uda wrote:
Är de flesta överens om att slutsteg kommer sist på listan? Jag kan inte riktigt få klart för mig hur kvalitén på 5125 är. Någon som jämfört 5125 aktivt med nåogt bättre steg passivt på 242?
Det är visst så att det finns slutstegsalternativ som låter bättre, men aktiva 242 med 5125 hänger med väldigt länge. För att återgå till ursprungsfrågan så är det kanske inte hur mycket du spelar LP resp. CD idag som är frågan utan hur respektive medie fördelar sig i din samling samt om du kommer köpa nya (även beg.) skivor på LP eller CD?
Enl. min mening står sig 1.1 bra mot det mesta och i ditt system är 2.1:an i underkant (skillnaden är ungefär så att CD på 1.1 är ngt bättre än SACD på 2.1). 1.1:ans förmågan att spela allehanda format skall inte heller negligeras. T.ex. har jag köpt en hel del (främst klassiska) SACD som jag har mycket glädje av. För att krama ur en 1.1:a så räcker inte Exotic ända fram. En Kontrol är givetvis att föredra, men även en Kinos är ett stort steg upp från Exotic (den nya Exotic är rätt nära en äldre Kinos, men jag skulle nog säga att Kinos är underskattat även för enbart stereobruk).
Om du har en stor LP-samling och även kan tänka dig att utöka den så är givetvis en drös LP12-uppgraderingar lämpliga eller kanske till och med ett byte till en helt ny spelare med senaste godiset. Jag har inte själv hört de senaste uppgraderingarna (bottenplatta, sub-chassie, senaste tonarmen) så det bästa rådet är nog att du om LP12:an står högt på dagordningen så borde du boka in dig för en demo av alternativen. Rykten förtäljer att det nya sub-chassiet (Keel hette det visst) gör underverk och att man mycket väl kan köra en Keel-bestyckat LP12 med ny Lingo och Akito/Adikt med mycket tillfredsställande resultat. T.ex. med Lejonklou:s Slipsik.