 Next

All times are UTC+02:00