Hej allihop, mitt första inlägg, men jag kände att det var läge att bidra med något eftersom jag provat detta flera gånger med samma (och med för mig intressanta) resultat och slutsatser. Kablarna skall bytas vid slutsteget, annars blir högtalarkabelriktningen fel. Jag har testat båda, slutsatsen är enkel och med kunskap om detta så kan man använda en liten finess.
Om man har bananhonor istället för BFA i förstärkaränden så kan detta provas (Gäller för Kairn/LK1):
Kabel i rätt riktning med vänd polaritet i slutsteget => bra
Kabel i rätt riktning med vänd polaritet i högtalaränden => mindre bra
Kabel i fel riktning med vänd polaritet i högtalaränden => bra igen!
D.v.s. att vända i högtalaränden när man har kabeln i rätt riktning blir lika fel som att ha kabeln i fel riktning för vanliga system. Eftersom Linn har ändrat sin märkning på högtalarkablar en del över åren för hur riktningen anges och dessutom har övergått till BFA (för att sen gå tillbaka till bananhonor igen, på vissa produkter!) så är detta nyttig information. Det händer nämligen att man löder en kabel fel. En lite tråkig slutsats (om man ö.h.t. får reda på det) är att 16 kontakter/2 kanaler ska lödas om för ett par K400. På ett Kairn/LK1 system kan man slippa det omfattande lödjobbet genom att helt enkelt växla polaritet i högtalaränden istället. För ett Wakonda/Kolektor/Exotic etc. så kan man istället växla polaritet i båda ändar och slippa löda om kabeln! På så vis kan man dessutom kolla om kabel är lödd i rätt riktning, något som man tror är omöjligt med BFA i ena änden och Banan i den andra. Bara att lyssna med kablen som den ska vara och sedan växla i båda ändar och lyssna igen. Enkelt va?
Invertering mellan för och slutsteg fungerar inte som tidigare nämnts eftersom jorden är gemensam för båda kanalerna. En inverterare mellan för och slutsteg försämrar signalen och är skälet till att Linn inte ville ha en sådan i signalvägen. Det är själva anledningen till denna debatt som jag hört sedan LK1 lanserades -87 eller vad det nu var...