selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 23:54

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 251 posts ]  Go to page 1 2 3 4 517 Next
Author Message
PostPosted: Mon Jan 12, 2004 10:23 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Hej allihop!

Jag är medlem på faktiskt.se, där har Tomas A testat Linn skivspelare och bland annat "bevisat" att Axis är bättre än LP12:an.
Är det någon som har jämfört dessa på detta forum.
Har själv en LP12:a som jag funderar på att uppgradera eventuellt byta.
Mvh
Kenth

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 12, 2004 10:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Majjen:

Noterade du skillnaden på skala?
seda vet vi ju inte vilket underlag spelaren stått på finns säker fler faktorer inblandade.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 12, 2004 14:54 
Ny Medlem
Ny Medlem

Hej :D

Är *TomasA* med i LTS :wink:, skämt åsido är det rätt för honom så lycka till...jag sitter nöjd med min LP12:a iaf :P .
Har nämligen sett mätningar där 12:an mäter sämre än konkurenter den sedan smiskat.

Har haft både Linn Basic,Axis samt LP12:an i olika versioner sedan 1983,denna i senaste version (toppspecad).

ALLA tester World Wide har topptestat 12:an sedan den släpptes för mer än 30år sedan....plus alla nöjda användare (som gjort 12:an till vad den är/står idag.
Är *TomasA* nöjd med sin Axis och tycker den spelar musik bättre så är det rätt för honom,kan bara önska honom lycka till...men för mig och alla jag känner,de skulle ALDRIG byta 12:an mot en Axis.Som att jämföra äpplen och päron.

Men en 12:a är som en extrem sportbil, fel inställd låter/går den inte bra.
Har en gång för ungefär 4 år sedan då 12:an inte var justerad på ngt år fått min fars Rega 3:a att spela bättre än min 12:a.Skulle jag för den skull byta till en Rega 3:a........ALDRIG.

Som jag sa 12:an kräver rätt inställning,att den placeras på rätt underlag mm,mm......förbiser man ngr av de parametrarna så låter den tämligen trist.Linn´s Axis låter också olika beroende på bla vilket underlag den placeras, men annars är det bara att slå på den och spela om jag säger så....en mkt enklare konstruktion att handha.

Måste ändå ge *TomasA* en eloge......det krävs mod att gå ut med en sådan åsikt som han för egen del kommit fram till.Räkna med att han kommer att få frågor hur han testat,inställningar lika undarlag,använt samma pick-up,samma tonarm,samma riaa-steg mm,mm (för det var ju bara skivspelarverket som jämfördes).
Men de frågorna kommer han inte få från mig,en för mig TOTALT meningslös sk debatt,har för mkt mkt längesen passerat det stadiet :wink: .

En ägare av samtliga 3 spelare som sitter otroligt nöjd med 12:an och bara spelar musik :P .

Lycka till ni som kommer att deltaga i en ev debatt om detta.....

Peder :D

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 12, 2004 19:41 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

hepcat wrote:
Majjen:

Noterade du skillnaden på skala?
seda vet vi ju inte vilket underlag spelaren stått på finns säker fler faktorer inblandade.
Hej Hepcat!

Jag missade skalan hmm, har dock hört folk tidigare som berömt Axis:en.
Mvh
Kenth

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 12, 2004 19:53 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

peder47 wrote:
Hej :D

Är *TomasA* med i LTS :wink:, skämt åsido är det rätt för honom så lycka till...jag sitter nöjd med min LP12:a iaf :P .
Är själv med i LTS, alla är dock inte fanatiker där. :wink:

Har nämligen sett mätningar där 12:an mäter sämre än konkurenter den sedan smiskat.
Visst är det "stampet" eller musicaliteten som är viktigast, men man kan ju undra varför LP12:an eventuellt är sämre "tekniskt" konstruerad än Axis:en?

Har haft både Linn Basic,Axis samt LP12:an i olika versioner sedan 1983,denna i senaste version (toppspecad).
Har också en toppspecad LP12:a saknar dock den djupaste basen på den.
ALLA tester World Wide har topptestat 12:an sedan den släpptes för mer än 30år sedan....plus alla nöjda användare (som gjort 12:an till vad den är/står idag.
Inte riktigt sant eller hur, en del anser att LP12:an är världens bästa bluff!
Detta tycker dock inte jag.

Är *TomasA* nöjd med sin Axis och tycker den spelar musik bättre så är det rätt för honom,kan bara önska honom lycka till...men för mig och alla jag känner,de skulle ALDRIG byta 12:an mot en Axis.Som att jämföra äpplen och päron.
Håller med dig där, det är alltid "kul" om personer blir nöjda med enklare "prylar".

Men en 12:a är som en extrem sportbil, fel inställd låter/går den inte bra.
Har en gång för ungefär 4 år sedan då 12:an inte var justerad på ngt år fått min fars Rega 3:a att spela bättre än min 12:a.Skulle jag för den skull byta till en Rega 3:a........ALDRIG.
Där brister LP12:an tycker jag, min Linn handlare vill att jag skall justera den minst en gång per år. Detta tyder på en dålig konstruktion, åtminstånde inte helt optimal eller hur?

Som jag sa 12:an kräver rätt inställning,att den placeras på rätt underlag mm,mm......förbiser man ngr av de parametrarna så låter den tämligen trist.Linn´s Axis låter också olika beroende på bla vilket underlag den placeras, men annars är det bara att slå på den och spela om jag säger så....en mkt enklare konstruktion att handha.

Måste ändå ge *TomasA* en eloge......det krävs mod att gå ut med en sådan åsikt som han för egen del kommit fram till.Räkna med att han kommer att få frågor hur han testat,inställningar lika undarlag,använt samma pick-up,samma tonarm,samma riaa-steg mm,mm (för det var ju bara skivspelarverket som jämfördes).
Men de frågorna kommer han inte få från mig,en för mig TOTALT meningslös sk debatt,har för mkt mkt längesen passerat det stadiet :wink: .
Håller med dig om att Tomas A är värd en eloge, tycker dock att debatten är viktig. Tänk om man kunde få LP12:an att "mäta" bättre, samt kanske utveckla den till att bli mer stabil. Kanske den då återigen blir den ultimata nr 1 i världen vilket den en gång faktiskt var.

En ägare av samtliga 3 spelare som sitter otroligt nöjd med 12:an och bara spelar musik :P .
Är själv lycklig med alla skivspelare som jag har!

Lycka till ni som kommer att deltaga i en ev debatt om detta.....

Peder :D

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 16, 2004 22:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Är det någon som har jämfört dessa på detta forum.
Jo det finns nog ett par stycken här som har det.

Började min serösa vinylkarriär runt -85 då jag första gången stegade in på Takt & Ton och lät mig imponeras av en Rega 2:a.

Sedan dess har jag deltagit i många demos och lyssningsjämförelser mellan Basik, Axis och LP12:an i otaliga versioner.
Varit LP12 ägare sedan -89 med 1 års uppehåll och är inne på min andra LP12:a

När Axis kom kunde man konstatera att det var en riktigt bra skivspelare. Ja klart bättre än en Rega till exempel. Men i ärlighetens namn så kunde den inte matcha den då enklaste konfigurerade LP:12an med Pre-cirkus akito och K9:a. Men Axis låg inte långt efter!

Jag har också upplevt skilnaden mellan en LP12:a med utan cirkus och en bestyckad med cirkus. Vi pratar fortfarande om ovanstående arm pickup konfiguration. Cirkus 12:a spelar med lätthet i från den utan cirkus i fråga om timing, driv och ja allt. En Axis är ingen match alls för en rätt inställd cirkus 12:a!

Och börjar vi prata Lingo nätdel och alla de senaste uppgraderingarna.....

En LP12:a kräver injustering för att spela bra! Men att det skulle vara nödvändigt att justera den en gång om året för att behålla väljudet är lite överdrivet.

Jag skulle vilja likna den test som Tomas A genomfört vid en biltest.

Tänk er en 12 cylindrig Ferrari som bara går på 6 cylindrar för att den är vanskött! En nyservad Golf GTI!

Hur tror ni att en prestanda mätning dessa emellan skulle gå?
Jo denna nyservade Golf GTI kommer att ganska lätt åka i från den snörvlande och frustande Ferrarin......

Men tänk om Ferrarin varit nyservad... då jäklar... :lol:

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 16, 2004 23:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Oj jag missade att svara på om man hadde gämfört dem.
Det kan jag säga att det gjorde jag första gången hörde en 12a.
Skulle in och titta på en begagnad Dual 505 mk3 som jag tyckte hade bra pris och jag var ute efter en skivspelare. Gick in på Tonläget för att titta på den och fick lyssna på den sedan plockade han fram en basik och jag trodde att bättre än så här kan det ju bara inte bli och då plockades en Axis fram med en akito arm och k9 samma bestyckning som basiken då var jag absolut säker på att det var så bra det gick att komma med vinyl men då åkte en LP12 precirkus valhalla akito k9 fram och jag var såld.
nån dag senare var man nere och lyssnade på lite olika bestyckade LP12or akito k5, akito k9, ekos k5, k9, k18, troika, asaka och samma pickupper med Ittok LV II och Ittok LV III.
Det slutade till slut med att jag bestämde mig för att köpa en Basik och sa det till Anders men han tipsade då om att han skulle få in en begagnad Axis med basik plus arm som jag då köpte böt några månader senare axisen mot en ny LP12a precirkus med begagnad valhalla böt senare armen till en akito2b den spelaren sålde jag senare pga behov av pengar men nu är det återställt med en LP12 cirkus akito1 och adikt skall bygga om 12an till svenskt utförande istället för Brittiskt fick tag på den i England.

Summa sumarium en axis hänger inte med en LP12a om det inte är en tidigare LP12a men den tidigare går ju att uppdatera till bra nära dagens utförande.

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 17, 2004 20:35 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Hej Hepcat!

Håller med dig om att det är "häftigt" att man kan uppgradera LP12:an nästan i oändlighet. Jag uppgraderade faktiskt en LP12:a från 73 i höstas till dagens standard, först ville jag bara byta motor, sedan blev det tallrik samt lock osv. Sedan var den plötsligt helt ny. :shock:
Mvh
Kenth

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 17, 2004 20:58 
Site Admin
Site Admin

Ja, det är en skön designfilosofi. Jag har tyvärr en rätt jobbig uppgradering kvar vad gäller LP-12:an, nämligen att skaffa en. 8)

Post subject: Linn LP12
PostPosted: Fri Feb 06, 2004 22:13 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hej

Undrade bara om Tomas var nykter :shock: när han testade skivspelarna ???

Jonas

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 06, 2004 22:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har inte läst det Tomas A skrivit, någon som kan sammanfatta vad testet gick ut på? Har han mätt eller lyssnat?

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 07, 2004 00:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fredde:
han har mätt. Man lyssnar inte gärna på en 1Khz ton :D

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 07, 2004 12:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad finns det för mening med det? Är det inte bättre att lyssna och avgöra vilken som låter bättre då man spelar musik istället? :?

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 08, 2004 00:28 
Site Admin
Site Admin

Inte om man anammar samma filosofi som en stor del av LTS:s medlemmar har. *host*nämen ojsan, vad säger jag! 8)

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 08, 2004 10:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Egentligen är det ju bättre att mäta (även om jag inte riktigt vet hur det går till). Lyssnar man så tycker alla olika (alltså stämmer inte det måttet), men om man mäter så är det likadant alltid. Fast då kanske det inte stämmer att ett visst mätresultat ALLTID innebär att något är bra. Det är nog mer komplext än så.

Post new topic  Reply to topic  [ 251 posts ]  Go to page 1 2 3 4 517 Next

All times are UTC+02:00