selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 01:04

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page 1 2 3 4 57 Next
Author Message
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 09:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej!

Är ny på detta forum men har hunnit kika runt lite bland intressanta och matnyttiga trådar. Flera av mina frågor har redan besvarats i de trådar jag läst, men jag har några till... omkring 1000st sådär... :wink:

Jag håller på och inhämtar information inför köp av begagnat linn system (cd spelare, förstärkare och högtalare). Själva köpet sker nog först om något år men jag gillar att vara förberedd, samt att jag har tid att hålla utkik efter det jag ska ha och ev. kan köpa delar av systemet tidigare om rätt annons dyker upp.

Min budget är 15000kr och systemet behöver inte lämna hög effekt, jag är ute efter något välljudande, inte bara ljudande. Jag kommer sannolikt inte heller bygga vidare på detta system utan när det är dags för nästa steg (om några år) så får grejjerna flytta in i sovrummet.

Jag har nyligen lyssnat på och (för min budget) blivit rekommenderad en classik music + katan högtalare (jag måste ha stativare som jag kan väggmontera pga barn). Jag tycker att ljudet från denna lilla anläggning var mycket bra, speciellt med tanke på priset. Sedan är iofs mina hifipreferenser något modesta, jag tänker inte tala om vad jag har idag, för då får jag nog inga svar... :wink:

Nu undrar jag om ni här på forumet tycker att det är en bra kombination jag blivit rekommenderad?
Är det tex bättre att satsa på ett par tukan om man "bara" ska ha en classik music, eller är det en väsentlig skillnad mellan tukan och katan på en classik music?
Finns det någon annan kombination (med separata delar) som är mer sprisvärd och klarar min budget?

Om jag för att öka mina valmöjligheter (och för att få ännu bättre ljud) lägger på 5000kr (totalt 20000kr), hur ser rekommendationen då ut med nämnda kriterier?

/GForce

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 09:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tukan är grymma små högtalare och Classik är sjukt prisvärd. Har mycket svårt att tänka mig ett lämpligare startsystem än dom två tillsammans när man inte bryr sig om att kunna uppgradera specifika delar. Se till att köpa ordentliga stativ bara, Kan II-stands.

Givet vad du skriver tror jag inte du behöver fundera på Katan, men jag är inte lika imponerad av dom som många andra här.

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 09:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Då får väl jag presentera min åsikt också.

Jag tycker att Katan är solklart bättre än Tukan även på Classik Music. Ljudkompaniet hade länge Katan+Classik i ett rum och där har jag förförts av musik varje gång jag satt mig. Att Katan sen kan växa med bättre grejer gäller nog Tukan också men jag vet inte hur mycket.

Oavsett om du väljer Tukan eller Katan blir du nöjd med Classik som källa. Men att säga att Katan inte spelar avsevärt bättre dessa burkar tycker jag är fel.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 10:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det finnas ganska många förslag på en sån här tråd...

Men här är mitt:

Linn Ikemi CD för ca 11-12 tusen kr, begagnad
Linn Intek integrerad förstärkare för ca 1500-2000 kr, begagnad
Linn 5110 alt. Unik på Brakit väggfästen, ca 2-2500 kr begagnade

Ett kul system som spelar skjortan av en Classik Music med Katan.

Med mera pengar ersätter du Intek med Kolektor/Wakonda för 2500-3000 kr och en LK100/85 för 2-3500 kr beg. (Alternativt satsar på en nyare Ikemi + Lejonklou kablar, det är nog det smartaste alternativet.)

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 10:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mitt standardtips är Nait II/Kan II o bästa källa du har råd med.
Ikemi eller Lp12 för lite över 10k i detta fall.

Nait II/Kan II är inte sista skriket i tune dem eller ljudkvalitet, men herregud var KUL det är.
O det är alltid rätt att börja med en BRA källa. Sedan kan du byta upp stärkeriet efterhand. Kan gör inte bort sig bakom Solo så de kan du ha kvar länge :D

Classik/katan är kanske bättre men är det lika kul? testa!

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 10:21 
Moderator
Moderator

Två till förslag som nog tänjer lite på det redan utökade budgetförslaget:

1. Classik Movie Di, Unik/Tukan/Katan
2. Ikemi, Majik (ursprungliga), Unik/Tukan/Katan

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 10:23 
Site Admin
Site Admin

Både Classik+Katan och Classik+Tukan tycker jag låter som en bra idé. Beggat går det att få bägge alternativen under 20k. Ge oss din budget, så har du överprissatta förslag inom en timme 8)

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 11:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Både Classik+Katan och Classik+Tukan tycker jag låter som en bra idé. Beggat går det att få bägge alternativen under 20k. Ge oss din budget, så har du överprissatta förslag inom en timme 8)
En timme?! Det skulle vara om man lägger in frågan vid 03 en tisdagnatt... :P

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 11:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror att dom flesta här helt missat punkten med att uppgraderbarhet inte var viktigt, att stereon skulle senare troligen i sin helhet lyftas till ett sovrum eller så. Själv missade jag vägghängningsaspekten; kanske något av alternativen trivs bättre på vägg än andra?

Klart Katan är bättre än Tukan, Solo är bättre än Intek, men givet premisserna så skulle jag i detta läge satsa på lagom före fetast möjliga utan att sträcka budgeten föör mycket. Väl i sovrummet är dessutom fjärr värt mer än Solo.

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 11:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Oj, så många svar, kul med ett levande forum!

Jag, ähum får nog revidera lite (börjar redan sväva på målet, snyggt) :oops:

Jag VILL flytta in classik i sovrummet så småningom, men då kanske det räcker med att köpa ett par tukan till sovrummet när det blir dags för det.
Min tanke är att låta katan hänga med så länge som möjligt.
Klarar katan av att matcha ikemi och lämpligt för och slutsteg, eller integrerad stärkare?

/GForce

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 12:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel.n wrote:
Jag tror att dom flesta här helt missat punkten med att uppgraderbarhet inte var viktigt
Jojo, det brukar låta så.
Någon som vill starta en omröstning o kolla hur många som ALDRIG uppgraderat sedan de blev medlemmar på Selleri :wink:

Att jag nämde Solo var för att visa att högtalare är minst viktigt = de har man kvar länge då de inte är för "dåliga" oavsett hur bra grejjer man matar den med.

GForce - så du är helt rätt på det då du vill behålla katan/tukan/Kan eller vad det nu blir länge. Den "högtalarserien" är m bra!
(det svarar på din sista fråga)

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 12:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel.n wrote:
Katan är bättre än Tukan, Solo är bättre än Intek
Härlig jämförelse :)

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 13:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

jajo wrote:
daniel.n wrote:
Katan är bättre än Tukan, Solo är bättre än Intek
Härlig jämförelse :)
Kanske det, men icke desto mindre fel. Linn har nämligen aldrig tillverkat en bättre högtalare än Tukan. Tukans diskanter är helt överlägsna, Katan är bestyckad med någon sorts billiga käppkinesdiskanter 8) Kolla lite på de tyska forumen, min åsikt är vanlig där.

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 13:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jojo, o vad bra har kommit i HIFIväg från tyskland :wink:
Musikalitet har inte direkt legat högt på listan av viktiga parametrar :roll:
Så vad tyskar (eller vad andra anser heller) anser ska man nog inte fästa stor vikt vid.
vad tycker du själv då?

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 13:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag älskar mina Tukan och håller dem mycket högt, Kan i sina två senaste inkarnationer är även de fantastiska. Tukan kastar ur sig en sådan otrolig ljudbild att man blir förvånad varje gång man sätter på en skiva. Om jag skall vara kritisk så kan man säga att de gamla fina keramikbelagda diskanterna inte funkar bra med MC pickuper, detta eftersom det blir rigningar långt upp i diskantregistret. Kanske det var anledningen till senare års diskantdegradering?

Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00