Sony wrote:
Välkommen till forumet GForce! Har möjligen ditt namn något med grafikkort att göra eller är det jag som associerar fel?
On-topic. Classic musik är helt rätt om den är tänkt att flyttas in till sovrummet sedan, inbyggd radio är kanon! Och det uppskattar du och resten av familjen säkert i vardagsrummet med.
Ang. Katan vs. Tukan tycker jag du ska lyssna på båda innan du bestämmer dig för någon av dem (eller ett par andra). Båda ryms beg. inom din budget och kan bli kanon. Tror det är svårt för någon här att berätta vad som är bäst, Katan låter snyggare enligt mig men Tukan är mindre trögdrivna så på en music kan de blomma ut bättre, en spännande jämförelse.
MÅSTE du ha högtalarna vägghängda? Det går inte att lära barn/husdjur att inte röra dem? Var medveten om att det är en ganska kraftig kompromiss att låsa högtalarna på ett visst avstånd från väggen. Kan golvhögtalare vara ett alternativ för att de är svårare att välta?
Tack!
Nä, GForce har inget att göra med grafikkortet, jag var först
Ang. högtalarna så är vägghängt det mest praktiska, vi har en liten parvel nu men ännu en på väg så det lär dröja innan det är "safe" att ha golvare. Möjligen så skulle de kunna stå på en bänk om inte det försämrar ljudet mer än väggen?
Alltså vi komer att flytta om ett år och jag ska ha en "långbänk" längs hela vardagsrummets långsida (samt matchande väggskåp i huvudhöjd).
Bänken kommer att ha en höjd av 74cm och den är 40cm djup. Jag kan iofs flytta ut den från väggen en bit och lägga täckplattor mot väggen för att slippa ett "dike" mellan bänk och vägg. fast frågan kvarstår ju, om ljudet blir mer lidande av bänkplacering än av väggplacering. Kanske kan hjälpas upp med spikes eller gummifötter?
Ang. valet mellan Tukan och Katan så måste jag självklart lyssna mer, men det är ju en rätt stor prisskillnad begagnat, har sett tukan för 3000kr och katan för ca 8000kr. Med tukan ger det ju 5000kr mer till source:en

Jag är lite tveksam till unik (kanske felaktigt?), dock inte främst för dess brist på musikalitet utan att den sannorlokt kräven en subb och då är vi där igen med barn som pillar och spiller saft och...
Någon nämnde tidigare classik movie di som ett alternativ till classik music. det spränger ju budgeten, men kanske en tidig (icke di) samt tukan...
Det jag läst mig till om movie är att det finns 3 versioner (förrutom den senaste), R1, R2 och Di (eller är R2 och Di samma version?)
I vilket fall som helst så ska den tydligen vara baserad på unidisk 1.1, stämmer det? Vad skiljer de olika versionerna åt rent ljudmässigt? (bild är oväsentligt för mig i detta fall)
Är den bättre/sämre som ren cd spelare och i stereo än ikemi?
Hur står sig förstärkeriet i den mot lämpliga pre- och powerampar?
Sedan undrar jag lite över möligheten att bi- ampa movie. Alltså den har ju 5 för och slutsteg. Är designen sådan att den kan bi-ampa ett par högtalare?
Om ja, hur är det med aktivt? Alltså finns det kort/filter för att aktivt driva ett par tvåelementshögtalare (som tex tukan eller katan)?
Det borde hänga på designen, jag misstänker att linn inte tänkt sig den som en stereocontroller men pryttlarna finns ju redan inbyggda där, det är ihopkopplingen som är frågetecknet.
Ja det blev mycket frågor på en gång, men frågar man inte så lever man ju bara i sin egen fullkomlighet, och det är ju tråkigt i längden
/GForce