selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 07:06

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 13, 2005 23:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stranna wrote:
Å detta ska göras på samtliga 12 kontakter ( alla svarta på rött och alla röda på svart ? )
Jupp på alla kontakterna från slutsteget är det som brukar rekomenderas.

Om det blivit fel vid fasen av dem så kan saker ta ut varandra ja tex höger bas rätt vänster bas fel.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 14, 2005 12:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Alltså, jag fattar inte riktigt den här diskussionen...
Måste inte alternativen vara att antingen fasvänder man (vänder rätt så att säga) mellan försteg och slutsteg alternativt mellan slutsteg och högtalare.

Om högtalarkablarna kopplats till annan färg vid högtalaren ELLER slutsteget kan väl inte spela någon roll?? (Dvs "rätt i hötalarändan eller i slutstegsändan)

Fuffe

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 14, 2005 12:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fuffe wrote:
Alltså, jag fattar inte riktigt den här diskussionen...
Måste inte alternativen vara att antingen fasvänder man (vänder rätt så att säga) mellan försteg och slutsteg alternativt mellan slutsteg och högtalare.

Om högtalarkablarna kopplats till annan färg vid högtalaren ELLER slutsteget kan väl inte spela någon roll?? (Dvs "rätt i hötalarändan eller i slutstegsändan)

Fuffe
Håller med om att det inte borde göra skillnad mellan att fasvända vid slutstegets utgång eller vid högtalararna. Jag vet inte själv har inte testat men det brukar rekomenderas att göra det vid slutstegs sidan kanske för att det blir lättare att komma ihåg då man byter försteg eller för att det helt enkelt låter bättre..

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 14, 2005 13:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är väl mer strul att fasvända mellan för och slutsteg

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 14, 2005 13:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stranna wrote:
Är väl mer strul att fasvända mellan för och slutsteg
jo det kan man lungt säga och direkt olämpligt då man isåfall måste ansluta signalen i skärm delen på kontakten i ena ändan.

Om man inte bygger en inverterare då.

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 14, 2005 17:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag bytte nu, hade vänt i högtalarna tidigere. Det blev bättre. :D

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 14, 2005 21:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Känns som jag hittade hem till min stereo nu när jag bytte fas men nu måste jag rumstera lite högtalare igen

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 01, 2005 15:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej allihop, mitt första inlägg, men jag kände att det var läge att bidra med något eftersom jag provat detta flera gånger med samma (och med för mig intressanta) resultat och slutsatser. Kablarna skall bytas vid slutsteget, annars blir högtalarkabelriktningen fel. Jag har testat båda, slutsatsen är enkel och med kunskap om detta så kan man använda en liten finess.

Om man har bananhonor istället för BFA i förstärkaränden så kan detta provas (Gäller för Kairn/LK1):

Kabel i rätt riktning med vänd polaritet i slutsteget => bra
Kabel i rätt riktning med vänd polaritet i högtalaränden => mindre bra
Kabel i fel riktning med vänd polaritet i högtalaränden => bra igen!

D.v.s. att vända i högtalaränden när man har kabeln i rätt riktning blir lika fel som att ha kabeln i fel riktning för vanliga system. Eftersom Linn har ändrat sin märkning på högtalarkablar en del över åren för hur riktningen anges och dessutom har övergått till BFA (för att sen gå tillbaka till bananhonor igen, på vissa produkter!) så är detta nyttig information. Det händer nämligen att man löder en kabel fel. En lite tråkig slutsats (om man ö.h.t. får reda på det) är att 16 kontakter/2 kanaler ska lödas om för ett par K400. På ett Kairn/LK1 system kan man slippa det omfattande lödjobbet genom att helt enkelt växla polaritet i högtalaränden istället. För ett Wakonda/Kolektor/Exotic etc. så kan man istället växla polaritet i båda ändar och slippa löda om kabeln! På så vis kan man dessutom kolla om kabel är lödd i rätt riktning, något som man tror är omöjligt med BFA i ena änden och Banan i den andra. Bara att lyssna med kablen som den ska vara och sedan växla i båda ändar och lyssna igen. Enkelt va? :D

Invertering mellan för och slutsteg fungerar inte som tidigare nämnts eftersom jorden är gemensam för båda kanalerna. En inverterare mellan för och slutsteg försämrar signalen och är skälet till att Linn inte ville ha en sådan i signalvägen. Det är själva anledningen till denna debatt som jag hört sedan LK1 lanserades -87 eller vad det nu var...

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 01, 2005 16:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Eftersom Linn har ändrat sin märkning på högtalarkablar en del över åren för hur riktningen anges
Kan du utveckla detta?
Menar du att "pilen" i Linn-loggan inte alltid stämmer?
När ändrades detta..

Välkommen hit, vore kul om du berättade om hur du blev Linnsmittad o din nuvarande anläggning i presentationsdelen.

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 01, 2005 19:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linn hade från början Linnsymbolen som indikation där spetsen på "nålen" skulle tolkas som en pil angivande signalens riktning. Men för ca: 5-7 år sedan (nån som vet?) så ändrade Linn system. Nu är det så att riktningen anges av texten på kabeln "Linn Products" som skall läsas från förstärkaren till högtalaren. Systemet gäller vad jag vet på K10, K20, K400 och K600.

Nu till problemet: Symbolen kan visa motsatt riktning! Linnare som löder kablar enligt gamla systemet med symbolen kan alltså göra fel trots att de gjort allt de kan för att det ska bli rätt! Jag har själv gjort fel innan jag fick reda på det nya systemet och det var en del av anledningen till mitt experimenterande. Jag trodde förr att det inte gick att kolla riktningen på något enkelt sätt efter att BFA hade införts, men med "min" metod så kan man lätt se om man gjort rätt eller om en kabel är felmärkt.

Jag har själv provat på en fellödd (riktning) kabel med växlad polaritet i högtalaränden (för att det ska bli rätt/bra) och sedan jämfört med samma kabel omlödd till rätt riktning och inkopplad rätt (växlad i slutsteget). Jag tyckte att det var lika bra. Jag har även provat detta med en Wakonda med samma resultat. (Då växlas polariteten i båda ändar för det första fallet med fellödd riktning på kabeln.) Alltså kan man precis som tidigare (När det var bananhane i båda ändar) testa i vilken riktning kabeln låter bäst, använda det och sedan spela på med (ev.) bättre musik, Simply Better!

Köpte min första Linnpryl -86, LP12/Ittok/K9 köptes -87 och har haft Linn i hela kedjan sedan -88, snart 20 år med Linn!

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 01, 2005 23:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

*** HÄR STÅR DET FEL, LÄS INLÄGG NEDAN! ***

Det stämmer, texten har alltid varit åt rätt håll (från förstärkare till högtalare). Pilen i loggan pekade från början rätt, sedan gjorde någon tillverkare ett misstag och loggan vändes upp&ner.

Men det där var ett antal år sedan, alla kablar jag sett de senaste åren har haft logga som pekat mot högtalaren.

Last edited by Lejonklou on Mon Dec 12, 2005 00:48, edited 2 times in total.

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 11, 2005 23:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Råkade titta i manualen för mina Keilidh-högtalare i helgen. Enligt bilden där, på en bit K20, skall texten (LINN K20 CABLE) gå från högtalare till förstärkare. :? Loggan är till vänster om texten och pilen pekar åt vänster. Förvirring!

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 11, 2005 23:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Det stämmer, texten har alltid varit åt rätt håll (från förstärkare till högtalare). Pilen i loggan pekade från början rätt, sedan gjorde någon tillverkare ett misstag och loggan vändes upp&ner.

Men det där var ett antal år sedan, alla kablar jag sett de senaste åren har haft logga som pekat mot högtalaren.
Kollade mina kablar för skojs skull - o nog tusan är texten felvänd :evil:
Skiiit :cry:
Har kört felvänt i 12,5 år. :?
Hur mycket bättre det är rättvänt får ni veta n vecka - nu ska jag gråta mig till sömns...

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 12, 2005 00:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack Pediatrik!

JAG SKREV HELT FEL! Det är så här: Linn-loggan ska alltid vara i högtalaränden. Sedan har den (tyvärr) inte alltid pekat mot högtalaren, men när man läser texten på kabeln så ska loggan vara på den sida som är närmast högtalaren.

Ber om ursäkt för förvirringen!!

För att göra det hela ännu mer förvirrande, har jag just börjat undra om riktningen på ledarna i högtalarkablaget verkligen ska gå fram (+) och tillbaka (-). Det verkar faktiskt vara så att ledarna ska gå åt samma håll! I sådant fall spelar det ingen roll om man vänder i högtalarände eller slutstegsände när man använder en förstärkare som inverterar fasen (LK1 eller Kairn).

Jag har alltid trott att högtalarkablage ska vara riktat "fram och tillbaka", men experiment med andra kablar indikerar att det kanske inte är så. Frågan jag inte kan besvara är hur Linn tillverkat sina kablar och om de ändrat dem under årens lopp. Om Linnofils metod fungerar indikerar det ju att de är eller har varit riktade "fram och tillbaka".

Har grävt ner mig i nätkablar och lågnivåkablar, men inte ägnat en tanke åt högtalarkablagets riktningar på väldigt länge. Alltid roligt om man upptäcker att man har tänkt fel i 15 år...

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 07, 2006 23:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har gjort några noggranna experiment på "grundforskningsnivå". :wink:

Slutsatsen är hittills: Kablarna till högtalarna ska riktas åt samma håll. Alltså plus ska ha samma håll som minus, inte "fram och tillbaka"!

Har inte koll på hur Linns högtalarkablar är gjorda och om de har ändrats någon gång under årens lopp, men är de riktade åt samma håll så fungerar inte Linnofils metod som han beskrivit den ovan. Det spelar då alltså ingen roll om det är i förstärkaränden eller högtalaränden man vänder fasen när man använder Kairn/LK1 som försteg (som vänder fasen).

En pålitlig vän kollade sina K400 och rapporterade att det lät exakt likadant då han vände plus och minus i båda ändarna. Detta indikerar att den kabeln hade båda ledarna riktade åt samma håll. Men det behöver förstås inte gälla alla K400...

Måste avsluta med att säga att om man vänder både plus och minus åt fel håll så låter det förskräckligt tråkigt! Bullrigt, rörigt och oengagerande. Bra test för de som tvivlar på att kabelriktningar spelar roll, tyvärr svårt att genomföra om man har banan i ena änden och BFA i den andra...

Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00