selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 17:17

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 14:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Musikalitet har inte direkt legat högt på listan av viktiga parametrar :roll:
Asså, då var vi där igen. "Musikalisk", vad menas när man säger att en hifikomponent är "musikalisk" :?:
Det är skivornas innehåll som är musikaliskt, inte elektroniken. Elektroniken skall bara göra sitt jobb, d.v.s omvandla en elektrisk signal med största möjliga precision.
Hela det där "musikalitet" Linn/Naim tugget får mig att tänka på "elallergiker" med foliehattar :P

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 15:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sexdwarf wrote:
Asså, då var vi där igen. "Musikalisk", vad menas när man säger att en hifikomponent är "musikalisk" :?:
Att den återger musik på ett tydligt, lättförståeligt och roligt sätt.

Ibland känns det som att utvecklarna bakom en hifiprodukt har haft som mål att göra en apparat där det är lätt att följa melodi och sång. Ibland känns det som att utvecklarna har skapat en apparat där målet har varit att om man spelar in ljudet från högtalarna och digitaliserar det igen ska skillnaden mellan bitinnehållet på digitaliseringen och på cdskivan vara så liten som möjligt. Sånt tycker jag är helt ointressant.

/ jajo

Last edited by jajo on Thu Oct 19, 2006 15:34, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 15:32 
Site Admin
Site Admin

På samma vis kan man tycka att det inte är systemet som är "högupplöst", det är källmaterialet som är. Sätt in vilken parameter som helst. Olika system återger känslan olika helt enkelt.

Om någon känner för att dra igång den diskussionen ÄNNU en gång, ta det i en egen tråd, så vi kan hålla oss on topic i denna.

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 15:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jajo, jag fattar vad du menar.
Ayn wrote:
På samma vis kan man tycka att det inte är systemet som är "högupplöst", det är källmaterialet som är. Sätt in vilken parameter som helst. Olika system återger känslan olika helt enkelt.

Om någon känner för att dra igång den diskussionen ÄNNU en gång, ta det i en egen tråd, så vi kan hålla oss on topic i denna.
Just "högupplöst" betyder i.a.f för mig att apparaten inte lägger till eller drar bort så mycket från signalen, rent tekniskt.
Äh,ok vi struntar i att bråka om detta en runda till. Sorry för OT. :)

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 16:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

GForce wrote:
Klarar katan av att matcha ikemi och lämpligt för och slutsteg, eller integrerad stärkare?
Ja, absolut. :!: Men det gör redan Unik och de passar mycket bra på väggen, både i vardagsrum och sovrum. De har dessutom betydligt mer bas för sin storlek än övriga små Linnhögtalare. (Om det är av intresse?) Unik med Brakit ger mer pengar till CD och förstärkeri och är den smarta "source first" vägen att gå. Glöm bara inte att du måste genomföra en "tune dem" för att kunna skruva upp dem på rätt ställe. Jag håller på min rekomendation fortfarande. (Såvida inte LP är intressant...) Unik är både en mycket underskattad och en mycket musikalisk högtalare.
(Ja, hifikomponenter kan karakteriseras som musikaliska. Vad produkten gör med en musikalisk signal kan liknas vid vad en musiker gör med ett låtmaterial.)

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 16:43 
Site Admin
Site Admin

Jag tycker inte Unik är sådär überkul faktiskt. Mor och far köpte ett par som jag lyssnat på har. Det lät tråkigare än deras Kan IV.

En fördel med Classik jämfört med Ikemi är att Classik har radio (såvida man inte köper en modell utan då...)

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 17:44 
Site Admin
Site Admin

Välkommen till forumet GForce! Har möjligen ditt namn något med grafikkort att göra eller är det jag som associerar fel?

On-topic. Classic musik är helt rätt om den är tänkt att flyttas in till sovrummet sedan, inbyggd radio är kanon! Och det uppskattar du och resten av familjen säkert i vardagsrummet med.

Ang. Katan vs. Tukan tycker jag du ska lyssna på båda innan du bestämmer dig för någon av dem (eller ett par andra). Båda ryms beg. inom din budget och kan bli kanon. Tror det är svårt för någon här att berätta vad som är bäst, Katan låter snyggare enligt mig men Tukan är mindre trögdrivna så på en music kan de blomma ut bättre, en spännande jämförelse.

MÅSTE du ha högtalarna vägghängda? Det går inte att lära barn/husdjur att inte röra dem? Var medveten om att det är en ganska kraftig kompromiss att låsa högtalarna på ett visst avstånd från väggen. Kan golvhögtalare vara ett alternativ för att de är svårare att välta?

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 17:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony wrote:
Välkommen till forumet GForce! Har möjligen ditt namn något med grafikkort att göra eller är det jag som associerar fel?

On-topic. Classic musik är helt rätt om den är tänkt att flyttas in till sovrummet sedan, inbyggd radio är kanon! Och det uppskattar du och resten av familjen säkert i vardagsrummet med.

Ang. Katan vs. Tukan tycker jag du ska lyssna på båda innan du bestämmer dig för någon av dem (eller ett par andra). Båda ryms beg. inom din budget och kan bli kanon. Tror det är svårt för någon här att berätta vad som är bäst, Katan låter snyggare enligt mig men Tukan är mindre trögdrivna så på en music kan de blomma ut bättre, en spännande jämförelse.

MÅSTE du ha högtalarna vägghängda? Det går inte att lära barn/husdjur att inte röra dem? Var medveten om att det är en ganska kraftig kompromiss att låsa högtalarna på ett visst avstånd från väggen. Kan golvhögtalare vara ett alternativ för att de är svårare att välta?
Är inne på Sonys linje också. Kanske ett par ninka eller keilidh med skyddet på ett alternativ. De är mer barnsäkra än stativare och mer flyttningsbara än vägghängda saker. Problemet med att hänga dem på väggen att de kan komma lite väl nära väggen och ljudet inte får blomma ut.

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 19:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Sony wrote:

Tack!

Nä, GForce har inget att göra med grafikkortet, jag var först :wink:

Ang. högtalarna så är vägghängt det mest praktiska, vi har en liten parvel nu men ännu en på väg så det lär dröja innan det är "safe" att ha golvare. Möjligen så skulle de kunna stå på en bänk om inte det försämrar ljudet mer än väggen?
Alltså vi komer att flytta om ett år och jag ska ha en "långbänk" längs hela vardagsrummets långsida (samt matchande väggskåp i huvudhöjd).
Bänken kommer att ha en höjd av 74cm och den är 40cm djup. Jag kan iofs flytta ut den från väggen en bit och lägga täckplattor mot väggen för att slippa ett "dike" mellan bänk och vägg. fast frågan kvarstår ju, om ljudet blir mer lidande av bänkplacering än av väggplacering. Kanske kan hjälpas upp med spikes eller gummifötter?

Ang. valet mellan Tukan och Katan så måste jag självklart lyssna mer, men det är ju en rätt stor prisskillnad begagnat, har sett tukan för 3000kr och katan för ca 8000kr. Med tukan ger det ju 5000kr mer till source:en :D Jag är lite tveksam till unik (kanske felaktigt?), dock inte främst för dess brist på musikalitet utan att den sannorlokt kräven en subb och då är vi där igen med barn som pillar och spiller saft och... :cry:

Någon nämnde tidigare classik movie di som ett alternativ till classik music. det spränger ju budgeten, men kanske en tidig (icke di) samt tukan...
Det jag läst mig till om movie är att det finns 3 versioner (förrutom den senaste), R1, R2 och Di (eller är R2 och Di samma version?)
I vilket fall som helst så ska den tydligen vara baserad på unidisk 1.1, stämmer det? Vad skiljer de olika versionerna åt rent ljudmässigt? (bild är oväsentligt för mig i detta fall)
Är den bättre/sämre som ren cd spelare och i stereo än ikemi?
Hur står sig förstärkeriet i den mot lämpliga pre- och powerampar?

Sedan undrar jag lite över möligheten att bi- ampa movie. Alltså den har ju 5 för och slutsteg. Är designen sådan att den kan bi-ampa ett par högtalare?

Om ja, hur är det med aktivt? Alltså finns det kort/filter för att aktivt driva ett par tvåelementshögtalare (som tex tukan eller katan)?
Det borde hänga på designen, jag misstänker att linn inte tänkt sig den som en stereocontroller men pryttlarna finns ju redan inbyggda där, det är ihopkopplingen som är frågetecknet.

Ja det blev mycket frågor på en gång, men frågar man inte så lever man ju bara i sin egen fullkomlighet, och det är ju tråkigt i längden :lol:

/GForce

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 20:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Keilidh välter inte så lätt och nu finns ett par till salu för 3900:- såg jag på hifimagasinet. Komplettera med Ikemi (12' - 14') och Majik (3') och du har en superstereo för pengarna! Köp inte Tukan eller Katan om du måste ha dem på väggen, det blir sällan särskilt bra.

EDIT: Såg inte det där om bänken. Du får tänka om helt enkelt ;)

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 20:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ikemi är bättre som CD än Classik Movie.

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 20:18 
Site Admin
Site Admin

Det som brukar sägas om motsvarande prestanda är väl (om jag inte minns fel):
  • CMS R1 ungefär som Genki
  • CMS R2 bättre än Genki, men sämre än Ikemi
  • CMS Di ungefär som Ikemi

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 20:33 
Site Admin
Site Admin

Att ha dem på en bänk behöver inte vara någon katastrof, betydligt bättre än på väggen skulle jag tro. Och både Tukan och Katan brukar för de flesta hamna 10-20cm från väggen så de borde kunna få plats på bänken utan att det ser för konstigt ut.

8000 kr för Katan gissar jag nästan var med stativ, om de inte var väldigt nya vill säga. Skulle tro att du hittar Tukan (ovanligare) för 3-3.5' och Katan för 5-7', ett par äldre Katan är alltså inte så mycket dyrare än Tukan.

Hur viktig är radion för dig? Och är tre lådor ett alternativ, går de att ha i bänken/framme? Ifall du köper en Ikemi måste du ha både för och slutsteg, dvs minst tre lådor blir det förutom att du spränger budgeten en del.. Det sistnämda är dock inget problem på det här forumet. :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 20:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Har både Tukan och Katan. Har tidigare också haft Classik som dottern nå fått. Bättre ös med Tukan än Katan. Alltså min röst på Tukan.

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 21:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ayn wrote:
Det som brukar sägas om motsvarande prestanda är väl (om jag inte minns fel):
  • CMS R1 ungefär som Genki
  • CMS R2 bättre än Genki, men sämre än Ikemi
  • CMS Di ungefär som Ikemi
R1 är väl också klart bättre än classik music? Eller bara bättre?

Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00