selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:34

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 22:51 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hej

Gick igenom mitt gamla system idag och märkte att alla kablar satt normalt och då fick jag en flashback att det var ju inte alls så man skulle ha det när man kör Kairn Pro.

Har för mig att det var någon kabel man skulle skifta om, var det högtalarkablarna som man skulle byta plats på eller hur var det?

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 23:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

kairn skiftar fasen = skifta fasen med högtalarkabeln.
slutsteg (röd utgång) --> kabel (röd) ------------ kabel (röd) --> högtalare (svart ingång)

samma sak med andra kanalen...

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 23:12 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Ok, tack så mycket.

Undrar hur länge jag kört/hört fel egentligen. :oops:

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 22:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Man kan också koppla tvärt om i förstärkaränden istället för högtalaränden... Det var så länge sen jag kopplade med en Kairn att jag har glömt vilket som var bäst, men jag har för mig att det var en skillnad.

Tog upp det på Topica för några år sedan när en Kairn-kille frågade samma sak. Bad honom testa vilket som lät bäst och han tyckte att det var förstärkaränden som skulle kastas om.

Skulle du/nån annan kunna göra det testet? Vore intressant att veta, även om svaret blir att ni inte tycker det är nån skillnad.

Alltså: koppla som Jan säger och jämför sedan med att byta fas (svart mot rött) i båda ändar.

/Fredrik

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 22:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om man tittar i manualerna så rekommenderas det att skifta ut från slutsteg/förstärkare inte in i högtalaren.

Iofs så vore det intressant att testa, vem bryr sig om vad som står i manualer?
Man kan ju alltid säga som killen i Yrrol (tror jag?) " Man kan göra så men det är inte rätt" syftandes på att läsa i manual före installation.

Även "klippa av och koppla om" är ett skönt uttryck från samma film......

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 22:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Man kan också koppla tvärt om i förstärkaränden istället för högtalaränden... Det var så länge sen jag kopplade med en Kairn att jag har glömt vilket som var bäst, men jag har för mig att det var en skillnad.

Tog upp det på Topica för några år sedan när en Kairn-kille frågade samma sak. Bad honom testa vilket som lät bäst och han tyckte att det var förstärkaränden som skulle kastas om.

Skulle du/nån annan kunna göra det testet? Vore intressant att veta, även om svaret blir att ni inte tycker det är nån skillnad.

Alltså: koppla som Jan säger och jämför sedan med att byta fas (svart mot rött) i båda ändar.

/Fredrik

Anders på tonläget brukar säga att det bör skiftas i förstärkarändan.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 20, 2004 00:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hepcat wrote:
Lejonklou wrote:

/Fredrik

Anders på tonläget brukar säga att det bör skiftas i förstärkarändan.

väldigt skumt att inte linn själva bara "märker om" så det blir enklare att göra rätt?

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 20, 2004 00:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det går ju inte... det är försteget som inverterar (kretslösningen blev bäst så). Slutsteget inverterar inte = går inte att märka om där.

/Fredrik

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 20, 2004 00:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Det går ju inte... det är försteget som inverterar (kretslösningen blev bäst så). Slutsteget inverterar inte = går inte att märka om där.

/Fredrik
Å det är lite marit att märka om på försteget.

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 22, 2004 15:08 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Ok, ska försöka mig på att testa koppla om.
Frågan är om mitt test kommer att ge någon vägledning, jag menar om jag inte lagt märke till att det varit felkopplat i flera månader så undrar jag om jag hör någon skillnad på detta? :oops:

Å andra är det inte lätt att upptäcka fel om man är övertygad om att allt är rätt.

Ska testa koppla om men är så kass i ryggen så vi får se när jag pallar med att krypa ned bakom stereobänken, var ju mycket enklare att byta vid högtalaren. :D

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 22, 2004 15:24 
Site Admin
Site Admin

Jag lånade Youngs Kairn för ett halvår sedan kanske, tyckte då inte att det var så stor förbättring men hade då kopplat kontakterna rätt, dvs fel. Tycker att kairn verkar vara bättre nu, finns tre alternativ för min del då:
  • Ren inbillning, är inte mer förbättring än förut men eftersom jag köpt det måste jag övertala mig själv.

Fasfel gör att förbättringen inte märks lika tydligt

Kör aktivt nu och då märks uppgraderingen av försteget tydligare

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 22, 2004 16:08 
Sony wrote:
Jag lånade Youngs Kairn för ett halvår sedan kanske, tyckte då inte att det var så stor förbättring
En sen Kolektor är ett väldigt bra försteg. Kairn är bättre, men för att man verkligen ska få WOW-effekt av försteget måste man gå på en Exotik.

Sist jag demade Kolektor vs Wakonda vs Kairn vs Exotik upplevde jag att Kairn hade väldigt blöt och slapp bas. Med Kolektor, som är mer tillbakalutad (och plåtigare ljud + svänger mindre), upplevde jag inte problemet som lika stort... Men i övriga register briljerade Kairn över Kolektor och Wakonda! Först när man kopplar in Exotik låter det som att något i Kairn är trasigt...

Fortfarande en uppgradering över Kolektor, men det finns saker Kolektorn gör bättre, IMHO. Men om jag fick välja skulle jag ta Kairn direkt.

/ MC

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 13:47 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Sådär, nu har jag testat att koppla om och kommit fram till att det nog lät lite bättre när jag kopplade om vid slutstegen istället för högtalaren. Musiken flöt inte ihop lika mycket, dvs de olika instrumenten blev lättare att urskilja speciellt i svaga partier.

Nåja, en högst amatörmässig bedömning men det var iaf kul att testa även om just jobbet att skifta 12x2 kontakter stup i ett var mindre roligt. :)

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 14:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ANA wrote:
Sådär, nu har jag testat att koppla om och kommit fram till att det nog lät lite bättre när jag kopplade om vid slutstegen istället för högtalaren. Musiken flöt inte ihop lika mycket, dvs de olika instrumenten blev lättare att urskilja speciellt i svaga partier.

Nåja, en högst amatörmässig bedömning men det var iaf kul att testa även om just jobbet att skifta 12x2 kontakter stup i ett var mindre roligt. :)
Ursäkta en dum fråga - men hur TUSAN ska det kunna vara skillnad om man skiftar på slutstegsidan eller högtalarsidan?
Teoretiskt sätt är det ju samma sak... eller låter röda o svarta kontakter olika?

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 14:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ANA wrote:

Ska testa detta ikväll.

Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00