Mycket absurd diskussion! Egentligen är nog nivån under den nivå man vill blanda sig i, men det har skrivits lite för mycket trams för att man tigande skall beskåda spektaklet. För det första är ju diskussionen rätt ointressant eftersom den inleds med att påvisa att en skillnad inte finns, när den både påvisats och bekräftats oräkneliga gånger (även genom blindtest). För det andra bör man nogsamt skärskåda sig själv och de metoder man använder när man inte är överens med vedertagna uppfattningar. Kanske man t.ex. kan överväga att skaffa mer avslöjande (eller i varje fall ifrågasätta sin) uppspelningsutrustning om man inte kan få fram skillanden mellan aktuella produkter, i det här fallet Linn Axis och Linn LP12.
Att över huvud taget antyda att alla vi som *påstår oss* höra skillnad lider av någon form av masspsykos är inte bara oförskämt utan skulle även kunna tyda på överdriven självbelåtenhet. Bara för att man inte hör skillnad betyder inte det med visshet att skillnaden inte finns. Det kan faktiskt bero på att man själv inte kan höra en faktisk skillnad. Vad det beror på och huruvida det är intressant beror väl mest på vilken värdsbild man har/vill ha.
Några citat:
Thomas_A wrote:
Jag vill inte blanda in "musikalitet" som står för själva innehållet av musiken.
Det är väl detta innehåll som primärt skall förmedlas!? I första hand bör man väl försöka använda en mätmetod som relaterar till vad man primärt vill mäta och inte en metod som mäter en annan egenskap vars koppling man inte fullt känner till den primära egenskapen!?
Thomas_A wrote:
Återigvningen skall återge vad som är på skivan oavsett om innehållet är "musikalist" eller ej.
Ja, men är det säkert att det förmedlade innehållet inte påverkas av själva innehållet (på skivan)? Snarare motsatsen vill jag påstå d.v.s. ett problemen vid avspelning av LP-skivor är att de krafter som orsakas av själva innehållet och hur dessa krafter hindras från att fortlöpande negativt återkopplas och påverka nålens rörelse relativt pickup-huvudet. Ungeför på samma sätt som att (vanligtvis) all distorsion som uppstår i en högtalare kan härledas till insignalen. Skivspelaren generar ju dessutom själv störningar som du så nogsmat mätt (har ej läst dina resultat själv, finns de kvar på nätet någonstans?).
Thomas_A wrote:
Det pratas mycket om vetenskap här. Nåväl, jag är forskare och vet vad det betyder.
Om du nu är forskare borde någon om du iakta en av de viktigaste förutsättningarna vid vetenskapliga experiment: Lika förutsättningar. Om det är som det antyds här (av dig och andra, eller har du genomfört mätningar på både Axis och Lingo/LP12?) att jämförelsen baseras på två mätningar utförda vid olika tillfällen på olika platser så är det ju mycket vanskligt att dra någon som helst slutsats av dessa mätningar. I det här fallet skulle jag nog säga at det är - helt fel! Har du någon som helst koll på att förutsättningarna är de samma vad gäller spänningsmatningen? Även om man skulle försöka kontrollera dessa förutsättningar skulle jag nog sträcka mig till att det är i det närmaste omöjligt att med vetankaplig säkerhet kunna säga att förutsättningarna är tillräckligt lika för att man skall kunna dra relevanta slutsatser från de båda experimenten.
Thomas_A wrote:
Jag anser att en skivspelare inte är rymdforskning.
Ett halmstrå i svammelstormen...
Thomas_A wrote:
...
Jag har hastighetsmätningar samt störningar mätta från LP12/Lingo och från Axis, och kan inte dra slutsatsen att LP12 är bättre på dessa parametrar. Om någon kan visa motsatsen så får sådana data visas.
...
Jasså, och vad visar detta (bortsett från att det visar det du mätt)?